Extrem mängd kylpasta från fabrik.

Permalänk

Extrem mängd kylpasta från fabrik.

Min flickväns grafikkort (XFX GTX260 referens) har länge plågats av rätt höga temps, trots renblåsningar osv. Så idag tog jag saken i egna händer och skruvade av kylningen för att byta kylpasta. Synd att jag inte tog kort på synen som mötte mig, men jag ska beskriva den så gott det går.

GPU:n var DRÄNKT i kylpasta. Så mycket kylpasta att det t.o.m. var stora "korvar" av kylpasta längst kanterna på grafikkortet. Det var säkert bortemot 4g kylpasta.

Jag rengjorde och applicerade MX-2 istället. Tempen sjönk med 15c idle till en temp på 45c och hamnar nu på 75c grader i full load (innan ej mätbart då OCCT avbröt pga för hög temp vid cirka 86c).

Frågan jag ställer mig är, varför i hela friden fanns det så stora mängder kylpasta på GPU:n? Handlar det om ett måndagsexemplar eller är det en vanlig åkomma?

Framför allt vill jag slänga ett varningens ord till XFX-ägare. Trots att kortet är gammalt så är det kanske något att undersöka om dina temps är höga.

Fridens, grabbar.

Permalänk
Medlem

Märkligt och du tänkte inte på göra det långt innan? Låter som ett misstag i fabriken för ofta brukar dom inte ha på mycket direkt.

Permalänk

När inte renblåsningen fungerade så bytte jag kylpasta. Låter rimligt i mina öron.

Det var väl det jag misstänkte. Stackars kort som fått genomlida en sådan behandling.

Permalänk

Jag har stött på samma problem fast då gällde det både cpu och gpu i en bärbar dator där cpun kom upp i närmare 95 C och efter rengöring maxar på ca 65 C
har även stött på det på ett 5-7 år gammalt nvidiakort okänd modell

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | ASUS Z170M-PLUS | INTEL Core I5 6600K | Sapphire Radeon R9 380X | 16GB DDR4 | Fractal Design Integra M 550W |OCZ TRION150 500GB | Thermalright HR-02 macho

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt vanligt på nvidia kort, jag har själv märket det på ett antal kort, senast mitt GTX260 kort, deras motto, bättre för mycket än för lite.

Permalänk

Det är väldigt vanligt. Jag byter alltid ut kylpastan och jag kan inte minnas någon gång det inte varit så. Ibland har de kylpads också vilket är ännu värre. Det innebär att de behöver ha sämre toleranser i tillverkningen och kan ta upp höjdskillnader samt andra små fel som kan uppkomma. Kylpasta är billigt, och att ta för lite är mycket skadligare än att ta för mycket så man kan förstå dem ur säkerhetssynpunkt.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är som Warrior28 säger att det brukar vara Nvidia kort som gärna kommer med löjligt mycket pasta.
Har skruvat på iaf 30kort av Nvidia märkning och nästan alla dom hade som du beskriver korvar på sidan.
5xx och 4xx serien lider inte av samma mängd men visst är det oftast det kommer för mycket från fabrik.

AMD/ATi har ochså på 4xxx serien mycket men är mer som bästa Nvidia jag påträffat.

Fattar ärligt talat inte varför dom kommer med rätt mängd pasta från fabrik, det är väl lika lätt att dra ner som dra upp...

Permalänk
Skrivet av nudelkurre:

Jag har stött på samma problem fast då gällde det både cpu och gpu i en bärbar dator där cpun kom upp i närmare 95 C och efter rengöring maxar på ca 65 C
har även stött på det på ett 5-7 år gammalt nvidiakort okänd modell

Skrivet av Bulltazar:

Det är faktiskt vanligt på nvidia kort, jag har själv märket det på ett antal kort, senast mitt GTX260 kort, deras motto, bättre för mycket än för lite.

Skrivet av lord_moggo:

Det är väldigt vanligt. Jag byter alltid ut kylpastan och jag kan inte minnas någon gång det inte varit så. Ibland har de kylpads också vilket är ännu värre. Det innebär att de behöver ha sämre toleranser i tillverkningen och kan ta upp höjdskillnader samt andra små fel som kan uppkomma. Kylpasta är billigt, och att ta för lite är mycket skadligare än att ta för mycket så man kan förstå dem ur säkerhetssynpunkt.

Har någon stött på detta problem på AMD:s kort? För mycket kylpasta är helt klart bättre än för lite, men så stora mängder som det fanns i kortet isolerade snarare än att avleda värme till kylplattan.

Vet någon om det bara är referensmodellerna som ligger i "farozonen"? Partnertillverkare med andra kylare än referens på sina kort borde lägga mer vikt på sådana detaljer. Eller tänker jag fel?

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Min uppfattning är som Warrior28 säger att det brukar vara Nvidia kort som gärna kommer med löjligt mycket pasta.
Har skruvat på iaf 30kort av Nvidia märkning och nästan alla dom hade som du beskriver korvar på sidan.
5xx och 4xx serien lider inte av samma mängd men visst är det oftast det kommer för mycket från fabrik.

AMD/ATi har ochså på 4xxx serien mycket men är mer som bästa Nvidia jag påträffat.

Fattar ärligt talat inte varför dom kommer med rätt mängd pasta från fabrik, det är väl lika lätt att dra ner som dra upp...

Precis min tanke. Det kan inte vara en stor korrigering i tillverkningsprocessen att applicera rätt mängd kylpasta. Många CPU-kylare t.ex. levereras med färdigapplicerad kylpasta i rätt mängd.

Permalänk
Medlem

Precis som dig TS och många andra har jag stött på just nvidia kort med mycket kylpasta på (har bara ägt nvidia kort), samma kort som dig TS, ett XFX 260, även en 295a jag hade ett tag hade mycket pasta på sig.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av knifflarn:

Har någon stött på detta problem på AMD:s kort? För mycket kylpasta är helt klart bättre än för lite, men så stora mängder som det fanns i kortet isolerade snarare än att avleda värme till kylplattan.

Vet någon om det bara är referensmodellerna som ligger i "farozonen"? Partnertillverkare med andra kylare än referens på sina kort borde lägga mer vikt på sådana detaljer. Eller tänker jag fel?

Jag har sett det på Ati kort också men i mindre utsträckning.

Jag har inte märkt någon skillnad mellan referens eller partnertillverkare, kan vara för mycket på vilket som.

Jag plockar alltid i sär mina kort o byter kylpastan.

Permalänk
Medlem

Problemet är om man plockar isär korten så slits kylpadsen till minnena sönder.

Jag har oxå velat göra detta på min GTX 570 och GT 540m till laptopen, för att sänka temp och fläkthastighet.

Men vågar inte, skulle behöva lite hjälp. Jag tror att det går dock. Jag har gjort det på andra bärbara datorer och grafik kort men inte på sånt här nytt, som jag köpt. Därför känns det som jag inte vill förstöra nåt, ang kylpads på minnena.

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Fick samma överraskning när jag skulle montera ett vattenblock på mitt varma GTX480 från MSI. Tänkte aldrig att det var något lurt med det, eftersom 480n är notoriskt högljudda, men när jag plockade av stockkylaren så kom jag fram till att jag bergis hade kunnat plocka av ett par grader genom att bara byta pasta.

Notera även att det inte bara är nvidias fel, det är ju MSI, Gigabyte, Saphire mfl. som fixar kylpastan, dom tar bara sina kretskort från Nvidia, och monterar sina egna kylarlösningar.

Skrivet av mixter81:

Problemet är om man plockar isär korten så slits kylpadsen till minnena sönder.

Jag har oxå velat göra detta på min GTX 570 och GT 540m till laptopen, för att sänka temp och fläkthastighet.

Men vågar inte, skulle behöva lite hjälp. Jag tror att det går dock. Jag har gjort det på andra bärbara datorer och grafik kort men inte på sånt här nytt, som jag köpt. Därför känns det som jag inte vill förstöra nåt, ang kylpads på minnena.

http://coolingstuff.se/c/58/thermalpads/a1/1 dom är rätt billiga, bara att ersätta. Det gjorde iaf jag.

Permalänk

Hade ett nvidia kort som var passivt kylt kommer dock inte ihåg namnet på den men de va 512 mb agp 8x iaf den var så jäkla varm och när jag satt och spelade i 4timmar så sket sig allt och gick sönder helt och hållet...Nu ett par år senare skulle jag kolla varför den hade pajjat då var det kylpasta runt hela skiten.

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Mina 470 var dränkta i kylpasta

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Fick samma överraskning när jag skulle montera ett vattenblock på mitt varma GTX480 från MSI. Tänkte aldrig att det var något lurt med det, eftersom 480n är notoriskt högljudda, men när jag plockade av stockkylaren så kom jag fram till att jag bergis hade kunnat plocka av ett par grader genom att bara byta pasta.

Notera även att det inte bara är nvidias fel, det är ju MSI, Gigabyte, Saphire mfl. som fixar kylpastan, dom tar bara sina kretskort från Nvidia, och monterar sina egna kylarlösningar.

http://coolingstuff.se/c/58/thermalpads/a1/1 dom är rätt billiga, bara att ersätta. Det gjorde iaf jag.

Tack, såg där! Vilken tjocklek rekommenderar du, ska man kolla efter samma som på den kort man fixar?

Att ta bort resterna av kylpadsen, var lite svårt (vad jag minns på en gammal Ati 800 XT).
Krävdes att man skrapade med en vass kniv.
Kan man använda ngt ämne som gör det lättare, tex Isopropylalkohol? Eller Aceton?

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Skrivet av mixter81:

Tack, såg där! Vilken tjocklek rekommenderar du, ska man kolla efter samma som på den kort man fixar?

Att ta bort resterna av kylpadsen, var lite svårt (vad jag minns på en gammal Ati 800 XT).
Krävdes att man skrapade med en vass kniv.
Kan man använda ngt ämne som gör det lättare, tex Isopropylalkohol? Eller Aceton?

Använd kemiskt ren aceton, finns på typ ICA som nagelborttagning. Använd inte de med extra tillsatser.

Permalänk
Skrivet av mixter81:

Tack, såg där! Vilken tjocklek rekommenderar du, ska man kolla efter samma som på den kort man fixar?

Att ta bort resterna av kylpadsen, var lite svårt (vad jag minns på en gammal Ati 800 XT).
Krävdes att man skrapade med en vass kniv.
Kan man använda ngt ämne som gör det lättare, tex Isopropylalkohol? Eller Aceton?

T-Röd funkar kanon, men har även rengjort med klorhexedin och alsolsprit. Ta en tops, blöt med valfritt lösningsmedel och gnugga. Inga konstigheter!

Permalänk
Medlem

Det låter bra, jag ska fixa det! Gnuggar händerna inför temperatur sänkning!

Tack för tipsen!

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Vill få ner fläktljudet på min Gainward GTX 570 därför kanske den funkar bättre då.
Ska vara petnoga när jag gör det! Nu är det 34 i idle och som mest i spel ca 60-67C men vill få ner till 55C i load (spel)

Har en bra låda, HAF 932 advanced. Så jag tror det är dålig lagt och kvalitet på kylpasta på grafik kortet.

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)