vem lyssnar någonsin på reklam?

Permalänk
Avstängd

vem lyssnar någonsin på reklam?

hej jag har en fråga angående reklam enligt mig så är reklam värdelöst på alla sätt och vis jag lyssna ALDRIG på reklam när jag är intresserad av något så söker jag det själv

min fråga är finns det personer som verkligen lyssnar på reklam?

ser reklam hela tiden genom tv6 och lyssnar inte på den ignorerar den ser ingen anledning till att reklam är användbart

väldigt udda fråga vill bara veta om reklam verkligen fungerar på någon eftersom jag har det svårt att tro att någon lyssnar på reklam när man vill ha något så söker man det

sen finns det också reklam som man vill se men det är tekniskt sätt inte reklam tex att söka upp en review på något är reklam som man själv väljer att hitta

som sagt väldigt udda fråga är bara nyfiken

ursäkta för eventuella stavfel och grammatik fel

Permalänk
Medlem

Det fungerar nog oftare på ett mer undermedvetet sätt. Man sitter och tittar på ett program och plötsligt blir det reklamavbrott. Man vill inte missa något av programmet så man hänger kvar på kanalen, eller kanske går och gör något annat under tiden men har på ljudet för att höra när programmet startar igen. I vilket fall matas man oundvikligen med reklamen, och framför allt hör/ser man varumärket. Detsamma med många reklamaffischer och sånt utomhus, "jaha, en 5x2m stor logotyp...? jag bryr mig väl inte?", men när man står där framför läskkylen eller ska åka och köpa ny TV eller något så ploppar det upp i minnet igen och man minns att man sett/hört det där namnet innan. Många köp genomförs inte direkt efter timmar av efterforskning och jämförelser utan snarare på en snabb överblick och magkänsla, och igenkännandet ger en känsla av trygghet och tillit även om man egentligen inte vet att det är bättre eller billigare. Kan man minnas att man sett något innan är det ren instinkt att köpa det hellre än något helt okänt och det är reklambranschen högst medveten om. Människan är ofta mycket mer förutsägbar än vad hon tror

Permalänk

Byter alltid kanal när det blir reklam eller plockar upp mobilen under tiden!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Hatar reklam drar alltid en mute och kollar text tv eller nåt bara för att skitet ska försvinna..

Permalänk
Medlem

Nu när vi har Internet så är inställningen till reklam ibland lite baklänges. Istället för att sitta och hata reklam på TV så söker man upp reklam på Youtube och sitter och myser till BF3-trailers, ICA-stig eller något otroligt tokigt/rasistiskt/jättedåligt från när TVn var nakna barnet.
Har själv några trailers i spellistan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Har inspelningsbar digitalbox och spelar alltid in programen jag vill se så jag kan spola förbi reklamen, Pallar inte se reklam.

Radion är på i bilen på jobbet men när reklamen kommer byter jag kanal eller sänker volymen.

Blockerar reklam på alla sidor på nätet utan just Sweclockers, Här är iaf reklamen intressant.

Hade reklampausen varit i 30 sec och det inte vore så mycket trams så hade jag tittat/lyssnat på den utan problem.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB