TEST: HDMI-kablar, längder 15 m. Ju dyrare desto bättre?

Permalänk
Medlem

TEST: HDMI-kablar, längder 15 m. Ju dyrare desto bättre?

Godkväll, eller godnatt. Jag ska snart sova iaf. Men tänkte först posta en länk till en sida jag trixade ihop under kvällen, efter min utvärdering av kablarna. Som rubriken antyder handlar det om HDMI-kablar och med en intressant kabellängd, kritiska 15 m.

Kommentarer uppskattas alltid! Vill ni har mer ingående bilder på min rigg så finns det under mitt nick > albumgalleri. Min tanke med detta är inte att skapa ett flamewar. Bara att delge min syn på detta.

Tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Godkväll, eller godnatt. Jag ska snart sova iaf. Men tänkte först posta en länk till en sida jag trixade ihop under kvällen, efter min utvärdering av kablarna. Som rubriken antyder handlar det om HDMI-kablar och med en intressant kabellängd, kritiska 15 m.

Kommentarer uppskattas alltid! Vill ni har mer ingående bilder på min rigg så finns det under mitt nick > albumgalleri. Min tanke med detta är inte att skapa ett flamewar. Bara att delge min syn på detta.

Test: HDMI-kablar på 15 m.

Intressant!

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Godkväll, eller godnatt. Jag ska snart sova iaf. Men tänkte först posta en länk till en sida jag trixade ihop under kvällen, efter min utvärdering av kablarna. Som rubriken antyder handlar det om HDMI-kablar och med en intressant kabellängd, kritiska 15 m.

Kommentarer uppskattas alltid! Vill ni har mer ingående bilder på min rigg så finns det under mitt nick > albumgalleri. Min tanke med detta är inte att skapa ett flamewar. Bara att delge min syn på detta.

Test: HDMI-kablar på 15 m.

Ang Deltaco kablen.
Har själv en sån o har aldrig haft ngt "problem" med den. funkar fint i 1080p mm
(dock när jag kollar på film så har det hänt att det känts som att bilden "segar" lite)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

har ingen betydelse. det är fel på kabeln om den inte fungerar

Permalänk
Sötast

Väldigt konstigt test.

Slutsatsen är att det är mer eller mindre absolut ingen skillnad på supran och på champion. Champion är däremot mer än 5 gånger billigare, ändå så rekommenderar du supran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

har ingen betydelse. det är fel på kabeln om den inte fungerar

Det där är inte sant.
Kablen kan vara fullt fungerande men det kan bli störningar ändå, störningar som kan avhjälps med en bättre kabel.
Det beror på källan (svag signal till exempel) och mottagaren.. är det en "dålig" källa kan störningarna i en "billig" kabel göra att signalen inte kommer fram korrekt, är kabeln däremot av bättre kvalité kan samma längd och samma källa få resultatet att signalen kommer fram intakt.
Men eftersom det är digitala signaler med felkontroll(er) och FEC (forward error correction) så är antingen paketen intakta eller skadade (används eller slängs..) och därför är det antingen "okej" eller "inte okej". Så antingen fungerar kabeln, eller så uppstår det problem. Det finns inget mellanläge där "upplösningen försämras" eller "ljudet låter sämre"

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av Solding:

Ang Deltaco kablen.
Har själv en sån o har aldrig haft ngt "problem" med den. funkar fint i 1080p mm
(dock när jag kollar på film så har det hänt att det känts som att bilden "segar" lite)

Billiga kablar är inte alltid automatiskt dåliga. Däremot är det ett lotteri med tillverkningskvaliten på dom.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Väldigt konstigt test.

Yep, jag kan förstå att du tycker det. Jag har försökt vara så tydlig som möjligt i min text att detta är inget vetenskapligt, inte heller har jag fått låna Jenvings testlabb och jag har inte testat med någon analysator eller dylikt.

Skrivet av Allexz:

Slutsatsen är att det är mer eller mindre absolut ingen skillnad på supran och på champion. Champion är däremot mer än 5 gånger billigare, ändå så rekommenderar du supran?

Jag rekommenderar ingen kabel. Var ser du det? Jag är t.om väldigt tydlig i mina första meningar och säger att jag definitivt är prismedveten och att jag personligen hellre väljer en billig, som fungerar.
Men,
det jag skriver är att vill man ha lite schystare och stabilare kontakter så är Supran klart bäst, när det kommer till byggkvalité. Men jag rekommenderar egentligen ingen kabel alls i texten.
Allt är bara en reflektion av mina upplevelser på tre olika HDMI-kablar, med en kritisk längd, på 15 m.

Skrivet av anden12:

Det där är inte sant.
Kablen kan vara fullt fungerande men det kan bli störningar ändå, störningar som kan avhjälps med en bättre kabel.
Det beror på källan (svag signal till exempel) och mottagaren.. är det en "dålig" källa kan störningarna i en "billig" kabel göra att signalen inte kommer fram korrekt, är kabeln däremot av bättre kvalité kan samma längd och samma källa få resultatet att signalen kommer fram intakt.
Men eftersom det är digitala signaler med felkontroll(er) och FEC (forward error correction) så är antingen paketen intakta eller skadade (används eller slängs..) och därför är det antingen "okej" eller "inte okej". Så antingen fungerar kabeln, eller så uppstår det problem. Det finns inget mellanläge där "upplösningen försämras" eller "ljudet låter sämre"

Tror du är inne på rätt linje här. Om du läst min "test" så finner du säkert min slutsats om Deltaco kabeln väldigt intressant. För det är exakt det som händer på den.

Skrivet av n_sandstrom:

Billiga kablar är inte alltid automatiskt dåliga. Däremot är det ett lotteri med tillverkningskvaliten på dom.

Jag håller med dig. Vilket Deltaco kabeln i mitt fall visar. Kan ju vara så att någon annan som köper Champion kabeln får problem också. Jag hade vare sig tid eller lust att testa tio olika kablar från samma märke dock.

Tack alla för era kommentarer. Trevligt också att ingen har "hoppat" på mig än.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Billiga kablar är inte alltid automatiskt dåliga. Däremot är det ett lotteri med tillverkningskvaliten på dom.

Jag håller med dig där, om man läser hela diskussionstråden som var före testet så kan man där få uppfattningen om att många var helt övertygade om att det inte skulle vara någon skillnad alls även med långa kablar. Nu blev det ju ett intressant resultat trots att kablarna inte användes i en situation där det krävdes maximalt av dem, då hade det kanske blivit ännu ett annat resultat.
Man kan konstatera att det var tekniska skillnader i prestandan, en kabel klarade helt enkelt inte att överföra data i rätt hastighet och med tillräckligt bra signalkvalitet för att inte ge tydligt synbara problem med bilden, det är den objektiva slutsatsen av just det här testet.
Subjektivt så kan man ha åsikter om prisvärdhet och dyl, men att det var en teknisk prestandaskillnad i det här fallet är bara att acceptera. Och läser man mellan raderna så tror jag inte att resultatet blev riktigt som Falcon trodde att det skulle bli innan han testade.
Nu blev utfallet som det blev och det var intressant att se resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Jag håller med dig. Vilket Deltaco kabeln i mitt fall visar. Kan ju vara så att någon annan som köper Champion kabeln får problem också. Jag hade vare sig tid eller lust att testa tio olika kablar från samma märke dock.

Tja, jag vet en Supra på 10-15 meter som inte heller är fungerar felfritt. Så ingen prisklass är nog helt förskonat från sådant.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för något intressant inom området HDMI-kabel för inte så länge sedan.
Jag köpte en ny "High speed blabla" kabel på Clas Ohlson för saftiga 140kr. När jag kopplade denna mellan htpc'n och tv'n blev bilden skit. Korningt, grynigt, för hög kontrast osv. Bytte tillbaka till den andra kabeln och allting blev som vanligt. Provade att byta portar på tv'n utan skillnad. Däremot så fungerar den perfekt till digitalboxen, både SD och HD material. Mycket märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

läser man mellan raderna så tror jag inte att resultatet blev riktigt som Falcon trodde att det skulle bli innan han testade.
Nu blev utfallet som det blev och det var intressant att se resultatet.

Nej, det blev det inte, men det var lärorikt och intressant.

Skrivet av n_sandstrom:

Tja, jag vet en Supra på 10-15 meter som inte heller är fungerar felfritt. Så ingen prisklass är nog helt förskonat från sådant.

Så kan det vara. Alla tillverkare har en felprocent. Men jag skulle tro att Supra har en lägre felprocent än t.ex Deltaco/Champion. Men jag är tveksam till om det är värt 1000:- extra. Jag chansar hellre. Och nu vet jag att en billigare fungerar, även vid 15 m.

Permalänk
Medlem

När det gäller kablar (särskilt hdmi och andra digitala signaler) är det bästa rådet att köpa den absolut billigaste du kan hitta. Fungerar den inte så det fel på den och då ska du reklamera den som vilken vara som helst.

Permalänk
Medlem

Jag har haft 3st 15m Deltaco kablar, alla har varit skit. allt från konstig bild till störningar och att kontakterna lossnat och fastnat i tvns hdmi.. Använder numera supra och är nöjd... jag anser att kvaliten är 100gånger bättre och inga störningar

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

När det gäller kablar (särskilt hdmi och andra digitala signaler) är det bästa rådet att köpa den absolut billigaste du kan hitta. Fungerar den inte så det fel på den och då ska du reklamera den som vilken vara som helst.

En felaktig sanning då det fortfarande finns kablar under version 1.3 ute i handel
Samt OM man vill ha lite lulllull med i "kablaget"
Bästa är att anpassa kabel efter resten utav dina komponenter i systemet
Sen påminna att versionerna är licensierade utav HDMI LIcensing LLC
Så dom ska klara av det dom är märkta för...
Men supra kablarna har en egen patent på skärmningen utav kablarna
Därav är dom "ett strå vassare"

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

Bästa är att anpassa kabel efter resten utav dina komponenter i systemet
Sen påminna att versionerna är licensierade utav HDMI LIcensing LLC

Jag förutsatte att man bara kollar på kablar som säger sig klara det man vill att de ska klara, så visst, behöver man 1.4 så ska man så klart välja det. Men att "anpassa kabeln efter resten av komponenterna" är ju typiskt säljarmos som betyder att man ska köpa en kabel för flera tusen om man har dyra prylar, och det är ju helt onödigt och oftast rent bedrägeri. Men det kanske inte var det du menade?

Permalänk
Medlem

Nja, intressant läsning MEN...

...Heter en HDMI-kabel highspeed så ska det ju inte finnas några skillnader sägs det mer än extra bra kontakt med guldplätering och dyrare kablar som har mer koppar i sig. Kan bara tala för egen del angående detta, men jag tycker att det stämmer. Jag köper nuförtiden bara Clicktronic highspeed HDMI från kjell&company för den känns välbyggd och jag har inte haft några problem.

Jag har en deltaco HDMI märkt highspeed på 15m som dock inte används för tillfället, bara provtestad till min Panasonic PT-AH1000E, den fungerar alldeles utmärkt och varken flimmer eller annat som bråkar.

(Bara provtestad än så länge för jag bygger hemmabio i källaren, ska lägga upp ett galleri senare när jag har arrangerat bilderna och faktiskt blivit klar med min lilla salong med 12 platser, inväntar mattläggare, ljuddämpningsmaterial och en popcornmaskin).

Edit: Ett tips från hembiobutiken.se som jag alltid följer:

Tänk på att avlasta dina HDMI kablar, oavsett märke och modell, så att kabeln aldrig hänger med sin egentyngd i kontakten. Fäst kabeln med buntband eller liknande i projektorstativet eller racket så att själva kontakten är obelastad. Annars riskerar man att kontakten i apparaten lossar i sina lödpunkter från kretskortet eller att själva kontakten på kabeln bryts. Detta beror på att HDMI standarden har en liten kontakt i förhållande till kabeltyngden, jämfört med t.ex. RCA eller SCART kontakter som lite bättre står emot tunga kablar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag förutsatte att man bara kollar på kablar som säger sig klara det man vill att de ska klara, så visst, behöver man 1.4 så ska man så klart välja det. Men att "anpassa kabeln efter resten av komponenterna" är ju typiskt säljarmos som betyder att man ska köpa en kabel för flera tusen om man har dyra prylar, och det är ju helt onödigt och oftast rent bedrägeri. Men det kanske inte var det du menade?

njaaa
det jag menade var att om man har behovet utav DTS master tex så bör man kolla på 1,3 & över,
har man inte stöd för det i någon av komponenterna så klarar man sig med mindre.
köp av kablar är helt upp till var o en,
kan finnas placebo effekt men jag har Supra kablage & kontakter till allt i hemmabion som syns i min sign
har tillomed dragit supra från proppskåpet till vardagsrummet (skulle ändå jorda uttagen)
samt även "moddat" filter etc & kablage i högtalarna
det har ett "metavärde" som ingen kan ta ifrån mig

och sen finns det dom som kör med EKK-kablage till högtalare som är nöjda med sitt.

dock så vill jag påpeka en grej som inte nämnts ännu (kanske i länken)
men har du störningar så är det något annat än "bristande kabel"
det är 1 & 0 som ska igenom kabeln
saknas det något så faller allt, man får inga störningar, av eller på

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Nja, intressant läsning MEN...

...Heter en HDMI-kabel highspeed så ska det ju inte finnas några skillnader sägs det mer än extra bra kontakt med guldplätering och dyrare kablar som har mer koppar i sig.

Du säger emot dig själv lite där. Finns det mer "trådar" i kabeln så kan man också böja och "slita" mer i den innan dessa "trådar" går sönder. Det var också därför som jag satte fast kablarna i ett hörn och dessutom böjde de till "onormal" nivå. Helt och hållet för att testa. Deltaco kabeln failade även i "utsträckt" läge så att säga.

Skrivet av etermos:

dock så vill jag påpeka en grej som inte nämnts ännu (kanske i länken)
men har du störningar så är det något annat än "bristande kabel"
det är 1 & 0 som ska igenom kabeln
saknas det något så faller allt, man får inga störningar, av eller på
//E

Det trodde jag också. Fram tills mitt "test". Förvisso gick Deltaco kabeln från 1>0 men därimellan kunde man ana störningar och konstiga streck. Och ändrade jag bildskärmsuppdatering till 24Hz från 60Hz så fungerade kabeln men musen gick då som "sirap" över skärmen, givetvis. Mycket konstigt fenomen och jag kan inte förklara det annat än med att Deltaco kabeln inte riktigt orkade med alla mina böjningar.
Körde jag den via PS3an så fungerade den perfekt, när jag använde datorn så failade den, tack vare för hög uppdateringsintervall(60Hz) antar jag, eftersom den kom till liv igen vid 24Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du säger emot dig själv lite där. Finns det mer "trådar" i kabeln så kan man också böja och "slita" mer i den innan dessa "trådar" går sönder. Det var också därför som jag satte fast kablarna i ett hörn och dessutom böjde de till "onormal" nivå. Helt och hållet för att testa. Deltaco kabeln failade även i "utsträckt" läge så att säga.

