Permalänk

Coil Whine

Hejsan, jag har väldiga problem med mitt GTX 580. Jag upplever såkallad coil whine, jag har redan lämnat in grafikkortet 1 gång och då påstod de att det var fel på internminnet(?). Jag har nyligen fått tillbaka kortet och efter ett tag har det börjat låta igen. Så fort jag pressar grafikkortet väldigt lite, över 60 fps i t.ex. WoW så börjar det tjuta, och om jag stänger av V-Sync så då jävlar brakar helvetet lös.

Är detta ett fel från mig eller skall jag helt enkelt skicka in grafikkortet igen, eventuellt begära pengarna tillbaka om det nu går?

Här är ett videoklipp när jag belastar grafikkortet aningen;
http://www.youtube.com/watch?v=lKVWxOWyFuo&feature=youtu.be

Jag tycker verkligen inte att ett kort för dryga 5000 kronor skall låta som det gör för mig.

Det är detta kort jag använder mig av; https://www.inet.se/produkt/5409206/gigabyte-geforce-gtx-580-....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bhallzack:

Hejsan, jag har väldiga problem med mitt GTX 580. Jag upplever såkallad coil whine, jag har redan lämnat in grafikkortet 1 gång och då påstod de att det var fel på internminnet(?). Jag har nyligen fått tillbaka kortet och efter ett tag har det börjat låta igen. Så fort jag pressar grafikkortet väldigt lite, över 60 fps i t.ex. WoW så börjar det tjuta, och om jag stänger av V-Sync så då jävlar brakar helvetet lös.

Är detta ett fel från mig eller skall jag helt enkelt skicka in grafikkortet igen, eventuellt begära pengarna tillbaka om det nu går?

Här är ett videoklipp när jag belastar grafikkortet aningen;
http://www.youtube.com/watch?v=lKVWxOWyFuo&feature=youtu.be

Jag tycker verkligen inte att ett kort för dryga 5000 kronor skall låta som det gör för mig.

Det är detta kort jag använder mig av; https://www.inet.se/produkt/5409206/gigabyte-geforce-gtx-580-....

Riktigt waste of money när du kan få ett 7970 för de pengarna! Testa grafikkortet i en annan dator om det går, annars testa med att köra på 1st minne samt cmos. Testa med andra divers.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Riktigt waste of money när du kan få ett 7970 för de pengarna! Testa grafikkortet i en annan dator om det går, annars testa med att köra på 1st minne samt cmos. Testa med andra divers.

Mhm, jag ångrar verkligen att jag inte köpte ett ATI kort men gjort är gjort lixxom. Skall testa grafikkortet i en annan dator och byta drivers. Hur kör man på 1st minne och vad är cmos?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bhallzack:

Mhm, jag ångrar verkligen inte att jag köpte ett ATI kort men gjort är gjort lixxom. Skall testa grafikkortet i en annan dator och byta drivers. Hur kör man på 1st minne och vad är cmos?

Ångrar du eller inte? för du menar båda samtidigt haha. cmos = Clearing the CMOS on your motherboard will reset your BIOS settings to their factory defaults. Ta ut batteriet ur moderkortet och vänta ca 5 sek sedan kör in den igen, se till att datorn är strömfri dvs koppla bort sladden ifrån väggutaget och tryck några gånger på power knappen.

Permalänk

LOL, se så fel det kan bli! Skall testa göra en cmos och se om det hjälper. Uppskattar hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bhallzack:

LOL, se så fel det kan bli! Skall testa göra en cmos och se om det hjälper. Uppskattar hjälpen!

Lungt

Du kan fortfarande få pengrna tillbaka! Om du har köpt via nätet så har du hela 14 dagars ångerrätt!

Permalänk
Medlem

Säker att det är graffet? I mitt fall var det nätagget som inte pallade trycket och började whina.

Permalänk
Medlem

Jag har samma grafikkort, och får också coil whine från mitt.
Har läst runt lite på nätet, och det är rätt vanligt med dom här korten. Vissa har fått bytt sina kort 4-5ggr innan dom fått ett utan miss ljud. Dock ska det (om jag fattat rätt) inte vara någon fara för kortet i sig, men det kan ju vara jävligt irriterande. :/

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Jag har samma grafikkort, och får också coil whine från mitt.
Har läst runt lite på nätet, och det är rätt vanligt med dom här korten. Vissa har fått bytt sina kort 4-5ggr innan dom fått ett utan miss ljud. Dock ska det (om jag fattat rätt) inte vara någon fara för kortet i sig, men det kan ju vara jävligt irriterande. :/

Mjo, men när man har lagt ut såpass mycket pengar på ett kort så tycker jag fan att det inte ska låta som det gör. Jag är väldigt petig av mig och när det kommer till sådana ljud blir jag tokig..

Skrivet av Alle22:

Lungt

Du kan fortfarande få pengrna tillbaka! Om du har köpt via nätet så har du hela 14 dagars ångerrätt!

Tror faktiskt att ångerrätten har gått ut för jag har haft kortet sedan november 2011 fast det är enbart på senare tid det har börjat låta, kan väl även vara att jag inte spela wow under den tiden så märkte inte av det Har redan varit in 1 gång och funderar fan om det ens är värt att skicka in det igen..

Skulle väldigt gärna byta ut mitt kort men tror inte att inet skulle gå med på det, har dock ingen aning hur de hanterar situationer som denna.

Permalänk

Testade byta PCI-E uttag och det slutade låta aningen, kanske bara låter så för att jag hoppas på att det skulle låta mindre.. Har iaf mailat inet och de sa att om de kan verifiera felet på grafikkortet skulle jag mycket väl få kunna byta till ett nytt kort. Funderar över hur jag skall göra.

Grafikkortet jag har i åtanke är då http://www.inet.se/produkt/5409416/asus-radeon-hd7970-3072mb