Phenom II X4 och PURE CrossFireX 790GX

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 och PURE CrossFireX 790GX

Hej,

jag har sökt på forumet men inte hittat hjälp för detta problem (inget har kommit upp ivf):

jag har ett PC-AM2RS790G - PURE CrossFireX 790GX (http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=2&gid=5...) samt en Phenom II X4 processor.

När jag monterat processorn så har jag ingen video. Jag får inte heller det där beepet som indikerar att allt fungerar. Men det fungerar bra med min gamla Athlon X2 processor.

Jag har uppdaterat BIOS till det senaste som fungerar på Sapphires hemsida men det fungerar fortfarande inte. Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel (Jag använder endast två RAM-moduler samt inga andra saker som HDD, ljudkort eller övrigt)?

Vore tacksam för tips och svar!

Permalänk

Jag skulle väl tro att du har en Phenom II som är till för socket AM3 och inte socket AM2+ som moderkortet är? Inga Phenom II x4 över 940 modellen!

Visa signatur

AMD 4850e - 2x2GB Corsair XMS2 5-5-5-18 - Gigabyte GA-MA78G-DS3H - Grafikkort sökes.. idéer?

Permalänk

Skulle gissa på att du har en CPU som inte fungerar med just ditt moderkort, det verkar ju inte ta någon Phenom II x4a över 940 så då kommer det nog inte att funka med ny BIOS heller.

Din CPU är troligtvis AM3 eller AM3+ och ditt moderkort har bara stöd upp till AM2+, så det lättaste är nog att köpa ett nytt moderkort.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Vilken Phenom II x4 är det du har? Moderkortet vad jag kan se stöder upp till Phenom II x4 965 vad jag ser i listan. Dock har det en senare bios update med stöd för x6. Så flasha bioset till senaste med din Athlon och testa sen din Phenom II x4 igen.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Ja du har rätt, på boxen står det AM3. Glömde att lägga till att det är en PhenomII X4 960T. Och ivf, min okunnighet ställer följande fråga: spelar det någon roll vad det står på processorboxen? Jag trodde att processorn var kompatabel med det gamla moderkortet då det stod på Sapphires hemsida att detta ska fungera.

Permalänk
Medlem

@ Eltarion, jag har flashat men den senaste fungerar inte, det verkar enbart fungera med AMI-BIOS.

@ InZ-Aido CPUn är AM3, inte AM3+ men det står på både Wiki och Sapphires hemsida att kortet ska klara av dessa processorer.

Permalänk
Skrivet av robot.eriksson:

Jag skulle väl tro att du har en Phenom II som är till för socket AM3 och inte socket AM2+ som moderkortet är? Inga Phenom II x4 över 940 modellen!

"The Sapphire PURE CrossFireX 790GX is designed for AMD Phenom II™ AM2+/ AM3 true quad-core processors and next generation graphics."

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║