Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur högt kan jag gå utan flaskhals

Permalänk
Medlem

Hur högt kan jag gå utan flaskhals

Hej jag undrar vad för grafikkort kan jag köpa utan att min upplåsta processor flaskhalsar AMD Phenom BE x2 3,2 GHz (x4 upplåst)

har för tillfället ett 6870

EDIT,
både AMD och NVIDIA kort går bra

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Vilken modell har du?
Men jag gissar att det känns rimligt med en uppgradering på CPU fronten.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

Hej jag undrar vad för grafikkort kan jag köpa utan att min upplåsta processor flaskhalsar AMD Phenom BE x2 3,2 GHz (x4 upplåst)

har för tillfället ett 6870

EDIT,
både AMD och NVIDIA kort går bra

Din processor är redan en flaskhals med ditt nuvarande kort... Men du kan också köpa 4 7970 i Crossfire och ändå skulle grafikkorten begränsa din prestanda.

Vad som begränsar din prestanda beror ALLTID på vad du gör... De flesta spel ställer framförallt krav på grafikkortet... Behovet av processorkraft varierar ganska stort. Så måste kolla upp varje spel för sig.

Sen när de kommer till grafikkort så handlar de väldigt mycket hur mycket man tycker några extra frames är värt. Hur höga inställning man känner att man måste ha / har råd med. Spelen blir inte så mycket roligare för man har 5 frames extra... Har man dock problem som gör att spelet inte går att spela på något vettigt sätt är förstås en uppgradering mer värd.

Släng begreppet flaskhals i soppkorgen tycker jag. För en dator har inte EN flaskhals... den begränsar av olika komponenter i olika situationer. (Hårddisken begränsar prestandan ofta till exempel)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det finns inget generellt svar på frågan då begreppet flaskhals är relativt. Typ av spel (gpu alt cpu tungt), grafikinställningar, upplösning mm är saker som spelar in. En flaskhals mellan cpu och gpu kan t. ex utjämnas genom att vrida upp grafikgodiset och vice versa.

Om jag nu skulle försöka ge dig något råd är väl i första han kolla benchmark i de spel du har tänkt att spela, leta efter både cpu och gpu tester för att få lite hum om vad som krävs.

Jag skulle ändå gissa på att den inte flaskhalsar ett 7970/680 i de flesta gpu-tunga spel.
Om du åtminstone kunde klocka processorn en aning så minskar din cpu-flaskhals.

Edit: För skojs skull leta jag lite på nätet och hittade denna länk från guru3d: http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7970-cpu-scaling-perf... Läs gärna sammanfattningen

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren Fall jag skulle köpa ny processor ist Vilken slags processor ska jag kolla på då? har moderkort med AM3+ sockel
för att hålla processor på samma nivå som grafikkortet.

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Läste du ens det jag länkade? Sammanfattningen har du här http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7970-cpu-scaling-perf...

Min åsikt är att det är onödigt att lägga de pengarna på en annan processor. Överklocka cpun och lägg pengarna på grafikkortet istället.