Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Medlem

Det där var dåligt av Inet. Som folk redan skrivit: fel kan finnas på produkten från början, men uppenbaras längre fram. Visst ligger bevisbördan på dig, men det ska räcka med att det inte syns några ytliga skador, du kanske också kan ge temperatur under belastning för att visa att du inte slitit ut det.

Jag har egen erfarenhet av grafikkort på reklamation: ett 7800GT back in the days, började visa mer och mer artefakter. Visade sig på internet att Nvidia i vissa revisioner använt komponenter som inte klarade mer än 70C, samtidigt som kylningen var dålig. Butiken (kylning.com) svarade inte på mina mail, och jag anmälde till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som gav mig rätt. Nu sket skojarbutiken i ARNs beslut, men Inet lär definitivt följa dem.

Därmed, du borde definitivt kunna få igenom på reklamation!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Gigabyte 5700XT OC | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

heheh lungn lungn det var inte dig det var menat till
jag trodde jag skev till den du citerade
(om du läser det jag skriver så förstår du att det är menat till uttalandet om att reklamationsrätt i 3 är bara finns för det är kul)¨

/aragon

Skrivet av NoAim:

Läs det jag citerade innan du svarar så blir det bättre. Det var ett visst mått av sarkasm i mitt svar iaf.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Som konsumentverket själva säger:

Säljarens eller ditt ansvar?
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Dvs bevisa för tillverkaren att det är ett tillverkningsfel så går det igenom. Med tanke på att det fungerat i över 2 år så har jag svårt att tänka mig att det går igenom.

Huruvida ett kort "skall" hålla i mer än 2 år är väl en ganska subjektiv sak.

Personligen tycker jag Inet har varit extremt vänliga som erbjuder sig att både skippa felsökningsavgiften samt erbjuda kraftigt rabatterat ersättningskort om intresse finns. Juridiskt så kan jag med mina ringa kunskaper inte se att de har några som helst krav på sig i detta fallet. Det OP skulle kunna göra är att be dem skicka vidare kortet till tillverkaren, men då riskeras ju såklart kraftiga extrakostnader.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Haglund:

Fantastiskt svar. Har vi någonsin haft exempel i forumet där kunder har fått nytt grafikkort utan ett enda servicetillfälle efter 2 år?

Ehh ja. Så länge jag kunnat påvisa att det inte är någon form av handhavandefel eller över normal slitage har det inte varit problem.

Visst bevisbördan ligger på mig som konsument, men en saklig beskrivning på vad som är fel och hur produkten har brukats samt att butiken inte kan påvisa någon form av åverkan som kan gjorts av mig som konsument. Iofs inte på grafikkort men på tangentbord och PSU har jag kört eftergarantitiden på reklamationsrätten. Aldrig varit något tjafs (iofs. andra butiker än tråden diskuterar).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Kortet var köpt i form av en hel dator av Inet, och jag har inte hört att man ska behöva öppna och underhålla datorn hela tiden för att man ska få ut garanti eller sin reklamationsrätt.

Så en färdigbyggd dator levererad av Inet, då gäller 3 års reklamationsrätt i detta fallet.
Däremot ska du reklamera hela datorn i sin helhet och inte en enstaka komponent, gör en backup och skicka hela datorn till Inet för reklamation.

Hävdar de annat så hänvisar du till 3 års reklamationsrätt för köpta produkten, annars koppla in Allmänna reklamationsnämnden.

Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Medlem

Asså seriöst....ni som gnäller på att Inet gör rätt för sig, ja ni borde byta åsikt. Självklart skall varje butik som har en seriös kundtjänst ta detta som goodwill.

Detta fel är ett typiskt fel som går under reklamationsrätten då det troligen beror på någon defekt komponent på grafikkortet.

Jobbar själv med just sådana här ärenden på en av de större butikerna som säljer väldigt mycket datorer (inte så mkt komponenter utan mer stationära/bärbara datorer, främst HP, ligger oftast billigast på prisjakt på flesta HP modeller, har även en hel del andra märken). T.ex. HP (och många andra tillverkare) ersätter precis denna typ av reklamationsärende.

