Jobb som student under modulutbildning

Permalänk
Medlem

Jobb som student under modulutbildning

Hejsan alla intresserade!

Jag funderar på att om ca två år ge mig på en modulutbildning. Tanken är, då denna är ganska dyr, att jag ska ha ett relativt välbetalt jobb vid sidan om, så att jag kanske kan ta några lån.

Jag söker ett jobb som ger mig friheten att tillägna så många timmar som möjligt i veckan till min utbildning, och som inte är alltför krävande. Alltså ett jobb som man inte behöver ta med sig hem alltför mycket. Gärna med en fast månadslön, framför timlön.

Just nu söker jag till McDonald's, men tänker om ca två år då försöka hitta något som bringar in lite mer pengar i månaden.

Så, här kommer det roliga:

* Vad kan ni av eventuella egna erfarenheter rekommendera mig?
- Något som är väldigt bra?
- Något man bör undvika?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Bra: Fabrik, grovarbete. Även om du arbetar timmar så är det välbetalt för ingen utbildning. Du arbetar på plats och tar inget med dig hem. Du får ofta röra på dig och tiderna är alltifrån fasta till stenhårda. Om du är flexibel med plugg så kan du vara flexibel med arbete och söka skift.
Vad du behöver är ett gymkort, vana i att ta tag i saker med händer och tänder samt att hålla tider.

Möjligtvis dåligt: Telefonförsäljare och allt dylikt. Om du är bra på't så kan du tjäna pengar. Om du är dålig på't så kan du tjäna nästan ingenting alls och på det hela så känner du dig som en jävla tjyv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Bra: Fabrik, grovarbete. Även om du arbetar timmar så är det välbetalt för ingen utbildning. Du arbetar på plats och tar inget med dig hem. Du får ofta röra på dig och tiderna är alltifrån fasta till stenhårda. Om du är flexibel med plugg så kan du vara flexibel med arbete och söka skift.
Vad du behöver är ett gymkort, vana i att ta tag i saker med händer och tänder samt att hålla tider.

Möjligtvis dåligt: Telefonförsäljare och allt dylikt. Om du är bra på't så kan du tjäna pengar. Om du är dålig på't så kan du tjäna nästan ingenting alls och på det hela så känner du dig som en jävla tjyv.

Tack för svar!

Varför krävs ett gymkort för ett arbeta på fabrik? Vad är detta för skum fabrik du listar? :).

Vad gäller telefonförsäljare så kan jag inget annat än att hålla med dig. Usch! I alla fall gällande att de kan vara odrägliga :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Varför krävs ett gymkort för ett arbeta på fabrik? Vad är detta för skum fabrik du listar? :).

I många arbeten, inte bara fabrik, så håller man på med många skadliga rörelser. Monotona och tunga saker. Lyft som inte är helt ok. Krypa, huka, böja sig. Även om man har ett ganska växlande arbete, så som jag hade när det begav sig, så behöver man bygga muskler i hela kroppen för att minska risken för skador samt möjligtvis minska själva skadan när något väl händer. Jag råkade trots tid på gymmet ut för en smärre skada i höger arm som gjorde det svårt för mig att prestera till max under sista tiden. Om jag däremot inte hade tränat så hade det där rycket i armen möjligtvis gjort värre skada än vad jag råkade ut för.
Det är inte enbart ren styrka som gör gymmet värt sitt pris utan även balans och kondition gör sitt till. På det hela så kan man ersätta mycket av det man får från gym med annan fysisk aktivitet så som att träningssimma, yoga eller jogging om man har mycket styrketräning gratis genom jobbet.

TL;DR: Fysisk aktivitet efter fysiskt arbete är till för hälsan och arbetet.

EDIT: Sen finns det många arbeten på fabrik som inte kräver att man tränar fysiskt, men varför chansa?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

I många arbeten, inte bara fabrik, så håller man på med många skadliga rörelser. Monotona och tunga saker. Lyft som inte är helt ok. Krypa, huka, böja sig. Även om man har ett ganska växlande arbete, så som jag hade när det begav sig, så behöver man bygga muskler i hela kroppen för att minska risken för skador samt möjligtvis minska själva skadan när något väl händer. Jag råkade trots tid på gymmet ut för en smärre skada i höger arm som gjorde det svårt för mig att prestera till max under sista tiden. Om jag däremot inte hade tränat så hade det där rycket i armen möjligtvis gjort värre skada än vad jag råkade ut för.
Det är inte enbart ren styrka som gör gymmet värt sitt pris utan även balans och kondition gör sitt till. På det hela så kan man ersätta mycket av det man får från gym med annan fysisk aktivitet så som att träningssimma, yoga eller jogging om man har mycket styrketräning gratis genom jobbet.

TL;DR: Fysisk aktivitet efter fysiskt arbete är till för hälsan och arbetet.

EDIT: Sen finns det många arbeten på fabrik som inte kräver att man tränar fysiskt, men varför chansa?

Fabrik låter inte som något för mig :). Vad är TL;DR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Vad är TL;DR?

Too Long; Didn't Read
Används antingen som svar på ett onödigt långt inlägg eller som svar på egna inlägget och skall då tolkas lite som summa sumarum.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Too Long; Didn't Read
Används antingen som svar på ett onödigt långt inlägg eller som svar på egna inlägget och skall då tolkas lite som summa sumarum.

Okej.

Permalänk
Medlem

Är det alltså Donken som gäller?

Permalänk
Medlem

Kanske underlättar om jag bidrar med mina ups and downs/intressen?

Jag kan de grundläggande sakerna gällande datorer (möjligtvis inte vad ni anser som grundläggande, eller standard, dock), men Office. Är intresserad av aviation (flygplan/flygplatser), så något inom dessa ramar vore inte helt fel.

Tunga lyft, som ingår i exempelvis lagerbeten, är inget för mig. Har lite strul med motoriken.

Men ett jobb där man kör runt ett mindre fordon (truck t.ex.) vore trevligt.

Permalänk
Avstängd

Äsch! Jag som läste "jobba som student under mordutredning" och tänkte att nu har väl polisen blivit lite väl desperata efter GWs kritik!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Äsch! Jag som läste "jobba som student under mordutredning" och tänkte att nu har väl polisen blivit lite väl desperata efter GWs kritik!

Det hoppas vi inte!