Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator lagg/hack under 25manna raids trots bra GPU/CPU vad är fel?

Permalänk

Dator lagg/hack under 25manna raids trots bra GPU/CPU vad är fel?

Tja!

När jag raidar i min guild som är en 25manna så händer det alltid under Ultraxion och Warlord Zon'ozz fightsen att datorn börjar hacka, fpsen ligger på den samma hela tiden runt 30-40 när hacket inträffar.
På Ultraxion så är det ALLTID 4:e gången man går "ut" under Hour of Twilight spellen, då börjar det hacka sönder, och fortsätter så tills fighten är över. Även under den "mörka" delen under Zon'ozz är det samma sak, men det släpper när den fasen är över.
Folk i guilden säger att det beror på att datorn börjar "throttla" att CPUn inte klarar av det?
Då kör jag endå på lägsta möjliga grafik när jag raidar!

Min dator som är en laptop har följande i sig;

CPU: i7-2670QM 2.2ghz turbo till 2.9
GPU: Geforce 550GTM 2gig
Ram: 8gb
HDD: 7500rpm 700gig

JAg tror inte det beror på överhettning, dock ligger den runt 70-90grader under dom momenten i spelet, men enligt återförsljaren(webhallen) är detta normalt för en laptop under "extrem" användning.
Jag har haft den inne på service för att blåsa ut dam osv, men det hjälpte inte, det ska även tilläggas att datorn är 5månader gammal!

Tacksam för all hjälp och svar till förbättring!

Permalänk

Ta inte illa vid:
Jag skulle aldrig spelat spel med en laptop, oavsett om det är en alienware, eller egen custombyggd ultragamersuperduperdeluxkryddad bärbar dator med allt superduperpowerrangersmaxxat! Aldrig någonsin, skräp och skräp + värme = enormt mycket lagg.

Bättre att bygga på handtag till en någorlunda medelstor ATX låda och pressa in fläktar så det gör ont.

Permalänk
Medlem

Garanterat trottling om den blir 90 grader.... Köp en kylplatta, förlänger livslängden på laptopen rätt så markant!!!

Permalänk

har en kylplatta och det blir ingen skillnad, den är ju inte alltid varm, bara vid dessa tillfällen.

Permalänk
Medlem

CPUn throttlar ( sänker sin klockfrekvens ) när den blir för varm, för att förhindra att den förstörs. Låter onekligen som att det är det som händer. Speciellt om det är en laptop med ännu sämre kylning än vanligt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Fattar vad du menar!

kan bara säga att det är för du kör med en laptop! i spel går en laptop aldrig att lita på!

om du kan, prova med en stationär så lär det inte hända!

EDIT: köp/bygg en stationär nästa gång!

Permalänk

Ja jag har lärt mig en läxa haha, sitter och kollar över delar för att bygga en stationär, någon som vet vilket grafikkort som räcker för att kunna maxxa wow? förutsatt att man köper en i5 2500k, och klockar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityfella:

Ja jag har lärt mig en läxa haha, sitter och kollar över delar för att bygga en stationär, någon som vet vilket grafikkort som räcker för att kunna maxxa wow? förutsatt att man köper en i5 2500k, och klockar den.

Titta på min sign, jag sitter INTE med 60+fps i raids när det blir som mest damp, droppar till 30-45 utan problem då. Kan tillägga att jag INTE har 64 bit versionen av Wow, kanske är det som sabar för mig?

Permalänk

har du allt på ultra med den fpsen?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cityfella:

har du allt på ultra med den fpsen?

Även min dator droppar i 25 man raids, det beror inte på datorn det är för att wow är fruktansvärt dåligt optimerat så du kan ha en dator för 100000k

Och du kommer endå lagga i 25 man raids med mycket effekter.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

var det ett "ja" eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Även min dator droppar i 25 man raids, det beror inte på datorn det är för att wow är fruktansvärt dåligt optimerat så du kan ha en dator för 100000k

Och du kommer endå lagga i 25 man raids med mycket effekter.

Jag skulle säga att wow är bra optimerat det är bara det att när det är 25st med massa texturer olika modeller med 1000> polygoner och med skuggor, 2> spells/sec med massa effekter. Det blir en del grejer på skärmen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av swesen:

Jag skulle säga att wow är bra optimerat det är bara det att när det är 25st med massa texturer olika modeller med 1000> polygoner och med skuggor, 2> spells/sec med massa effekter. Det blir en del grejer på skärmen.

Nej wow är inte bra optimerat för då hade man inte laggat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej wow är inte bra optimerat för då hade man inte laggat.

Så bara för att man inte klarar Battlefield 3 på ultra med en i5 2500k, 8g RAM och ett GTX 570 så är det dåligt optimerat? Du kan ju inte kalla det högsta läget om det inte är allt på draget fullt med polygoner på modellerna, högsta möjliga upplösning på texturerna, alla shaders på det mest avancerade (t.ex lite glansig fast man får 4fps om man använder en diffus shader), högupplösta skuggor.

Om lägsta läget skulle lagga (det som är mest optimerat för snabbhet) då kan man kalla det dåligt optimerat. Att kräva att ett spel ska kunna spelas på högsta inställningarna med en dator för X kr är som att köpa en bil för 1000 kr och tro att den ska vinna mot en top-fuel dragster.

Högsta läget ska ju vara på fläskat. Det är ju hela anledningen till att man har grafikinställningar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av swesen:

Så bara för att man inte klarar Battlefield 3 på ultra med en i5 2500k, 8g RAM och ett GTX 570 så är det dåligt optimerat? Du kan ju inte kalla det högsta läget om det inte är allt på draget fullt med polygoner på modellerna, högsta möjliga upplösning på texturerna, alla shaders på det mest avancerade (t.ex lite glansig fast man får 4fps om man använder en diffus shader), högupplösta skuggor.

Om lägsta läget skulle lagga (det som är mest optimerat för snabbhet) då kan man kalla det dåligt optimerat. Att kräva att ett spel ska kunna spelas på högsta inställningarna med en dator för X kr är som att köpa en bil för 1000 kr och tro att den ska vinna mot en top-fuel dragster.

Högsta läget ska ju vara på fläskat. Det är ju hela anledningen till att man har grafikinställningar

Nu snackar jag om att det spelar ingenroll vilken dator du har du kommer endå lagga i 25 man raids.

1920x1080p allt maxa du kommer lagga även om du har dator för 1 mille eller en för 50k du kommer fortfarande lagga i 25 man raids i intensiva scener.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityfella:

Ja jag har lärt mig en läxa haha, sitter och kollar över delar för att bygga en stationär, någon som vet vilket grafikkort som räcker för att kunna maxxa wow? förutsatt att man köper en i5 2500k, och klockar den.

Behöver inte klocka en i5 2500K än. Driver lätt WoW med 560 Ti SLI o en i5:a.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Svar till TS:
Jag har en laptop med sämre processor men bättre grafikkort. På ultra i WoW så får jag också låg fps, 20-30 ibland i stora raider. Inget konstigt.

Permalänk
Skrivet av Cityfella:

Tja!

När jag raidar i min guild som är en 25manna så händer det alltid under Ultraxion och Warlord Zon'ozz fightsen att datorn börjar hacka, fpsen ligger på den samma hela tiden runt 30-40 när hacket inträffar.
På Ultraxion så är det ALLTID 4:e gången man går "ut" under Hour of Twilight spellen, då börjar det hacka sönder, och fortsätter så tills fighten är över. Även under den "mörka" delen under Zon'ozz är det samma sak, men det släpper när den fasen är över.
Folk i guilden säger att det beror på att datorn börjar "throttla" att CPUn inte klarar av det?
Då kör jag endå på lägsta möjliga grafik när jag raidar!

Händer många av oss, alla med olika riggar. Söker du på deras forum så hittar du tonvis med liknande trådar. Det kan vara flera olika saker som ligger bakom, vissa går inte att lösa eftersom det har med spelmekaniken och kodningen att göra.
Men en sak som du kan testa är att stänga av alla dina addons och sedan felsöka dem en efter en. I mitt fall så påverkade DBM och Recount den 'hackande' känslan till en viss del. Men jag får fortfarande 1-2 hack när den mörka fasen inleds och det på en rigg som inte borde ha några problem alls.

Lycka till.