Permalänk
Medlem

XFX 6850 överklockning

Tjena.
Har börjat överklocka mitt XFX 6850 och det går sådär.

Stock:

  • GPU: 775 mhz

  • Minne: 1000 mhz

Höjt GPU till 850 och minnet till 1140 och får en trevlig liten ökning i 3dmark11, dock när jag spelar BF:BC2 så fryser spelet efter ca 1 timma.
Tempen ligger runt 65 grader.
Kan det hjälpa med att höja volten trots den låga överklockningen eller måste jag sänka minnes- alt. GPU-klocken?

Permalänk

Höj spänningen eller sänk klockningen, så enkelt är det.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk

Man brukar inte tjäna nå på att ha minnet över 1100-1150. Det är typ max på 6850 vad jag märkt och läst mig till. Klocka kärnan tror jag ger mera.
Jag klockar lätt upp mitt XFX 6850 till 1GHz på GPU och 1100 på minnet. Kör på 1.3V (max i msi afterburner) Har temp på max 55-60 grader.

Kör jag 1030 på kärnan så slutar drivrutinerna att fungera efter att jag spelat ett tag. Men har aldrig märkt nå när jag kör på 1Ghz.
Sen ser jag ingen prestandaskillnad på 1100 på minnet jämfört med 1150. Kanske en enstaka fps eller nå. Så jag kör 1100 för att få det stabilare.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Man brukar inte tjäna nå på att ha minnet över 1100-1150. Det är typ max på 6850 vad jag märkt och läst mig till. Klocka kärnan tror jag ger mera.
Jag klockar lätt upp mitt XFX 6850 till 1GHz på GPU och 1100 på minnet. Kör på 1.3V (max i msi afterburner) Har temp på max 55-60 grader.

Kör jag 1030 på kärnan så slutar drivrutinerna att fungera efter att jag spelat ett tag. Men har aldrig märkt nå när jag kör på 1Ghz.
Sen ser jag ingen prestandaskillnad på 1100 på minnet jämfört med 1150. Kanske en enstaka fps eller nå. Så jag kör 1100 för att få det stabilare.

Har läst lite olika om det vilket som ger mest att klocka så jag tänkte att jag får testa och se.
Men jag kan inte spela BC2 längre än runt 1h innan hela skiten fryser trots minnet under 1100 och GPU på 850 mhz så verkar som att jag får skita i klockningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Man brukar inte tjäna nå på att ha minnet över 1100-1150. Det är typ max på 6850 vad jag märkt och läst mig till. Klocka kärnan tror jag ger mera.
Jag klockar lätt upp mitt XFX 6850 till 1GHz på GPU och 1100 på minnet. Kör på 1.3V (max i msi afterburner) Har temp på max 55-60 grader.

Kör jag 1030 på kärnan så slutar drivrutinerna att fungera efter att jag spelat ett tag. Men har aldrig märkt nå när jag kör på 1Ghz.
Sen ser jag ingen prestandaskillnad på 1100 på minnet jämfört med 1150. Kanske en enstaka fps eller nå. Så jag kör 1100 för att få det stabilare.

Kärnans och minnets frekvens hänger ju ihop. Det bästa är att klocka kärnan tills prestandaökningen per förändring är liten till obefintlig, då är det minnet som agerar flaskhals. Ingen mening att öka minnets frekvens om kärnan ändå är för långsam.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd

bästa är ju att köra en sak i taget och testa vad det är som krånglar först core och se vart den stannar sen minne
kan ju alltid peta lite på minnena och känna hur varm dom blir med i fall det är dom som blir varm efter ett tag
men jag har då kört mitt kort på 1000 core 1200 på minnet sen det var nytt i stockvolt och minnes värmen har inte varit nått problem på det ligger nog på 65c i spel ungefär

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Har läst lite olika om det vilket som ger mest att klocka så jag tänkte att jag får testa och se.
Men jag kan inte spela BC2 längre än runt 1h innan hela skiten fryser trots minnet under 1100 och GPU på 850 mhz så verkar som att jag får skita i klockningen

Använder du standard spänningen då? om inte, vad kör du på?

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

bästa är ju att köra en sak i taget och testa vad det är som krånglar först core och se vart den stannar sen minne
kan ju alltid peta lite på minnena och känna hur varm dom blir med i fall det är dom som blir varm efter ett tag
men jag har då kört mitt kort på 1000 core 1200 på minnet sen det var nytt i stockvolt och minnes värmen har inte varit nått problem på det ligger nog på 65c i spel ungefär

Kanske får göra det. Känns dock som onödigt att klocka om jag inte kan ha mer än 820 på GPU eller 1050 på minnet.
Ska testa det och se, annars får jag skita i det...
Temperaturen tror jag inte var något problem. Finns ju #1, #2 och #3 i GPU-Z och då låg de på 62, 65 och 62 typ.

Skrivet av Raptor_jesuS:

Använder du standard spänningen då? om inte, vad kör du på?

Kört på standard 1,148 upp till 1,2

Permalänk
Skrivet av qMetal:

Kanske får göra det. Känns dock som onödigt att klocka om jag inte kan ha mer än 820 på GPU eller 1050 på minnet.
Ska testa det och se, annars får jag skita i det...
Temperaturen tror jag inte var något problem. Finns ju #1, #2 och #3 i GPU-Z och då låg de på 62, 65 och 62 typ.

Kört på standard 1,148 upp till 1,2

Dra upp den till max (1.3v?) och se om den är stabil där då. Om den är det så kan du stegvis gå ner och hitta den punkt med lägsta möjliga spänning, eller dra upp frekvenserna ytterligare.

Jag kan också tilläga att om du är lite orolig över ditt kort så behöver du inte vara det, 1.3Volt är inget för ett grafikkort.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor_jesuS:

Dra upp den till max (1.3v?) och se om den är stabil där då. Om den är det så kan du stegvis gå ner och hitta den punkt med lägsta möjliga spänning, eller dra upp frekvenserna ytterligare.

Jag kan också tilläga att om du är lite orolig över ditt kort så behöver du inte vara det, 1.3Volt är inget för ett grafikkort.

Fick precis frysning i GPU 820 och 1050 på minnet...Verkar vara ett riktigt dåligt exemplar. Kanske är p.g.a. XFX även har Black Edition så de bättre GPUerna sitter där i?
Men jag får väl testa dra upp spänningen lite till först

Permalänk
Medlem

Nu sket det sig även med 820, 1050 och volt på 1,25 så får helt enkelt skita i att överklocka det
Kanske köpa ett 7850 snart och öveklocka det istället?