Permalänk

Optisk Vs Laser

Nån som kan förklara för mig vad skillnaden är mellan optisk och laser, har googlat men inte hittat nån bra förklaring som jag förstår.
Sen även vad: Optisk upplösning Och Optisk uppdateringsfrekvens är för nått? Samt Dpi.
http://www.dustinhome.se/mionix-naos-5000-gaming-mouse-usb/pr..., står lite Specifikationer om det jag har nämnt där.

Tacksam för svar!

Permalänk

1. Laser strålen är vassare än den optiska varianten. Det innebär att en laser kan se mindre ojämnheter i underlaget. Till och med ett glasbord kan användas som 'musmatta'. Den optiska upplösningen är alltså bättre / noggrannare.

2. Uppdateringsfrekvensen är hur ofta som ljusstrålen tittar/blinkar och upptäcker att musen flyttats lite.

3. DPI (Dots Per Inch) Punkter per tum (2,5cm). I fallet med möss så menas hur små ojämnheter som strålen kan se. Alltså hur många småpunkter på en 2½cm lång sträcka. (rättad enl. bjjb) http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=mouse%20dpi&source=web&...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

1. Laser strålen är vassare än den optiska varianten. Det innebär att en laser kan se mindre ojämnheter i underlaget. Till och med ett glasbord kan användas som 'musmatta'. Den optiska upplösningen är alltså bättre / noggrannare.

2. Uppdateringsfrekvensen är hur ofta som ljusstrålen tittar/blinkar och upptäcker att musen flyttats lite.

3. DPI (Dots Per Inch) Punkter per tum (2,5cm). I fallet med möss så menas hur små ojämnheter som strålen kan se. Alltså hur många småpunkter i en 2½*2½cm stor yta.

DPI är väl per längdenhet?

Annars skulle man med 800 DPI, som många möss går att ställa in på, bli tvungen att flytta musen nästan en millimeter för att den skulle registrera något.

(Roten ur 800 =28,28 28,28 inläsningar per 25,4 mm > 0,898 mm per inläsning)

Och så okänslig var min Diamondback inte när jag provade att ställ ner till 800 DPI.

Dessutom skulle väl namnet vara dots per square inch annars? Åtminstone när det inte är förkortat.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bjjb:

DPI är väl per längdenhet?

Annars skulle man med 800 DPI, som många möss går att ställa in på, bli tvungen att flytta musen nästan en millimeter för att den skulle registrera något.

(Roten ur 800 =28,28 28,28 inläsningar per 25,4 mm > 0,898 mm per inläsning)

Och så okänslig var min Diamondback inte när jag provade att ställ ner till 800 DPI.

Dessutom skulle väl namnet vara dots per square inch annars? Åtminstone när det inte är förkortat.

DPI som jag förstått det är inte per kvadrat, utan per axel. Så upplösning på 800 "steg" per tum i en axel. Dvs 640.000 möjliga positioner att läsa av per kvadrattum (ja det är antagligen fel att räkna så, men för att få en visuell bild an precisionen).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem

Laser är en optisk apparat
Förmodar att det gäller möss ?
En laser mäter avstånd, medans en "optisk" sensor filmar underlaget och ser år vilket håll det flyttas.
Lasern har ett mer välordnat ljus med bara en våglängd som ger möjlighet att få exaktare avläsningar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser

Dpi är hur tätt det mäts per tum i det här fallet 800dpi betyder alltså att 1/800" är den minsta förflyttning sensorn kan registrera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

1. Laser strålen är vassare än den optiska varianten. Det innebär att en laser kan se mindre ojämnheter i underlaget. Till och med ett glasbord kan användas som 'musmatta'. Den optiska upplösningen är alltså bättre / noggrannare.

2. Uppdateringsfrekvensen är hur ofta som ljusstrålen tittar/blinkar och upptäcker att musen flyttats lite.

3. DPI (Dots Per Inch) Punkter per tum (2,5cm). I fallet med möss så menas hur små ojämnheter som strålen kan se. Alltså hur många småpunkter på en 2½cm lång sträcka. (rättad enl. bjjb) http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=mouse%20dpi&source=web&...

Så en optisk mus är bättre? För typ FPS spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Så en optisk mus är bättre? För typ FPS spel?

Fördelen med dom flesta optiska är att dom ej lider av typiska laser sensor problem som positiv acceleration.

Dock är formen oftast viktigare, absoluta majoriteten utav progamers använder ex mindre ambidextrösa möss.
Jag har alltid gillat dessa också över ergonomiska jättar, har bra mycket bättre kontroll på en mindre möss personligen, något dom flesta progamers också tycker.

Dom flesta casual gamers dock kommer raga sönder på en nu och säga att dom är gosu med deras naos 5000, qpad 5k osv.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Fördelen med dom flesta optiska är att dom ej lider av typiska laser sensor problem som positiv acceleration.

Dock är formen oftast viktigare, absoluta majoriteten utav progamers använder ex mindre ambidextrösa möss.
Jag har alltid gillat dessa också över ergonomiska jättar, har bra mycket bättre kontroll på en mindre möss personligen, något dom flesta progamers också tycker.

Dom flesta casual gamers dock kommer raga sönder på en nu och säga att dom är gosu med deras naos 5000, qpad 5k osv.

"Positiv Acceleration" Kan du förklara lite mer vad det är? Och är Naos 5000 en mus att rekomendera?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig då att lasermöss är dyrare om de nu är sämre. Exempelvis Steelseries Ikari Laser kostar 69.99€ medan den optiska varianten kostar 49.99€ i Steelseries egna butik.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Hur kommer det sig då att lasermöss är dyrare om de nu är sämre. Exempelvis Steelseries Ikari Laser kostar 69.99€ medan den optiska varianten kostar 49.99€ i Steelseries egna butik.

Kanske för att det låter bättre med "Laser"?

Om folk tror att det är bättre så går det ju ta ett högre pris för det, oavsett hur det faktiskt är. Och ifall ett företag kan ta mer betalt för att folk tror att produkt Y är bättre än produkt X så gör de ju det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Kanske för att det låter bättre med "Laser"?

Om folk tror att det är bättre så går det ju ta ett högre pris för det, oavsett hur det faktiskt är. Och ifall ett företag kan ta mer betalt för att folk tror att produkt Y är bättre än produkt X så gör de ju det.

+ 1 på den! Samma sak med Logitech, de ha ju ofta haft motsvarande möss med laser eller optisk motor, där laservarianten varit dyrare men ofta sämre. Men laser låter bra som sagt!

Permalänk

Jag tycker det är en smaksak det med möss.. När jag spelar använder jag mig vid laser för jag tycker den är skönare men när jag jobbar och surfar så använder jag opptisk.. Det är samma med tangentbord.. några gillar mekaniska tangentbord och några gillar de andra..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Permalänk
Medlem

mionix naos är känslig för musmattan, min funkar knappt på en roccat taito(mjuk) men funkar fint på steelseries 9hd(hård)
annars gillar jag formen skarpt på naos, men den ger en fin handsvett

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Laser är mer exaktare.