Ny dator (installerat win 8) gillar inte att starta

Permalänk
Medlem

Ny dator (installerat win 8) gillar inte att starta

Insett att jag postade detta fel, så postar om det här.

Här är problemet:
När jag startar datorn normalt, så vill den inte starta upp till windows, den visar bios-bilden, sen blir det svart med ett - tecken som blinkar till, därefter ses bios-bilden igen och allt börjar om.

Jag kan komma åt windows genom att starta windows 8 installationen via usb, sedan avbryta den, då startar win 8 upp precis som man förväntat sig att det skulle.

På moderkortet så lyser BOOT_DEVICE_LED, vilket borde indikera något problem med boot device (asus manualen säger inte mycket mer heller).
Eftersom ssd'n är den enda disken i datorn för tillfället så ligger den även först i boot order.

Vad jag ser som relevant hårdvara i datorn är:
moderkort: p8z77-v
processor: i5 3570k
ssd: samsung 830 128 GB

All hjälp skulle uppskattas, i värsta fall får jag ta att installera win 7 och se om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Det brukar oftast vara för att moderkortet försöker boota på nånting som inte finns/strular.
Kolla över bootordningen och vilka enheter som är fysiskt tillgängliga för boot.
En del ASUS moderkort har t.ex väldiga problem om vissa USB minnen är inkopplade

Permalänk
Medlem

I bios syns inget förutom ssd'n. I bootordern syns då bara ssd'n. Den bootar alltså inte om usb är uttagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

I bios syns inget förutom ssd'n. I bootordern syns då bara ssd'n. Den bootar alltså inte om usb är uttagen

Hur många diskar hade du i när du installerade win? Låter som att bootmgr lagt på en annan disk.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Jag hade ssd'n (helt ny) samt usb'n där installationsfilerna fanns.

Kan problemet vara win 8, att det helt enkelt är någon drivrutin eller nåt som saknas? Just nu ser jag inte någon annan lösning än att installera win 7 istället och testa med det...

Kan det vara ett problem att ha AHCI istället för IDE?