Söker tips på strategispel

Permalänk
Inaktiv

Söker tips på strategispel

Tjo! Jag lirar i princip bara sportspel, har alltid gjort. När jag var liten hade jag dock ett par strategispel som jag älskade, bland annat ett spel som hette Warlords som kom ut i slutet av 80-talet.

Hur som helst så har jag blivit sugen på att börja spela den här typen av spel igen, fast i dagens tappning. Det värsta är att dagens strategispel alltid är typ del 8 och det finns en massa expansioner hit och dit, dvs det känns föga intressant att hoppa in i del 8 utan att ha spelat de tidigare spelen samtidigt som jag inte orkar spela dem från början då första spelet kom ut typ 98 eller nåt sånt.

Finns det något schysst strategispel som kommit ut de senaste 2-3 åren (kan även va sprillans nytt) som liksom är fristående eller iaf del 1 i sin spelserie. Jag syftar på spel med typ riddare, borgar, slott, kungar och sånt och sen en massa färger o flaggor osv.. ja ni fattar grejen. Min ex-flickvän satt och spelade ett spel som heter "Knight of Honor" som ser ut att vara något i den stilen, men det är från 05-06 och känns inte lika intressant..

Tips?

Permalänk
Medlem

Du tyckte att Diablo 3 var lämplig forumdel för detta?

Hela Anno serien är bra, senaste är Anno 2070, men dom äldre handlar mer om medeltid. Anno 1404 är från 2009.
Settlers såklart.
Civilization-spelen.
Colonization.
etc etc.

Permalänk
Medlem

Anno spelen finns i många varianter men har inget med varandra att göra så spelar ingen större roll vart du hoppar in där. Själv föredrar jag 2070 då det finns betydligt mycket mer innehåll i detta än tidigare spel. Men skall det absolut vara medeltid så är det näst nyaste 1404 det man skall välja.
Sins of a solar empire är ett sjukt bra strategispel. Finns ett pack som säljs med alla tre på steam bland annat. Är original spelet och två expansioner. Kommer även en ny fristående expansion eller vad man nu skall kalla det om typ två månader. Gott om tid att lära känna spelet först och köra på ordentligt när det kommer ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Inaktiv

Sorry att jag placerade tråden fel..

Anno ser lovande ut, verkar ungefär som ett sådant spel jag söker. Ska kika på det!

Sins of a solar empire ser också mkt intressant ut!

Fler tips?

Permalänk
Medlem

Redalert och command and conquer?

Permalänk
Medlem

Age of Empires Online är gratis

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Inaktiv

Är inte det där jävligt gamla spel? Jag vill ju lira spel av denna typ fast i dagens tappning

Permalänk
Medlem

Anno 2070, Civ V och Shogun 2 är rätt nya spel. Mycket trevlig grafik i alla fall, om det är det du vill åt.

Permalänk
Medlem

Shogun 2, rekommenderar varmt!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Total war spelen är ju svårslagna, europa universalis 3 kan jag också rekommendera, det finns en del expansioner till det men jag ser ingen anledning att ladda ner alla och du behöver inte ha spelat de tidigare spelen. Stronghold är ett riktigt kul spel för LAN

Permalänk
Medlem

Hearts of Iron kan jag slänga in i mixen också

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Inaktiv

Vissa av spelen ser lovande ut, andra inget vidare för min smak typ Europa Universalis 3 och Hearts of Iron som kräver lite mer fantasi än vad jag har

Anno är nog fortfarande det bästa av de tips jag fått, tankade demot och har testat det lite. Jag är ju helt kass på den här typen av spel så jag fattar inte så mkt men det tar sig väl antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon83310:

Vissa av spelen ser lovande ut, andra inget vidare för min smak typ Europa Universalis 3 och Hearts of Iron som kräver lite mer fantasi än vad jag har

Anno är nog fortfarande det bästa av de tips jag fått, tankade demot och har testat det lite. Jag är ju helt kass på den här typen av spel så jag fattar inte så mkt men det tar sig väl antar jag

Demot ger inte spelet en riktigt chans enligt mig tyvärr. Bara första uppdraget och det är inte för ens dom senare uppdragen eller på freeplay som det blir lite intressant när man kommer upp i lite nivå på spelet.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Inaktiv

Kan nog bli att jag köper ett gäng inom ett par dagar, så fort spelen blivit 2-3 år gamla så kostar de ju i princip ingenting