Har du Telia samt Thomson TG789vn och har laddningsproblem?

Permalänk
Medlem

Någon som kan verifiera att man kan ha Zyxel till telias 30/12.
Är väldigt sugen på att skaffa men vill verkligen inte ha deras smartskit.

Har gärna separat modem, router för att kunna dra tp i stället för telesladd ner till nätverkscentralen i källaren.

Någon som har kött nog på benen för att kunna ge något tips till vad jag skulle kunna inhandla

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Har aldrig haft något problem med min Thomson TG789vn, har telia..

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det verkar som om våra böner har blivit hörda, på sätt och vis...
http://www.idg.se/2.1085/1.431709/modem-staller-till-det-for-...

Permalänk
Medlem

Nog för att den här routern är den sämsta jag har haft att göra med, men vad har den emot p2p? Sämsta jävla skiten i världshistorien, finns inte ens någon bra anledning till att behålla skiten. Längtar tills jag flyttar till ett ställe med fiber så man slipper ha med telias jävla sunk-tjänster att göra. Verkar som att P2P stör routern och alll övrig trafik på den, låter den här bilden tala för sig själv:

Bilden illustrerar server-loggen från en ts3-server som är hostad bakom en TG789vn. Problemet är server-side och uppstår ENDAST när någon använder någon form utav P2P på samma nätverk.

Det här problemet var helt okänt för mig innan, men det kom första gången efter att vi uppgraderat vårt internet från 12-24mbit till 30mbit (bytte från våran egna linksys router + zyxel modem till TG789vn). Någon mer som har problem med att P2P stör skiten?

OnT: Har inte kört WoW bakom den här routern än, har dock alla andra tänkbara problem som inte borde finnas år 2012. Nytt modem kommer att införskaffas snarast.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skez:

Det verkar som om våra böner har blivit hörda, på sätt och vis...
http://www.idg.se/2.1085/1.431709/modem-staller-till-det-for-...

Tja, Telia skyller på Blizzard, trots att det är Telia som är sköter servrarna i Europa åt Blizzard, så Telia vet inte ens själva vad de sysslar med.

Permalänk

Jag har själv STORA problem med P2P vad gäller denna router. Lirar Tekken 6 på PS3, och just detta spelet använder P2P för att kunna möta andra spelare online. 90% av mina matcher blir disconnectade...blir alldeles frustrerad och klarar inte av att lira mer om inte Telia fixar en uppdatering till deras sketna TG789vn.
Någon som vet om Telia tänker släppa en uppdatering till routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidtudor1:

Jag har själv STORA problem med P2P vad gäller denna router. Lirar Tekken 6 på PS3, och just detta spelet använder P2P för att kunna möta andra spelare online. 90% av mina matcher blir disconnectade...blir alldeles frustrerad och klarar inte av att lira mer om inte Telia fixar en uppdatering till deras sketna TG789vn.
Någon som vet om Telia tänker släppa en uppdatering till routern?

"De tittar på lösningar", om detta kryptiska betyder att de ska skrota skiten, låta den folk brygga den eller något annat får väl ses. Enda kända är att Telia och Blizzard använder samma definition av "snart".

Permalänk
Medlem

Alltså om ni har Thompsons router från Telia så se till att byta. Ni kan byta ut den via Telia hur många gånger som helst, kommer aldrig bli stabilt. Jag bytte från den till vanligt modem + router istället och aldrig krånglat sedan dess.

Gjorde detsamma för polaren nu som hade samma problem och de funkar felfritt hos honom nu. Han hade sån tur att Telia betalade modemet + routern han köpte pga att hans nät strulat såpass länge. Ring och snacka med dom.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Hej!

Telias bild kvarstår: Problemet berör kunder, operatörer och hårdvaruleverantörer över hela världen. Vi är dock väldigt angelägna att bidra till en lösning och vi arbetar både med dataspelsföretag och med hårdvaruleverantören för att åstadkomma detta.

Vi jobbar på en lösning och som ett led i testandet vill vi gärna ha kontakt med cirka 15 Telia-kunder som också är online-spelare och som upplever problem med WoW.

Fyll i uppgifterna via länken om du är intresserad så väljer vi ut vilka som får hjälpa till att testa: http://goo.gl/KnK20.

Tack på förhand och vänliga hälsningar
Christoffer Svensson
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar den "bredbandsdelaren" som jag hade innan uppgradering. Den är ca 2 år gammal, men inga problem. Telia borde ju kunna bidra med ersättningsdelare/routrar tills mjukvaruprolemet är löst.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeliaKundservice:

Hej!

Fyll i uppgifterna via länken om du är intresserad så väljer vi ut vilka som får hjälpa till att testa: http://goo.gl/KnK20.

Tack på förhand och vänliga hälsningar
Christoffer Svensson
Telia Kundservice

Jag tror majoriteten av de kunder som själva valt att lägga tusenlappar på sitt hemmanätverk hellre använder en bra lösning än en halvtaskig, för mer än det kan "Smart" aldrig bli i sin nuvarande form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Jag tror majoriteten av de kunder som själva valt att lägga tusenlappar på sitt hemmanätverk hellre använder en bra lösning än en halvtaskig, för mer än det kan "Smart" aldrig bli i sin nuvarande form.

Instämmer.
Själv sitter jag hellre kvar med mina 24/2 och mitt fungerande hemmanät än att jag byter upp till 30/12 och får trycka in ett Thomson som sabbar allt :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det här är riktigt skit, och det enda telia gör är att säga till mig att avakta en lösning ifrån Thomson.. usch så frustrerad man blir!!

Permalänk
Medlem

Jag kan spela hyffsat smärtfritt, fastnar på Loading screen då och då, händer inte allt för ofta utan mer 2/10 försök kanske. Men visst, jobbigt är det.

Permalänk
Medlem

Förra helgen hämtade vi en ny gateway i en Teliabutik för att vi hade ringt och haft strul, den vi fick är in fact den som tråden faktiskt handlar om, Thomson TG789vn. Första dagarna var det lika dåligt som förut men rätt som det var sköt min hastighet i höjden, filer gick ner i 3.5Mb/s och upp i över 600kB/s. Dessutom kan jag logga in på WoW utan att fastna på loading screen. Änsålänge har det inte hänt en enda gång (peppar peppar ta i trä!).

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt att dem fortfarande inte kan erbjuda någon lösning till detta. En fråga bara, kan man stänga av "modem" funktionen i routern och sedan skaffa ett annat modem & använda thomson modemet som slav? och då fortfarande få Telefon, tv och internet att fungera ?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Fick idag en sån här Thomson Gateway, använder fn ett Zyxel modem som fungerar fint, men av vad jag kan förstå från den här tråden så skall jag låta Thomson apparaten ligga kvar i sin kartong?

Spelar bara fps-spel som BF3 samt torrent trafik, gäller problemen bara WoW?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Fick idag en sån här Thomson Gateway, använder fn ett Zyxel modem som fungerar fint, men av vad jag kan förstå från den här tråden så skall jag låta Thomson apparaten ligga kvar i sin kartong?

Spelar bara fps-spel som BF3 samt torrent trafik, gäller problemen bara WoW?

Min "smart" funkar då otroligt mycket bättre än Zyxel p-660H-D1 samt P-320W routern jag hade innan. Dom var riktigt, riktigt dålig. Klart bäst har dock Netgear router+modemet jag hade innan funkat. Kommer dock inte ihåg modelnr. Så länge dom uppfyller mina krav så pillar jag inte så mycket med dom.

320W routern hängde sig konstant och W-LANet var helt oanvändbart nästan trots att man provat alla olika kanaler. Dock använder jag ej W-LAN då jag inte bryr mig om lite kablage och kabel är överlägset.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Har ett Thomson TG789vn och stora problem med online spelandet..
World of warcraft fungerar felfritt, men Counter strike soure, CoD och sånna spel fungerar inte alls...
Har pratat med telia men dem säger ju de vanliga att dem int ser nå fel och så..
Nån annna som har problem med spel förutom wow.

Permalänk
Medlem

Bara som en uppföljning. Thomson är returnerat och Zyxel erhållet. Nu kör jag med Zyxel, som visserligen har lite kvarvarande konfiguration men jag har snabbare lina upp (även om det bara är c:a 2,5 Mbit, landsbygd). Med Thomson hade jag runt 1,7. Försök bli av med den där Telia Smart skiten som hängde ihop med Thomson. Nu påstår de att det är en obligatorisk tjänst för att säkra min uppkoppling. Nötter. De lovar 30 MBit ner, levererar 12.1 Mbit ner och man kan inte göra nåt åt det eftersom alla leverantörer har liknande hastigheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av raekaaan:

Har ett Thomson TG789vn och stora problem med online spelandet..
World of warcraft fungerar felfritt, men Counter strike soure, CoD och sånna spel fungerar inte alls...
Har pratat med telia men dem säger ju de vanliga att dem int ser nå fel och så..
Nån annna som har problem med spel förutom wow.

Jag har stora problem med cod spel (mw2 och mw3). Fick en ny router idag men samma skit kvarstår. Kan inte byta då jag har tv från telia. Pratade med supporten idag igen och han rekommenderade att öppna upp de portar som behövs, funkar fortfarande inte. Suck!

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoBBanG:

Jag har stora problem med cod spel (mw2 och mw3). Fick en ny router idag men samma skit kvarstår. Kan inte byta då jag har tv från telia. Pratade med supporten idag igen och han rekommenderade att öppna upp de portar som behövs, funkar fortfarande inte. Suck!

Har provat öppna portar med men funkar inte, Nu är ja less nu ska skiten bort å ett gammalt hederligt zyxel ska införskaffas....

Permalänk
Medlem

Har nämnda thomson router+ telia och fyllde just på wow efter nått års uppehåll. Fastnade i loadingscreen varannan/var tredje gång typ. Men efter öppnat portar manuellt och stängt av uPnP så har det funkat perfekt nu i 60-70games 3v3. Får hoppas det håller i sej och kanske hjälper nån mer och göra samma sak.
Efter lite gogglande verkar det vara ett lotteri om man får det att funka eller inte.

Permalänk
Medlem

Ringde telia nyss och fick svaret att dem håller på att jobba på en uppdatering till detta, det är tydligen något fel i själva routern. Fanns inget att göra förrän den kommer ut. Snackade med farsan som jag bor hos, han tänker inte sitta och betala för skiten om det inte finns någon lösning.

Permalänk
Medlem

En fråga, både jag och min bror spelar WoW på olika datorer. Han har öppnat portarna till sin dator och han har upplevt att det blivit något bättre, jag har också stängt av uPnP. Men jag kan ju inte öppna samma portar till min dator, är det kört då för mig?

Permalänk
Medlem

Skrämmande att läsa igenom tråden... För mer än ett år sen blev jag tvingad att sluta spela WoW pga. TG789vn som krånglade med precis samma problem som de flesta i tråden har; Loadingscreens vid instance/battleground byte som fastnar. Tänkte börja lira lite WoW igen nu när man kan få lite bonusar med Scroll of Resurrection, men det blir ingenting med det ser det ut som. Sinnessjukt dåligt att det ska ta dom mer än ett år att rulla ut updateringar som fixar problemet. Det roliga är att jag hade haft TG789vn i ett halvår innan problemet uppstod och när jag ringde telia bekräftade dom att "ja vi har rullat ut en uppdatering, men vi kan inte rulla tillbaka den". Notera, detta var alltså för ett år sedan. Aldrig någonsin mer telia!
(medveten om att det är Thomson som skapar updateringarna, men det kvittar då tjänsten vi betalar telia för inte fungerar och telia vägrar ta ansvar)

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andomys:

Skrämmande att läsa igenom tråden... För mer än ett år sen blev jag tvingad att sluta spela WoW pga. TG789vn som krånglade med precis samma problem som de flesta i tråden har; Loadingscreens vid instance/battleground byte som fastnar. Tänkte börja lira lite WoW igen nu när man kan få lite bonusar med Scroll of Resurrection, men det blir ingenting med det ser det ut som. Sinnessjukt dåligt att det ska ta dom mer än ett år att rulla ut updateringar som fixar problemet. Det roliga är att jag hade haft TG789vn i ett halvår innan problemet uppstod och när jag ringde telia bekräftade dom att "ja vi har rullat ut en uppdatering, men vi kan inte rulla tillbaka den". Notera, detta var alltså för ett år sedan. Aldrig någonsin mer telia!
(medveten om att det är Thomson som skapar updateringarna, men det kvittar då tjänsten vi betalar telia för inte fungerar och telia vägrar ta ansvar)

Routern stödjer inte deras internettjänst. Därför kommer det aldrig fixas. Fick de som svar när jag fixade problemet åt polarn sist gång. Fixa vanligt modem + router ist.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Man kan fixa det sålänge som man har Super User + Telnet. Det gjorde jag och jag bryggade Thomson Gateway:en och använder nu D-Link DIR-655 som router. Inga problem med laddningsscenerna nu =)!

Permalänk
Medlem

Hur går jag till väga om jag vill brygga den?

Permalänk
Medlem

Lösning: hur man bryggar Thomson Gateway!

Skrivet av Lajser:

Hur går jag till väga om jag vill brygga den?