Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med Crosshair formula IV+ Bulldozer

Permalänk
Medlem

Problem med Crosshair formula IV+ Bulldozer

Hallå. Har lagt in Bios 3027 på m-bordet.När jag sen ska installera Windows så vill inte datorn starta upp efter en omstart.Ibland kommer ett felmeddelande upp som säger overclocking failed(jag har inte överklockat något) men 9/10 ggr så initieras inte ens bios uppstarten.

Dom få ggr jag har kommit förbi bios posten så har jag lyckats starta Windows installationen men när datorn ska göra en omstart så hänger sej allt igen.

Har defaultat alla inställningar i bioset.

Systemet är:
Win7 64bit
Mb:Asus Crosshair IV Formula
Cpu: Fx-8120
Minne: Corsair 8gb 1600MHz(I bioset så står de listade som 1333MHz ?)
Gpu:Gtx 570
Hd:500gb WD black
Psu:Xfx 850w

Kan tillägga att tidigare körde jag med en Phenom II 955 i systemet utan problem.Bytte till 8120 utan en ominstallation av Windows men datorn fungerade förutom problem med omstarter därav mitt försök att ominstallera Windows.

Hemskt tacksam om någon kan ge mej en hjälpande hand då jag snart får ett tokbryt på datorhelvetet!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Crosshair IV Formula är väl inget riktigt AM3+ moderkort, utan ett AM3? Sen så fungerar FX på vissa AM3 också, efter BIOS uppdateringar, men inte alltid.

I detta fallet så är det vad jag fattar det som en BETA-version av BIOS, så det är ju inte alls säkert att det fungerar....

Skaffa ett AM3+ moderkort eller ha lite is i magen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Crosshair IV Formula är väl inget riktigt AM3+ moderkort, utan ett AM3? Sen så fungerar FX på vissa AM3 också, efter BIOS uppdateringar, men inte alltid.

I detta fallet så är det vad jag fattar det som en BETA-version av BIOS, så det är ju inte alls säkert att det fungerar....

Skaffa ett AM3+ moderkort eller ha lite is i magen..

3027bioset ska fungera med Bulldozer enligt Asus.Men som sagt det är ett beta bios.Har en polare som kör med samma moderkort + FX-6100 +3027 och allt funkar klockrent.

Är inte så sugen att lägga ut mer pengar på nytt Am3+ mb när mitt ska fungera.

Tack för ett snabbt svar.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

3027bioset ska fungera med Bulldozer enligt Asus.Men som sagt det är ett beta bios.Har en polare som kör med samma moderkort + FX-6100 +3027 och allt funkar klockrent.

Är inte så sugen att lägga ut mer pengar på nytt Am3+ mb när mitt ska fungera.

Tack för ett snabbt svar.

Jag kör min FX-8120 på ASUS Crosshair IV Extreme, Bios 3027, det är lite skumt på något sätt om man överklockar.
Det är svårt att sätta fingret på nått exakt vad, men coretemp visar inte rätt temp bla.

Resetta bios och kolla noga igenom alla inställningar, spara sedan inställningen i Bios OC profiler, prova lite andra inställningar och spara i bioset på en annan profil.
Kolla vilket som funkar bäst, det är alltid nått man har glömt.
Har inte kört FX-8120 på nått av mina IV Formula än,
Däremot så har jag kört FX-4100 på både IV & V Formula utan större problem och utan större skillnad mellan korten, samt på Gigabyte 990FXA-UD3.

Overclocking failed får jag ibland med min 1090T på IV Formulan oxå, när jag ska starta från strömspar, men den är överklockad.
Men som sagt, det är nått nytt skumt som jag upplever när jag använder FX processorerna, mot PhenomII som alltid funkar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag kör min FX-8120 på ASUS Crosshair IV Extreme, Bios 3027, det är lite skumt på något sätt om man överklockar.
Det är svårt att sätta fingret på nått exakt vad, men coretemp visar inte rätt temp bla.

Resetta bios och kolla noga igenom alla inställningar, spara sedan inställningen i Bios OC profiler, prova lite andra inställningar och spara i bioset på en annan profil.
Kolla vilket som funkar bäst, det är alltid nått man har glömt.
Har inte kört FX-8120 på nått av mina IV Formula än,
Däremot så har jag kört FX-4100 på både IV & V Formula utan större problem och utan större skillnad mellan korten, samt på Gigabyte 990FXA-UD3.

Overclocking failed får jag ibland med min 1090T på IV Formulan oxå, när jag ska starta från strömspar, men den är överklockad.
Men som sagt, det är nått nytt skumt som jag upplever när jag använder FX processorerna, mot PhenomII som alltid funkar.

Tack för svar

Har nu försökt hela dagen med olika bios inställningar,har även skiftat minnen/gpu/Hd/nätagg,men problemen kvarstår fortfarande.
Med andra ord..jag ger upp!!

Har fått ett bud om att köpa ett Asus Sabertooth 990FX för 900,oöppnat,av en kompis.Är det ngn som vet hur det fungerar ihop med Bulldozers då det lutar åt ett köp.Vill inte slänga bort mer pesetas på något som kanske inte fungerar 100%.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Tack för svar

Har nu försökt hela dagen med olika bios inställningar,har även skiftat minnen/gpu/Hd/nätagg,men problemen kvarstår fortfarande.
Med andra ord..jag ger upp!!

Har fått ett bud om att köpa ett Asus Sabertooth 990FX för 900,oöppnat,av en kompis.Är det ngn som vet hur det fungerar ihop med Bulldozers då det lutar åt ett köp.Vill inte slänga bort mer pesetas på något som kanske inte fungerar 100%.

Kläm tillbaks 955an om du har den kvar och ställ inn allt i bios, som det ska vara med den, och testa det som FX inte klarar,
När du är säker på att allt funkar, så sätter du tillbaks FX, och se vad som händer, det finns någon Windows patch för FX oxå, men den är väl inte aktuell då det verkar som om det är moderkortet som strular.
Prova allt med bara ett minne i, jag har haft samma strul men då var det när jag körde 4x4Gb Corsairminne i 1600Mhz, 1333Mhz gick bättre, det kan ju vara minnena som inte gillar FX...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tEan:

Tack för svar

Har nu försökt hela dagen med olika bios inställningar,har även skiftat minnen/gpu/Hd/nätagg,men problemen kvarstår fortfarande.
Med andra ord..jag ger upp!!

Har fått ett bud om att köpa ett Asus Sabertooth 990FX för 900,oöppnat,av en kompis.Är det ngn som vet hur det fungerar ihop med Bulldozers då det lutar åt ett köp.Vill inte slänga bort mer pesetas på något som kanske inte fungerar 100%.

9X0FX ska klara just FX prollarna då det är det senaste chipsetet hos AMD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Kläm tillbaks 955an om du har den kvar och ställ inn allt i bios, som det ska vara med den, och testa det som FX inte klarar,
När du är säker på att allt funkar, så sätter du tillbaks FX, och se vad som händer, det finns någon Windows patch för FX oxå, men den är väl inte aktuell då det verkar som om det är moderkortet som strular.
Prova allt med bara ett minne i, jag har haft samma strul men då var det när jag körde 4x4Gb Corsairminne i 1600Mhz, 1333Mhz gick bättre, det kan ju vara minnena som inte gillar FX...

Provade precis att sätta tillbaks 955:an och nu fungerar allt som det ska!. Har redan testat med olika minnes konfigurationer utan resultat.

Det konstiga är att datorn hänger sej vid olika tillfällen i booten(vilket man kan se med hjälp av "post state leds") dvs ibland stoppar den på cpu led,andra ggr på Dram led/Boot device led.Har ännu inte hängt sej på Vga led.

Andra ggr kan den hänga sej vid inladdningen av Windows så det är verkligen klurigt att fastställa var felet ligger?.

Tack för att du hjälper mej!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Provade precis att sätta tillbaks 955:an och nu fungerar allt som det ska!. Har redan testat med olika minnes konfigurationer utan resultat.

Det konstiga är att datorn hänger sej vid olika tillfällen i booten(vilket man kan se med hjälp av "post state leds") dvs ibland stoppar den på cpu led,andra ggr på Dram led/Boot device led.Har ännu inte hängt sej på Vga led.

Andra ggr kan den hänga sej vid inladdningen av Windows så det är verkligen klurigt att fastställa var felet ligger?.

Tack för att du hjälper mej!

Vad får du för pipljud från bios?
Har du provat Go_button, se sid 2_42 i manualen.
Kan det mot förmodan vara fel på processorn?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vad får du för pipljud från bios?
Har du provat Go_button, se sid 2_42 i manualen.
Kan det mot förmodan vara fel på processorn?

Nu när du säger det.Inget pip alls vid bios boot varken med 955 eller 8120!.

Go button har jag redan provat.Har kommit in i Windows nu flera ggr(med 8120) och allt fungerar bra när jag väl är inne i Windows så det verkar inte vara något fel på processorn.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.