Permalänk
Medlem

Ny gaming burk - Laptop-oskuld.

Tjena, jag har varit en gamer i många år men alltid hållit mig till desktops då prestanda för pengarna varit vettigare. På senare tid har jag dock börjat fundera på om jag ska skappa mig en lappis trots allt nu när det börjar närma sig att skaffa nytt.

Det ser onekligen ut som om priserna gått ner, men trots att jag läser reviews om både det ena och det andra kan jag inte riktigt bestämma mig..

Lite om vad som är viktigt för mig med en dator:

Pris: Mellan 12-18K

Användningsområde: Spel. Jag är lite av en grafikfantast så jag vill gärna kunna spela på 1920x1080 (eller runt omkring) upplösning och åtminstånde "High" settings i moderna spel.

Skärm: Jag kommer för det mesta använda extern skärm, men till dom tillfällena man inte har det kan det ju vara trevligt om man har runt 16" att vila ögonen på.

Vikt: Kvittar, går den bara ner i en ryggsäck så går den att bära.

Ljudnivå: Gärna så tyst som möjligt för sambons skull

Livslängd: Laptoppen ska gärna vara duglig i 5 år minst, då det är lite av mitt standard intervall för utbyte.

Just nu har jag haft ögonen på Asus G75VW, men om ni har några andra förslag/tips så är jag nyfiken

Är det något annat man bör tänka på när man går för en laptop istället för desktop? Jag är som sagt oskuld när det kommer till gaming-laptops.

Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

5år för en gaming laptop? Tror tyvärr inte du kommer kunna få det utan att lägga ut en jävla massa pengar, En laptop funkar helt okej i 2-3 år MAX sen är den skit

Permalänk
Medlem

Du borde vänta på att det kommer några bärbara med antingen 7970m eller 680m. De är så mycket bättre och kommer att räcka längre. Men som Wully sa så är 5 år väldigt länge för livslängden hos en bärbar.

Sitter själv och väntar på att Samsungs värsting gamer-laptop kommer med 7970m och under tiden håller jag ögonen öppna för andra tillverkare. Finns ju även http://www.pc-konsulten.se/ där det går att välja ett 7970m men senast jag kollade stod det leverans tidigast 12:e juni om man gjorde det valet.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag håller med Wully.

Räkna hellre med att äga två laptops under dom närmaste fem åren. Du får så mkt mer för pengarna på det viset. Fräschare också. För att inte tala om batterier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av antipod:

Du borde vänta på att det kommer några bärbara med antingen 7970m eller 680m. De är så mycket bättre och kommer att räcka längre. Men som Wully sa så är 5 år väldigt länge för livslängden hos en bärbar.

Sitter själv och väntar på att Samsungs värsting gamer-laptop kommer med 7970m och under tiden håller jag ögonen öppna för andra tillverkare. Finns ju även http://www.pc-konsulten.se/ där det går att välja ett 7970m men senast jag kollade stod det leverans tidigast 12:e juni om man gjorde det valet.

Att vänta är inga problem, jag är inte i akut behov av byte men det börjar bli dax..

Om 2-3 år är MAX tid en lappis håller verkar det sjukt dyrt trots allt, då blir det runt 6k per år ><!

Argh om dom bara kunde göra desktops smidigare att ta med sig på LAN..

Vad tror du samsungs värsting kommer att landa på i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om den har ett amd 7970m så räcker den nog eventuellt 4-5 år även om den i slutet av sitt liv inte kommer prestera speciellt bra i spel (tänker eftersom nästa generations konsoler är på intåg). Min MSI GX740 med ett ATI 5870m är två år gammal och räcker gott och väl än men jag tvivlar att så är fallet om tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag måste säga att jag håller med Wully.

Räkna hellre med att äga två laptops under dom närmaste fem åren. Du får så mkt mer för pengarna på det viset. Fräschare också. För att inte tala om batterier...

Batterier gör mig ingenting, räknar aldrig med att lira på batterikraft enbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

Att vänta är inga problem, jag är inte i akut behov av byte men det börjar bli dax..

Om 2-3 år är MAX tid en lappis håller verkar det sjukt dyrt trots allt, då blir det runt 6k per år ><!

Om det bara är för lan, kör på BitFenix Prodigy Svart och typ 680, en ivy bridge, 8GB ram så har du något som nästan håller i 5år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

Kanske inte dags för en lappis utan en Sugo!
http://www.sweclockers.com/recension/13628-silverstone-sugo-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

Det finns och de heter m-ATX, ITX. Inga problem att få plats med ett 7970 alt 680 i dem.

