Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Alltså har inte kroppen nog stort motstånd för att lösa ut säkringarna om man nu skulle peta i vägguttaget? (vilket inte alls går att jämföra med att pilla på tangenterna eller någon kondensator på en dator som inte är ansluten till nätet, men ändå?)

Tvärtom, med för lite eller inget motstånd går säkringen. Men allt handlar ju oftast om yttre omständigheter, med andra ord behöver inte en vanlig 10A säkring gå för att du får en stöt. Därför man ska ha jordfelsbrytare.

Permalänk
Medlem

Det är en hel del missförstånd i allmänhet när det gäller hur farligt spänning/ström är och man argumenterar att det är spänningen som är farlig sen säger någon annan att det är strömmen. Strömmen är det, om man nu har lite otur, som kan döda men det finns ingen ström utan spänning, är spänningen för låg kan det inte gå tillräckligt med ström genom en. Det är spänningen som driver på strömmen.

All spänning under 50V (Volt) anses vara "klenspänning" vilket betyder att det är ofarlig för människor, visst det kan vara lite obehagligt men det är inte farligt. Så länge som spänningen är under 50V kan det inte gå tillräcklig mycket ström genom kroppen för att vara skadligt. Eftersom resistansen i huden/kroppen i normala fall är ganska hög. Torr hud kan ligger runt 0,5 Mega ohm. Om man är blöt eller har metall på sig som till exempel ringar, klockor och andra smycken så påverkar detta givetvis och sänker resistansen i huden, blöt hud kan sänka resistansen så lågt som runt 1,5 Kilo ohm.

För att inte gå in i en lång genomgång hur säkringar fungerar så antar jag för enkelhetens skull att en säkring hemma löser ut vid 10A (ampere), vilket betyder att man har tillgång till 230V upp till 10A , Om man har 230V och en resistans på 0,5Mohm ger det en ström på 0,46mA (och inte 10A) vilket är tillräckligt att döda om man har otur och om det går genom hjärtat. Tid och hur strömmen går genom kroppen spelar roll och om det är växelspänning eller likspänning har också betydelse hur allvarligt det är.

När det gäller tex el-pistoler, tasers osv så spelar det också roll hur stor total effekt man har tillgång till eftersom man har transformerat upp den och nu kommer jag att förenkla saker igen och inte gå in på hur batterier levererar ström eller hur mycket ström man kan få ut ur ett batteri, inte heller ta hänsyn till förluster vid transformering eller kortslutningar av batterier, utan jag bestämmer att jag har ett batteri som ger 10V och levererar 1A vilket ger en total effekt på 10*1= 10W (watt).
Om jag nu transformerar om detta till 10 000V så har jag fortfarande bara tillgång till 10W vilket betyder att jag kan ta ut en ström som är högst 10/10000 = 1mA vilket är lågt, eftersom kroppen har en resistans så kommer det inte att gå 1mA genom en.

Sen är det livsfarligt att anta att jordfelsbrytaren kommer att lösa ut ifall man för en stöt hemma. Jordfelsbrytarens jobb är att lösa ut ifall det FATTAS ström inom ett visst tidsintervall. Om man stoppar fingrarna i el-utaget så kommer jordfelsbrytaren inte att slå av strömmen eftersom det inte fattas någon ström, strömmen går ju in i ena fingret, genom kroppen och ut i andra fingret, ingen ström saknas. Jordfelsbrytaren är mer till för ifall rör, diskbänk eller tvättmaskin skulle bli strömförande vilket de normalt inte blir.

Permalänk
Medlem

Seriöst, hur ofta stoppar folk in ett finger i nollan och det andra i fasen? SAMTIDIGT också?

Det händer ju bara frivilligt och då får man fan skylla sig själv!

Om man inte planerar att stoppa båda fingrarna i vägguttaget och låtsas va glödlampa, så SKA man ha JFB hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Därför rekomenderar ALLA läkare att man skall uppsöka sjukhus för en EKG undersökning om man har fått ström genom sig.

Helt rätt! Man går direkt in på akuten. Även om man inte känner några symptom för tillfället skall man besöka sjukhus för att vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Helt rätt! Man går direkt in på akuten. Även om man inte känner några symptom för tillfället skall man besöka sjukhus för att vara säker.

Jo, vi har som policy på företaget att om olyckan har inträffat så skjutsar företagshälsovården en direkt till sjukhus. Oavsett om man för tillfället mår bra eller inte. Inte direkt något man vill chansa på, sen finns det alltid dom som vill skämta bort sånt.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Seriöst, hur ofta stoppar folk in ett finger i nollan och det andra i fasen? SAMTIDIGT också?

Det händer ju bara frivilligt och då får man fan skylla sig själv!

Om man inte planerar att stoppa båda fingrarna i vägguttaget och låtsas va glödlampa, så SKA man ha JFB hemma.

Om man är en nyfiken 7 åring med en trasig brytare inkopplad och leker kan jag meddela att det är fullt möjligt...enligt hemliga källor och det känns rejält. Man blir ganska darrig en bra stund efteråt

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB