Permalänk
Medlem

680 4gb review

äntligen finns en recension av den här typen av kort ute. http://www.tweaktown.com/reviews/4665/palit_jetstream_geforce...

Citat:

Straight away we can see the performance improvement on offer from the Palit JetStream GTX 680 4GB when compared to the reference card. The problem is with the way Dynamic Overclocking works is the card performing faster because of the better cooler that Palit are offering, or is the 4GB of GDDR5 helping push FPS further?

http://www.tweaktown.com/reviews/4665/palit_jetstream_geforce...

varför kan jag inte länka till bilder?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem

Trist att de inte testar med treskärms-setups och liknande, då det först är i de upplösningarna man kan se skillnader stora nog för att motivera ett köp över 2GB.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ballt, såg inget om release-datum?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Deras tabell på strömförbrukningen ser mycket dåligt ut. Jämför t.ex med 7750 och 7850.

Permalänk
Medlem

Trevligt med review på 4GB'aren. Betyder att dom kanske finns att få tag på snart?
Också, fick precis hem min Dell U2711 (2560x1440) och är osäker på om man klarar sig med 2GB eller om man ska vänta på 4GB? Har för mig att det påstås att tex. BF3 använder 3.1GB VRAM på Ultra. Någon som har någon koll på minnesanvändning vid 2560x1440?

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Entusiast

Edit: Aj då...såg fel på grafikkorten...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Andomys:

Trevligt med review på 4GB'aren. Betyder att dom kanske finns att få tag på snart?
Också, fick precis hem min Dell U2711 (2560x1440) och är osäker på om man klarar sig med 2GB eller om man ska vänta på 4GB? Har för mig att det påstås att tex. BF3 använder 3.1GB VRAM på Ultra. Någon som har någon koll på minnesanvändning vid 2560x1440?

Enda gången jag sett siffran 3,1 GB är som peakvärde på 5760x1080.
För 2560x1440 Ultra ligger högsta hittills mätta peakvärdet på ~1900 MB, vilket inte är ett bekymmer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant.
4GB is the way to go när man har en 27tums 1440p skärm

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

I princip ingen skillnad nånstans mellan 2 och 4gb, som väntat MAO.
De få frames/poäng det skiljer är garanterat beroende på den bättre kylningen och då bättre "turbo".
Verkar även som dom testat i princip alla spel på marknaden utom just det spel som faktiskt eventuellt skulle kunna ha glädje av mer vram: BF3.
Även om alla tester hittills visat på att även 2GB räcker fint för 2560x1600 i ultra.

Permalänk
Medlem

Precis som väntat ingen skillnad med dagens spel så länge man bara använder 1 skärm.. Ge oss ett test med SLI och eyefinity istället där det faktiskt kan spela någon roll.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid undrat varför tweaktown aldrig sätter sina kort i ordning efter prestanda. Det ser så jakla amatörmässigt ut när allt sitter i randomordning, för att inte tala om att det blir jobbigare att se över resultaten snabbt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Precis som väntat ingen skillnad med dagens spel så länge man bara använder 1 skärm.. Ge oss ett test med SLI och eyefinity istället där det faktiskt kan spela någon roll.

Exakt. Hoppas någon - tänker på hardcop- fixar ett test där äpplen jämförs med äpplen.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite löjligt med folk som säger att 2gb räcker, när flera spel nästan når 2gb NU. Va händer med nästa gen uppdaterade grafikmotorer och mer grafik ös. För dem som inte vill byta grafikkort 6 gånger om året så är det ju en bra investering med mer minne, även om du bara har 2560x1600 30" skärm. För du vill väll kunna köra ultra utan minnes flaskhals likssom, även om kanske inte grafikprocessorn hänger med, men det e ju det SLI är till för.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av zoktar:

Tycker det är lite löjligt med folk som säger att 2gb räcker, när flera spel nästan når 2gb NU. Va händer med nästa gen uppdaterade grafikmotorer och mer grafik ös. För dem som inte vill byta grafikkort 6 gånger om året så är det ju en bra investering med mer minne, även om du bara har 2560x1600 30" skärm. För du vill väll kunna köra ultra utan minnes flaskhals likssom, även om kanske inte grafikprocessorn hänger med, men det e ju det SLI är till för.

"Bara 2560x1600"?

För 1920x1080 (vilket de allra, allra, allra flesta sitter på) är 2 GB overkill och kommer så att fortsätta vara. För 2560x1600 räcker 2 GB också. Nyare grafikmotorer i all ära, men det är texturerna och upplösningen på dessa som tar minne, inte hur komplex spelmotorn är.

Att gå längre än vi gör idag vad gäller texturer (i dagsläget ligger de tyngsta spelen och kör i storleksordning 2048x2048 till 4096x4096-texturer vilka redan är overkill) vore totalt bortkastat då skärmen aldrig kan visa det. Vi måste upp i 4k-skärmar innan det gör skillnad.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoktar:

Tycker det är lite löjligt med folk som säger att 2gb räcker, när flera spel nästan når 2gb NU. Va händer med nästa gen uppdaterade grafikmotorer och mer grafik ös. För dem som inte vill byta grafikkort 6 gånger om året så är det ju en bra investering med mer minne, även om du bara har 2560x1600 30" skärm. För du vill väll kunna köra ultra utan minnes flaskhals likssom, även om kanske inte grafikprocessorn hänger med, men det e ju det SLI är till för.

Det kan vara för att 2gb bevisligen räcker !
När nästa generation spel och grafikmotorer dyker upp så finns även nästa generations grafikkort.
För det finns ju ingen som sitter och gnäller på att ett GTX285 bara har 1gb minne när GPU'n ändå inte orkar.

http://www.hardocp.com/article/2012/03/28/nvidia_kepler_gefor...
5760x1200 i ultra, och kollar du på grafen så ser du inga märkliga drops som antyder att grafikminnet inte räcker till.
"The new GeForce GTX 680 SLI solution did great in BF3 and we had no trouble running at 5760x1200 with the highest ultra settings including HBAO turned on"
Så alla som gapar om att 2gb inte räcker är bara ute efter lite extra "bling".

Kanske den egentliga frågan är varför AMD's kort "måste" ha 3gb för att göra samma saker ?:
"GTX 680 SLI offered the best multiplayer experience, despite it having less VRAM capacity and memory bandwidth. We were able to run with motion blur enabled and HBAO turned on at 5760x1200 with FXAA and averaged 60-70 FPS. This amount of performance is perfect for multiplayer, and with the highest in-game settings enabled the game looked great at multiplayer. AMD Radeon HD 7970 CrossFireX struggled for performance, even though it had more RAM and memory bandwidth. To get the game to feel smooth enough with enough performance we had to lower ambient occlusion and motion blur. GeForce GTX 680 SLI was the clear winner in multiplayer."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan vara för att 2gb bevisligen räcker !
När nästa generation spel och grafikmotorer dyker upp så finns även nästa generations grafikkort.
För det finns ju ingen som sitter och gnäller på att ett GTX285 bara har 1gb minne när GPU'n ändå inte orkar.

http://www.hardocp.com/article/2012/03/28/nvidia_kepler_gefor...
5760x1200 i ultra, och kollar du på grafen så ser du inga märkliga drops som antyder att grafikminnet inte räcker till.
"The new GeForce GTX 680 SLI solution did great in BF3 and we had no trouble running at 5760x1200 with the highest ultra settings including HBAO turned on"
Så alla som gapar om att 2gb inte räcker är bara ute efter lite extra "bling".

Kanske den egentliga frågan är varför AMD's kort "måste" ha 3gb för att göra samma saker ?:
"GTX 680 SLI offered the best multiplayer experience, despite it having less VRAM capacity and memory bandwidth. We were able to run with motion blur enabled and HBAO turned on at 5760x1200 with FXAA and averaged 60-70 FPS. This amount of performance is perfect for multiplayer, and with the highest in-game settings enabled the game looked great at multiplayer. AMD Radeon HD 7970 CrossFireX struggled for performance, even though it had more RAM and memory bandwidth. To get the game to feel smooth enough with enough performance we had to lower ambient occlusion and motion blur. GeForce GTX 680 SLI was the clear winner in multiplayer."

Riktigt konstigt att ett 680 klarar multiplayer bättre när uppenbart 7970 äter det till frukost i det högsta inställningarna när de lirar singleplayer eftersom gtx 680 har för lite minne där.

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTMzMjkxMDgzMGx4dXFpd...
bah, gick tydligen inte att direktlänka den bilden...

Jäkligt märkligt helt enkelt att det drar mer än 50% mer vram på ett 7970 än ett gtx 680, det borde vara tvärtom att det är ospelbart på 680 kortet eftersom det ligger under minnes gränsen all the way...

Permalänk
Medlem

Ja man ser ju klart att minnet maxas, och ändå upplever dom det som att det flyter på betydligt bättre än på AMD korten som använder mer än dubbelt så mycket minne.
Så helt klart kan man inte jämföra minnesmängd rakt av mellan nVidia/AMD.
Jag personligen tror att nVidias sätt att komprimmera texturer helt enkelt är bättre än AMD's variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja man ser ju klart att minnet maxas, och ändå upplever dom det som att det flyter på betydligt bättre än på AMD korten som använder mer än dubbelt så mycket minne.
Så helt klart kan man inte jämföra minnesmängd rakt av mellan nVidia/AMD.
Jag personligen tror att nVidias sätt att komprimmera texturer helt enkelt är bättre än AMD's variant.

Det kan också vara så, att Dice var medvetna om hur mycket minne BF3 kräver och designade motorn för att börja spara in texturer, för att inte mörda prestandan. Är ju lätt att bekräfta med en image comparison.

Edit: Fast samtidigt var skillnaderna i expreviews test inte nämnvärda för det mesta.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av lanbonden:

Riktigt konstigt att ett 680 klarar multiplayer bättre när uppenbart 7970 äter det till frukost i det högsta inställningarna när de lirar singleplayer eftersom gtx 680 har för lite minne där.

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTMzMjkxMDgzMGx4dXFpd...
bah, gick tydligen inte att direktlänka den bilden...

Jäkligt märkligt helt enkelt att det drar mer än 50% mer vram på ett 7970 än ett gtx 680, det borde vara tvärtom att det är ospelbart på 680 kortet eftersom det ligger under minnes gränsen all the way...
http://www.hardocp.com/images/articles/1332910830lxuqiwXcM0_5...

Det beror på att en del spel (bland andra BF3) inte laddar ur texturer som inte används så länge du inte börjar få slut på VRAM. Du ser samma sak med många program när man sätter in overkill-mängder vanligt RAM.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync