Problem med judder/micro lagg på ny htpc

Permalänk
Medlem

Problem med judder/micro lagg på ny htpc

Hejsan.

För några månader sedan byggde jag en ny htpc: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2080155&view=m
Har installerat xbmc och provat diverse andra spelare som vlc och mpc.
Dock kommer jag inte undan dessa microlagg, lite svårt att förklara men får inget flyt i bilden.
Så fort det blir en panorering eller någon går förbi på skärmen så får jag detta judder. Nästan som det ghostar och visar dubbelt.

Ursäkta min dåliga förklaring, men det är inte några hack eller så. Har provat allt känns det som utan resultat.
Kollar jag på vanliga tvkanaler så flyter bilden på som den ska. Hjälper endel att slå på natural motion förbättringen men då känns allt så
himla onaturligt istället läs dokumentärfilm. Jag har DXVA påslaget och har provat alla inställningar i xbmc tror jag.
Jag låter filmen styra hz så det funkar som det ska.

Öppen för alla förslag, säkert nått jag glömt berätta som är nyttigt för er men fråga så svarar jag.
Blir galen på detta snart, vill helst slippa kasta ut htpc'n och köpa en mediaspelare istället.

MVH

Magnus

Permalänk
Medlem

Låter som 24p problemet. Googla 24p och htpc eller 24p AMD så får du en uppsjö med förslag på hur du kan förbättra problemet.

Permalänk

Trisst men något måste vara ur synk här.

Vad har du för bildvisare? Upplösnng?
Ansluter du via HDMI?
Givetvis har du uppdaterade drivisar?
Kör själv med E45M1-i som har 6320-grafik, sämre än din och funkar 100%

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Vet inte hur van du är med XBMC.
Men Trycker du på "o" när du spelar media så får du realtidsinfo om vad som händer.
Vad du ska hålla utkik efter är dels klippets bildfrekvens och dels hur snabbt det renderas.
Även CPU/GPU användning kan vara bra att veta ifall nån av dom bottnar.

Vad som även kan vara bra att veta är att AMD's drivrutiner drar på alla tänkbara bild-"förbättringar".
Dessa tar såklart kraft av GPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Trisst men något måste vara ur synk här.

Vad har du för bildvisare? Upplösnng?
Ansluter du via HDMI?
Givetvis har du uppdaterade drivisar?
Kör själv med E45M1-i som har 6320-grafik, sämre än din och funkar 100%

Jag spelar upp film på en Philips 55" 7606 LED-TV
Ansluter med hdmi från datorn till en växlare på förstärkaren.
Drivrutinerna är senaste Catalyst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vet inte hur van du är med XBMC.
Men Trycker du på "o" när du spelar media så får du realtidsinfo om vad som händer.
Vad du ska hålla utkik efter är dels klippets bildfrekvens och dels hur snabbt det renderas.
Även CPU/GPU användning kan vara bra att veta ifall nån av dom bottnar.

Vad som även kan vara bra att veta är att AMD's drivrutiner drar på alla tänkbara bild-"förbättringar".
Dessa tar såklart kraft av GPU'n.

Hejsan, inte jättevan användare än så länge men har nosat lite på detta.
Bifogar en skärmdump se om nån ser nått galet..

http://imageshack.us/f/705/screenshot000lj.png

Permalänk
Medlem

Ändra bildskärmsuppdateringen till 24Hz, eller 23 om du har det.

Högerklicka på skrivbordet -> Välj Skärmupplösning -> klicka på Avancerade inställningar -> välj fliken Bildskärm och ändra Uppdateringsfrekvens till 23Hz.

Muspekaren kommer att kännas seg och "hackig" i 23Hz men video blir bra. Eventuellt kanske du kan skicka ut en multipel av 23,976(t.ex. 47,952 eller 71,928) om du trixar med egna upplösningar i CCC, isåfall får du både jämn video och muspekare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Ändra bildskärmsuppdateringen till 24Hz, eller 23 om du har det.

Högerklicka på skrivbordet -> Välj Skärmupplösning -> klicka på Avancerade inställningar -> välj fliken Bildskärm och ändra Uppdateringsfrekvens till 23Hz.

Muspekaren kommer att kännas seg och "hackig" i 23Hz men video blir bra. Eventuellt kanske du kan skicka ut en multipel av 23,976(t.ex. 47,952 eller 71,928) om du trixar med egna upplösningar i CCC, isåfall får du både jämn video och muspekare.

Hejsan, tack för tipset. Har provat både 23 och 24hz och ger ingen skillnad alls i problemet tyvärr

Permalänk

växlare

Hej.

Märkligt problem detta. Kollade specen på din TV och det skall ju inte vara några problem.

Det enda jag kan tänka mig är om "växlaren" ställer till det. Normalt kopplar man bara in PC i receivern och sedan skickar receivern vidare ut den frekvens som är på insignalen.

Du kanske skulle testa att köra direkt via HDMI från PC till TV?

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Hej.

Märkligt problem detta. Kollade specen på din TV och det skall ju inte vara några problem.

Det enda jag kan tänka mig är om "växlaren" ställer till det. Normalt kopplar man bara in PC i receivern och sedan skickar receivern vidare ut den frekvens som är på insignalen.

Du kanske skulle testa att köra direkt via HDMI från PC till TV?

Hmm ja det ska jag absolut prova efter jobbet! Man blir smått galen här... Tack! Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

Har du provat att använda "Sync playback to display"? Om du får bra bildflyt med den inställningen påslagen så vet du iallafall om det är antal Hz som datorn skickar som ställer till det.
Dock kan det ge problem med ljudet om man kör ljudet genom HDMI.

Att trycka "o" som Svensktiger skrev tidigare kan vara ett bra sätt att få en fingervisning om vad datorn kör för Hz för tillfället.
Att tänka på kan vara att värdet man ser inte alltid är så exakt och stämmer överens med verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Har du provat att använda "Sync playback to display"? Om du får bra bildflyt med den inställningen påslagen så vet du iallafall om det är antal Hz som datorn skickar som ställer till det.
Dock kan det ge problem med ljudet om man kör ljudet genom HDMI.

Att trycka "o" som Svensktiger skrev tidigare kan vara ett bra sätt att få en fingervisning om vad datorn kör för Hz för tillfället.
Att tänka på kan vara att värdet man ser inte alltid är så exakt och stämmer överens med verkligheten.

Har nu provat koppla förbi förstärkaren med hdmi kabeln direkt till tv'n men blir ingen skillnad. Fortfaranda denna "flimmriga bild" vid rörelser inget bra flyt alls. Blir nervklen på detta. Snart får jag nog överväga att skaffa mig en extern mediaspelare istället. Sync playback to display har jag oxo provat utan resultat blir ingen skillnad. Mer förslag?

MVH

Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Har nu provat koppla förbi förstärkaren med hdmi kabeln direkt till tv'n men blir ingen skillnad. Fortfaranda denna "flimmriga bild" vid rörelser inget bra flyt alls. Blir nervklen på detta. Snart får jag nog överväga att skaffa mig en extern mediaspelare istället. Sync playback to display har jag oxo provat utan resultat blir ingen skillnad. Mer förslag?

MVH

Magnus

Tagit bort alla "bildförbättringar" i Catalyst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av muggen76:

Har nu provat koppla förbi förstärkaren med hdmi kabeln direkt till tv'n men blir ingen skillnad. Fortfaranda denna "flimmriga bild" vid rörelser inget bra flyt alls. Blir nervklen på detta. Snart får jag nog överväga att skaffa mig en extern mediaspelare istället. Sync playback to display har jag oxo provat utan resultat blir ingen skillnad. Mer förslag?

MVH

Magnus

Godmorgon.

Tråkigt detta. Men vi kör några tester till

1. Har du en annan "skärm" att testa med för att utesluta någon konstighet med just din TV.
2. Ladda ner senaste DirectX/installera om directx.
3. Blir det skillnad du ändrar upplösning(1080p - 720p)

Ge inte upp

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Jag kanske bara tillför något korkat nu men...

Kan det inte vara så simpelt att gpu:n inte orkar med? Hade ett liknande problem ibland med min förra HTPC och då pausade jag bara VLC i några sekunder (säg 10sek) så den han ladda ifatt och sen var det borta.

En annan tanke var samma som PickePock föreslog. Att testa med en annan skärm för att utesluta konstigheter därifrån. T.ex. så ser ju bilden åt helvete ut med "Truemotion" och liknande. Filmer ser hemmagjorda ut.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Jag kanske bara tillför något korkat nu men...

Kan det inte vara så simpelt att gpu:n inte orkar med? Hade ett liknande problem ibland med min förra HTPC och då pausade jag bara VLC i några sekunder (säg 10sek) så den han ladda ifatt och sen var det borta.

