2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jobbigt. Det är väl en USB2 kontakt va? Och 2TB disk? Med 20 MB/sek så kommer det ta 27h att fylla upp den disken.
-Ja, tjena det är jag. Jag ska ta med mig lite filer. Ja, 2TB filer. Jag kommer om 27h. Vi ses överimorgon.

Hade det varit SATA så hade det varit användbart i alla fall. Nu är det ju så att man bara kan använda den som backup. Den går inte att använda för att snabbt flytta filer till kompisar, för det kräver massa planerande. Då använder man hellre nåt annat, som är snabbt.

Även om jag håller med dig om att usb är i det snålaste laget men hur ofta tar du med dig "lite" filer snabbt till en polare? och med lite menar jag 2TB. Aldrig skulle jag nog säga, det vanligaste är väl att man går över med ett par, tre filmer på kanske 20gb.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Skrivet av saddam:

Jobbigt. Det är väl en USB2 kontakt va? Och 2TB disk? Med 20 MB/sek så kommer det ta 27h att fylla upp den disken.
-Ja, tjena det är jag. Jag ska ta med mig lite filer. Ja, 2TB filer. Jag kommer om 27h. Vi ses överimorgon.

Hade det varit SATA så hade det varit användbart i alla fall. Nu är det ju så att man bara kan använda den som backup. Den går inte att använda för att snabbt flytta filer till kompisar, för det kräver massa planerande. Då använder man hellre nåt annat, som är snabbt.

Vem tar seriöst med 2TB till en kompis ?
Varför inte ta hela disken ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Kan dom sälja det då ? Skrämmande om hårddisk tillverkarna kan göra defekta produkter och sälja dom när dom vet att dom är defekta.

Vad vet jag...hur kommer det sig annars att någon säljer 2,5" 2TB diskar för 599kr...de lär ju inte sälja dem med förlust...alltså måste de ha köpt dem väldigt billigt...nästan fått dem gratis (kanske för att sedan reparera/sortera ut de som går att använda)...CDon tjänar ju också pengar på dem...högsta kvalitet till lägsta pris...nej tror inte det...har själv varit med om att sälja produkter med olika kvalitetsstatus på olika marknader genom olika kanaler och med olika märkning...trots att det är exact samma produkt...så varför är det inte möjligt att det är sekunda produkter?
Hade det varit felfria produkter hade de varit märkta Seagate eller WD...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Om man har läst tråden från början och har sett bilderna på ett sånt öppnat "chassi" så ser man att de är vanlig sata kontakt i de så jag lär inte tro nått om usb direkt på disken förends nån fått sin och öppnat.

Hoppet om sata finns ännu

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Skrivet av Core2Quad:

Om man har läst tråden från början och har sett bilderna på ett sånt öppnat "chassi" så ser man att de är vanlig sata kontakt i de så jag lär inte tro nått om usb direkt på disken förends nån fått sin och öppnat.

Då är vi ett antal som fortfarande tror det...ser nämligen ut som ett standard chassi...tror att CDon öppnat och en oinvigd har då sett kretskortet med usbporten...utan att kolla om disken går att ta bort...varför märka chassit med texten SATA om det är ett chassi med specialkontakt...tror inte det;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd

Spännande tråd det här. Äter chips som smakar varma mackor;)

Permalänk
Medlem

är Cdon säkra på att alla diskar är diskar och utan sån skit med muttrar? det kan vara så att den som sålde diskarna till Cdon skickade en bra o felfri disk så att Cdon skulle testa och öppna, och resten är skit?

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk

Yep...så kan det vara...men då är det ju CDon som blivit lurad eller hur?
Får man en sådan disk så är det ju bara att returnera den till CDon...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Core2Quad:

Den enda hittills kända 2½" 2TB disken har USB-interface direkt på kontrollerkortet.
http://www.storagereview.com/2tb_western_digital_my_passport_...

"The drive is similar to the 1TB WD10TPVT found in the My Passport Studio, although this one integrates the USB 3.0 controller with the circuit board of the drive, allowing for fewer internal components and circuitry. It also prevents us from popping the drive outside of this enclosure and using it inside another device as a SATA notebook hard drive."

Men vill man vara lite positiv, kan man ju tänka sig att WD har producerat diskar med SATA-gränssnitt också,
som de nu säljer ut via 3:e-partskanaler.

Enligt hypotesen att 15mm tjocka satadiskar inte har någon egentlig marknad,
då de inte passar i några nu saluförda bärbara datorer.

Fo3

Edit: Om det verkligen handlar om WD-disken, så har den alltså USB3 enligt ovan.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Den enda hittills kända 2½" 2TB disken har USB-interface direkt på kontrollerkortet.

"The drive is similar to the 1TB WD10TPVT found in the My Passport Studio, although this one integrates the USB 3.0 controller with the circuit board of the drive, allowing for fewer internal components and circuitry. It also prevents us from popping the drive outside of this enclosure and using it inside another device as a SATA notebook hard drive."

Men vill man vara lite positiv, kan man ju tänka sig att WD har producerat diskar med SATA-gränssnitt också,

Fo3

Edit: Om det verkligen handlar om WD-disken, så har den alltså USB3 enligt ovan.

och har den USB3 så är det ju nice!

