Permalänk
Medlem

Svårväckt skärm (Samsung 226BW)

Har en Samsung 226BW med ett par år på nacken som har börjat bli svårväckt när den kommit i tillståndet där skärmen är svart och ström knappen blinkar blått i runt 0.5-1Hz. Om jag lämnar datorn en längre tid så blir det alltså rätt så jobbigt att få igång skärmen igen. Den verkar inte fatta att den får någon signal eller nåt. För att få igång den kan jag antingen sleepa datorn m.h.a. tangentbordet och hoppas på att den ska börja skifta mellan digital och analog ingång. Alltså att den insett att den inte får någon signal och börjar kolla de båda ingångarna. När den börjat göra detta kan jag starta datorn och skärmen fungerar igen (oftast, ibland får jag göra om det). Ibland måste jag sleppa/starta datorn ett par gånger innan den vaknar till. Sist funkade inte ens det och jag fick dra ut DVI sladden för att den skulle reagera.

Allstså skärmen är helt svart och går inte att väcka om jag låtit datorn stå en längre tid (osäker på exakt tid men ~30+ min) utan smått dampbildning i skallen.

Någon som haft samma eller liknande probelm? Just nu lutar det åt att köpa en ny skärm vilket jag helst slipper då jag är en fattig student.

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Rekordmedlem

Hur vet du att problemet beror på skärmen och inte datorn?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte, lite därför jag inte beställt ny skärm ännu. De enda alternativen jag kan tänka mig skulle isf vara grafikkortet(6mån gammalt) eller något mjukvarufel i Windows eller i drivrutin

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör prova att växla hårdvara så du vet var felet är, är datorn konstig så hjälper inte ett skärmbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dåliga kondensatorer, vanligt på just den skärmen också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

slit ut störmkabeln till i 10-15 sek... Alltid bra med en norsk omstart..

Hade själv skärmproblem som detta hjälpte med.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk

Hade samma problem med min gamla LG-skärm under ett par månader innan den dog helt. Kanske är så att den sjunger på sista versen, men behöver ju nödvändigtvis inte vara så...

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Har samma problem, med en Samsung 940BF skärm, ca 6 år gammal. Har öppnat den och sett att en kondensator ser ut att ha poppat upp i toppen == exploderat inuti == trasig. Det enda som händer är att det blinkar lite vid power-knappen och man kan höra ett litet sorts surrande som kommer och går, som att den försöker starta men inte når dit. Låter som att det är precis samma för dig.

Har inte kommit till att byta kondensatorn än dock, då måste jag beställa en kondensator från någonstans, för ca 5-10 kr men frakten är på 50-100 kr och sen behöver man lödutrustning för typ 200 kr. Dock blir det oavsett betydligt billigare än det förslag jag fick från en hemelektronik/TV-reparatör... De sa att de först måste analysera (== 500 kr!!!) sen får man räkna med ett slutpris på kanske 1000+ kr... Trots att jag sa att jag hade identifierat problemet så ville de inte byta bara kondensatorn (5-10 min jobb för dem?). Har inte hittat någon annan som utför det heller. Kanske någon som borde starta nytt företag och utföra sådana tjänster till vettiga priser...

Det finns en hel del guider på youtube för att både löda och fixa diverse monitorer och TV-apparater:

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Dåliga kondensatorer, vanligt på just den skärmen också.

Skrivet av Regnbågsponny:

Hade samma problem med min gamla LG-skärm under ett par månader innan den dog helt. Kanske är så att den sjunger på sista versen, men behöver ju nödvändigtvis inte vara så...

Låter som det mest sannolika. Känns även som att det blir värre med tiden även om den kan komma igång snabbt vissa gånger. Har hur som helst bytt skärm med en kompis nu och funkar det inte blir det en beställning senare idag på en U2412M.

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem

Har samma fel på min 226BW... också flera år på nacken... börjar nog dö...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vatsug:

Har en Samsung 226BW med ett par år på nacken som har börjat bli svårväckt när den kommit i tillståndet där skärmen är svart och ström knappen blinkar blått i runt 0.5-1Hz. Om jag lämnar datorn en längre tid så blir det alltså rätt så jobbigt att få igång skärmen igen. Den verkar inte fatta att den får någon signal eller nåt. För att få igång den kan jag antingen sleepa datorn m.h.a. tangentbordet och hoppas på att den ska börja skifta mellan digital och analog ingång. Alltså att den insett att den inte får någon signal och börjar kolla de båda ingångarna. När den börjat göra detta kan jag starta datorn och skärmen fungerar igen (oftast, ibland får jag göra om det). Ibland måste jag sleppa/starta datorn ett par gånger innan den vaknar till. Sist funkade inte ens det och jag fick dra ut DVI sladden för att den skulle reagera.

Allstså skärmen är helt svart och går inte att väcka om jag låtit datorn stå en längre tid (osäker på exakt tid men ~30+ min) utan smått dampbildning i skallen.

Någon som haft samma eller liknande probelm? Just nu lutar det åt att köpa en ny skärm vilket jag helst slipper då jag är en fattig student.

Hade samma problem på ett par gamla samsung-skärmar, hör av dig om du kommer på en lösning...
Men jag tror att de är gamla och måste kasseras =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hade samma problem på ett par gamla samsung-skärmar, hör av dig om du kommer på en lösning...
Men jag tror att de är gamla och måste kasseras =/

Måste inte kasseras, byt kondensatorer bara.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Hade liknande fel på min LG. Lödde om kondensatorerna och saken var biff.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dreas89:

Hade liknande fel på min LG. Lödde om kondensatorerna och saken var biff.

Du menar väl bytte ut? Har kondingarna svällt så funkar det väl inte att löda om, det är inga kalllödnigar som ska repareras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar väl bytte ut? Har kondingarna svällt så funkar det väl inte att löda om, det är inga kalllödnigar som ska repareras.

Så sant

Bytte dom mot ett par rejälare saker.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem med min 226BW, blinkande skärm, sedan svårstartad, sedan startade den inte alls.
Jag bytte kondensatorerna mot 105c japanska och nu har den rullat på normalt i över ett år till.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.