Permalänk
Medlem

Crossfire, Vram fråga

Tja, blev dum förklarad idag i en chat på en populär stream.tv då jag frågade om det verkligen stämde med det han skrivit att 2x7970 på 3gb blev 6gb då jag trodde att det spelar ingen roll hur många kort man petar i utan att vramen är densamma. Så nu vill jag ha lite svar från expertisen, hur funkar det igenteligen?

Tack på förhand!

Permalänk

Vramet spegals till alla kort i crossfire/sli system dvs du använder 3 gb på alla korten men alla har samma information i minnet så du kan inte använda mer minne än ditt kort med lägst mängd minne.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Smart streamer.

Permalänk
Medlem

När du spelar ett spel i crossfire sli måste samma saker läsas in i minnet på båda korten.
Samma gäller tex dual gpu kort som 6990 det är 4gb men endast 2gb per gpu.

Så svaret på din fråga är nej man kan inte säga att man har 6gb vram för man har 2kort med 3gb på varje eftersom du teknisk sätt endast kan använda 3gb minne.
Samma scenario som hårddiskar du köper 2st 1TB hårddisk du sätter upp dom i raid1 du kan då endast använda 1TB men du har 2st 1TB diskar för den ena disken speglar informationen på den andra.

Så visst du kan säga jag har "2TB lagring eller säga jag har 6GB Vram" men du kan fortfarande bara använda hälften i scenariona jag visat ovan.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar, det kändes som jag vart helt nollad en stund.