Windows 7 Setup hittar inte min SSD

Permalänk
Medlem

Windows 7 Setup hittar inte min SSD

Tjenare!

Jag har precis byggt ihop en ny dator med följande innehåll:

Gigabyte Z68-UD3H-B3
Intel Core i5 2500K
8GB Corsair Vengeance
HD7870 2GB
OCZ Agility 3 120GB SSD
Seagate Barracuda 1TB 7200rpm

Nu till mitt problem. När jag kommer till delen i windows 7 installationen när man ska välja hårddisk och partitionera (dvs direkt i början) så hittar den inte någon av mina diskar. Detta beror som jag förstått på avsaknaden av SATA controlldrivrutiner, jag har laddat ner från gigabytes hemsida, men de för intels styrkrets gick inte att installera. Provade att installera de för marvell styrkretsen och bytte till de sata ingångarna, utan resultat. Nu har jag tom stoppat i ssd:n i min gamla burk och formaterat den då jag fick berättat för mig att detta skulle hjälpa, men utan resultat. Bör tilläggas att alla diskar hittas i BIOS.

Nu behöver jag hjälp med hur jag ska lösa detta för nu sitter jag här med en dator som inte kan göra nåt alls.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Den hittar nu min 1TB disk, men inte ssd:n, detta trots att ssdn är formaterad. Skulle det funka att installera windows 7 på 1tb disken för att sedan installera alla drivrutiner och sedan försöka installera på ssdn? Annars börjar jag misstänka att det är något fel på den.

EDIT

När jag försöker installera på 1TB disken så funkar inte det heller utan står bara Setup was unable to create a new system partition or locate an existing partition.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Hej.
Nu när den hittades i bios så är det ju nått som fungerar =). Har du testat att clear cmos?!, sedan välj ahci mode i bios (sata controller).

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

Ja, asså disken fungerar i min gamla dator när jag testade stoppa i den där. Nej det har jag inte, men bios är uppdaterat till senaste versionen. AHCI mode är valt. Jag antar att det är någon drivrutin som saknas, men har installerat det jag hittar på hemsidan utan att det hjälper. Det konstiga är ju att den hittar min seagate, men att det inte går att installera, detta är också en helt ny disk.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag hade det problemet jag med när jag skulle installera min SSD.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1102782-windows-in...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är ju inte samma problem. Windows installationen hittar ju inte ens min ssd disk.

Jag har provat alls som nämns in din tråd, men utan resultat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats installera windows 7 på lagringsdisken efter att ha formaterat även den. Om jag nu installerar alla drivrutiner borde det väl gå att installera windows 7 på ssdn efter den formateras igen osv och om det inte fungerar så borde man väl nog returnera den?

Problemet löst, använde Microsofts quickfix för att datorn skulle kunna hitta hårddisken i AHCI Sata mode.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Jag har nu lyckats installera windows 7 på lagringsdisken efter att ha formaterat även den. Om jag nu installerar alla drivrutiner borde det väl gå att installera windows 7 på ssdn efter den formateras igen osv och om det inte fungerar så borde man väl nog returnera den?

Problemet löst, använde Microsofts quickfix för att datorn skulle kunna hitta hårddisken i AHCI Sata mode.

exat vad gjorde du i det programmet har provat lite allt möjligt men kan du förkalra hur du gick till väga