Permalänk
Medlem

Instabilt nätverk

Hejsan!

För några veckor sedan gick husets router/modem sönder och vi bytte då ut det mot ett annat vi hade liggandes hemma (som vi fick av Bredbandsbolaget för ca 2 år sedan). I och med detta byte har nätverket börjat krångla i min dator, dock ej för övriga datorer i hemmet. Har en lina från Bredbandsbolaget på 24 mb/s ned och 1 mb/s upp.

Problemet yttrar sig så här: uppkopplingen fungerar felfritt, plötsligt lägger det av i någon/ett par minuter för att sedan börja fungera igen. Att koppla upp sig på servar i spel (som Battlefield 3 och Starcraft) tycks inte gå överhuvudtaget, även när nätet verkar fungera som det ska i övrigt. Det märkliga är att jag ständigt tycks ligga på stabila hastigheter när jag laddar torrents i utorrent där nedladdningshastigheten kan komma upp i 1,5 mb/s - precis som det alltid varit med min nuvarande leverantör.

Ansluter med kabel direkt från det integrerade nätverkskortet i moderkortet till modemet. Har provat olika kablar; men problemet kvarstår och kan därför ganska säkert utesluta att det är själva kabeln som strular.

På nätverkskortet lyser en lampa orange och den andra blinkar gult... om det nu har någon betydelse. Har fått för mig att lampan som blinkar gult (wut?) ska blinka grönt (ärvt min fars färgblindhet kanske), men efter diverse googlande vekar det som att färgerna varierar beroende på vilket typ av nätverkskort det rör sig om.

Har varit i kontakt med support hos Bredbandsbolaget och inte blivit mycket klokare för det. Fick tipset av dem att inaktivera antivirusprogram och brandvägg - vilket ej gav resultat till det bättre. Även prövat att installera senaste drivrutiner till nätverkskortet, skannat datorn efter virus med Avast, startat om modemet etc... till ingen lycka har det visats sig.

Eftersom internet fungerar för övriga datorer i nätverket känns det ju rimligt att det är hos min dator problemet ligger, men det mystiska är ju att problemet uppstod i samband med byte av modem! Någon här som har en idé om hur jag ska gå till väga eller varit med om något liknande själva? Snälla?!

edit: Mitt moderkort är ett Asus P8Z68-V Pro

Permalänk
Medlem

Duplex/speed på auto?

Permalänk
Medlem