Såklart borde Inet skärpa till sig, ta och skicka in kortet på reklamation till tillverkaren. Går den inte igenom så skall Inet ta på sig smällen samt erbjuda kunden någon form av ersättning för detta t.ex. nytt grafikkort till inköpspris.

DET är så man behåller sina kunder och skapar en goodwill som denna aktuella kund kommer prata väldigt gott om på flera olika forum och bland vänner.

SKÄRPNING inet, hur fan kan ni ha blivit utsedda till Sveriges bästa butik när man läser så ofta om er rent ut sagt USLA kundtjänst....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Kan ju passa på att nämna att även i min tråd om böjda pins på ett moderkort från fyndlådan var butiken i fråga Inet. Kan inte annat än hålla med Ralle_81 i sitt sista statement, men anledningen är antagligen att de flesta inte får problem med sina grejer och är kortsiktiga nog att se en pingvinstång på direkten mer värt än bra service den dagen det kanske blir krångel.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Asså seriöst....ni som gnäller på att Inet gör rätt för sig, ja ni borde byta åsikt. Självklart skall varje butik som har en seriös kundtjänst ta detta som goodwill.

Detta fel är ett typiskt fel som går under reklamationsrätten då det troligen beror på någon defekt komponent på grafikkortet.

Jobbar själv med just sådana här ärenden på en av de större butikerna som säljer väldigt mycket datorer (inte så mkt komponenter utan mer stationära/bärbara datorer, främst HP, ligger oftast billigast på prisjakt på flesta HP modeller, har även en hel del andra märken). T.ex. HP (och många andra tillverkare) ersätter precis denna typ av reklamationsärende.

Såklart borde Inet skärpa till sig, ta och skicka in kortet på reklamation till tillverkaren. Går den inte igenom så skall Inet ta på sig smällen samt erbjuda kunden någon form av ersättning för detta t.ex. nytt grafikkort till inköpspris.

DET är så man behåller sina kunder och skapar en goodwill som denna aktuella kund kommer prata väldigt gott om på flera olika forum och bland vänner.

SKÄRPNING inet, hur fan kan ni ha blivit utsedda till Sveriges bästa butik när man läser så ofta om er rent ut sagt USLA kundtjänst....

lol...

Med argument some dessa kommer ju tusentals av forumiter knacka på säljarens dörr om 2 år och säga "Se mitt gamla grafikkort buggar, och har gjort sen början .. Men jag sa inget innan nu .. För det är dags att uppgradera, och eftersom denna modell inte längre finns vill jag ha ett Nvidia 680 tack!"

Lägg ner nu, Inet har gjort det dom ska, och har varit nog så generösa i detta ärende, TS har redan fått en avgift makulerad .. Det räcker så.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

lol...

Med argument some dessa kommer ju tusentals av forumiter knacka på säljarens dörr om 2 år och säga "Se mitt gamla grafikkort buggar, och har gjort sen början .. Men jag sa inget innan nu .. För det är dags att uppgradera, och eftersom denna modell inte längre finns vill jag ha ett Nvidia 680 tack!"

Lägg ner nu, Inet har gjort det dom ska, och har varit nog så generösa i detta ärende, TS har redan fått en avgift makulerad .. Det räcker så.

självklart skall ju en eventuell ersättning vara skälig. Likvärdig prestanda går framför kontant ersättning.

Har du lämnat in ett gtx460 som då kostade 4000 kr, så skall du ju såklart inte få ett gtx680 nu, utan motsvarande grafikkort. Butiken erbjuder likvärdig ersättning, sedan är det upp till kunden att acceptera detta.

Säg att du får ett 460 igen, som kanske kostar butiken 750 kr i inköp (eller någonting). Nekar kunden detta kan då butiken t.ex. erbjuda kontant ersättning MEN mot ett åldersavdrag som tex. kan vara 50-60% värdeminskning efter 2 år eller ngt sånt.

Finns ju hur många möjligheter som helst att lösa detta problem på....inte bara sticka "huvudet i sanden"

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

självklart skall ju en eventuell ersättning vara skälig. Likvärdig prestanda går framför kontant ersättning.

Har du lämnat in ett gtx460 som då kostade 4000 kr, så skall du ju såklart inte få ett gtx680 nu, utan motsvarande grafikkort. Butiken erbjuder likvärdig ersättning, sedan är det upp till kunden att acceptera detta.

Säg att du får ett 460 igen, som kanske kostar butiken 750 kr i inköp (eller någonting). Nekar kunden detta kan då butiken t.ex. erbjuda kontant ersättning MEN mot ett åldersavdrag som tex. kan vara 50-60% värdeminskning efter 2 år eller ngt sånt.

Finns ju hur många möjligheter som helst att lösa detta problem på....inte bara sticka "huvudet i sanden"

Jag tror du missade poängen..
TS vet med sig att garantiperioden är 2 år, TS skickar in på reklamation efter 2,5 år just pga denna vetskap ..
I lagen om reklamationer står det ju vad som gäller och har blivit citerat förut här i tråden ..

Nej, TS får lägga ner imho, Inet har gjort det dom ska, och har uttryckligen sagt att de själva skulle gjort mer om de kunnat, som t.ex att erbjuda ett nytt kort till inköpspris, TS finner detta oacceptabelt vilket är löjligt . men men..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Hade felet funnits där innan garantin gick ut hade han väl inte väntat till efter, vad skulle han ha för anledning att göra det?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Hade felet funnits där innan garantin gick ut hade han väl inte väntat till efter, vad skulle han ha för anledning att göra det?

Precis, hans argument där håller inte alls. Reklamation och garanti är inte samma sak.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Hej

Jag arbetar som reklamationsansvarig på ett större företag med filialer över hela Europa, dock i en helt annan bransch.
Gällande reklamationsrätten så har du som slutkonsument rätten att reklamera produkter inom en tre års period efter inköp av varan. Säljaren (grossisten) får då åberopa reklamationsrätten enligt inköpsavtal hos sin leverantör för att kräva eventuell ersättning eller reklamationsanalys för att fastställa felorsak.
Grossisten har i sig ingen skyldighet att analysera reklamationer efter 6 månader då bevisbördan ligger hos slutkonsumenten.
DOCK ANSES DET SOM STANDARDFÖRFARANDE ATT GÖRA SÅ OM MAN VILL BEHÅLLA SINA KUNDER.

Jag och mina kollegor behandlar ca 1000st olika reklamationsärenden i månaden från diverse privatpersoner och företag. I de fallen det är företag gäller det avtal som är signerat mellan de två företagen, då inga sådana avtal ingår med slutkonsument ser man alltid till reklamationsrätten.

Jag hade behandlat ärendet så att jag hade betalat för en analys hos leverantaren för att få fram en grundorsak på problemet. Därefter hade jag meddelat kunden analysutlåtandet och agerat därefter.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att bevisa att det är ett fabrikationsfel är att hitta andra fall av samma fel. Lite googlande brukar lösa det. Sen är det bara att bifoga det med sin reklamationsansökan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

lol...

En avgift jag inte ens borde ha fått eftersom jag sa att jag ville utnyttja min reklamationsrätt och Inet gick med på det och tog in kortet som ett reklamationsärende och om Inet då visste att de inte ersätter produkter med den här typen av fel så borde det istället ha avrått mig från att skicka in kortet från första början. Väldigt skumt skött IMO.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

efter 2 och ingen garanti kvar skulle jag köpa ett nytt kort och acceptera att saker går sönder med tiden.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jag tror du missade poängen..
TS vet med sig att garantiperioden är 2 år, TS skickar in på reklamation efter 2,5 år just pga denna vetskap ..
I lagen om reklamationer står det ju vad som gäller och har blivit citerat förut här i tråden ..

Nej, TS får lägga ner imho, Inet har gjort det dom ska, och har uttryckligen sagt att de själva skulle gjort mer om de kunnat, som t.ex att erbjuda ett nytt kort till inköpspris, TS finner detta oacceptabelt vilket är löjligt . men men..

Fel, jag visste inte om grafikkortet hade två eller tre års garanti men skrev samtidigt till Inet om det bara har två år så vill jag istället utnyttja min reklamationsrätt. Och nej kortet va inte 2,5 år gammalt.
Tycker inte alls det är löjligt att få kortet utbytt mot ett nytt och jag har fortfarande inte svarat på deras sista mailet där dom erbjöd inköpspris för jag ville höra med er på Sweclockers hur jag bör sköta detta ärende.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Så de val du har nu är att antingen:

1. Låta inet skicka in ditt kort till leverantör där chansen är väldigt stor att du kommer bli nekad reklamationen på nytt och får betala ännu mer.

2. betala och få tillbaka ditt kort i befintligt och testat skick.

3. nyttja inets godwill och köpa ett nytt kort till inköps pris.

Bara att välja vad som passar dig bäst då du inte kommer komma mycket längre än detta. Sen oavsett hur mycket inet sjunker i folks ögon så är detta nog bland de bättre alternativen man kan hitta på marknanden idag då inte många företag ens skulle tänka sig gå så långt och låta kund handla för inköps pris och slippa felsöknings avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Så de val du har nu är att antingen:

1. Låta inet skicka in ditt kort till leverantör där chansen är väldigt stor att du kommer bli nekad reklamationen på nytt och får betala ännu mer.

2. betala och få tillbaka ditt kort i befintligt och testat skick.

3. nyttja inets godwill och köpa ett nytt kort till inköps pris.

Bara att välja vad som passar dig bäst då du inte kommer komma mycket längre än detta. Sen oavsett hur mycket inet sjunker i folks ögon så är detta nog bland de bättre alternativen man kan hitta på marknanden idag då inte många företag ens skulle tänka sig gå så långt och låta kund handla för inköps pris och slippa felsöknings avgifter.

Eller förslaget som har lagts fram här på forumet, att Inet står för kostnaderna om nu tillverkaren skulle neka att byta kortet. Liksom borde inte vara mitt bekymmer, Inet har bekräftat att det har det felet som jag sagt och valde ta in kortet trots att dom visste att de inte kan få kortet utbytt av tillverkaren. Tycker det är väldigt konstigt skött, sedan säger dom i ett senare mail att dom kan försöka skicka in det till tillverkaren men att det är inte säkert att tillverkaren kommer gå med på det. Hur ska Inet ha det egentligen?
Är policyn så att man inte kan få sitt kort utbytt PGA grafikfel så tycker iallafall jag att det är något som är väldigt fel..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som många verkar haft problem med detta kort från XFX: http://www.tomshardware.co.uk/forum/268254-15-crashing-lockin... och
http://forums.firingsquad.com/t5/Hardware-Discussions/Bizarre...

Det står att vissa har haft problemet med att fläkten ibland slutar att snurra när dom har spelat.
Finns säkert ännu mer att leta fram, detta var efter en snabb googling.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

De här trådarna om reklamationsrätt och innebörden av fabrikationsfel kommer upp ganska ofta i forumet.

Såhär ligger det till. Reklamationsrätten kan nyttjas om fabrikationsfel kan påvisas inom 3 år efter inköp. Inom de första 6 månaderna är det upp till leverantör att bevisa att felet inte beror på reklamationsfel och 6 månader efter inköp är det upp till köparen att bevisa fabrikationsfel. Dessa saker har redan hanterats i tråden så det är säkert inga oklarheter här.

Men, vad fabrikationsfel faktiskt innebär pratas det inte lite mycket om och denna del är viktig för att förstå sig på när reklamationsrätten är tillämpbar. Det räcker inte med "brist på bevis av yttre påverkan" för att man skall kunna hävda fabrikationsfel. Något måste ha gjorts direkt fel i tillverkningen (ja, eller transport osv.) för att detta skall gälla. Säg att tillverkaren använder fläktar eller kondensatorer till grafikkortet som har en förväntad livslängd på 2 år. Går dessa då sönder efter 2,5 år så har det inte gjorts några fel från tillverkare eller leverantör. Att valda komponenter inte garanterar 3 års livslängd är alltså inte samma sak som fabrikationsfel.
Har däremot ett överspänningsskydd glömts bort vid tillverkningen, har de glömt att montera kåpan över kylflänsen eller om fläkten är vänd åt fel håll så att produkten blir överhettad så är detta i högsta grad ett fabrikationsfel. Likaså om de glömt att ansluta HDMIporten på grafikkortet. Sedan finns det ju som tidigare nämnt fall där produktserier har haft kända fel/brister och även här skall reklamationsrätten gälla.

Alltså, fabrikationsfelsreklamationsmöjligheten är till för att skydda kunden mot direkt felkonstruerade och trasiga komponenter, men den är inte till för att skydda kunden mot något snåla komponentval där komponenterna inte är till för att hålla hela 3 år.

Jag vet sedan gamla trådar att många tycker detta är väldigt dåligt, men man skall inte se reklamationsrätten som ett totaltskydd under 3 år. Det är nämligen inte tanken. Men den är fortfarande högst användbar. Säg att man inte använt HDMIutgången på grafikkortet de 2 första åren och sedan upptäcker att den inte fungerar för att tillverkaren glömt att ansluta HDMIporten till grafikkortet. Då behövs reklamationsrätten, men endast för dessa tillfällen. Det skyddet man har utöver reklamationsrätten är tillverkarens egna garantier. Har en produkt kort garantitid och lågt pris så bör man ta sig en funderare på varför produkten inte försetts med längre garanti (lite kundansvar är inte för mycket begärt).

I TS fall är det fortfarande möjligt att det är ett fabrikationsfel på kortet. Men det är ofta väldigt svårt att hitta på elektronikprylar. Anledningen att INET plockade in kortet för felsökning kanske berodde på att de hoppades hitta ett faktiskt fabrikationsfel men de lyckades inte med detta. Jag kan på inget sätt se att INET gjort något fel i detta fall. Jag ser det snarare som en stor skopa goodwill att de gratis letar efter fabrikationsfel på kortet åt dig gratis vilket de absolut inte behöver göra. Det är som sagt upp till kund att kunna påvisa fabrikationsfel.
Så med den information jag känner till i ärendet just nu har du fått tre högst rimliga alternativ från INET. Välj det som passar dig bäst.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Bästa vore ju om man kan göra en deal med inet - antingen att de ersätter med ett typ likvärdigt kort, eller drar av vad kortet skulle kunna sägas varit värt idag från ett nytt grafikkort. Jag skulle ha mailat inet något av dem förslagen och förklarat att man annars skulle ta ärendet till ARN, vilka mest troligt kommer besluta till din fördel. Givetvis mailet formulerat i en trevlig ton.

ARN är bra men lite långsamma, tog ungefär ett halvår innan de tog upp mitt ärende. Därav att en kompromiss vore enklast för både dig och inet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Gigabyte 5700XT OC | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk

Jag tror alla här satsar på att kontakta fel person. Kontakta tillverkaren istället då de har mer makt att bestämma och "tänja" på sina egna regler. Dessutom kan de genom ren goodwill erbjuda dig ett nytt grafikkort. (ett sådant kort kanske kostar 800 kr idag i affären?)

Kontakta tillverkaren och inte leverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I TS fall är det fortfarande möjligt att det är ett fabrikationsfel på kortet. Men det är ofta väldigt svårt att hitta. Framförallt på elektronikprylar. Anledningen att INET plockade in kortet för felsökning kanske berodde på att de hoppades hitta ett faktiskt fabrikationsfel men de lyckades inte med detta. Jag kan på inget sätt se att INET gjort något fel i detta fall. Jag ser det snarare som en stor skopa goodwill att de gratis letar efter fabrikationsfel på kortet åt dig gratis vilket de absolut inte behöver göra. Det är som sagt upp till kund att kunna påvisa fabrikationsfel.
Så med den information jag känner till i ärendet just nu har du fått tre högst rimliga alternativ från INET. Välj det som passar dig bäst.

Har du läst alla mina inlägg? De behövde inte ens ta in kortet om de sagt från första början att grafikfel inte täcks av reklamationsrätten och därmed hade det inte blivit någon avgift om jag då valt att inte skicka in kortet.
Eller så för man en konversation med Inet efter man har skaffat sig lite kött på benen och kommer fram till det bästa valet så att både kund och säljare känner sig nöjda, för jag tror inte Inet känner sig speciellt nöjda med hur dom har skött det här hittills.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Jag tror alla här satsar på att kontakta fel person. Kontakta tillverkaren istället då de har mer makt att bestämma och "tänja" på sina egna regler. Dessutom kan de genom ren goodwill erbjuda dig ett nytt grafikkort. (ett sådant kort kanske kostar 800 kr idag i affären?)

Kontakta tillverkaren och inte leverantören.

Det har jag redan gjort, dom var inte intresserad av det och bad mig sköta ärendet med Inet (XFX har dessutom slutat tillverka Nvidia-kort).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Har du läst alla mina inlägg? De behövde inte ens ta in kortet om de sagt från första början att grafikfel inte täcks av reklamationsrätten och därmed hade det inte blivit någon avgift om jag då valt att inte skicka in kortet.
Eller så för man en konversation med Inet efter man har skaffat sig lite kött på benen och kommer fram till det bästa valet så att både kund och säljare känner sig nöjda, för jag tror inte Inet känner sig speciellt nöjda med hur dom har skött det här hittills.

Ja, det har jag gjort.
Och som du säger, de hade inte behövt plocka in kortet från början.
Har tänkt på det ur INETS vinkel och deras agerande verkar bra på alla sätt. Men inser nu att ur ditt perspektiv är det kanske irriterande att behöva betala för att få tillbaka sitt trasiga grafikkort. De hade kunnat klämma ur sig dina alternativ innan du skickade in kortet, men du hade faktiskt kunnat ta reda på lite mer vad din reklamationsrätt innebär innan du åberopade denna.

Men det är väl standard och något man får räkna med. Antingen hittar de fel och ersätter en vid felsökning. Eller så får man betala en liten slant själv för transport (och vanligtvis även felsökningen).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Alltså, fabrikationsfelsreklamationsmöjligheten är till för att skydda kunden mot direkt felkonstruerade och trasiga komponenter, men den är inte till för att skydda kunden mot något snåla komponentval där komponenterna inte är till för att hålla hela 3 år.

Det där vill jag se ett prejudikat på innan jag tror på ett endaste ord. Jag har en "svag" känsla av att du inte kommer att få fram ett sådant. Endast varor av förbrukningstyp ses på det sättet, dvs batterier och liknande.

Om en produkt av typen grafikkort inte håller i 3 år så är den inte tillverkad tillräckligt väl och det är fullgott skäl för en reklamation inom 3 år från köpet samt inom 2 månader från felets upptäckande.

/Henkka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Känns tveksamt, om nu fallet var så att komponenter som väljs ut endast ska hålla i två år, så borde betydligt fler grafikkort gå sönder runt sin andra födelsedag. Kan iofs inte presentera några siffror på hur det faktiskt ligger till, men rent krasst så känns det som att folks grafikkort oftast håller betydligt längre än 2, och även 3 år. Om det nu inte är så så faller såklart hela min argumentation, men sålänge majoriteten av kort håller i både 4 och 5 år eller längre, så tycker jag inte det är orimligt att anta att någon komponent kanske var sämre än den skulle redan från början på det kortet som går sönder efter halva den tiden.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det har jag redan gjort, dom var inte intresserad av det och bad mig sköta ärendet med Inet (XFX har dessutom slutat tillverka Nvidia-kort).

------------------
Till att börja med, jag förstår att du är förbaskad för att ditt grafikkort slutat funka, det finns nog en anledning till varför xfx slutade tillverka nvidiakort, och där ligger säkert en och annan hund begraven skall du se

Däremot, ser jag inte ett endaste skriveri av det du skrivit innan till inet, och vad som sagts vid kontakten med dem initialt, du har tagit det sista svaret, som du inte är nöjd med och lagt ut här för att få hjälp och råd såhär långt.

Så, vad jag menar med det här, är att jag undrar, vad som sagts eller inte sagts i tidigare kontakter, det har du valt att inte lägga ut här, antar att du ringde in till dem med problemet eller mailade du?
Jag råder alla som vill åberopa garantier eller reklamationer att alltid ha dem skriftligt och använda sig utav läskvitton när man skickar, för att ord skall slippa stå mot ord i en eventuell tvist mellan parterna.
Nu är det här bara omständigheter jag pratar om egentligen

Men, jag kan väl med egen erfarenhet säga som så, att jag har försökt göra ett gäng reklamationer genom åren med just grafikkort, med liknande problem, i en del fall med just spruckna kondensatorer, och detta efter att garantitid har gått ut
Mycket har varit krångligt men det har i de flesta fall slutat med en faktura från distrubitören till butiken där de vill ha betalt för utförd felsökning eftersom garantiperiod gått ut och reklamationsärendet inte gått igenom
Notera nu, VÄLDIGT ofta går inte ens korten vidare från distrubitören till tillverkaren, varför, ja det kan man undra men i de fall jag fått veta något så har det berott på att tillverkaren uteslutande sagt "ledsen, garantin har gått ut och produkten har hållit den livslängd den garanterats" och liknande saker

Du kan i din ilska skylla hur mycket du vill på butiken, det här går oftast till likadant hos de flesta (har haft med att göra med de flesta märken och distrubitörer på svenska marknaden) men frågan är hur:
1: hur ska du bevisa fabrikationsfelet för tillverkaren då kortet gjort sitt jobb under garantitiden?
2: Inet som har visat goodwill här, (för det har de, inte tu tal om annat trots att jag jobbar för en konkurrerande firma tycker jag det) och har väl inget lovat dig alls innan du skickade in kortet annat än att pröva ditt reklamationsärende antar jag?
3:Vad förväntar du dig att du skall få? Ett nytt gratis grafikkort? En ursäkt, plåster på såren har de ju redan erbjudit?

Ta nu inte det här personligt det jag skrivit, jag bara försöker att lägga det hela litegrann sett ur ett annat perspektiv, förstår "rage" över att grafikkort gått sönder, men hey, saker går sönder för alla och som moderatorn tidigare skrivit och som allt stämmer till fullo, så måste man förstå lite hur ett reklamationsärende fungerar och han beskriver det på ett bra sätt

Personligen, tycker jag du ska ta erbjudandet om priset på ett nytt kort, och slå till på det och se till att köpa ett kort med lång garantitid exempelvis

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Känns tveksamt, om nu fallet var så att komponenter som väljs ut endast ska hålla i två år, så borde betydligt fler grafikkort gå sönder runt sin andra födelsedag. Kan iofs inte presentera några siffror på hur det faktiskt ligger till, men rent krasst så känns det som att folks grafikkort oftast håller betydligt längre än 2, och även 3 år. Om det nu inte är så så faller såklart hela min argumentation, men sålänge majoriteten av kort håller i både 4 och 5 år eller längre, så tycker jag inte det är orimligt att anta att någon komponent kanske var sämre än den skulle redan från början på det kortet som går sönder efter halva den tiden.

Komponentval är tyvärr helt upp till tillverkaren hur man vill presentera sin kvalitet. Om tillverkaren väljer att ha komponenter som är så pass känsliga att de går sönder efter två år får de stå sitt kast och betala kostnader för reklamationer där detta kan påvisas. (Sådant beteende straffar sig ALLTID i slutändan) Dock finns det inget i reklamationsrätten som föreskriver dåliga komponenter utan bara att produkten inte ska ha svagheter (läs defekter) som gör att den inte håller utsatt garanti tid.

Det fungerar såhär:

Inet har skyldighet att ta emot ärendet då de agerar som grossist mot slutkund inom 3 år. Vilka avtal som gäller där kan vara olika gällande analyskostnader etc. och står i regel på hemsidan hos de flesta företag.

Vilka garantiåtagande som leverantören av kortet har är det som är väsentligt i Inets fall då de får hävda reklamationen mot dem för att få ersättning för sina eventuella utlägg.
Om Inet har så dåliga avtal mot sin leverantör att de inte ersätter några garantiärenden är deras problem rent krasst, dock ska slutkundens reklamation behandlas enligt gällande lagar. Vilket de i detta fallet har gjort då tyvärr bevisbördan ligger hos slutkund.
DOCK SOM JAG SKREV TIDIGARE ANSES DET SOM KOTYM ATT BEHANDLA SÅDANA FALL ÄNDÅ, OCH GÖRA EN GRUNDLIG FELSÖKNING FÖR ATT FÅ BEHÅLLA KUNDER OCH ANSEENDE!

Såhär fungerar reklamationsrätten i den bransch där jag verkar och den borde rent teoretiskt inte skilja sig emot slutkund utan endast mellan leverantör och grossist.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch