AMD Radeon HD 7870 och 7850

Permalänk

Enda nackdelen jag serär att man inte kan köra 3st i cf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det är en ren papperslansering där partnertillverkarna inte har några kort, och där AMD bara kunde skaka fram ett exemplar av varje modell till testet. Inte mycket att göra åt saken, om vi inte ska hitta på resultaten.

Men funkar det inte att köra crossfire med 7870 tillsammans med ett 7850?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Tånk på hur de prissatte 7950 på papperslanseringen också...

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, de kommer att droppa i pris när de väl börjar att säljas den 19 mars.

Permalänk
Medlem

Lite trist att man inte får mer prestanda för pengarna nu när en ny generation kort kommer. Får hoppas på att priserna kommer gå ner

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Om korten är intressanta eller ej avgörs ju rent prismässigt. Problemet med AMD på sista tiden är att de prissätter sina kort utifrån prestandasynpunkt jämfört med förra generationens kort. HD7870 presterar lite bättre än HD6970 och kommer kosta betydligt mer? Ser man det till att man kunde låsa upp HD6950 till ett HD6970 som endast fanns med 2gb vid lanseringen, så kommer inte korten kännas speciellt prisvärda. Jag skulle anse att korten var prisvärda om de övertar dagens HD6850 och HD6870, vilket också skulle falla sig som mest naturligt. Menmen... mycket kan hända när kepler lanseras.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Varför testar ni inte det mest intressanta spelet, bf3, med överklockningen? Och varför har ni inte med klockningsresultaten i de stora graferna?

Och varför finns inte något alls om temperatur på korten vid klockning?!

Trodde detta var en sida som fokuserade på överklockning. Tydligen inte längre.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Ja HD7870 hade riktigt trevlig prestanda. Sen HD7850 har ett mer lagom pris. Antar att dessa kan komma att sjunka i pris sen när Kepler lanseras.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av korda:

Precis, de kommer att droppa i pris när de väl börjar att säljas den 19 mars.

För att inte tala om när kepler släpps..

Skrivet av edda123:

Varför testar ni inte det mest intressanta spelet, bf3, med överklockningen? Och varför har ni inte med klockningsresultaten i de stora graferna?

Och varför finns inte något alls om temperatur på korten vid klockning?!

Trodde detta var en sida som fokuserade på överklockning. Tydligen inte längre.

Om man skulle ha överklockningsresultat på varje kort med i graferna så skulle det bli ännu jobbigare att läsa än nu... Det är väl bara för dig att kolla vad det får överklockat i 3dmark eller nåt, och sen tänka in det i stapeln I prestanda per krona, så borde de dock göra en oklockad, och en överklockad variant

Permalänk

Nöjer mig med mitt GTX460 tills kEpLeR kommer ut, kommer antagligen smiska AMD som vanligt ingen nVidia fanboy men vill gärna se vad gröna laget kommer ut med innan man byter upp sig :]

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk

AMD Radeon HD 7870 har ett rekommenderat pris på 350 USD, vilket troligtvis kan översättas till strax under 3 500 kronor inklusive moms i svenska butiker.

Sist jag kollade är 350usd snarare 2400:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madmoremax:

AMD Radeon HD 7870 har ett rekommenderat pris på 350 USD, vilket troligtvis kan översättas till strax under 3 500 kronor inklusive moms i svenska butiker.

Sist jag kollade är 350usd snarare 2400:-?

Tänk skatter

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att 480 SLI fortfarande ligger där uppe och krigar !

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni som klagar på att kortet nästan är lika dyrt som 7950? Det skiljer ju 100$! 450-350=100, enklaste möjliga matematiken.
Ska man ta dollarkursen i beräkningarna och titta på hur hårdvara brukar prissättas så hamnar priset under 3000:-, jämfört med runt 4000:- för 7950.

Att jämföra något temporärt kampanjpris med ett felöversatt pris från dollar är bara dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proer:

Tänk skatter

Släng på moms på dessa 2400:- och du har ungefär vad svenska butiker brukar ta ut på hårdvara, inte blir det 3500:- inte.

Permalänk
Medlem

Meh...

Är det bara jag som tycker Meh...
7850 presterar ungefär som 6950, fast 25% dyrare.
Håller med Nvidia om att jag förväntat mig mer av 7xxx.

Visst visst, drar lite mindre ström. Men inte så jag ångrar mig en sekund av att jag köpte 2st 6950 för över ett år sedan.

Så jag är glad som tusan, för nu kan jag sitta nöjd i en generation till.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande. Ska bli kul att se kommande priskrig.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Jag tycker inte att 3500kr är prisvärt för ett 7870.

Man kan inte jämföra prissättningen på den nuvarande generationen med den föregående. Efterföljaren bör prissättas på samma nivå som motsvarigheten i föregående generation.

Om man vill sätta samma pris/prestanda förhållande på korten generation efter generation så kommer det att i slutändan leda till hutlösa priser om några år.

Den nuvarande prissättningen är i skala med nVidias nuvarande generation, vilket innebär att ATI kommer troligtvis att ändra dessa prissättningar när Kepler når butikshyllorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag tycker inte att 3500kr är prisvärt för ett 7870.

Man kan inte jämföra prissättningen på den nuvarande generationen med den föregående. Efterföljaren bör prissättas på samma nivå som motsvarigheten i föregående generation.

Om man vill sätta samma pris/prestanda förhållande på korten generation efter generation så kommer det att i slutändan leda till hutlösa priser om några år.

Den nuvarande prissättningen är i skala med nVidias nuvarande generation, vilket innebär att ATI kommer troligtvis att ändra dessa prissättningar när Kepler når butikshyllorna.

För det första så kommer det kosta runt 3000:-, inte 3500:-. Och för det andra är det efterfrågan som avgör. Det snabbaste grafikkortet på marknaden brukar kunna gå att sälja i bra kvantiteter vid drygt 5000:-. Så oavsett vad tidigare generation kostade när den släpptes eller vilken serie något kort är i så brukar det prissättas kring 5000:- när det tar tronen. Sedan så ligger kort i pris utifrån detta. Och eftersom 7870 presterar som ett GTX 580 som kostar runt 4000:- trots att 7870 kostar runt 3000:- så är det inget dåligt pris.
Priset kommer alltså inte alls stiga generation per generation. Så fort någon av tillverkarna släpper ett nytt kort som är snabbare än 7970 så kommer alla priser pressas nedåt. 7870 ligger där det ligger just för att det är såpass nära 7970 i prestanda, redan nu är priset för 7870 CF farligt lågt om de vill sälja 7970 i bra kvantiteter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simplified:

Jag tycker inte att 3500kr är prisvärt för ett 7870.

Man kan inte jämföra prissättningen på den nuvarande generationen med den föregående. Efterföljaren bör prissättas på samma nivå som motsvarigheten i föregående generation.

Om man vill sätta samma pris/prestanda förhållande på korten generation efter generation så kommer det att i slutändan leda till hutlösa priser om några år.

Den nuvarande prissättningen är i skala med nVidias nuvarande generation, vilket innebär att ATI kommer troligtvis att ändra dessa prissättningar när Kepler når butikshyllorna.

Just nu är 3500 prisvärt då enda kortet som presterar likvärdigt med det är gtx580, fast som du är inne på beror dessa priser på brist på konkurens tack vare att nvidias 6-serie lyser med sin frånvaro.

Hoppas nvidia kommer pressa priserna med sin kommande generation och inte bara matcha dessa vi ser idag.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Såg ju sjukt bra ut. Påminner lite om känslan jag fick av när 5870 släpptes, som jag har i min dator. Jag gillar amds uttalande om att "Det är dags att byta"

Snacka om att spela snällt på köparnas "vill köpa-strängar"

Jag hade gärna sett CF i testet med då CF har haft varierad skalning sen 5000. Jag uppskattar också att 5870 fick vara med på listorna i ett par av testen.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Nu har nvidia pressen på sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

börjar kännas att det är dags att byta ut gtx 460 mot 7850 för eyefinity är så jäkla coolt, även i låga inställningar.

Permalänk
Medlem

Känns som ett bra grafikkort. 7870 presterar ju nästan som 7950 och bättre än 6970. Hoppas på en bra prislapp.

Permalänk

Ni som gnäller på priset. Tänk på hur mycket andra kostar, jämfört med vad de sa vid papperslanseringen. Dessutom så kan ju AMD prissätta dessa precis hur de vill. De skulle kunna sätta 7870 för 4000, och alla kort de hade nu skulle säljas slut ändå.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är imponerande är att 7850 trots lägre frekvens och endast 1024 shaders är ungefär jämnsnabbt med 6970. Att det är mycket billigare och drar 80W mindre ström är en fin bonus. Om det förväntade priskriget kommer snart så kommer det bli ännu prisvärdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Ni som gnäller på priset. Tänk på hur mycket andra kostar, jämfört med vad de sa vid papperslanseringen. Dessutom så kan ju AMD prissätta dessa precis hur de vill. De skulle kunna sätta 7870 för 4000, och alla kort de hade nu skulle säljas slut ändå.

Jag kan tänka mig köpa ett 7870 med eftermarknadskylare senare när priserna går ner under 3000:-
(Har ett ej upplåsbart 6950 nu)

Permalänk
Medlem

Jag blev då impad på både storlek av kort, prestanda och strömförbrukning/värme, sitter själv med 470 sli och har ingen panik för att behöva byta men 7870 ser inte dumt ut i ett eventuellt framtida bygge

Permalänk
Medlem

7850 ser intressant ut för mitt HTPC overkill-bygge Najs att de kom ut så plötsligt, trodde de låg lite längre bort.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Men sweclockers! Samma sak igen ? Vart är crossfire ?????

De har kanske bara ett av varje?

Permalänk

Kanske är tid att byta upp sig ifrån sitt 5870 som AMD tycker?
Funderar dock på Crossfire med 5870, eller ett 7870...

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB