Permalänk

2.0 till 2.1 hur?

Har just nu ett 2.0 system till datorn med följande komponenter.

Asus Xonar STX -> Trends Audio TA-10.2 -> Dali SR-2

Tanken är att jag skall koppla in en aktiv subwoofer till denna setup och förstärkaren har bara rca x2-input och 2x speaker out.
Enkelt vore det om den också haft line-out men tyvärr inte.

Mitt moderkort är ett Asus Z68.

Verkar inte som att jag kan köra två utgångar samtidigt från stx eller inbyggda ljudkortet alls?

Har jag missat något eller är det kört?

Permalänk
Medlem

Bygg din egna kabel?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Har just nu ett 2.0 system till datorn med följande komponenter.

Asus Xonar STX -> Trends Audio TA-10.2 -> Dali SR-2

Tanken är att jag skall koppla in en aktiv subwoofer till denna setup och förstärkaren har bara rca x2-input och 2x speaker out.
Enkelt vore det om den också haft line-out men tyvärr inte.

Mitt moderkort är ett Asus Z68.

Verkar inte som att jag kan köra två utgångar samtidigt från stx eller inbyggda ljudkortet alls?

Har jag missat något eller är det kört?

Kan du inte köra en sånhär då? http://www.dustinhome.se/product/5010008857/kabel-audio-3-5mm...

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem

Det borde gå att köra RCA-splitters. Så från ljudkortet kan du koppla köra splitters, de ena går till förstärkaren och de andra till subben. Då får du ställa in frekvensspannet och ljudvolymen separat hos subben. Jag ser inga problem med lösningen men jag kan inte garantera att det kommer att fungera. Har du redan en subb du kan testa med vore ju det super.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du köper en något bättre sub så finns det ett filter i den, då kopplar du pcn till suben , och ansluter sedan ta10an till suben, då får du iallafall filtereing, men nivåkontrollen blir lika illa som att grena direkt efter pcn, ta10 har ju inte nån förstegsutgång, du kan prova att köra högnivå till suben från ta 10an också.
Du kan nog iofs göra om ta10 till ett slutsteg, det finns byglingar inuti, gör du så så går det att reglera ljudnivån med nån annan enhet, vilken ta 10 har du? normal eller se?
Bygeländringarna för att koppla bort nivåkontrollen har du här http://www.trendsaudio.com/index.php?option=com_content&view=...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du köper en något bättre sub så finns det ett filter i den, då kopplar du pcn till suben , och ansluter sedan ta10an till suben, då får du iallafall filtereing, men nivåkontrollen blir lika illa som att grena direkt efter pcn, ta10 har ju inte nån förstegsutgång, du kan prova att köra högnivå till suben från ta 10an också.
Du kan nog iofs göra om ta10 till ett slutsteg, det finns byglingar inuti, gör du så så går det att reglera ljudnivån med nån annan enhet, vilken ta 10 har du? normal eller se?
Bygeländringarna för att koppla bort nivåkontrollen har du här http://www.trendsaudio.com/index.php?option=com_content&view=...

Jag har inte se versionen, vad skiljer dem åt. Har hört att det skall vara något nyare bättre chip i se'n om det nu stämmer?

Permalänk

Kan man möjligtvis använda sig av coax utgången på stx kortet för att skicka signal till subben?
Eller krävs det någon digital till anolog konverterare då också?

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Det var en lustig pryl, en dolby digitaldekoder med stereo ut? De hade ju en liten fotnot på infon om att den inte funkar med annat än stereo, det är nog helt enkelt 2 kanal, men den är inget för dig .
Problemet är hur du reglerar ljudnivån, subben och topparna måste hänga ihop, det som antagligen är bäst (om du inte vill skaffa saker som löser det fullt ut) är att ansluta subben via högnivå och inte dela topparna. Annars krävs det inkoppling av subben mellan för och slutsteg.
SE modellen har samma slutstegschip men framförallt större nätdel, den har lite mer påkostade komponenter i förstärkaren också, bla en bättre volympotentiometer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det var en lustig pryl, en dolby digitaldekoder med stereo ut? De hade ju en liten fotnot på infon om att den inte funkar med annat än stereo, det är nog helt enkelt 2 kanal, men den är inget för dig .
Problemet är hur du reglerar ljudnivån, subben och topparna måste hänga ihop, det som antagligen är bäst (om du inte vill skaffa saker som löser det fullt ut) är att ansluta subben via högnivå och inte dela topparna. Annars krävs det inkoppling av subben mellan för och slutsteg.
SE modellen har samma slutstegschip men framförallt större nätdel, den har lite mer påkostade komponenter i förstärkaren också, bla en bättre volympotentiometer.

Kruxet med denna konverterare är ju att ställa in Trends volymen i förhållande med suben, inga större bekymmer egentligen.
Men jag tror att det skulle kunna gå. Klart att föredra framför en rca-splitter eller liknande.

Gjorde en chansning då jag köpte trends, men jag är klart imponerad av ljudkvalitén från denna lilla tingest.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo trends är den tripathbaserade enhet som låter bäst, men de är inte tänkta för att ansluta en subb via lågnivå.
Du får problem med nivåkontrollen, att ha 2 stycken är i princip omöjligt att manövrera på ett bra sätt, subbens nivå måste vara fixerat mot toppen, använder du datorn för nivåreglering tappar du upplösning om du spelar svagt, jag tror att en högnivåansluten subb är det bästa du kan koppla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo trends är den tripathbaserade enhet som låter bäst, men de är inte tänkta för att ansluta en subb via lågnivå.
Du får problem med nivåkontrollen, att ha 2 stycken är i princip omöjligt att manövrera på ett bra sätt, subbens nivå måste vara fixerat mot toppen, använder du datorn för nivåreglering tappar du upplösning om du spelar svagt, jag tror att en högnivåansluten subb är det bästa du kan koppla.

Vad tror du om att köra med biwire enheten som trends har då?
det borde ju funka eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Guteklockaren:

Vad tror du om att köra med biwire enheten som trends har då?
det borde ju funka eller?

Det går inte bättre att reglera nivån med den, om det är ta 10.2p du menar, däremot pa 10 har utgång och går att köra som försteg och hörlursförstärkare, och du kopplar i så fall om ta 10an till slutsteg så blir den i princip en ta10.2p
http://www.trendsaudio.com/index.php?option=com_content&view=...
http://www.trendsaudio.com/index.php?option=com_content&view=...
Men då börjar det bli så dyrt att det finns bättre saker, men vill man ha små enheter och inte bryr sig om att det finns bättre för pengarna är det ok system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.