Lagg i film genom HDMI (Radeon 5850)

Permalänk
Medlem

Lagg i film genom HDMI (Radeon 5850)

Hej,

Jag har problem med lagg när jag spelar upp filmer (stora 720p och 1080p), har märkt ett sammanband mellan filmer större än 3-4gb då problemet nästan aldrig uppstår på mindre. Jag kör ett Radeon XFX HD 5850 med hdmi till en 51" Samsung Plasma och dvi till datorskärmen.
Problemet består oavsett om jag kör olika skrivbord eller klonad.
Det känns ju inte som att grafikkortet ska sakna prestanda då flera av mina polare har betydligt sämre grafikkort men klarar stora filmer genom hdmi galant. Har testat att köra AMD overdrive men får en "reva" vid nedre delen av skärmen(bara genom hdmi) och lagget består, lagget försvinner inte heller om jag kör endast datorskärmen genom hdmi . Däremot om jag bara kör dvi till datorskärmen utan tvn igång så har jag inga problem, så fort jag klickar igång tvn så laggar det på båda skärmarna.

Har också testat olika hdmi sladdar men utan resultat, har letat som en tok på internet efter trådar och har testat lite olika saker men har inte hittat någon som beskriver precis likadana problem som jag upplever.
Har dessutom kollat CPU prestanda och men inte heller där hittar jag några problem(är dock lite newb).

Jag kör vanligtvis xbmc men har testat kmplayer, vlc och några fler program men samma sak där.

Som jag upplever det så kommer lagget nästan alltid då det händer något i filmen (som vid explosioner i actionfilmer som förstör hela spänningen) vilket får mig att tro att det är något som inte klarar "bitraten?".

Någon som har varit med om liknande?

Jag är väldigt tacksam för svar, och hoppas jag placerat frågan i rätt kategori.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med mitt sapphire 7950.

Jag har ingen tearing men bilden hackar när det händer mycket, känns nästan som den tappar frames men vlc rapporterar inga frame drops.

Bilden är ej heller i sync med ljudet då bilden släpar efter ljudet ett par frames.

Är nära att skicka tillbaka skiten riktigt less på amd nu efter allt drivrutin strul och funderar på att byta till nv efter 3 ati kort vet att nv har problem med deras drivisar nu med till 680 men då kanske det går att se på film iaf.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Tjo på er:) problemet är att vlc och xbmc renderar film via cpu och inte gpu testa media player classic då den renderar filmen på gpu testa å se om de löser era problem

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Hej igen och ursäkta, tog lite längre för mig att svara eftersom jag trodde jag hade slagit på "meddela på mail när jag fått svar" men icket!

Jag börjar också få avsmak för ati korten efter allt ståhej man haft och göra med dom. Tråkigt att höra att fler lider av problem av denna sort.

Jag lyckades få bort "lagget" i större filmer med att aktivera "DXVA2 hardware acceleration" och "Post-Processing" samtidigt i XBMC (bara en i taget orsakar fruktansvärt lagg), men drog istället på mig ett annat fel och lyckas inte få bort det.

Den tidigare nämnda revan längs efter nedre kanten just ovanför subtitlen och just där amd overdrive visade tydlig reva(har ej amd overdrive påslaget, hittade massvis med trådar om problem kopplat till 5850 kortet, dual monitors och overdrive).
Revan i sig är genomskinlig och ser ut som en osynkad reva/rand i bilden och nedanför revan så är bilden som någon tiondels sekund efter om inte lite mer. Det gör i sin tur att ögat fastnar väldigt lätt just där oavsett vad man tittar på, men värst blir det när det till exempel skjuts pistoler eller blixtrar från kameror så är "blixten" tydligt osynkad nedanför revan.

Jag har testat alla möjliga inställningar och om jag ändrar "vertical blanc sync" i xbmc så blir det lite bättre och ännu ett snäpp bättre om jag väljer "use a full-screen window instead of true fullscreen" och om jag stänger av inställningar som vertical sync, hardware acceleration m fl. så får jag istället fram 2 av dessa horisontella revor som är på skärmen och vandrar.

Obs! Detta fel håller sig till HDMI, ser inte revan på datorskärmen(dvi).
Har inte lyckats hitta någon tråd eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva dessa revor i teknik-term.
För mig ser det ut som om det har med refreshrate eller vertical sync och göra men har som sagt inte hittat en lösning.

Alla förslag uppskattas.

Benny9193: Tack för förslaget men nu har jag nya problem hehe någon idé?
Merkill: Testa det Benny skrev om inte det fungerar så får du gärna testa XBMC med inställningarna jag nämnde ovan och berätta vad du får för resultat.

Permalänk
Medlem

jharroe det låter som tearing det du har det hadde jag med innan jag slog på Aero desktop i windows.

Jo jag har testat wmpc home cinnema och det flyter mycket bättre där men ljudet är ej helt i sync då heller och lite hack i rörelser när det rör sig mycket specielt om bakgrunden rör sig samtidigt men är klar mycket bättre i mpc.

Problemet verkar vara hdmi, eftersom om jag fysiskt drar ut hdmi kabeln så flyter det på perfekt på monitorn men är hdmi inkopplad så är det även lite osync och bild lagg på monitorn vid film.

Jag kör med dual link dvi kabel till monitorn, vilken dvi kabel typ kör du med jharroe ?

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

använder ni rätt frekvens?

Permalänk
Medlem

Har nu testat att tvinga på aero(fast jag tror att jag redan hade det igång), märkte ingen skillnad med tearing.
Förstår inte varför problemet försvinner helt ibland när jag drar igång "fullscreen window mode".

Merkill: Är inte så hajj på kablar men verkar vara RGB-kabel med VGA adapter vid datoringången, själva uttaget på grafikkorter är ju dvi som jag fattat det...hur som helst var det vad jag fick med skärmen(samsung p2450).

Står i catalyst att högsta rapporterade hz för tvn är 75hz, (det är en Samsung ps51d535) men lyckas inte byta till 75 utan att upplösningen sänks.
Har sett att det finns guider för att göra en custom signal vet inte om det går på mitt system, men skräms av att det överallt står att TVn kan skadas om man väljer fel.
Du får gärna förklara ozo!
Hade kunnat behöva lite info från någon med koll på sånt här

Permalänk
Medlem

24 hz är det som gäller för högupplöst film. använder du ngt annat så kommer det hacka på din tv

Permalänk
Medlem

Försök inte med några 75hz heller, TV paneler stödjer bara 50, 60 och 24hz, är allt rätt inställt så skiftar TV till 24hz med auto när en HD film spelas upp, samt se till att DVXA användes annars ligger belastningen på CPU inte grafikkortet.
MPC HC + windows 7 där blir allt rätt rakt av med bara default installation

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för infon, verkar ju som att jag har rätt inställningar gällande hz.
Är ju laggfri under film nu så dom inställningarna får vara, men har fortfarande tearing :@.
Jag skrev en ticket till XFX och hoppas ja får något av värde till svar, blir ny dator till sommaren men jobbigt att ha så här fram till dess.

Om någon listig jäkel får för sig vad det kan vara så tveka inte att posta )).
(se tidigare posts för detaljer)