Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Frakt vid reklamation?

Permalänk
Avstängd

Frakt vid reklamation?

Hej

Jag köpte för ungefär 2-3 månader sedan en skrivare hos CDON. Idag så har den lagt av, jag tror det är skrivarhuvudet som är kaputt. Hur som helst så tog jag kontakt med de och vill reklamera den. Som bekant är skrivare tung (runt 15-20kg) och ganska bred, då undrar jag: Vem är det som ska stå för frakten? Inte är det väl jag? Skrivaren kosta allt som allo runt 400:- och frakten(har inte räknat de än) kan gå på runt 200:- det är alltså hälften av priset på skrivaren. Finns det någon skriven lag där de står att jag är skyldig att betala frakten? Jag är nämligen inte sugen på att punga ut 200:- för en skrivare som kosta 400:- ,Skrivaren är knappt några månader gammal! Är tacksam för svar.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

snacka med cdon's support så kan de skicka dej en fraktsedel,och därmed får du gratis frakt mvh/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wa((o:

snacka med cdon's support så kan de skicka dej en fraktsedel,och därmed får du gratis frakt mvh/

Har mailat de men ville fråga här för säkerhetsskull Har aldrig tidigare skickat en skrivare, eller skickat stora saker öht därav min osäkerhet

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Entusiast

Vid godkänd reklamation har du rätt till ersättning för alla utgifter du haft i samband med felet. Frakt är ett typexempel på en sådan utgift. Andra exempel är ersättning för resor, telefonsamtal och utebliven arbetstid.

I det här fallet är det garanterat enklast att snacka med CDON. Nätbutiker brukar ha bra deal med posten så det blir enklare för deras del att bara skicka ut en fraktsedel. Då slipper de ju betala tillbaks pengar i slutändan vilket är väldigt mycket krångligare. Det är till och med enklare för dem att skicka fraktsedel gratis och sedan kräva tillbaks eventuell kostnad om det visar sig att skrivaren inte har ett ursprungligt fel. Så maila CDON så löser de garanterat en fraktsedel så det bara är att packa ihop skrivaren i en kartong och sedan lämna in den tillsammans med pappret på närmsta postombud.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Du har inte räknat på frakten men om man skulle säga att den ligger på 150:- (300:- tur och retur) Sedan felsökning och ev. lagning kommer kosta dem dubbla priset på skrivaren, om det är 400:- så jag skulle inte bli förvånad om du får
1. en ny skrivare utan att returnera
eller
2. pengarna tillbaka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Vid godkänd reklamation har du rätt till ersättning för alla utgifter du haft i samband med felet. Frakt är ett typexempel på en sådan utgift. Andra exempel är ersättning för resor, telefonsamtal och utebliven arbetstid.

I det här fallet är det garanterat enklast att snacka med CDON. Nätbutiker brukar ha bra deal med posten så det blir enklare för deras del att bara skicka ut en fraktsedel. Då slipper de ju betala tillbaks pengar i slutändan vilket är väldigt mycket krångligare. Det är till och med enklare för dem att skicka fraktsedel gratis och sedan kräva tillbaks eventuell kostnad om det visar sig att skrivaren inte har ett ursprungligt fel. Så maila CDON så löser de garanterat en fraktsedel så det bara är att packa ihop skrivaren i en kartong och sedan lämna in den tillsammans med pappret på närmsta postombud.

Tack för svaret! Jag får hoppas att de skickar en fraktsedel. Efter ha gjort lite research så verkar det vanligt med att just den modellen så pajar skrivhuvudet väldigt fort...suck.

Skrivet av eddmaan:

Du har inte räknat på frakten men om man skulle säga att den ligger på 150:- (300:- tur och retur) Sedan felsökning och ev. lagning kommer kosta dem dubbla priset på skrivaren, om det är 400:- så jag skulle inte bli förvånad om du får
1. en ny skrivare utan att returnera
eller
2. pengarna tillbaka

Får se hur det blir, tackar inte nej till en helt ny skrivare

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av amanito:

Bump!
Det är alltid kul att veta hur sådana här "ärenden" slutar upp! Har det hänt något mer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eddmaan:

Bump!
Det är alltid kul att veta hur sådana här "ärenden" slutar upp! Har det hänt något mer?

Jo det var så att jag även tog kontakt med Lexmark och vi gick igenom en process där man skulle bl.a rengöra patronenera m.m. och han sa att efter det så bör det inte stå "förbereder skrivaren" i mer än 1 minut. Gör den det så ska jag kontakta de igen så skickar de en ny skrivarhuvud. Har avvaktat med CDON just nu då jag tog kontakt med tillverkaren direkt.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."