Permalänk
Medlem

Ny CPU, ingen bios eller bild.

Hejsan, tänkte uppgradera min gamla dator som är en stockPC ifrån HP, moderkortet är ett hp 3029h och är am2+ sockad. Min polare hade en liggande am3 processor som jag fick billigt, och jag vet att am3 processorer passar på am2 och am2+, dels för att det står i manualen.
Men när jag stoppade i den "nya" CPUn så startar inte datorn, fläktarna drar igång men jag får ingen bild.

Jag har både uppdaterat mitt BIOS och tagit ut och stoppat in det lilla batteriet men det verkar inte funka, har även testat med ett starkare nätaggregat utan framgång.

Någon som vet vad jag gör fel eller hur jag kan lösa detta? tack på förhand.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ofta så behövs en bios uppdatering för att kunna använda nya processorer men det kan också bara böjda pins.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Är det en quadcore? moderkortet kanske inte tar det, om så är fallet.
titta upp det

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

kan vara grafik kortet som behöver sätas om oxo

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

en OEM-pc har troligen inte stöd för en ny processor, jag kunde inte ens byta mellan två olika pentium 4or i min gamla dell (samma sockel). mycket tveksam att hp skulle låsa upp deras bios för sådant...

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet! Processorn krävde en viss ordning i RAM uppsättningen, ni kan låsa tråden nu!