HJÄLP! Nybyggd dator bootar endast med 1 RAM-minne

Permalänk
Avstängd

HJÄLP! Nybyggd dator bootar endast med 1 RAM-minne

Hej!

Har precis börjat bygga ihop min nya dator. Problemet är att när jag försöker boota upp den för första gången för att se om allting fungerar så bootar den endast med 1 RAM-minne.

För tillfället är allting monterat utanför chassit på lådan som moderkortet kom i.

Delarna som är ihopsatta är:

  • Nätagg: Corsair CX 430W V2 80+

  • Moderkort: MSI Z77MA-G45 mATX

  • Processor: i5 3570k 3.4GHz (+ medföljande fläkt)

  • RAM-minne: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE

  • Annat: Skärm (via VGA) + Tangentbord (USB...)

Boot med ett minne: Datorn bootar upp, fläktar startar och jag kan komma in i BIOS, allting ser ut att fungera som det ska...

Boot med båda minnena: Datorn bootar upp, fläktar startar, men ingenting kommer upp på skärmen, ingen signal och kommer INTE in i BIOS, sedan stänger datorn av sig igen efter ca 5-10 sekunder (startar sedan om igen efter några sekunder och samma sak fortsätter tills jag stänger av nätaggregatet).

Båda minnena fungerar att boota ensamma i DIMM1 och DIMM2, men ej DIMM3/DIMM4 då jag får samma resultat som när jag försöker boota med båda minnena i samtidigt, detta i DIMM1/DIMM3 enligt moderkortets manual.

Känner att jag har testat allt jag kan nu utan experthjälp då det här är första gången jag ger mig på att bygga ihop en dator själv så jag vänder mig nu till er!

All hjälp uppskattas! Tack på förhand

Mvh Xima

Permalänk
Medlem

Låter ju som dim 3 sloten är kaputt. Hur går det med slot 2 och 4.??

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Gör det någon skillnad om du i bios först ställer in minnena rätt efter minnes tillverkarens instruktioner?

Dvs minnenas åtkomsttiming (latens), volt osv. Kolla också på moderkorts tillverkarens hemsida vad den klarar av för minnesinställningar. Oftast står det en * eller OC vid 1600MHz hastigheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaky:

Låter ju som dim 3 sloten är kaputt. Hur går det med slot 2 och 4.??

2 och 4 funkade inte.

Skrivet av panpo98:

Gör det någon skillnad om du i bios först ställer in minnena rätt efter minnes tillverkarens instruktioner?

Dvs minnenas åtkomsttiming (latens), volt osv. Kolla också på moderkorts tillverkarens hemsida vad den klarar av för minnesinställningar. Oftast står det en * eller OC vid 1600MHz hastigheten.

Testade att ställa om i bios men det blev ingen skillnad, datorn bootar inte med 2 minnen.

Permalänk
Medlem

Datorn har du monterat på lådan moderkortet kom i, vilket för mig låter som att moderkortet ligger löst uppepå lådan, kan det vara så att moderkortet måste vara ordentligt jordat via sina infästningar mot chassit/nåt annat? Vet inte om det löser problemet iofs.

Mvh

Visa signatur

i7 920@3.2GHz + H50 | Asus P6T Deluxe | 6Gb DDR3 | ASUS5870 | Corsair 800D / Corsair HX620

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oumi:

Datorn har du monterat på lådan moderkortet kom i, vilket för mig låter som att moderkortet ligger löst uppepå lådan, kan det vara så att moderkortet måste vara ordentligt jordat via sina infästningar mot chassit/nåt annat? Vet inte om det löser problemet iofs.

Mvh

Jo kanske det men har svårt att förstå hur datorn kan boota med ett minne men inte med två om det skulle vara det som var felet.

Permalänk
Avstängd

Testade nu att boota med båda minnena i på DIMM1 och DIMM2 vilket jag tydligen hade missat att testa förut. Då startade datorn som den ska och kan komma in i BIOS... Dual-channel ska ju dock vara DIMM1/DIMM3 eller DIMM2/DIMM4, men DIMM3/DIMM4 slottarna verkar ju inte fungera för datorn bootar inte i DIMM1/DIMM3 eller DIMM2/DIMM4.

Kan det vara moderkotet som är paj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xima:

Testade nu att boota med båda minnena i på DIMM1 och DIMM2 vilket jag tydligen hade missat att testa förut. Då startade datorn som den ska och kan komma in i BIOS... Dual-channel ska ju dock vara DIMM1/DIMM3 eller DIMM2/DIMM4, men DIMM3/DIMM4 slottarna verkar ju inte fungera för datorn bootar inte i DIMM1/DIMM3 eller DIMM2/DIMM4.

Kan det vara moderkotet som är paj?

Det verkar vara som så att de slotsen är trasiga.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xima:

Kan det vara moderkotet som är paj?

Ja.

Alternativt gillar moderkortet bara inte minnena du har. Finns dom inte med på QVL så finns det ju inte heller någon garanti för att de ska fungera.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Avstängd

Jaha, detta var ju tråkigt. Får väl försöka skicka tillbaks moderkortet och se om det går på garanti eller något.

Tack för all hjälp alla!

Mvh Xima

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xima:

Jaha, detta var ju tråkigt. Får väl försöka skicka tillbaks moderkortet och se om det går på garanti eller något.

Tack för all hjälp alla!

Mvh Xima

--------------
Gör en biosuppdatering först innan du gör det, så slipper du få tillbaka kortet felsökt av stället du köpte på där det står att det fungerar utmärkt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(