Projektarbete: Garagedörrsöppnare

Permalänk

Projektarbete: Garagedörrsöppnare

Tjena!

Skulle gärna vilja ha lite tips och ideer på mitt projektarbete som ska bli av under våren.
Det jag har tänkt mig är alltså en motor av något slag som när den får en impuls från en sändare öppnar dörrarna så att man enkelt kan köra in bilen.
Garagedörrarna är som av dubbeldörrs och öppnas utåt.

Jag skulle gärna uppskatta lite tips och ideer från er sida och även om någon har en aning om något kopplingsschema (ska bygga allt från grunden)

Tack på förhand!

/Tobias

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|

Permalänk

Detta är ett svårare projekt som bara en liten skara av alla gymnasieelever skulle klara av som ett projektarbete på gymnasiet. När personer på forum kommer med sina projektidéer, så brukar man i deras vaga beskrivning av hur de ska lösa problemet ge en antydan om deras kompetens i området. Alltså inte på något sätt illa menat, men i ditt inlägg ger du ej en antydan om att du är en hårdvarunära programmerare.

Nå mitt förslag är att inte göra allt själv, alltså det mekaniska är mer komplicerat än vad man kan tro. Många garageportar är så extremt sköra och ostyva så att det måste vara någon mekanik som lyfter på båda sidor. Nu vet jag inte om ditt komptensområde är svets och metallbearbetning, annars välj bort denna del och köp en färdig. (vilket garanterat även blir billigare) Sedan bör dörren även gå att öppna med nyckel, ifall batteriet på fjärren tar slut.

Däremot kan du göra den trådlösa delen själv, då t.ex. genom en plc eller en mikrodator och sedan använda en bluetoothmodul, som fjärrkontroll så använd en vanlig mobiltelefon. Detta projektet blir ett stort projekt för två personer och kan lungt resultera i högsta betyg. Problemet, ja det är långtifrån alla som klarar av detta heller.

Så det blir ändå ett komplicerat projektarbete och är man inte riktig duktig så välj något enklare.

Inte för att vara pessimistisk, men det brukar ofta uppstå en massa extra problem vid projekt, saker som man trodde var hur simpla som helst kan vara svåra. Detta med mekaniken till alla dörrar är inte så enkelt, speciellt inte de där billiga ostyva.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tack så jätte mycket för svaret, beklagar min egna dåliga antydan av erfarenhet, jag är en ovan programmerare men svetsa och montering och mindre såna här kopplingar som sändaren ska jag klara av galant.

Trodde dock inte att det skulle bli billigare att köpa ett färdigt system och bra tips att enbart göra sändaren för det tar nog så några timmar. Funkar det bra med ska jag eventuellt införa detta på 2st dubbeldörrar men vill testa om det funkar bra på en först.

Du verkar ha ganska bra koll på det här ämnet och är ingen nybörjare direkt, så du har ingen aning om var man kan köpa såna här rejäla öppnare? (dörrarna är ju inte helt nya så väger ju lite). Även nån sida där man kan beställa delar till t.ex. sändare och dylikt, har googlat omkring men har inte kommit fram till något bra alternativ.

Det är nog rätt att gå in kritiskt som du gör faktiskt att det inte är en dans på rosor som allt bara rinner som vatten utan att det kommer uppstå allvarliga problem med såna här projekt.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|

Permalänk
Skrivet av karlsson944:

Tack så jätte mycket för svaret, beklagar min egna dåliga antydan av erfarenhet, jag är en ovan programmerare men svetsa och montering och mindre såna här kopplingar som sändaren ska jag klara av galant.

Trodde dock inte att det skulle bli billigare att köpa ett färdigt system och bra tips att enbart göra sändaren för det tar nog så några timmar. Funkar det bra med ska jag eventuellt införa detta på 2st dubbeldörrar men vill testa om det funkar bra på en först.

Du verkar ha ganska bra koll på det här ämnet och är ingen nybörjare direkt, så du har ingen aning om var man kan köpa såna här rejäla öppnare? (dörrarna är ju inte helt nya så väger ju lite). Även nån sida där man kan beställa delar till t.ex. sändare och dylikt, har googlat omkring men har inte kommit fram till något bra alternativ.

Det är nog rätt att gå in kritiskt som du gör faktiskt att det inte är en dans på rosor som allt bara rinner som vatten utan att det kommer uppstå allvarliga problem med såna här projekt.

Tack för hjälpen!

Jag har liten erfarenhet av konsumentprodukter, men den praktiska erfarenhet av jag har av diverse mekaniska system är att det lätt blir lite skeva och inte fungerar som de ska och man efter något år får dit och justera. Nu säger du att du är van att svetsa och montera och då blir det såklart genast enklare. De bil-garageportarna som jag har hemma hos föräldrarna är värsta skiten, men du har förhoppningsvis bättre.
När jag skrev mitt inlägg så tänkte jag främst på mina föräldrars bil-garagedörrar. Jag har inte förslag på var man kan beställa garageöppnare mer än vad man kan googla fram.

Elsidan så en plc, med en bluetoothmodul löser det mesta. Problemet är bara det att bluetoothmoduler till plc inte är enkla att få tag på, sedan är det inte precis ofta "konsument humana" priser vi talar om. Alternativet, en mikrodator, t.ex. denna med inbyggd bluetooth modul http://www.electrokit.com/arduino-bt-board.44260 (1000kr), så blir det genast billigare. Tänk dock på att alla smågrejor som relä, kåpor etc plockar på kostnaden rejält.

Ett alternativ till är att använda två mobiler, till android så finns det ett fysisk IO kort. http://www.electrokit.com/ioio-for-android.48631 (500kr)
Med detta så behöver du enbart koda mobiltelefoner, alltså mindre att lära sig.
Denna mobillösningen tror jag faktisk blir den enklaste för de flesta, inte med det sagt att det på något sätt blir lätt. Sedan blir det ju kostsamt, en extra nalle, io-kortet för 500kr (finns säkerligen billigare om man letar). och sist med inte minst så en färdig garageportöppnare för någon tusenlapp eller så. (jag har dålig koll på vad de kostar)

*edit*
Lösningen med mobilen, så borde det säkerligen finnas någon färdig öppen kod där man från en mobil via bluetooth styr den andra mobilens fysiska utgångar via porten. Problemet är dock att det är mycket som kan krångla även om man har den biten färdig.

*edit2*
Fördelen med mobillösningen är om man köper en färdig garageport, så kan man koppla in och ur mobilen, samt använda denna till mycket skoj. Att ha detta som permanent lösning med laddare till en mobil, känns för mig inte som ett driftsäkert system.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Du radar upp mycket bra lösningar och tackar stort för detta! Nu är det ju så att mina föräldrar varken är iPhone eller android användare utan det är enkla Nokia talefoner som man endast kan ringa med Annars var det ett jättebra alternativ om det skulle var för mig så att säga.

Även fast det kommer kosta lite så tror jag att det är värt att lägga lite mer pengar på grejer som verkligen funkar istället för att göra ett halvdant arbete. Ska fortsätta leta information till detta arbetet så jag vet lite mer.

Ska även höra med min lärare i skolan lite närmare om detta, han kan mycket om programmering och sånt tror jag så han kanske har en lösning också.

Tack så mycket!

/Tobias

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|

Permalänk
Medlem

Som jag har förståt det så är det ingen "vanlig" garageport, utan en med vanliga dörr som öppnas åt höger och vänster.
är detta korrekt?

tycker du skall begrännsa ner projektet, bara att konstruera och bygga de mekaniska delarna kommer ta en del tid. Sedan tillkommer att du skall dokumentera ditt arbete och skriva en rapport.
Du skulle tex kunna konstruera och bygga mekaniken och koppla en mot till mekaniken och kör den manuelt. Sedan kan du bygga fjärröppnaren utanför din kurs(projekt), om du blir klar snabbt med mekaniken så kan du lägga till det i projektet, annars kan du bygg den efter du är klar med skolan. Det är bättre att lägga till saker till projektplanen än att ta bort.

Sedan vet jag inte hur bra du är på att beräkna hur grova delar du behöver osv, kan du inte detta så får du ta med det i tidsplanen också.

Försök göra någon form av tidsplanering där du försöker lista de olika delmomenten och uppskatta hur lång tid de kommer ta.

Permalänk

Ja precis, det är inte en garageport så att säga.

Ja det låter inte dumt du, kanske även du har någon bra sida med ordentliga motorer och sånt då som man kan modifiera så att dom passar? man skulle ju kunna dra ut till en tryckknapp så att man endast behöver gå ur bilen för att öppna dörrarna så att man slipper gå runt allt 2 gånger. Sen om det funkar bra kan man ju lägga till en sändare istället för en tryckknapp.

/Tobias

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|

Permalänk
Skrivet av karlsson944:

Du radar upp mycket bra lösningar och tackar stort för detta! Nu är det ju så att mina föräldrar varken är iPhone eller android användare utan det är enkla Nokia talefoner som man endast kan ringa med Annars var det ett jättebra alternativ om det skulle var för mig så att säga.

Även fast det kommer kosta lite så tror jag att det är värt att lägga lite mer pengar på grejer som verkligen funkar istället för att göra ett halvdant arbete. Ska fortsätta leta information till detta arbetet så jag vet lite mer.

Ska även höra med min lärare i skolan lite närmare om detta, han kan mycket om programmering och sånt tror jag så han kanske har en lösning också.

Tack så mycket!

/Tobias

Din lärare kan föreslå en trådlös 433Mhz modul som var mycket populär att använda i olika skolprojekt för något år sedan, det är denna frekvens som de flesta trådlösa konsumentprodukter använder.
Modulerna är ganska så billiga : (100kr/st för sändare respektive mottagare i en svensk vanlig butik)
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/fjarrstyrning/43...
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/fjarrstyrning/43...

Problemet med dessa jämfört mot en mobil är att det inte är så enkelt att göra en fysisk robust och smidig fjärrkontroll, varför jag rekommenderade att använda en vanlig mobil.
Till dessa moduler så går det använda en mikrodator för några tior med programmerare för under 100lappen, så det är faktisk helt möjligt att göra el-delen riktigt billig. Teknisk är det heller inget märkvärdigt för en person som gör ett projektarbete i inbyggda system i elektroingenjörsprogrammet.
Men för en gymnasieelev så tycker jag det blir för mycket, speciellt eftersom det alltid uppstår en massa problem.
Så det är inget jag inte rekommenderar till gymnasieelever som inte redan innan har kodat en hel del mikrodatorer. Detsamma gäller egentligen mobillösningen, rätt nivå är mer att göra ett javaprogram som styr IO-kortet som jag länkade till ovanför. Detta går göra allt ifrån ett enkelt som typ är copy & paste ifrån exemplen, eller ett riktigt komplicerat som en PID regulator. (behöver i.o.f.s ej vara så komplicerat, men man bör ha läst reglerteknik innan)
Du skulle t.ex. kunna koda ett enkelt spel, (hänggubbe), där du via IO-kortet tänder lysdioder som räknar ner. En ganska meningslös produkt, men lärorikt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tack återigen för snabba svar!. Det låter ju inte helt tokigt faktiskt med den el biten.

Vi har faktiskt reglerteknik kursen just nu i skolan och även om man inte är jättehaj på det kan man ju fråga läraren för han kan ju det isf. Just nu håller vi på att programmera en miniräknare som kan räkna ända upp till talet 6! Så där finns ju ett bra förslag.

Enda jag oroar mig för att det är ju ganska robusta, tunga grejer så att det lär behövas ganska rejäla motorer. Även har jag tänkt på en grej, att man behöver ju igentligen bara kunna öppna med sändaren, sen kör man in bilen stänger manuellt (eller via en knapp) och låser och går ut genom en vanlig dörr.

//Tobias

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|

Permalänk
Medlem

Egentligen behöver man ju inte in och bråka med avancerad reglering om man inte är så haj på det. Borde enkelt kunna lösas med kontaktorer och brytare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Ja, men skulle vilja få tag i nåt typ av kopplingsschema som grund av byggnationen, någon som har något förslag.

//Tobias

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsson944:

Ja precis, det är inte en garageport så att säga.

Ja det låter inte dumt du, kanske även du har någon bra sida med ordentliga motorer och sånt då som man kan modifiera så att dom passar? man skulle ju kunna dra ut till en tryckknapp så att man endast behöver gå ur bilen för att öppna dörrarna så att man slipper gå runt allt 2 gånger. Sen om det funkar bra kan man ju lägga till en sändare istället för en tryckknapp.

/Tobias

hur kraftig motor du behöver beror på hur mycket motstånd det är att öppna dörrarna och hur snabbt du vill att dörrarna skall öppnas, 1W motor skulle klara av att öppna dörrarna men det skulle nog ta en ohyglig tid.

Permalänk

Okej men det är ju ganska tunga rackare men det får ju inte gå för fort heller.

//Tobias

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

HAhahaahahah ! såg den igår också en sån dörr är allas dröm!

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|