Hmm, mysko detta. Det "är" usb (enligt cdon som öppnat), men står på spec'sen att det är usb2, vilket det inte borde vara för den "enda" 2,5" 2TB disken har usb3. Samtidigt står det sata på lådan..
Hmm..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Dom skrev ju inget om detta

Vad har detta med CDON att göra ?

Hoppas du inte är seriös med den frågan...

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Fo3

Seagate har iofs gått ut med info i mars att de hade nått så de kunde leverera 2TB 2.5" med HAMR

Det jag personligen tror är att det inte är wd-diskar utan seagate-diskar om det kommer några alls.

Storleken på disken lär inte stämma i vilket fall:
Dimensioner: 141x80x17 mm , och disken oavsett tillverkare så enligt enkel matte så är de 4 platters oavsett tillverkare
och anslutningsgränssnitt och därigenom 15mm höga och inte passar varken i laptop-chassin,
interna omvandlare (5.25 -> (x) in (y) converters), hot-swap i rack.

Sedan är det en oem-leverans/beställning så är det säkert billigare att bara sätta på en usb 2.0 än sata/usb 3.

Dock är det ju en bedrift hur man har lyckats fått tag på diskar med senaste tekniken för väldigt lågt pris.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Kanske är Toxicstone Cowboyen från Staffanstorp som syns i Byggmax reklamen på TV;)

Synsk

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Vad vet jag...hur kommer det sig annars att någon säljer 2,5" 2TB diskar för 599kr...de lär ju inte sälja dem med förlust...alltså måste de ha köpt dem väldigt billigt...nästan fått dem gratis (kanske för att sedan reparera/sortera ut de som går att använda)...CDon tjänar ju också pengar på dem...högsta kvalitet till lägsta pris...nej tror inte det...har själv varit med om att sälja produkter med olika kvalitetsstatus på olika marknader genom olika kanaler och med olika märkning...trots att det är exact samma produkt...så varför är det inte möjligt att det är sekunda produkter?

Nu var frågan mer menad åt lagligt och olagligt. Tror inte att dom måste sortera hårddiskarna efteråt, detta skulle ta väldigt länge beroende på vad dom gör för tester givetvis. Det är inte säkert att CDON tjänar på detta, kan vara för att locka kunder att köpa från deras företag också.

Citat:

Hade det varit felfria produkter hade de varit märkta Seagate eller WD...

Beror på vad du menar med icke felfri men för mig så låter det som att disken inte fungerar eller att den kommer gå sönder när som helst.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Var mer än 1.5 vecka sen första personen beställde, är det ingen som har fått den än?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Var mer än 1.5 vecka sen första personen beställde, är det ingen som har fått den än?

De skickar alla efter att kampanjen är avslutad. Det står ju klart och tydligt i produktbeskrivningen på cdons hemsida.
"Beräknad Leverans: 2012-06-18 till 2012-06-28
Produkten levereras efter avslutad kampanj"

Permalänk
Medlem

Är galet nyfiken på hur detta ska sluta.
Är även galet sugen att beställa en själv.
kan man koppla en extern hdd direkt tilln router och ha som lagring/säkerhetskopior eller måste man ha en nas/server då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Är galet nyfiken på hur detta ska sluta.
Är även galet sugen att beställa en själv.
kan man koppla en extern hdd direkt tilln router och ha som lagring/säkerhetskopior eller måste man ha en nas/server då?

Skickades från m.sweclockers.com

Beställde själv 5 med höstkampanjen, tänkt ta 5 till på faktura bara sälja vidare.

Ja om den har USB, bästa är att googla, har den inte usb så lär det inte gå, om du inte köper adapter men hastigheterna är inget att hurra över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Det beror på vilken router du har, men många någorlunda moderna routrar har stöd för att dela ut en USB-enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Core2Quad:

Precis, och är det inte SATA som det står att det är så är det ju bara att returnera grejerna till CDON, man har sålt något som inte visar sig vara vad det skulle vara.

Inte värre än så.

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Hoppas du inte är seriös med den frågan...

?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Core2Quad:

De har angett att det sitter usb direkt på disken (1-2 sidor bak i tråden). Chassi-bilderna är troligtvis universal och mer avsedda för 1tb.

Permalänk
Medlem

Nu är kampanjen borttagen...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Nu är kampanjen borttagen...

Nej, den är kvar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Nej, den är kvar.

Inte på förstasidan med smartdeals...

Hann precis med att beställa en av USB 3 diskarna innan dom försvann för nu är allt borta...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Inte på förstasidan med smartdeals...

Hann precis med att beställa en av USB 3 diskarna innan dom försvann för nu är allt borta...

Vilken av dom var USB 3? Den som såg ut som en seagate som var usb 2 och 3?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Vilken av dom var USB 3? Den som såg ut som en seagate som var usb 2 och 3?

Just den var det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mm. Nu verkar produktsidan vara borta. Känns som ett dåligt tecken

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Just den var det..

Tur, jag säkrade och slängde iväg en beställning på en sån när jag skulle kolla om du hade rätt i att kampanjen var slut, lika bra att ha en man kan avbeställa om 2tb finns på riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Tur, jag säkrade och slängde iväg en beställning på en sån när jag skulle kolla om du hade rätt i att kampanjen var slut, lika bra att ha en man kan avbeställa om 2tb finns på riktigt.

Bra att ha en i reserv Betalade 449:- för min med Smartdealrabatt...

Visa signatur