Dubbla skärmar på en Sapphire Radeon HD6850 möjligt?

Permalänk

Dubbla skärmar på en Sapphire Radeon HD6850 möjligt?

Hej har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig lösa.

Jag köpte en ny skärm för att kunna köra med två skärmar samtidigt, då det är väldigt bekvämt när man arbetar.
Problemet är att jag får bara respons från ena skärmen, jag vet att jag ska kunna ha mer än en skärm, för jag har en hdmi kopplad till får LED-tv, och då kan jag ha igång datorskärmen och tv "klonen" samtidigt. Av någon anledning fungerar det inte med två vanliga skärmar och DVI kablar.

Någon som har något förslag på vad som är fel, eller har jag helt gjort bort mig genom att skaffa en till skärm?

Har tittat i burken också, allt är inkopplat som det ska.

Mvh

Adam

Permalänk

Det du kan kolla men som jag misstänker att du redan gjort är "input source" på skärmen samt inställningarna i kontrollpanelen.
Det låter simpelt men, då skärmarna bör fungera rakt av verkar det snarare vara någon typ utav enkel glömsk-miss.

Permalänk

Har kollat det, är inget sånt, kan de vara kablarna? Har för mig att jag läste någonstans att man måste använda samma typ av kablar, jag har 2 dvi utgångar (och en hdmi utgång) på grafikkortet, men jag har bara tillgång till en dvi kabel, den andra är en vga med dvi konverterare på.

Har också uppdaterat drivrutiner etc. så det är inget sånt heller.

Permalänk

Var det inte så att ena DVIn och HDMIn var länkad?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

Var det inte så att ena DVIn och HDMIn var länkad?

Alltså som det ser ut så är de DVI utgång med HDMI utgång höger om den, under DVI utgången finns ytterliggare en DVI utgång, den övre utgången fungerar, och sätter jag igång tvn och går över till hdmi på den så klonas skärmen så de syns på skärm och tv, men den nedre dvi utgången som den andra skärmen är inkopplad till fungerar inte alls, har t.o.m. provat moderkortets egna grafikkorts utgång (både DVI och VGA utgången som den har)

Permalänk

Som xfimimd nämt kan det vara som så att HDMI och en av DVI-portarna delar samma interna bildkanal. Alltså att kortet helt enkelt styr ena DVI-signalen till hdmi när en kabel sätts in där. Det beror på specifik grafikkortsmodell men det skall finnas många 6850 som klarar 3 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam.maned:

Alltså som det ser ut så är de DVI utgång med HDMI utgång höger om den, under DVI utgången finns ytterliggare en DVI utgång, den övre utgången fungerar, och sätter jag igång tvn och går över till hdmi på den så klonas skärmen så de syns på skärm och tv, men den nedre dvi utgången som den andra skärmen är inkopplad till fungerar inte alls, har t.o.m. provat moderkortets egna grafikkorts utgång (både DVI och VGA utgången som den har)

Problemet kan vara att den nedre DVI utgång är Digital. Den övre är Digital/Analog. Dvs du kan BARA koppla en DVI digital kabel och en DVI digital kompitabel Utenhet på den.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Skrivet av terrax:

Problemet kan vara att den nedre DVI utgång är Digital. Den övre är Digital/Analog. Dvs du kan BARA koppla en DVI digital kabel och en DVI digital kompitabel Utenhet på den.

Låter kanske dum, nu eller snarare okunnig (vilket jag är), men betyder det att jag måste ha dvi kabel för båda skärmarna? dvs, jag kan inte använda VGA med konverterare, eller betyder det att jag inte kan använda två skärmar?

Båda skärmarna har DVI utgång, så går att koppla in båda med DVI kabel (har bara en liggandes hemma, så kan ju köpa en till dvi kabel om de löser problemet).

Tittade precis lite närmare på utgångarna, på den övre så är de både symbolen för VGA och DVI (dvs den lilla skärmen: VGA, och Pilen med en höjning: DVI, men utgången under har bara DVI symbolen).

Har dock provat att bara han en skärm inkopplad med DVI kabel i den nedre utgången, men då fungerare de inte alls, så måste övre vara inkopplad också med DVI för att den undre ska bli aktiv?

Permalänk

Det löste sig! Vet inte varför det inte fungerade tidigare, men jag kopplade den nya skärmen i den nedre porten med Digital DVI eller vad ni nu kalla det, dvs. DVI kabeln kopplades in där. Den äldre skärmen kopplade jag in i den övre som stödjer VGA, så med en VGA kabel och DVI-konverterare. så nu fungerar båda skärmarna, prövade med alla tre igång samtidigt, dvs. skärm 1, 2 och tvn, det verkar som den inte kan ha igång alla tre samtidigt, för tvn visade som "disconnected" fick koppla från ena skärmen för att få igång den.

Tack för hjälpen! Vet som sagt inte vad som löste de, men ibland verkar de räcka med att klappa lite snällt på datorn.

Mvh

Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam.maned:

Det löste sig! Vet inte varför det inte fungerade tidigare, men jag kopplade den nya skärmen i den nedre porten med Digital DVI eller vad ni nu kalla det, dvs. DVI kabeln kopplades in där. Den äldre skärmen kopplade jag in i den övre som stödjer VGA, så med en VGA kabel och DVI-konverterare. så nu fungerar båda skärmarna, prövade med alla tre igång samtidigt, dvs. skärm 1, 2 och tvn, det verkar som den inte kan ha igång alla tre samtidigt, för tvn visade som "disconnected" fick koppla från ena skärmen för att få igång den.

Tack för hjälpen! Vet som sagt inte vad som löste de, men ibland verkar de räcka med att klappa lite snällt på datorn.

Mvh

Adam

Som du säger så är den övre kompatibel med VGA-DVI konverterare. Att alla tre inte fungerar är just för att den övre DVIn och HDMI går på samma ledningar, man kan bara ha en skärm i endera, inte bägge samtidigt. Jag kör en DVI, en HDMI (TV) och en Displayport på mitt 6850.

Det är det som är så bra med dells populära IPS-skärmar, att de har inbyggd Displayport istället för skruttig HDMI Så man slipper adapter för tre skärmar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX