Asus Geforce 680 dc 2 Top SLI Problem [Hjälp]

Permalänk
Medlem

Asus Geforce 680 dc 2 Top SLI Problem [Hjälp]

Hej jag bytte ut mina asus geforce 580 dc 2 som satt I samma burk som jag har nu. Fick hem två stycken asus geforce 680 dc 2 TOP.
Mitt problem är att jag har kopplat I dessa nya korten och slagit på sli I nvidias kontrolpanel och får mindre fps I jämförelse med mina två 580 i sli.
Jag tyckte detta var underligt så jag provade att slå av SLI och märkte då ingen skillnad utan snarare en förbättring i fps. Hjälp?

Battlefield 3 - 580 dc 2 SLI 80 - 160 fps
Battlefield 3 - 680 dc 2 top SLI 40 - 110 fps
Battlefield 3 - 680 dc 2 top Single 90 - 140 fps

Har ett nätagg på 1250 watt
Moderkort ASUS CROSSHAIR V FORMULA 990FX AM3+ ATX

SLI fungerade felfritt med mina gamla kort. Kan jag lösa detta?

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig riktigt men har en fråga.

Vart fick du tag i Asus GTX680 CUII TOP-modellen? Trodde inte att den hade släppts än..? Eller..? :S

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxA:

Hej jag bytte ut mina asus geforce 580 dc 2 som satt I samma burk som jag har nu. Fick hem två stycken asus geforce 680 dc 2 TOP.
Mitt problem är att jag har kopplat I dessa nya korten och slagit på sli I nvidias kontrolpanel och får mindre fps I jämförelse med mina två 580 i sli.
Jag tyckte detta var underligt så jag provade att slå av SLI och märkte då ingen skillnad utan snarare en förbättring i fps. Hjälp?

Battlefield 3 - 580 dc 2 SLI 80 - 160 fps
Battlefield 3 - 680 dc 2 top SLI 40 - 110 fps
Battlefield 3 - 680 dc 2 top Single 90 - 140 fps

Har ett nätagg på 1250 watt
Moderkort ASUS CROSSHAIR V FORMULA 990FX AM3+ ATX

SLI fungerade felfritt med mina gamla kort. Kan jag lösa detta?

Vad kör du med för cpu? Kör tex msi afterburner och kolla activityn på korten. Kanske cpun som börjar flaska?

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Em sak slog mig, varför bytte du? Du hade redan långt över 60 fps i bf3 så förstår inte varför du bytte?
Och din fråga svarar jag att din processor troligen flaskar, eftersom det är en AMD (no offens, är ingen fanboy)

Permalänk

Hans prolle kan ju knappas flaska om han hade mer med 580 korten...han borde ju komma upp i minst det samma med dom nya, däremot kanske det inte går över det för att prollen inte orkar men den kan ju inte flaska 680 mer än 580...

Jag skulle tipa på drivisarna...har du testat olika eller har du bara kört på senaste?

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

mitt tips är att kolla tempen på korten för när dom är i sli är dom mycket varmare.

Dessa är mycket högre klockade från fabrik och i sli lär dom bli enormt varma om dom är nära
varandra och lär behövas fläkt i dörrsidan och ett under för ett få ner tempen misstänker jag
och hoppas att du har detta.

För vet en kompis som hade 560ti i sli som är 2 slots kort och började överklocka och märkte det du lider av
och berodde på överhettning.

Annars kan det bero på att bioset har fel med pci e 3.0 inställt fast det bara klarar 2.0 och då kan man
också få dessa problem och då får man låsa det i pcie 2.0 som jag förstått det.

Är dom 2 spontana sakerna jag kan komma på.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Kan inte hjälpa dig riktigt men har en fråga.

Vart fick du tag i Asus GTX680 CUII TOP-modellen? Trodde inte att den hade släppts än..? Eller..? :S

Den har släppts, och ett fåtal (Inklusive undertecknad ) har fått dem levererade. Dock råder fortsatt brist.

Permalänk
Medlem

Glömde påpeka att du måste självklart belasta korten när du kollar tempen kör igång ungine heaven , furmark eller 3d mark 11 och ha koll på tempen i msi afterburner tex.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det är säkert temp problem Jag har själv två såna i sli och det översta kortet blir 77grader i BF3 och då har jag också bra luftflöde. När jag körde 3dmark11 så gick den upp i 95 grader. Sista gången jag körde 3mark11 med två dc2 Fick dålig score också så antar att det var tempsen som förstörde..

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk

Jag sitter oxå på 680 sli, har läst runt lite och verkar vara många som får dålig prestanda med sli(jag är med). det beror säkert på drivrutinerna.

Det kommer nog förbättras markant när det kommer nya drivisar

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87 Deluxe | CPU: i7 4770K | GFX: Gigabyte 1070 G1 | Nätagg: NZXT HALE 90 750W | Ram minnen: Corsair Vengeance 16GB | CPU kylare: Thermalright Silver Arrow SB-E | Chassi: Corsair 650D
Skärm: AOC AGON AG271QG | Tangentbord: Corsair Strafe RGB | Mus: Logitech G pro | Hörlurar: Audio-Technica M50X

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet tack för feedback.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av NoxA:

Jag har löst problemet tack för feedback.

... Vad var felet/lösningen då?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

... Vad var felet/lösningen då?

Alltid lika roligt när folk inte förklarar efter att ha fått massor av tips :).

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Alltid lika roligt när folk inte förklarar efter att ha fått massor av tips :).

håller fan med dej.

Permalänk
Skrivet av NoxA:

Jag har löst problemet tack för feedback.

Haha du måste ju berätta vad problemet var! Kom igen nu

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Ja klart.

Problemet är löst då jag använde ett benchmarkprogram och jämförde fps och poäng emot andra som har 680 gtx sli och jag kunde då se att jag låg inom den rätta ramen. Jag har dock fortfarande problem med att få upp fps I många spel så som battlefield 3, crysis 2, starcraft 2. Som i crysis ligger jag på 60 fps när allt är maxat inc dx11 och high def textures medans andra med samma kort ligger på stadiga 120 fps. Fortfarande nått som krånglar men enligt heaven beanchmark ligger jag alltså på rätt poäng. Nu vet jag att min SLI fungerar även om den är dålig i vissa spel.

Permalänk
Medlem

Just det.

Jag har en AMD FX 4 CORE 4.2 GHZ. Mina kort går aldrig över 65 C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxA:

Jag har en AMD FX 4 CORE 4.2 GHZ. Mina kort går aldrig över 65 C

Jaha, då flaskar din CPU dina grafikkort ;/

Permalänk
Medlem

Ok

Något förslag på en riktigt bra processor?
vad sägs om den här? - INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
eller - INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011

eller ska jag spara pengar och vänta på Vishera?

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

mitt tips är att kolla tempen på korten för när dom är i sli är dom mycket varmare.

Dessa är mycket högre klockade från fabrik och i sli lär dom bli enormt varma om dom är nära
varandra och lär behövas fläkt i dörrsidan och ett under för ett få ner tempen misstänker jag
och hoppas att du har detta.

För vet en kompis som hade 560ti i sli som är 2 slots kort och började överklocka och märkte det du lider av
och berodde på överhettning.

Annars kan det bero på att bioset har fel med pci e 3.0 inställt fast det bara klarar 2.0 och då kan man
också få dessa problem och då får man låsa det i pcie 2.0 som jag förstått det.

Är dom 2 spontana sakerna jag kan komma på.

Du vet väl att GTX 580 är mycket varmare än 680? Om två stycken 580n klarade sig bra så ska väl två 680n inte har några problem?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av MaggaNaaowK:

Jag sitter oxå på 680 sli, har läst runt lite och verkar vara många som får dålig prestanda med sli(jag är med). det beror säkert på drivrutinerna.

Det kommer nog förbättras markant när det kommer nya drivisar

Trodde 680 hade WHQL godkända drivers? Borde inte detta infatta att SLI skalningen inte är urkass?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxA:

Något förslag på en riktigt bra processor?
vad sägs om den här? - INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
eller - INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011

eller ska jag spara pengar och vänta på Vishera?

Du kommer behöva köpa nytt moderkort, kanske RAM också. Jag skulle väntat om du får 60fps+ i spel

Permalänk
Medlem

En fråga till ts. Hur tänkte du när du balanserade ditt system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Du vet väl att GTX 580 är mycket varmare än 680? Om två stycken 580n klarade sig bra så ska väl två 680n inte har några problem?

Han har två st DC2 i sli. Dem blir väldigt varma tillsammans, (ligger väldigt nära varann, tar upp 3slots), och dem är även överklockade

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Han har två st DC2 i sli. Dem blir väldigt varma tillsammans, (ligger väldigt nära varann, tar upp 3slots), och dem är även överklockade

Men....Han hade ju två stycken DC2 580 förut, så det blir fortfarande inte värre än det var innan.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Men ditt fån....Han hade ju två stycken DC2 580 förut, dessa tar upp 3 slots, 670 DC2 tar INTE upp 3 slots, utan bara 2

Vill bara påpeka att TS har 2 st 680 och de är 3 slot.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Vill bara påpeka att TS har 2 st 680 och de är 3 slot.

Okej fortfarande ingen förändring från förut, eftersom han hade 2 DC2 då också, så skulle ju varit mycket varmare förut.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej fortfarande ingen förändring från förut, eftersom han hade 2 DC2 då också, så skulle ju varit mycket varmare förut.

Sant. TS har en AMD processor så det är nog den som flaskar ner systemet.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Sant. TS har en AMD processor så det är nog den som flaskar ner systemet.

Men...det kan ju inte flaska 680s mer än den flaskar 580s....handlar förmodligen om problem med drivrutiner.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

ibland undrar jag hur vissa tänker.. alla tjatar om processorn och att den skulle flaska när TS tydligt skriver att skillnaden är att sli skalningen är sämre med 680sli vs hans gamla 580 sli setup, för övrigt skulle jag råda ts att köpa en 8120 och klocka den om personen ifråga inte vill köpa nytt mobo och processor för brist på watt verkar ju inte TS ha^^