Rea på Macbooks i USA men aldrig här, varför?

Permalänk
Medlem

Rea på Macbooks i USA men aldrig här, varför?

Finns det någon speciell anledning till att återförsäljare i USA kan sänka priserna till 1250$ från 1799$ men här i sverige kan man som bäst hoppas på patetiska 1000 kr rabatt? Jag hade kunnat tänka mig att nöja mig med den nuvarande 15" men jag hade gärna kunnat utnyttja såna reor då, när den nya är såpass nära inpå knuten... Men nä då, här i sverige ska det tuffas på utan rabatter... Är det något speciellt som hindrar dom eller är det bara icke-fattandet om att rejäla reor åtminstone gör att dom säljer maskinerna? Köper svenska återförsäljare datorerna för mycket mer pengar än amerikanska?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

Det är faktiskt så med alla apple prylar :/

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk

troligen fler mällanhänder / frakt hit som äter upp ev vinster för svenska återförsäljare. är min teori iaf varför man aldrig ser nåra 4000:- reor på pc/mac förrän de är typ helt utdaterade och inte längre värda äns det nya lägre priset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwerty1337:

Det är faktiskt så med alla apple prylar :/

Är det inte ganska ovanligt med stora rabatter på nya prylar överlag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det inte ganska ovanligt med stora rabatter på nya prylar överlag?

Många grejer sjunker ju stadigt i pris från det dom hade när dom kom och sen kommer det någon hygglig rea som kan göra det till ett fyndpris totalt sett, men tyvärr står Apples priser helt still med några få säljare som sänker priset en gnutta, men inte med tillräcklig marginal för att man ens ska orka fundera. Man vill gärna kunna spela D3 när det släpps, men ska man köpa en dator som snart får en ersättare hade man ju gärna sett att det fanns någon ytterligare fördel. Men icke.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ohrstrom:

Många grejer sjunker ju stadigt i pris från det dom hade när dom kom och sen kommer det någon hygglig rea som kan göra det till ett fyndpris totalt sett, men tyvärr står Apples priser helt still med några få säljare som sänker priset en gnutta, men inte med tillräcklig marginal för att man ens ska orka fundera. Man vill gärna kunna spela D3 när det släpps, men ska man köpa en dator som snart får en ersättare hade man ju gärna sett att det fanns någon ytterligare fördel. Men icke.

Nej, appleprodukter blir ju inte gamla på samma sätt (inte mycket händer ju förrän de själva uppdaterar, och detta sammanfaller ju som av en händelse med att de slutar sälja äldre modeller).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nej, appleprodukter blir ju inte gamla på samma sätt (inte mycket händer ju förrän de själva uppdaterar, och detta sammanfaller ju som av en händelse med att de slutar sälja äldre modeller).

Appleprodukter blir gamla på precis samma sätt som andra. Jag tror att han menar att varje ny modell av ex macbook pro 13 tum ligger på samma pris, men inte ens det har så mycket med tråden i sig att göra. Frågan är varför det aldrig är ordentlig rea på mac här när det är det i usa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Appleprodukter blir gamla på precis samma sätt som andra. Jag tror att han menar att varje ny modell av ex macbook pro 13 tum ligger på samma pris, men inte ens det har så mycket med tråden i sig att göra. Frågan är varför det aldrig är ordentlig rea på mac här när det är det i usa.

Om du menar att du tror vad jag menar så syftar jag väl på att mac's här ligger kvar på samma pris tills att nästa modell släpps, och om det ens blir vettig rea då kan jag inte svara på.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Apple är från US och de gillar sitt land så pass mycket att de ger rabatt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att man rear ut ngt är för att man inte får sålt det. Uppenbarligen har de inga problem med att sälja slut dem i Sverige utan att behöva ha rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Apple är från US och de gillar sitt land så pass mycket att de ger rabatt.

Dom gillar sitt land så pass mycket att dom undviker flera miljarder i skatt.

http://www.macrumors.com/2012/04/29/how-apple-minimizes-its-c...

Permalänk
Medlem

Apple brukar använda USA för att tömma sina lager innan en "refresh" på en produkt, tror jag aldrig sett det inom EU
Kan vara stort teken på att deras Ivy Bridge MBP/Air ligger runt hörnet.

Samt att elektronik i allämnhet är mycket billigare i USA.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

2-5% marginal hade vi på Apple hårdvara när jag jobbade som återförsäljare (dock inte macbooks). Fanns inte en chans att rea något där. 25-30 på på Apple original-tillbehör, 60-80% på tillbehör från andra tillverkare.

Tror det är så som någon nämnde tidigare, för många mellanhänder innan dem når butik i Sverige "/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Kan vara stort teken på att deras Ivy Bridge MBP/Air ligger runt hörnet.

Hehe, ja, det är nog rätt givet att det är därför dom rear, är det nån som tror nått annat?
Det är ju en del sänkta priser även här hemma, men precis som TS säger så handlar det mest om nån tusenlapp.
(Minns jag sett apple-annonser från iaf Elgiganten och Mediamarkt under veckan)

Det är nog inte svårare än att dom fortfarande får det sålt här i Sverige/EU. Går det att sälja slut lagrena för enbart nån tusing rabatt, varför då sänka med 4000?

Permalänk
Medlem

Mediamarkt säljer MBP 13" för 9000, de har även haft MBA lite billigare till och från.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohrstrom:

Finns det någon speciell anledning till att återförsäljare i USA kan sänka priserna till 1250$ från 1799$ men här i sverige kan man som bäst hoppas på patetiska 1000 kr rabatt? Jag hade kunnat tänka mig att nöja mig med den nuvarande 15" men jag hade gärna kunnat utnyttja såna reor då, när den nya är såpass nära inpå knuten... Men nä då, här i sverige ska det tuffas på utan rabatter... Är det något speciellt som hindrar dom eller är det bara icke-fattandet om att rejäla reor åtminstone gör att dom säljer maskinerna? Köper svenska återförsäljare datorerna för mycket mer pengar än amerikanska?

Tror, som någon hintat om i ett tidigare inlägg, att det handlar väldigt mycket om prispåslag och liknande för svenska återförsäljare. Köper man inte in jättekvantiteter såsom Mediamarkt och Elgiganten äter en eventuell rea upp den lilla vinstmarginal man har på produkten. Dock har väl Apple (även svenska) ganska hygglig rea under black friday? Själv har jag inte kollat där då, men jag har hört att priserna pressas en hel del. I övrigt är det nog de större elektronikbutikerna man får vända sig till för att få ta på en prispressad Apple-produkt.

Permalänk
Medlem

Jag har precis startat min nya Macbook pro, det blev en early2011 15" high-end, den motsvarar i princip den nuvarande low-end modellen, förutom att den inte har Lion, däremot har den 1GB VRAM och lite större hårddisk.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

Vi har visserligen ingen rea, men macbooksen är nästintill slut i lager nästan överallt i svenska webbshopper. Vågar man hoppas på utannonsering av uppdaterade versioner riktigt snart?