De som är guldpläterade och har mer koppar håller sig ÖVER HDMI-Highspeed standard. HDMI HighSpeed är en standard och får inte kallas för detta om kabeln underpresterar.
Min kabel funkar utmärkt i alla fall, men jag utsätter å andra sidan inte mina kablar för extrem böjning heller.
Och ja, det är klart att en kabel med mer koppar och guldplätering är bättre, det säger sig självt, det jag ville påpeka var just att HighSpeed är en standard och du hade under vilket manér som helst kunnat byta ut din defekta kabel eftersom den inte uppnådde standarden.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem

Man hör ofta argumentet om bättre kontakter, men jag har lite svårt att förstå det. Som tidigare nämnts ska man inte låta kabeln hänga i sin egen tyngd och man ska heller inte dra den i och ur en massa, men då är det inte i första hand kabeln jag tänker på utan kontakten i TV'n eller annan apparat. En trasig kabel kostar någon hundring att ersätta, men en TV med ickefungerande HDMI kontakt är betydligt dyrare att åtgärda.

Skrivet av etermos:

dock så vill jag påpeka en grej som inte nämnts ännu (kanske i länken)
men har du störningar så är det något annat än "bristande kabel"
det är 1 & 0 som ska igenom kabeln
saknas det något så faller allt, man får inga störningar, av eller på

Det är faktiskt inte hela sanningen att det måste vara kabeln om man får störningar. Det kan också vara så att komponenter antingen i sändaren eller mottagaren är av dålig kvalitet så att det händer andra saker om impedansen i kabeln inte är helt korrekt, dvs sändare eller mottagare är mindre tolerant mot kablar som avviker lite från specen. Så det kan visst hjälpa att byta kabeln när man får störningar i form av suddig bild och annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det trodde jag också. Fram tills mitt "test". Förvisso gick Deltaco kabeln från 1>0 men därimellan kunde man ana störningar och konstiga streck. Och ändrade jag bildskärmsuppdatering till 24Hz från 60Hz så fungerade kabeln men musen gick då som "sirap" över skärmen, givetvis. Mycket konstigt fenomen och jag kan inte förklara det annat än med att Deltaco kabeln inte riktigt orkade med alla mina böjningar.
Körde jag den via PS3an så fungerade den perfekt, när jag använde datorn så failade den, tack vare för hög uppdateringsintervall(60Hz) antar jag, eftersom den kom till liv igen vid 24Hz.

Fast PS3an kör ju också 60Hz fram tills du börjar spela upp filmen? Så då är det mer en kombination av din dator och kabeln som gör att det inte funkar där, snarare än att kabeln inte klarar full HD i 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

du hade under vilket manér som helst kunnat byta ut din defekta kabel eftersom den inte uppnådde standarden.

Javisst, givetvis hade man bytt ut kabeln eftersom den inte motsvarade förväntningarna. Men nu var detta ett litet test, så det var inga kablar som jag skulle använda så sätt. 15 m är en kritisk längd och att jag böjde och försökte störa kabeln så mycket som möjligt var en del av testet, självfallet. I verkligheten gör man väl allt för att undvika störningar och onödiga böjar, men Deltacon failade här. Jag har givetvis utfört testet med exakt samma prylar och signaler samt också givetvis med samma material och mängd störning. Finns inget orättvist här. Utan en av kablarna hade dålig kvalité, om jag sen fick ett "måndagsex" eller om den också har högre felprocent det kan jag inte svara på eftersom jag bara utförde testet på en kabel.

Skrivet av Frux:

Fast PS3an kör ju också 60Hz fram tills du börjar spela upp filmen? Så då är det mer en kombination av din dator och kabeln som gör att det inte funkar där, snarare än att kabeln inte klarar full HD i 60 Hz.

Nja, jo, så kan man ju kanske se på det. Men observera att övriga två, Champion och Supra(plus den på 10 m från Matsui som jag använder själv) fungerar alldeles utmärkt via både PS3 och PCn. 24Hz eller 60Hz, bara Deltacon hade problem med detta.
Återigen, jag har givetvis kört exakt samma testprocedur på samtliga kablar.

Vad ska man testa härnäst tro? Förslag? Har just nu en Yamaha RXV-671 som ligger i "testbänken".

Permalänk
Medlem

Kör en deltaco 10 meter till min projektor funkar perfekt. Det med dyra kablar ska du absolut inte gå på.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Rekordmedlem

Det var ett intressant test hursomhelst och det visar på att det var nån skillnad, men utan att mäta så är det svårt att säga vad som gjorde att det inte funkade, för det är ganska ofta så att kablarna påverkar sändare/mottagare så att de ändrar signalen, det med påverkan av ändarna är rätt vanligt på ljudkablar, där kabeln i sig oftast inte påverkar överföringen utan får försteget att låta annorlunda.
Kabeldebatter blir ofta infekterade pga att det ofta saknas mätningar så man vet vad det egentligen är man detekterar skillnad på, med hdmi så kan det ju vara så att bildvisaren har korrigeringskretsar som visar föregånde bild eller "block" (eller vad det nu heter) om bara delar av signalen är felaktig, för det finns olika sätt att försöka maskera en felaktig signal, det är sällan det blir av eller på, utan man gör nån korrigering i nån bilddsp med fanatasifullt namn, för att veta vad som händer måste man mäta signalkvaliten eller läsa av felräknarna så man har nått mått på om överföringen är ok eller om korrigeringen går in o maskerar fel.
Man kan även tänka sig att olika enheter är olika bra på att kompensera för kabelbrister och då blir det kombinationsberoende om det funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haziza:

Kör en deltaco 10 meter till min projektor funkar perfekt. Det med dyra kablar ska du absolut inte gå på.

Dyra kablar är faktiskt ofta klart sämre rent tekniskt än mellanklassen, däremot är sällan budgetkablar någonsin bra.
Det ska vara tekniskt sunda kablar med rätt egenskaper och egenskaper behöver inte enbart vara signalrelaterade, böjbarhet kan vara oerhört viktigt om man ska dra i rör, utseende kan vara viktigt om man har det synligt, det är ju många på det här forumet som sleevar, och det är ju enbart kosmetiskt..............
Vissa kontakter kan vara oerhört viktigt om saker vibrerar, tex i fordon.

Vad det gäller hdmi så är 10m kablar enligt min erfarenhet att det är där de börjar skilja sig och runt 15m så är det inte mycket som funkar i alla lägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Det med dyra kablar ska du absolut inte gå på.

hehe, har du ens läst första inlägget och min artikel? Verkar inte så på din kommentar iaf.

Skrivet av mrqaffe:

Kabeldebatter blir ofta infekterade pga att det ofta saknas mätningar så man vet vad det egentligen är man detekterar skillnad på, med hdmi så kan det ju vara så att bildvisaren har korrigeringskretsar som visar föregånde bild eller "block"

Man kan även tänka sig att olika enheter är olika bra på att kompensera för kabelbrister och då blir det kombinationsberoende om det funkar.

Visst är det så, man måste mäta för utan mätning kan man inte "bevisa" något.
Jag har också, som du om någon vet, varit väldigt tydlig både här i tråden och i artikeln att detta är ett mycket simpelt test, men ändå intressant.
Jag vill dock hävda, utan att ha gjort några mätningar som sagt, att Deltaco kabeln är sämre än de övriga två. Har svårt att se om t.ex nu min projektor eller receiver gör en "korrigering" att det bara skulle "krocka" med just Deltaco kabeln, när alla andra fungerar. Då vill iaf jag hävda att det är något fel på kabeln och inte gå på övrig elektronik.

Permalänk
Rekordmedlem

Den kortaste kabel jag haft bildproblem med var en 3m noname, så nog går det att göra usla billiga kablar, idag så är det som det verkar lite bättre och de flesta noname funkar ok vid 5 m längder med reservation för att jag inte har utrustning som behöver mer än 1080p bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Vad ska man testa härnäst tro? Förslag? Har just nu en Yamaha RXV-671 som ligger i "testbänken".

Köp en kort billigare kabel, klipp av någon av ledarna, skarva med gem eller liknande

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Köp en kort billigare kabel, klipp av någon av ledarna, skarva med gem eller liknande

Nja, tror nog jag ska försöka få hem någon trevlig subwoofer istället.