Dags för multiskärm setup igen. Hjälp mig välja mellan 2 olika alternativ

Permalänk
Medlem

Dags för multiskärm setup igen. Hjälp mig välja mellan 2 olika alternativ

Hej alla!

Behöver hjälp att bestämma mig vilken skärm samt vilket grafikkort jag skall köra på.

Skärmar:
1: DELL U2412M
2: Samsung S23A700D

Dellskärmen har många rekomenderat här vad jag kan se. 1920*1200 och 24" är trevligt.
Samsungen är istället 23" med 1920*1080, däremot så har den 120hz istället.

Grafikkort:
GeForce GTX 670 2GB
Radeon HD7970 3GB

Jag har kollat på 680 korten också men anser att 670/7970 för en tusing mindre känns som ett bättre köp om man ser framåt.
Radeon kortet har ju 1gig minne mer vilket är bra när man ska köra på höga upplösningar (speciellt om man ska köra på 120hz skärmarna?)
Tanken är att sedan lägga till ytterligare ett kort och köra crossfire/SLI

Spel jag kommer att köra är främst:
Diablo3
EvE
WoW
GW2
Dirt3
Tera

Viss BF3 och annan FPS kan smyga sig in ibland.

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk

Hmm... Jag håller nog med att ta radeon HD7970 3gb

Visa signatur

Intel(R) Core(TM)i7-3770 CPU @ 3,40 GHz I AMD radeon(TM) HD 7770 2 gb I 12 gb ram I 1 tb hdd

Permalänk
Medlem

Jag tror inte 120hz slukar mer grafikminne. Är också osäker på om Amd-korten klarar 120hz i eyefinity. I de spel du spelar skulle jag dock valt de bättre (dell) skärmarna för du vinner inte så mycket på 120hz som du gjort om du kört mycket fps.

Permalänk
Inaktiv

Annars kan gtx 670 4gb vara ett alternativ!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Att 7970 har mer vram spelar inte speciellt stor roll, inte ens i den upplösningen, vilket kan ses i testet av 680/670 där de trots mindre minne presterar bättre i BF3 som är det spel som drar mest vram. Ska du dessutom köra SLI/CF så är nVidias lösning mindre drabbad av microstuttering, värt att tänka på.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Annars kan gtx 670 4gb vara ett alternativ!

ett 670 4gb kostar lika mkt som ett 680 istort sett.

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk

AMD alla dagar i veckan när det gäller eyefinity

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

AMD alla dagar i veckan när det gäller eyefinity

Skickades från m.sweclockers.com

you dont say!? man kan inte ens ha eyefinity med nvidia -.-

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tror inte 120hz slukar mer grafikminne. Är också osäker på om Amd-korten klarar 120hz i eyefinity. I de spel du spelar skulle jag dock valt de bättre (dell) skärmarna för du vinner inte så mycket på 120hz som du gjort om du kört mycket fps.

http://www.youtube.com/watch?v=Ovm7XBtaQAM

Permalänk
Skrivet av morxy49:

you dont say!? man kan inte ens ha eyefinity med nvidia -.-

omeh... du vet ju vad jag menar. Trippelskärm helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

måste du inte köra sli för att få surround ?

eller menar du att du ska köpa 2x nvidia ? annars är ju valet ganska enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gUrKhAn:

måste du inte köra sli för att få surround ?

eller menar du att du ska köpa 2x nvidia ? annars är ju valet ganska enkelt

670,680,690 behöver inte köras i SLI

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Sh1ft21:

Varför skriver du amd på vilka grunder grundar du det??:)

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Moderator
Moderator

*inlägg borttaget*

Skrivet av Sh1ft21:
Dold text

Och nu tar vi och tänker på forumsreglerna.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Hjälpsam

1,28GB (2x GTX570 Surround) räcker nätt och jämt till Dirt3, inga problem med D3. Svårt att tro att EVE, GW och WoW drar mer vRAM än Dirt3. Enda jag stött på som är jobbigt med 5760x1080 och 1,28GB är BF3.

2GB bör med andra ord räcka ganska väl till dig.

Nya drivrutinerna till nVidia Surround är riktigt nice och du kan driva upp till 4 skärmar (varav gaming på 3) med ett 670/680/690 grafikkort. Fönsterhanteringen, placering av taskbar med mera har blivit mycket smidigare. (detta kommer från en som kört 3-4 skärmar i ca 7 år i olika varianter).

nVidia eller AMD är en smaksak, skulle inte säga att den ena eller andra är tekniskt överlägsen, men känns som nVidia är något smidigare nu då det inte krävs aktiva DP-DVI adaptrar samt att den klarar en 4e bonusskärm vilket är jäkligt nice i MMO's när man vill ha en skärm för ofsite info (thotbott, wowhead) eller ventrilo/skype fönster tillgängliga.

GTX680 hade varit ett bra val, dock är det rätt ont om dem för närvarande. Att driva 5760x1080 kräver en jäkla massa kräm från datorn. Att börja med en 570 eller 7970 och sedan komplettera med en till är en bra väg att gå. Fundera lite på hur viktigt microstuttering är för dig, för du kommer mest troligt landa på två grafikkort hur du än gör i slutändan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra svar Fluf.
Jo att jag kommer landa på 2kort i slutändan är något jag räknar med.

Jag har däremot mer börjat gå mot att köpa Dell u2711 istället och börja med 2st sådana samt ett nytt kort och sedan om 1-2 månader (beroende på när skatten kommer) utöka med en tredje skärm och senare ett till kort.

Att man kan slänga på en fjärde skärm för "övrigt" får mig att luta mer åt Nvidia (då det vore riktigt bra att kunna surfa/ha TS fönstret uppe m.m samtidigt som man lirar multiskärm).

Webhallen Solna har faktiskt både skärm och ett 670kort inne . Kanske ska åka förbi där på vägen hem.

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezilioz:

670,680,690 behöver inte köras i SLI

ait , visste inte om de , ty för info ^^

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mezilioz:

Tack för ett bra svar Fluf.
Jo att jag kommer landa på 2kort i slutändan är något jag räknar med.

Jag har däremot mer börjat gå mot att köpa Dell u2711 istället och börja med 2st sådana samt ett nytt kort och sedan om 1-2 månader (beroende på när skatten kommer) utöka med en tredje skärm och senare ett till kort.

Att man kan slänga på en fjärde skärm för "övrigt" får mig att luta mer åt Nvidia (då det vore riktigt bra att kunna surfa/ha TS fönstret uppe m.m samtidigt som man lirar multiskärm).

Webhallen Solna har faktiskt både skärm och ett 670kort inne . Kanske ska åka förbi där på vägen hem.

Tre U2711? 2560x1440 = 7680x1440 blir väl cirka 11 mpix att hantera för gpu. De flesta av oss kör 5760x1080, dvs 6,2 mpix.

Jag kör tex tre 7970 över 5760x1080, vill lira i höga grafikinställningar med 60 fps.

Är lite tveksam på hur det går med två kort, det är en massiv upplösning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers