Permalänk

Datorn hänger sig

Min dator är bara några veckor gammal, när jag tittar på klipp på youtube och tex kanal5play.se så hänger alltid sig datorn. Det går inte trycka på några tangenter och mus pekaren står helt still, så jag måste stänga av datorn på av/på knappen varje gång den hänger sig. Någon som vet vad felet kan vara? Har en Samsung, windows 7.

Hoppas jag la denna tråd i rätt kategori.

Permalänk
Medlem

Installera om hela Windows osv EFTER att du byggde färdigt datorn.

Drivrutinerna laddar man ned själv från tillverkarnas hemsidor. Lita INTE på att Win 7 och Win Uppdate fixar sånt själv.

Permalänk
Medlem

När det gäller att hålla datorns drivrutiner up-to-date, rekommenderar jag Uniblue DriverScanner 2012. Jag använder det själv och det funkar otroligt bra. Väldigt lätt att använda.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

När det gäller att hålla datorns drivrutiner up-to-date, rekommenderar jag Uniblue DriverScanner 2012. Jag använder det själv och det funkar otroligt bra. Väldigt lätt att använda.

Laddade ner det, men det kostar ju pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

När det gäller att hålla datorns drivrutiner up-to-date, rekommenderar jag Uniblue DriverScanner 2012. Jag använder det själv och det funkar otroligt bra. Väldigt lätt att använda.

-------------
Sitt inte och rekommendera sådant skräp här, bloatware

Drivrutiner till sitt system hämtar man från respektive tillverkare och vet man inte vad det är man har i burken är det dags att ta fram kvittot och läsa innantill

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av caaroliine_:

Laddade ner det, men det kostar ju pengar.

---------------------
Är din dator en bärbar dator eller en stationär till att börja med?
Är den köpt på elgiganten eller liknande ställe eller är den ett eget bygge om det är en stationär?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Har exakt samma problem. Byggt en stationär dator för ett par veckor sen. Hänger sig alltid när jag kollar på film eller spelar spel. Ingen aning vad det kan bero på. Bytt RAM, kollat temperaturen, ominstallerat windows & formaterat hårddisken, uppdaterat alla drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

---------------------
Är din dator en bärbar dator eller en stationär till att börja med?
Är den köpt på elgiganten eller liknande ställe eller är den ett eget bygge om det är en stationär?

Det är en bärbar dator, köpt på elgiganten. Har laddat ner nya drivrutiner till grafik kortet för att se om det hjälper, det stod att man bara skulle klicka på den hämtade filen och följa instruktionerna. Men jag kommer bara till massa olika mappar när jag klickar på filen jag hämtade.

Permalänk
Skrivet av FelixGustavsson:

Har exakt samma problem. Byggt en stationär dator för ett par veckor sen. Hänger sig alltid när jag kollar på film eller spelar spel. Ingen aning vad det kan bero på. Bytt RAM, kollat temperaturen, ominstallerat windows & formaterat hårddisken, uppdaterat alla drivrutiner.

Jobbigt! Jag har inte formaterat om hårddisken ännu, hoppas på att jag slipper göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caaroliine_:

Jobbigt! Jag har inte formaterat om hårddisken ännu, hoppas på att jag slipper göra det.

----------------
Vad du än gör, INNAN någon smart människa ber dig formatera datorn så bränn ut dina återställningsskivor!
Kan inte nog poängtera det så slipper du mycket bekymmer med att hålla på med piratkopierat skräp och annat som inte kommer funka särskilt väl

Såg att det var en bärbar också
Ibland kan det ofta vara så att man har en massa reklamprogramvaror som medföljer bärbara datorer som ställer till det, jag har inte hanterat någon samsung bärbar på länge men de lär väl vara som med alla andra, bort med google toolbars, allt som heter toolbar kan du avinstallera ifrån kontrollpanelen och program/funktioner och sen prova igen och se om dina problem löser sig

Edit:
Dessutom, har du installerat den senaste versionen av adobe flash player?

Om inte så gå in på http://www.adobe.com/se och tryck på adobe flashplayer länken, var noga med att inte låta google toolbars eller liknande installera sig som alla sådana där ställen försöker lura på en
Länken till flash player ligger nere till höger på sidan där även adobe reader också finnns

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

----------------
Vad du än gör, INNAN någon smart människa ber dig formatera datorn så bränn ut dina återställningsskivor!
Kan inte nog poängtera det så slipper du mycket bekymmer med att hålla på med piratkopierat skräp och annat som inte kommer funka särskilt väl

Såg att det var en bärbar också
Ibland kan det ofta vara så att man har en massa reklamprogramvaror som medföljer bärbara datorer som ställer till det, jag har inte hanterat någon samsung bärbar på länge men de lär väl vara som med alla andra, bort med google toolbars, allt som heter toolbar kan du avinstallera ifrån kontrollpanelen och program/funktioner och sen prova igen och se om dina problem löser sig

Edit:
Dessutom, har du installerat den senaste versionen av adobe flash player?

Om inte så gå in på http://www.adobe.com/se och tryck på adobe flashplayer länken, var noga med att inte låta google toolbars eller liknande installera sig som alla sådana där ställen försöker lura på en
Länken till flash player ligger nere till höger på sidan där även adobe reader också finnns

Tack för alla tips! jag har bränt alla skivor, det finns inget som heter toolbar på datorn och jag hade den senaste versionen av adobe flash player. Det ända att göra är att formatera om datorn och hoppas problemet försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av caaroliine_:

Tack för alla tips! jag har bränt alla skivor, det finns inget som heter toolbar på datorn och jag hade den senaste versionen av adobe flash player. Det ända att göra är att formatera om datorn och hoppas problemet försvinner

-------------
Gött, äntligen ngn som bränt ut dem ^^
har fått dagligen dras med nötter som inte gjort det o sen formaterat om med första bästa piratkopia o sen gnäller över att det inte går att få det att funka som det var från början:p

Iallafall, samsung har en inbyggd recovery, men om datorn är såpass ny, så ska inte det egentligen ens behövas
Men om det fungerade från början, så prova det iallafall, om inte så hör av dig till elgiganten så får de fixa problemet åt dig på garanti;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-------------
Sitt inte och rekommendera sådant skräp här, bloatware

Drivrutiner till sitt system hämtar man från respektive tillverkare och vet man inte vad det är man har i burken är det dags att ta fram kvittot och läsa innantill

Jag trodde också att det var skit först, men sen så provade jag det och jag blev väldigt, väldigt förvånad. Uniblue DriverScanner kollar igenom alla ens redan existerande drivrutiner och även komponenter/hårdvara/mjukvara/whatever som finns i ens dator som kräver drivrutiner för att fungera korrekt, men inte har det. Efter genomsökningen, listar den alla föråldrade drivrutiner och rekommenderar en att ladda hem dem, för att sedan installera dem.

Drivrutinerna hämtas från deras server, som ursprungligen kommer från tillverkarens servrar. Ta reda på mer fakta innan du snackar skit om program du ej har provat än. Uniblue DriverScanner körs enbart när man själv vill att det ska köras, precis som CCleaner (ett vilt exempel) och alla andra, riktiga program. Programmet har hjälpt mig att fixa ihop flera olika datorer, så jag är bara tacksam över att det finns. Dessa datorer funkar mycket bättre, jämfört med innan jag körde en genomsökning av programmet och installerade drivrutinerna genom det.

Jag är helt snurrig i huvudet på grund av sjukdom, så ha tålamod med mig
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag trodde också att det var skit först, men sen så provade jag det och jag blev väldigt, väldigt förvånad. Uniblue DriverScanner kollar igenom alla ens redan existerande drivrutiner och även komponenter/hårdvara/mjukvara/whatever som finns i ens dator som kräver drivrutiner för att fungera korrekt, men inte har det. Efter genomsökningen, listar den alla föråldrade drivrutiner och rekommenderar en att ladda hem dem, för att sedan ladda hem dem.

Drivrutinerna hämtas från deras server, som ursprungligen kommer från tillverkarens servrar. Ta reda på mer fakta innan du snackar skit om program du ej har provat än.

------------------
Jobbar i pcbutik, och bloatware är det, det här är för folk som inte har koll på sin hårdvara, det skannar igenom ens fcc-id på saker och ting, dessutom är det lika ofta som den gör fel som rätt
Vad sägs som t e x att den hämtar drivrutiner för realteks produkter när det i själva verket är c-mediakretsar
Eller, att den hämtar versioner till nätverkskort som är kända för att vara instabila
Hur ska en okunnig användare veta att det är just detta som ställt till det för dem, ja, tur att det finns ställen de kan vända sig till för att fixa sånt iaf.

Vet inte hur ofta jag fått rätta till mindre kunnigt folks datorer efter användande av detta program
Uniblue driverscanner kommer från samma skräpföretag som gör registrybooster, ytterligare ett skräpprogram.

Toppen att det hjälpte dig, men som sagt, det är inget som jag som yrkesverksam rekommenderar, sen får folk tycka det de vill om det och om det hjälpt någon är det väl bra och det är min åsikt även privat.

Jag rekommenderar ingen att använda detta

Edit:
Framför allt rekommenderar jag ingen att använda det på en ny dator heller för den delen, då lär det finnas en hemsida och en support från en tillverkare att vända sig till.

För att förhindra mer oftopicprat här i tråden så framhåller jag att vidare diskussion isf tas via pm ifall det infinner sig.

Edit igen *suckar*

Läs ovan igen, jag har min åsikt klar.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------
Jobbar i pcbutik, och bloatware är det, det här är för folk som inte har koll på sin hårdvara, det skannar igenom ens fcc-id på saker och ting, dessutom är det lika ofta som den gör fel som rätt
Vad sägs som t e x att den hämtar drivrutiner för realteks produkter när det i själva verket är c-mediakretsar
Eller, att den hämtar versioner till nätverkskort som är kända för att vara instabila
Hur ska en okunnig användare veta att det är just detta som ställt till det för dem, ja, tur att det finns ställen de kan vända sig till för att fixa sånt iaf.

Vet inte hur ofta jag fått rätta till mindre kunnigt folks datorer efter användande av detta program
Uniblue driverscanner kommer från samma skräpföretag som gör registrybooster, ytterligare ett skräpprogram.

Toppen att det hjälpte dig, men som sagt, det är inget som jag som yrkesverksam rekommenderar, sen får folk tycka det de vill om det och om det hjälpt någon är det väl bra och det är min åsikt även privat.

Jag rekommenderar ingen att använda detta

Edit:
Framför allt rekommenderar jag ingen att använda det på en ny dator heller för den delen, då lär det finnas en hemsida och en support från en tillverkare att vända sig till.

Läs min redigering. Det är bättre än vad du tror -.-

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Formaterade om datorn, tyvärr så har datorn börjat hacka IGEN så fort jag tittar på youtube..