En annan tanke var samma som PickePock föreslog. Att testa med en annan skärm för att utesluta konstigheter därifrån. T.ex. så ser ju bilden åt helvete ut med "Truemotion" och liknande. Filmer ser hemmagjorda ut.

Hallå där

Nja, han har ju provat med MPC-HC som jag kör och han får samma problem. Med det menar jag att det vore konstigt om han gick i taket med sin gpu som är starkare än min. Jag kör väl det svagaste man kan köra och det rullar på otroligt bra för mig. Efter att jag uppgraderade grafikdrivrutinerna till 12.3 funkar allt mkt bra.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Hej igen, tack för era tips. Tyvärr har jag ingen annan skärm att prova med. Med på pappret ska ju tv'n palla med + att vanliga kanalerna via comhem funkar bra. Dock har jag inga HD kanaler. Men har för mig SD material oxo har detta judder på htpc'n. Ska kolla igenom drivarna igen och installera om direct x se om det blir nån skillnad. Ska även kolla att alla förbättringar e avslagna i ccc. Återkommer!

/Magnus

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Nu har jag kollat att jag har senaste drivarna och directx. Samt kollat att alla förbättringar var avslagna men får ändå inte till det.
Är tvungen att köra HD natural motion på tv'n för att ens orka se nått. Annars stör jag mig alldeles för mycket.
Finns det nått annat man kan göra som jag inte har tänkt på? Har en popcorn hour som står och dammar.
Tänkte jag skulle prova med den och se hur det blir då. Men borde vara nått med htpc'n som spökar då xboxen går utan lagg och flimmer.
Dumt att säga htpc'n laggar ifs, det är mer att den tappar frames på nått vis. Ser ut som dubbla bilder vid rörelser.
Trycker jag in O i xbmc så har jag ganska mycket dropped frames. Är detta normalt?

MVH

Magnus

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har problem vid panoreringar med, XBMC med HTPC, LG 50" Plasma, Kör HTPc -> Förstärkare -> TV
Valt 24,23, 50,60 hz same shit.
Från PS3an funkar det bra.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Nu när du kommit så här långt så kan du även testa en annan kabel...

Jag trodde ett tag att det inte var skillnad mellan HDMI-kablar och att de dyra vara marknadsföringsdravel. Dock verkar det inte stämma helt och hållet. Skulle kunna vara något sådant som spökar (även om jag är lite skeptisk i ditt fall).

Permalänk
Medlem

Lider också av problemet med ryck/oflyt vid sidopanoreringar precis som du...Har inte lyckats lösa det ännu!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Skrivet av muggen76:

Hejsan, inte jättevan användare än så länge men har nosat lite på detta.
Bifogar en skärmdump se om nån ser nått galet..

http://imageshack.us/f/705/screenshot000lj.png

Om man tittar på din bild ovan kan jag utläsa att filmen är 23.976 men displayen 24.006.
Nu kör jag inte XBMC så jag är inte van vi den så jag kan ha fel. Men ovan stämmer blir det inte riktigt bra.
Dock har du vad jag förstår "force:at" olika hz så det kanske inte är problemet.

Om jag läser vidare itråden har fler samma problem som du och jag antar dom har samma config?
Om, så verkar det vara något generellt problem...Dock har jag försökt surfa runt lite och hittar igenting om dett på nätet som kan ge en röd tråd. Dom enda problem jag hittat var TMT-5, som var just TMT-5 problem som löste sig md ny ver.

Jag kan bara ge min värld och jag ställer in min HTPC på 23 hz när jag kör en 23.976 film och 24 hz när jag kör en 24.000 film. Jag kan upprepa att jag först hade liknade problem men det löste sig när jag "forca:de" ner gpudrirutin 12.3. Sedan dess inget problem.

Känns lite B att inte kunna hjälpa till mer men....

Hälsningar

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Testat med olika deinterlaceinställningar i xbmc? Kan ju vara de TV-program som sänds i interlaced format som ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Om man tittar på din bild ovan kan jag utläsa att filmen är 23.976 men displayen 24.006.
Nu kör jag inte XBMC så jag är inte van vi den så jag kan ha fel. Men ovan stämmer blir det inte riktigt bra.
Dock har du vad jag förstår "force:at" olika hz så det kanske inte är problemet.

Om jag läser vidare itråden har fler samma problem som du och jag antar dom har samma config?
Om, så verkar det vara något generellt problem...Dock har jag försökt surfa runt lite och hittar igenting om dett på nätet som kan ge en röd tråd. Dom enda problem jag hittat var TMT-5, som var just TMT-5 problem som löste sig md ny ver.

Jag kan bara ge min värld och jag ställer in min HTPC på 23 hz när jag kör en 23.976 film och 24 hz när jag kör en 24.000 film. Jag kan upprepa att jag först hade liknade problem men det löste sig när jag "forca:de" ner gpudrirutin 12.3. Sedan dess inget problem.

Känns lite B att inte kunna hjälpa till mer men....

Hälsningar

Hejsan,

Jag är ytterst tacksam för den hjälp du och andra försöker ge här så säg inte att det är B
Hur menar du forcade ner gpu drivarna? 12.3 är väl senaste? Hade du strul innan senaste ccc ?
Ska prova att ställa på 23 direkt i desktop igen och se hur det blir då...

MVH

Magnus

Permalänk
Skrivet av muggen76:

Hejsan,

Jag är ytterst tacksam för den hjälp du och andra försöker ge här så säg inte att det är B
Hur menar du forcade ner gpu drivarna? 12.3 är väl senaste? Hade du strul innan senaste ccc ?
Ska prova att ställa på 23 direkt i desktop igen och se hur det blir då...

MVH

Magnus

Lungt...

På min planka kom det inga uppdateringar alls utan när man kollade så hade man den senaste från 2011 någon gång. Verkar som om dom skilljer på olika GPU:n när det kommer till kollen. Läste ett tips just om min planka att man skulle ladda ner det manuellt vilket jag gjorde. Då funkade allt utan några hack. Nu när man har 12.3 installerat får man automatiskt koll på nya (12.4 erbjuds nu) men jag installerar inte denna då allt fungerar som det ska. Viktigt att veta är att jag installerade 12.3 ovanpå den drivrutin som jag installerat från CD som kom med produkten(E45M1-i).

Jag har lekt lite med inställningarna och har allt avslaget. Jag har för liten kraft för att ha på något av bildförbättringarna. Dessutom behöver jag dom inte

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem

Asså nu kör jag forcat 23hz i windows. Men kollar jag med "O" för infon under uppspelning så pendlar jag mellan 24-25hz ??
Dessutom har jag rätt mkt dropped frames efter en stund. Kan man inte på nått sätt forca 23.976 ?

Magnus

Permalänk
Medlem

Uppdateringsfrekvensen kan omöjligen pendla. Det är nåt annat som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Uppdateringsfrekvensen kan omöjligen pendla. Det är nåt annat som är fel.

Var nog jag som kollade på fel ställe. Men har ni provat att köra 23.976 filmer i både 23 och 60hz och jag upplever ingen skillnad mellan dom.
Kan det ens vara möjligt? Kan det vara så att just jag upplever 23.976 som "oflyt" menar såfort nått rör sig framför en fast kamera bild så upplever jag "trails" typ dubbla bilder eller totalt oskarpt (så det är inte bara panoreringar) vilket jag aldrig gjort tidigare när jag sett filmer på min gamla mindre tv (42" plasma) då med popcorn hour.
Inte heller upplever jag det när jag ser på comhems SD utbud. Kanske borde jag prova att köra en blueray film på mitt PS3 och se hur jag upplever den bilden. Så jag har nått att jämföra med. Vet inte vad jag mer kan prova faktiskt.. känns som jag gått genom allt nu. Ska prova att byta HDMI kabeln oxo som nån föreslog för det har jag faktiskt inte gjort ännu.

Permalänk
Medlem

Bara som en test kan du testa att köra analog audio istället för digital och sedan ställa in XBMC att synka videouppspelningshastigheten till displayen. Har för mig synkningen inte funkar när man kör digitalt ljud.

Med analogt ljud kan datorn sampla om ljudet till rätt hastighet innan det skickas ut på ljudkortets utgång. Men med digitalt ljud så låser man videouppspelningshastigheten till samma som videofilens hastighet eftersom datorn inte kan sampla om digitala ljudet av någon anledning.

Finns ju någon driver för windows som heter reclock, men jag har för mig den också bara funkar med analogt ljud ut. http://reclock.free.fr/
Men detta är väl redan integrerat i xbmc.

Permalänk
Medlem

HTPC är kass pga inga grafikchip som intel, amd, nvidia har i dagsläget klarar skicka ut rätt frekvens.
En dedikerad mediaspelare med antingen realtec eller sigma är mycket bättre på att skicka ut rätt frekvens. Min sidewinder för 800 spänn gör ett mycket bättre jobb än min pc för 8000.