Permalänk

Sweclockers ? är det svenskt ?

Hej funderat ett tag, är inte sweclockers ett svenskt företag eftersom man säger namnet på engelska + att det är sweclocker.com och inte sweclockers.se

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade var det ingen som klagade på att Volvo betyder "jag rullar" på latin. Ändå är det svenskt. Din poäng är...?

Permalänk
Medlem

Svengelska går hem hos brudarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Avstängd

Jag uttalade det Swe Clockers tills de började göra videoinlägg & själva sa "Sve Clockers", så nu säger jag också så. Sve-a-rike. Svenskt.

Permalänk
Medlem

Företaget befinner sig i Stockholm, de har endast svenska anställda, så ja det är svenskt.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Det jag jämt tänker på är att Jonas och Emil uttalar sweclockers "Sve", som i svealand och inte "Swe", som i Sweden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Jag uttalade det Swe Clockers tills de började göra videoinlägg & själva sa "Sve Clockers", så nu säger jag också så. Sve-a-rike. Svenskt.

märkte också det.. Dock så kallar jag det swe clockers fortfarande då det stavas så.. Sve clockers låter så feel

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Hedersmedlem

Nog är det svenskt alltid. .com-adressen kommer sej nog av att Sweclockers från början inte var ett företag och inte fick registrera .se-domän enligt de regler som gällde 1999. Dock har vi idag även .se som omdirigeras till .com
http://www.sweclockers.com/info

* tråd rensad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Alltid sagt Sve clockers och kommer alltid göra för swe clockers låter så larvigt

Permalänk

Har sagt Sveklockers innan de hade videoinlägg.
Men så är jag ju å andra sidan den sortens Stockholmare.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av videfix:

Nog är det svenskt alltid. .com-adressen kommer sej nog av att Sweclockers från början inte var ett företag och inte fick registrera .se-domän enligt de regler som gällde 1999. Dock har vi idag även .se som omdirigeras till .com
http://www.sweclockers.com/info

* tråd rensad *

Okej, tack för ett ordentligt svar
Var bara fundersam varför det står .com och inte .se

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Skrivet av Adammcintosh:

Behövs ju inte .se då det redan står Swe i namnet

Men i övrigt, har aldrig ens tänkt på att uttala Sweclockers som Swe.
Har jämt sagt och tänkt på det som Sveclockers i alla mina år! :S

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

.com -> Company
.org -> Organisation
.gov -> Government

Lander det kommer ifrån spelar väl inte in när det gäller dessa domänderna... (?)
(Det är iallafall så jag har uppfattat det)

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är naturligt att säga sveclockers, jag menar vem fan uttalar swebus, swebus och inte svebuss?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enity:

Själv tycker jag att det är naturligt att säga sveclockers, jag menar vem fan uttalar swebus, swebus och inte svebuss?

Jag säger svedklåkkers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

.com -> Company
.org -> Organisation
.gov -> Government

Lander det kommer ifrån spelar väl inte in när det gäller dessa domänderna... (?)

.com -> commercial

Rätt ska vara rätt

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enity:

Ingen sa att det är onaturligt och säga sveclockers :P.. Dock så läser vissa såsom det stavas. Sen det du säger är lite orimligt. Om en turist kom fram till dig och frågade efter buss.. Skulle du säga bus (på engelska) eller buss på svenska?

Nu handlar inte tråden om turister ska förstå dig/någon annan eller inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Ingen sa att det är onaturligt och säga sveclockers :P.. Dock så läser vissa såsom det stavas. Sen det du säger är lite orimligt. Om en turist kom fram till dig och frågade efter buss.. Skulle du säga bus (på engelska) eller buss på svenska?

Nu handlar inte tråden om turister ska förstå dig/någon annan eller inte.

Vem har sagt något om turister?
Vet du inte att swebus är ett företag?
Vad är det orimliga?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrutalSwede:

.com -> Company
.org -> Organisation
.gov -> Government

.com -> Commerce

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enity:

Vem har sagt något om turister?
Vet du inte att swebus är ett företag?
Vad är det orimliga?

men jag gav ett exempel fattar du väl.. man "ska" uttala såsom det stavas

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

.COM: Its name is derived from the word commercial,[1] indicating its original intended purpose for domains registered by commercial organizations.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

men jag gav ett exempel fattar du väl.. man "ska" uttala såsom det stavas

Vadå ska, om företaget själva inte gör det så är det väl det som är rätt?
Hur uttalar du Swedenborg?
Hur uttalar du Gentil, Jalusi, Keramik?
Eller varför inte favoriten som många tycks ha problem med, genre.

Stavning behöver inte diktera hur något ska uttalas.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enity:

Vadå ska, om företaget själva inte gör det så är det väl det som är rätt?
Hur uttalar du Swedenborg?
Hur uttalar du Gentil, Jalusi, Keramik?
Eller varför inte favoriten som många tycks ha problem med, genre.

Stavning behöver inte diktera hur något ska uttalas.

Men du kan inte jämföra svenska ord med engelska.. Sweclockers är helt engelskt då både Swe och clockers är engelska ord.. Hade nog hetat sveklockarna eller något liknande.. Sorry för dålig översättning

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xZistence:

Men du kan inte jämföra svenska ord med engelska.. Sweclockers är helt engelskt då både Swe och clockers är engelska ord.. Hade nog hetat sveklockarna eller något liknande.. Sorry för dålig översättning

Vad betyder swe och clockers?

Permalänk
Hedersmedlem

TS har fått svar på sin fråga. I övrigt börjar tråden urarta så...

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.