Föra över från DV till Dator (1394)

Permalänk

Föra över från DV till Dator (1394)

Sparkade igång min gamla videokamera (Dv från år 2006-07), JVC GR-D320E och tänkte föra över materialet på banden till datorn som i detta fall har windows 7.

Kopplade in kabeln mellan DVn och till 1394-porten och startade upp kameran, men det händer ingenting.

Har kollat i enhetshanteraren och 1394 porten finns i systemet. Kan det vara så att det behövs en unik drivrutin?
Googlade lite på nätet, men hittar faktiskt inget av värde, har även varit inne på JVC hemsidor men där finns bara manual att ladda hem.

Sist jag förde över från kameran är väl 4-5 år sedan och då körde jag win Xp och minns att det fungerade klockrent.

Så är det drivrutin som saknas i Windows 7?
Någon här som har erfarenhet och lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

Testa med programmet WinDV

Permalänk

Provade med programmet, men säger att enhet saknas, (no video device found).
Har även prövat att koppla kameran till en annan dator med port, dock också med windows 7.

Har skickat mail till JVC Sverige, får se om jag får något svar de närmaste dagarna...

Tack för tipset iallafall!

Edit: Har även prövat med en helt ny kabel också...

Permalänk

Fick svar från JVC och de säger att det inte fungerar i Windows 7, då Microsoft tagit bort funktion vilket gör att porten inte kan hitta DV-kameran. Däremot kan man föra över ev. stillbilder på DV-kameran till datorn via en speciell Usb-kabel...

Ja, får väl l sparka i gång någon gammal dator med Xp och på så sätt föra materialet...

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=s4JfbDW6AtI

Testa detta innan du börjar krångla med XP

Edit: Testa också om det gör någon skillnad att köra WinDV som administratör. Win 7 kan ju vara lite kinkigt ibland med det.

Permalänk

Tack återigen för tipsen, men det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Ladda hem testversion av premiere pro, importera där. Funkar det inte där är det något fel med datorn lr kameran^^

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Ladda hem testversion av premiere pro, importera där. Funkar det inte där är det något fel med datorn lr kameran^^

Finns det med stöd för porten/kameran i detta program? Är det nog du vet eller bara ett förslag?
(vill inte installera något i onödan )

Edit: Har nu prövat med det rekommenderade programmet, men det stödjer inte kameran.... Kameran och Porten är helt ok, så det nog så enkelt att man får glömma att kunna föra över material via Windows 7.