Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Byte av GPU-fläkt

Jag planerar att skaffa mig ett nytt grafikkort (Nvidia eller AMD) som jag tänker vattenkyla. Tanken är att koppla en radiatorfläkt direkt till fläktkontakten på grafikkortet så att fläkten styrs automatiskt efter GPU:ns behov av kylning.
Nu undrar jag vilken typ av fläktkontakt som grafikkort vanligtvis har? Är det 4-pin PWM eller något annat? Är det någon som har erfarenhet av fläktbyte på grafikkort?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Det är olika - inte helt ovanligt med spänningsstyrda tvåpinnarsfläktar - om du vet exakt vilket kort du är ute efter så brukar det att gå googla fram detaljerad info om kortet med lite jobb.

En annan metod är att sätta en temperaturregulator på radioatorn - är vattnet varmt så gasa fläkten.

Permalänk
Medlem

av vaddet jag har sett så ärdetväldigt ofta en 2-pins fläkt, gör som bengt-re föreslår, fungerar nog bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det är olika - inte helt ovanligt med spänningsstyrda tvåpinnarsfläktar - om du vet exakt vilket kort du är ute efter så brukar det att gå googla fram detaljerad info om kortet med lite jobb.

En annan metod är att sätta en temperaturregulator på radioatorn - är vattnet varmt så gasa fläkten.

Tack för det svaret! Som många andra så väntar jag på Kepler, så det lär väl dröja ett tag innan man får reda på vilken anslutning de korten använder. Bästa gissning är kanske att det är samma som på Gforce gtx 580.
Jag tänker köra samma loop för CPU och GPU. Två radiatorer i loopen (en för CPU och en för GPU). Jag vill att vill att fläktarna kan köras oberoende av varandra.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?