Permalänk

Ny laptop 2000:-

Min syster tänket köpa en ny dator och hon har en budget är 2000:- till MAX 3000:-

Hennes krav är:
-den ska vara 15" (eller nu vad standarden är)
-den ska inte vara för "tjock"
-hon ska kunna se film
-hon ska kunna surfa

Inte så stora krav till inte en så stor budget. Tror ni det är möjligt att hitta en lämplig dator? Kom gärna med förslag!

Permalänk
Medlem

Hallå,

Kollade lite snabbt och att hitta en dator med den budgeten var inte det lättaste (iaf inte 15 tums) men jag hittade denna.

http://cdon.se/hemelektronik/compaq_presario_cq57-303so_amd_e...

Annars kan det vara bra att kolla på någon begagnad dator

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Nästan smartare att köpa en begagnad för det priset.

Permalänk
Medlem

Det är en jäkligt tajt budget, så jag skulle rekommendera tidigare förslag att kika på begagnat Alterantivt datorn som Soberz länkade till. Den har ju hyggliga spec för era krav.

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem

1. Man kan inte köpa en ny bärbar för de pengarna, bevis
2. soberz når specsen med en e-450, men det blir inget värre än surf och film.

PS: Säg till henne att spara 5-6k så hon kan få någonting riktigt

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Hedersmedlem

Budgeten är ordentligt snäv. 4000:- är lite av ingångspriset på laptops. Begagnat kan gå att hitta, men det tråkiga med just begagnade laptops är att batterierna är en relativ färskvara, så hittas en 1-2 år gammal laptop så har batteriet säkerligen förlorat mycket i kapacitet. Utvecklingen går också väldigt snabbt gällande minskad strömförbrukning per prestanda, så det är som sagt lite lurigare att köpa begagnade laptops än vanliga stationära där man vet mer vad man får prestandamässigt.

"Inte för tjock" - kan bara nämna att jag också hade detta som ett kriterium när jag senast valde laptop, men i praktiken kan jag inte säga vad det hjälpt mig att ha en tunn dator. Det ser kanske snyggare ut, men utöver att tunnare ofta hör ihop med lättare så ser jag inte det som en dealbreaker i framtiden. Vikt i sig är däremot alltid trevligt att hålla nere, så det kanske borde vara det egentliga kriteriet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Okej, men om vi ökar budgeten till 3000:-, är soberz dator bäst för ändamålet? det vill säga se film och surfa

Skrivet av phz:

Budgeten är ordentligt snäv. 4000:- är lite av ingångspriset på laptops. Begagnat kan gå att hitta, men det tråkiga med just begagnade laptops är att batterierna är en relativ färskvara, så hittas en 1-2 år gammal laptop så har batteriet säkerligen förlorat mycket i kapacitet. Utvecklingen går också väldigt snabbt gällande minskad strömförbrukning per prestanda, så det är som sagt lite lurigare att köpa begagnade laptops än vanliga stationära där man vet mer vad man får prestandamässigt.

"Inte för tjock" - kan bara nämna att jag också hade detta som ett kriterium när jag senast valde laptop, men i praktiken kan jag inte säga vad det hjälpt mig att ha en tunn dator. Det ser kanske snyggare ut, men utöver att tunnare ofta hör ihop med lättare så ser jag inte det som en dealbreaker i framtiden. Vikt i sig är däremot alltid trevligt att hålla nere, så det kanske borde vara det egentliga kriteriet.

Nä jag vet, därför vill jag helst inte vara och pilla med begagnade datorer. Tyvärr så kommer hon aldrig lägga ut mer än 3000:- på sin laptop

Permalänk
Medlem

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=4156477&SL_...

min syster har en sån här och det fungerar bra till surf film och office

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Var en fin laptop på extraerbjudande för 3244:- fast då man klickade på erbjudandet så kostade den 3744:-. Vilket lureri:D

http://2.imgland.net/KT2wB.png

Permalänk
Medlem

jäkligt onödigt å spara ihop till en dator för 5-6k då hon bara ska se film och surfa, hon behöver vlc och chrome så de räcker ju med förslagen som dom andra har gett!
Ska du ha virusprog på datorn, lägg in ett som inte kräver så mycket typ nod32, INTE norton den käkar ju minne till frukost/lunch/middag!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

har inte haft virusprog dom senaste åren och har aldrig fått virus. dumt å surfa på skumma sidor

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk

Tror ni att det finns en rosa eller turkos dator för 4000:- som är slimmad?

Nvm hittade ett par:D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piercing:

har inte haft virusprog dom senaste åren och har aldrig fått virus. dumt å surfa på skumma sidor

Till viss del off-topic (men on-topic då antivirusprogram uppenbarligen nämndes i samband med tråden), men problemet med detta påstående som ofta läggs fram är att man ju inte kan veta om man haft ett virus eller inte. Dina bankdetaljer kanske sitter i en rysk databas vid det här laget, eller så har din dator varit med i något av de enorma botnät som är igång världen över (och det var bara listan på de som är kända), som består av datorer som tillhör människor som uppenbarligen inte vet om att de är en del av det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Microsoft har gratis antivirusprogram som är helt okej, att inte använda det, eller något annat, är ren idioti!

Om man håller ögonen öppna kan man hitta bra datorer till 3000, jag hittade en laptop till mamma som var riktigt bra.
Just nu hittar jag dock ingen såpass billigt, men den här är riktigt jävla bra för priset:
http://cdon.se/hemelektronik/hp_pavilion_g6-1302eo_core_i3-23...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=4156477&SL_...

min syster har en sån här och det fungerar bra till surf film och office

Jag köpte en sådan. Köpte även 4 GB ram extra, kostade bara 195 kr.
Måste säga att man får mycket för pengarna. Det jag gillar mest är styrplattan som är integrerad i chassi och funkar mycket bra. Den har dualcore och ska kunna köra 1080P med VLC. Annars så känns den inte direkt slö. Jag är nöjd för det priset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Udihow:

Ingen HDMI och bara 80gb hdd. Nja.