Permalänk
Medlem

Vill du bara ha en dator som är smidigare på lan så är Silverstone Sugo the way to go. Länkar till mitt eget galleri :3
http://www.sweclockers.com/galleri/7819-sff-sugo-sg05b-gravyr
en sån dator har en volym på ca 10 liter, och får plats i en vanlig skolryggsäck. Sen är det bara att ta skärmen i handen och gå till lanet.¨

I ett sånt chassi får du inte ett GTX 680 och i7 samt Corsair H60 utan några speciella modifikationer (fall du klarar dig utan cd-läsare, annars får du fästa radiatorn lite speciellt.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma att en "gamer" laptop bara håller i 2-3år.

Har haft min msi gx660 i snart 2år, och den börjar bli lite sliten.

Visa signatur

9800x3d, 5080, 64gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

http://www.sweclockers.com/nyhet/15462-bitfenix-lanserar-prod...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ett starkt tips är nog att bygga ihop en egen setup på PC-Konsulten!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

Den nuvarande versionen med ett GTX675m ligger på 17.990,-, så precis inom din budget. Bygger man ihop sin egna dator på pc-konsulten.se så skiljer det 600 kr mellan 675m och 7970m. Om jag nu inte minns helt fel! Så vad 7970m-versionen av Samsungs kommer att kosta kan man bara spekulera i. Om den ens kommer hit.

Samsungs dator kommer med 16 gig minne, Blu-ray, en skärm som ska vara riktigt riktigt bra och ska man uppgradera allt på pc-konsulten för att matcha Samsung-burken så blir det inte direkt billigare. Men som sagt, den är ju i det dyrare prissegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

Vad du måste tänka på är att den inte kommer att vara särskilt bra efter ett par år. Då är det bättre att köpa lite billigare, och därmed ha råd att byta.

Två datorer för 9000:- st är bra mkt mer prisvärt än en för 18000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Två datorer för 9000:- st är bra mkt mer prisvärt än en för 18000:-.

Vet inte riktigt om jag håller med där. Antingen får du en dator med medioker skärm, mindre mängd minne, mindre hårddiskutrymme och det är först vid den andra datorn du har prestanda som (kanske) matchar den för 18.000,-. Då sitter du halva tiden med en dator som är betydligt sämre men lägger i slutändan ut precis lika mycket pengar.

Det enda som väger till två datorers fördel är att de nog håller bättre än en dyr. Dessutom täcker garantin mer av tiden. Samt att det är roligt att ha en ny leksak att pilla med... även om den är sämre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Vill du bara ha en dator som är smidigare på lan så är Silverstone Sugo the way to go. Länkar till mitt eget galleri :3
http://www.sweclockers.com/galleri/7819-sff-sugo-sg05b-gravyr
en sån dator har en volym på ca 10 liter, och får plats i en vanlig skolryggsäck. Sen är det bara att ta skärmen i handen och gå till lanet.¨

I ett sånt chassi får du inte ett GTX 680 och i7 samt Corsair H60 utan några speciella modifikationer (fall du klarar dig utan cd-läsare, annars får du fästa radiatorn lite speciellt.

Wow kollade igenom ditt bygge, det är PRECIS det där jag är ute efter!
Dock tvivlar jag på att jag skulle kunna bygga ihop en lika finurligt som dig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av antipod:

Vet inte riktigt om jag håller med där. Antingen får du en dator med medioker skärm, mindre mängd minne, mindre hårddiskutrymme och det är först vid den andra datorn du har prestanda som (kanske) matchar den för 18.000,-. Då sitter du halva tiden med en dator som är betydligt sämre men lägger i slutändan ut precis lika mycket pengar.

Det enda som väger till två datorers fördel är att de nog håller bättre än en dyr. Dessutom täcker garantin mer av tiden. Samt att det är roligt att ha en ny leksak att pilla med... även om den är sämre!

Jag tror inte att du har tänkt igenom det här ordentligt.

När det är dags att köpa den andra datorn så har det hänt saker i hårdvaruvärlden. Du får mer för pengarna då.

Även om man lägger 18000:- på en dator så får den spö inom fem år. Så spara då ist en del av pengarna och köp en ny dator inom fem år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

När det är dags att köpa den andra datorn så har det hänt saker i hårdvaruvärlden. Du får mer för pengarna då.

Även om man lägger 18000:- på en dator så får den spö inom fem år. Så spara då ist en del av pengarna och köp en ny dator inom fem år...

Jag antar att du har rätt när det kommer till Laptops då dem verkar svårare att uppgradera med enskilda delar.

Men efter förslaget om Sugo modellen så blir det nog något sådant, då det stämmer mycket bättre överrens med vad jag igentligen behövde.

Tack för allas input, älskar det här forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

Jag antar att du har rätt när det kommer till Laptops då dem verkar svårare att uppgradera med enskilda delar.

Men efter förslaget om Sugo modellen så blir det nog något sådant, då det stämmer mycket bättre överrens med vad jag igentligen behövde.

Om det är just LAN som gäller så förstår jag att den pretanda/krona man får med en sådan lösning är väldigt tilltalande. Det är ju egentligen en helt annan situation än om man t.ex. reser mkt och vill ha en mer mobil dator p.g.a. det.

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=5...

Detta min herre är vad du behöver om det ska lanas.

Annars skulle jag flagga för att du måste vara nogrann vid val av moderkort till sugon. Annars får inte kylarna plats som de bör och då lär du inte få det särskilt tyst.
Tror det är ett av de nya Asus korten som har sin CPU sockel flyttad bort från grafikkortet så att låga towerkylare får plats.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av antipod:

Den nuvarande versionen med ett GTX675m ligger på 17.990,-, så precis inom din budget. Bygger man ihop sin egna dator på pc-konsulten.se så skiljer det 600 kr mellan 675m och 7970m. Om jag nu inte minns helt fel! Så vad 7970m-versionen av Samsungs kommer att kosta kan man bara spekulera i. Om den ens kommer hit.

Samsungs dator kommer med 16 gig minne, Blu-ray, en skärm som ska vara riktigt riktigt bra och ska man uppgradera allt på pc-konsulten för att matcha Samsung-burken så blir det inte direkt billigare. Men som sagt, den är ju i det dyrare prissegmentet.

Min dator jag beställde från Pc-konsulten gick på 17k, och det är med vanlig disk och SSD, 8gb ram, uppgraderad skärm och 7970. Vad ska man med 16gb ram till? Vill du ha mer ram så är det ju bara att skruva upp 4 skrivar på clevon som pc-konsulten säljer och peta in mer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Eller så begrundade du inte riktigt det jag skrev!?

Jag vet mycket väl att det händer saker i hårdvaruvärlden men på två år kommer knappast en dator för 9.000,- ifatt en dator som då kostade 18.000,-.

För 9.000,- idag för du kanske ett GeForce 640m eller ett 7650m. Det slår inte ens en dator med 5870m som kom för två år sedan, som dessutom kostade runt 13.000,-. Visst är CPU:erna bättre; Ivy Bridge är betydligt bättre än de gamla första generationens i7-720QM men om man nu ska spela värdesätts i regel GPU:n mer.

På två år har det gått från standard 4 gig minne till kanske 8 gig men det finns fortfarande en del datorer för 9.000,- som har 4 gig. Eller 6. Hårddiskutrymmet har blivit frikostligare men inte mycket snabbare. Dessutom får du ofta antingen två hårddiskar i RAID eller en SSD + annan hårddisk i den dyra datorn. En för 9.000,- har i regel inte SSD.

Jag har svårt att se hur två datorer för 9.000,- inköpta under 4-5 år är bättre än en dator för 18.000,-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

Min dator jag beställde från Pc-konsulten gick på 17k, och det är med vanlig disk och SSD, 8gb ram, uppgraderad skärm och 7970. Vad ska man med 16gb ram till? Vill du ha mer ram så är det ju bara att skruva upp 4 skrivar på clevon som pc-konsulten säljer och peta in mer.

Konstigt, den dator jag byggde ihop där med motsvarande komponenter som Samsungen har med 675m, dubbla 750GB-hårddiskar, 8 GB minne (bara för att du sa det), uppdaterad skärm gick lös på 18.490,-. Att byta ut ena hårddisken mot en 120 GB SSD kostade hundra spänn ytterligare.

Dock la jag till Windows vilket inkluderas till Samsungen för att det skulle bli en korrekt jämförelse. Med andra ord är Samsungen prisvärd med tanke på vad man får och enligt mig snyggare men det är å andra sidan helt subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antipod:

Eller så begrundade du inte riktigt det jag skrev!?

Jag vet mycket väl att det händer saker i hårdvaruvärlden men på två år kommer knappast en dator för 9.000,- ifatt en dator som då kostade 18.000,-.

För 9.000,- idag för du kanske ett GeForce 640m eller ett 7650m. Det slår inte ens en dator med 5870m som kom för två år sedan, som dessutom kostade runt 13.000,-. Visst är CPU:erna bättre; Ivy Bridge är betydligt bättre än de gamla första generationens i7-720QM men om man nu ska spela värdesätts i regel GPU:n mer.

På två år har det gått från standard 4 gig minne till kanske 8 gig men det finns fortfarande en del datorer för 9.000,- som har 4 gig. Eller 6. Hårddiskutrymmet har blivit frikostligare men inte mycket snabbare. Dessutom får du ofta antingen två hårddiskar i RAID eller en SSD + annan hårddisk i den dyra datorn. En för 9.000,- har i regel inte SSD.

Jag har svårt att se hur två datorer för 9.000,- inköpta under 4-5 år är bättre än en dator för 18.000,-.

Det handlar inte om att komma ifatt, det handlar om att ha en tillräckligt bra dator.

Vad tror du är billigast?; Att köpa en dator som är OK om fem år, eller att köpa en dator som är OK om 2,5år för att sedan köpa en som är OK ytterligare 2,5år.

(Btw; det där med 5870M vore ett rimligt argument om det kostade lika mkt eller mindre, men inte när det kostade mer.)

Permalänk
Skrivet av antipod:

Konstigt, den dator jag byggde ihop där med motsvarande komponenter som Samsungen har med 675m, dubbla 750GB-hårddiskar, 8 GB minne (bara för att du sa det), uppdaterad skärm gick lös på 18.490,-. Att byta ut ena hårddisken mot en 120 GB SSD kostade hundra spänn ytterligare.

Dock la jag till Windows vilket inkluderas till Samsungen för att det skulle bli en korrekt jämförelse. Med andra ord är Samsungen prisvärd med tanke på vad man får och enligt mig snyggare men det är å andra sidan helt subjektivt.

Ah, det bästa med clevon tycker jag är att jag kan slippa någon dvd/blurayspelare och inga logos, värt att nämna är att du slipper all bloatware som kommer med märkesdatorer. Priset jag kollade på avsåg 15,6tummaren, så det kan ju vara det, förstår inte riktigt vad man ska med 1.5TB utrymme på en laptop och sen inte ha en SSD? Är ju bara att ha en extern om man vill ha massivt med utrymme, SSD bidrar iaf till upplevelsen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det handlar inte om att komma ifatt, det handlar om att ha en tillräckligt bra dator.

Vad tror du är billigast?; Att köpa en dator som är OK om fem år, eller att köpa en dator som är OK om 2,5år för att sedan köpa en som är OK ytterligare 2,5år.

(Btw; det där med 5870M vore ett rimligt argument om det kostade lika mkt eller mindre, men inte när det kostade mer.)

5870m är visst ett rimligt alternativ då det är i en dator som släpptes för två år sedan jämfört med en som släppts nyligen. Den datorn var istället för den dyra för 18.000,-, inte som ett alternativ till en billig för 9.000,-. Med andra ord kostade den mindre och det är således rimligt?

Nu var trådskaparen lite av en grafikfantast så vad är en tillräckligt bra dator egentligen? Det kan bara han svara på men som jag ser det vill han kunna fläska på med ultra-settings och fortfarande ha en vettig framerate. Köper han en dator för 18 kommer han nog att kunna ha det i en del (nya) spel under hela livslängden. Köper han två för 9 kommer han nog aldrig att kunna ha det.

Dessutom tror jag att det är precis lika billigt att köpa en dator för 18.000 som två för 9.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

Ah, det bästa med clevon tycker jag är att jag kan slippa någon dvd/blurayspelare och inga logos, värt att nämna är att du slipper all bloatware som kommer med märkesdatorer. Priset jag kollade på avsåg 15,6tummaren, så det kan ju vara det, förstår inte riktigt vad man ska med 1.5TB utrymme på en laptop och sen inte ha en SSD? Är ju bara att ha en extern om man vill ha massivt med utrymme, SSD bidrar iaf till upplevelsen.

Jo, jag kollade på 17.3"-aren då Samsungen har den storleken! Vill man ha en femtontummare är Cleva-datorerna svårslagna då det finns få alternativ med jämbördiga komponenter (läs GPU).

Och visst har du rätt i att 1,5 TB är lite overkill och att en SSD är att föredra istället för den ena av hårddiskarna men nu jämförde jag bara priserna rakt av och bortser man från preferenser av de olika komponenterna så är Samsungen inte dyr i jämförelse. Alternativt så är inte pc-konsulten.se så billig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jestrix:

Ta i beräkningen att ytterst få datorkomponenter har garanti över två år.

Skrivet av Jestrix:

Och vi på Sweclockers älskar att hjälpa till.

Skrivet av lorgix:

Men nu kan man inte sitta och säga "Den är bra om 5 år.." för det finns absolut ingenting som garanterat detta. Åldern på en PC/laptop mäts i halvår. PC marknaden kan börja blomstra igen.. Spel som har BF3 liknande krav kanske släpps varannan månad etc. Om 5 år kommer hårdvara som är "topnotch" idag vara utdaterad. För 5 år sedan var 8800 ultra det värsta kortet du kunde köpa. Idag har det inte en suck mot HD7970 eller GTX 680. Den dator han sätter ihop idag kommer att vara "modern" i max 2 år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds