Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av serenity64:

Du beskriver en vanlig MBP. Det finns valmöjligheter. Vanliga MBP med det du beskriver (utbytbara delar) eller den nya retina MBP. Förstår alltså inte riktigt problemet. Om du vill kunna byta delar är det väl bara att skaffa vanliga MBP. Den har dessutom ethernet.

Ja, men det jag menar är att det finns inte speciellt många användningsområden när det gäller denna datorn eftersom att det är bra för alla att kunna uppgradera/felsöka sina datorer.

Skrivet av mludd:

Och ändå är det väldigt många företag, både stora och små, som aldrig uppgraderar laptops (eller desktops för den delen). De köper maskiner som är kraftiga nog att användas 2-3 år och sen skrivs de helt enkelt av och nya köps in. Går hårdvara sönder så reparerar de inte den, de ger användaren en maskin som de har i reserv för just såna situationer och skickar tillbaka den trasiga maskinen till återförsäljaren/tillverkaren.

Att sitta och skruva i enskilda desktops och laptops är för väldigt många företag en helt onödig utgift, det är inte värt tiden som skulle gå åt till det.

Väldigt många företag är att ta i. Jag vet inte hur företag som använder mac hanterar sådana sitsar. Men hos oss så ringer folk väldigt ofta in och har andra minnen än vi levererar. Sen har vi ju garantier där tekniker kommer ut och fixar problemet direkt, men detta är i stort sett omöjligt för denna datorn att göra. Det går inte fel söka eller byta ut någon liten del av datorn eftersom att allt sitter ihop. Hur mycket tjockar blir datorn liksom? handlar om kanske 3 mm för att saker inte ska sitta ihop.

Vad skulle du föredra själv? Kunna fixa problem själv och uppgradera datorn själv eller göra datorn 2-5mm smalare? Vad vinner du egentligen på att datorn är 2-5mm tjockare? Jo, det ser ju snyggt ut, visst. Men det är inte alls värt det med tanke på vad du förlorar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Väldigt många företag är att ta i. Jag vet inte hur företag som använder mac hanterar sådana sitsar. Men hos oss så ringer folk väldigt ofta in och har andra minnen än vi levererar. Sen har vi ju garantier där tekniker kommer ut och fixar problemet direkt, men detta är i stort sett omöjligt för denna datorn att göra. Det går inte fel söka eller byta ut någon liten del av datorn eftersom att allt sitter ihop. Hur mycket tjockar blir datorn liksom? handlar om kanske 3 mm för att saker inte ska sitta ihop.

Där jag jobbat genom åren har det överlag varit Wintel som varit det som körts på desktops och laptops, utom för personer i mer specialiserade roller (utvecklare, sysadmins, administrativ personal) som fått välja lite mer fritt. Och ja, överlag så har det körts på "funkar inte längre? Är det mjukvaran? Ok, ta en ny." följt av att hårdvaran skickats tillbaka till ÅF.

Citat:

Vad skulle du föredra själv? Kunna fixa problem själv och uppgradera datorn själv eller göra datorn 2-5mm smalare? Vad vinner du egentligen på att datorn är 2-5mm tjockare? Jo, det ser ju snyggt ut, visst. Men det är inte alls värt det med tanke på vad du förlorar.

Helst skulle jag vilja ha både och men beroende på vilket nisch datorn skall fylla så är det antingen det ena eller det andra. För min huvudsakliga bärbara jobbdator? tunnare och lättare varje dag, jag bryr mig inte om att uppgradera, trixa, reparera och så med jobbdatorer. Jag har en liknande inställning till min huvud-arbetsstation hemma också, den är en Mac av en anledning, det är en UNIX-maskin som fungerar direkt ur lådan utan att jag behöver krångla med drivrutiner, konfiguration av desktop-miljö och liknande. Skillnaden där är naturligtvis att jag i aningen högre grad får fixa problem själv (dock så har jag en backup-netbook just för ifall min huvudsakliga arbetsstation skulle sluta fungera och jag inte orkar fixa den just då, har aldrig behövt använda den för detta hittills).

DU säger att det är "inte alls värt det". Det är DIN åsikt, utifrån DITT use case. Alla är inte du, alla använder inte sin(a) dator(er) på precis det sätt du gör, alla har inte samma behov och önskemål. Tänk på det.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Så skärm är inte hårdvara..? Mjuk-/programvara kanske?

Jodå, har inte sagt annat heller, men skärm är absolut inte det som avgör ett köp av laptop och 1080p skärmar duger gott o väl åt folk idag..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk

Kul och köpa dator för 20k plus med ett års garantitid och sen inte kan byta batterier.. Hahaha..

Edit; Varför limma?? Batterier med gånghål som skruvas i chassit borde ju ta mindre plast? Elle tänker jag fel här, limmar jag ihop min soffa från mio så blir den mindre då? ;D

Permalänk
Medlem

Det är roligt för att på SweClockers försvarar jag Apple från alla haters. Och på Macrumors sitter jag och håller med många av åsikterna från SweC's haters pga de överflödiga Apple-hyllningarna från alla fans som gör mig äcklad.

Är lite kluven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det är roligt för att på SweClockers försvarar jag Apple från alla haters. Och på Macrumors sitter jag och håller med många av åsikterna från SweC's haters pga de överflödiga Apple-hyllningarna från alla fans som gör mig äcklad.

Är lite kluven.

Jag brukar ha min åsikt oavsett vad folk runt om mig tycker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Kul och köpa dator för 20k plus med ett års garantitid och sen inte kan byta batterier.. Hahaha..

Edit; Varför limma?? Batterier med gånghål som skruvas i chassit borde ju ta mindre plast? Elle tänker jag fel här, limmar jag ihop min soffa från mio så blir den mindre då? ;D

Batterierna saknar skyddshölje, du har inget o skruva i. oxå anledningen till att de tar mindre plats och datorn kan göras tunnare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag brukar ha min åsikt oavsett vad folk runt om mig tycker..

Bra för dig! Det har jag också.

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul... nu när det kommer nya mac modeller kommer folk in med massa försäkringsärenden enligt de jag känner som jobbar på dem olika kedjorna i Sverige. Försäkringsbolagen måste hata när Apple släpper nya produkter, för då går plötsligt iPad, iPhone och Macdatorer sönder som sjutton

För oss som har eller jobbat i butiksbranschen är det sjukt hur uppenbart de är att folk begår bedrägeri hur gör man sönder en mac liksom? den är inte ens i plast .'

Det roligaste med det hela är när dem får reda på att de kommer få en ny dator, men som är samma som deras gamla (alltså inte den nya modellen för den gamla går att få tag på ) och man ser deras reaktion. Plötsligt i butiken hinner dem inte lösa det utan måste plötsligt väldigt snabbt åka iväg och säger att de får lösa de någon annan dag. DÅ ringer man in till försäkringsbolaget dem har och förklarar vad som skett, att man kan få tag på en likadan kunden hade. Om han sedan går någon annanstans och de slår in rekvisitionen kommer det upp och han får ingen ny (man har skyldighet att anmäla misstankar om försäkringsbedrägerier när man som företag tar emot rekvisitioner) haha

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Batterierna saknar skyddshölje, du har inget o skruva i. oxå anledningen till att de tar mindre plats och datorn kan göras tunnare.

Men du menar alltså att det inte går att designa batterier på något annat sätt än att limma fast dom för att datorn ska vara smal? Hur ser det ut i Asus zeenbook mfl är alla batteripack limmade där också?

Klart att det går att designa så du kan fästa batterierna med skruv, eller det är vad jag tror iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Rätt till två års garanti? Haha...

Garanti är högst valfritt att erbjuda, däremot har konsumenterna i Sverige den så kallade reklamationsrätten att luta sig mot i vissa fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Man har rätt till 6 månaders garanti, sist jag läste konsumentköplagen och vad jag vet har de inte ändrat den sen dess. Hela grejen med reklamationsrätt är att du ska bevisa att felet på produkten är tillverkarens fel och inte ditt eget men de första 6 månaderna från att produkten började användas så ses alltid felet som tillverkarens fel. Sedan är det ju väldigt få tillverkare/butiker som erbjuder mindre än 1 års garanti som standard!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Där jag jobbat genom åren har det överlag varit Wintel som varit det som körts på desktops och laptops, utom för personer i mer specialiserade roller (utvecklare, sysadmins, administrativ personal) som fått välja lite mer fritt. Och ja, överlag så har det körts på "funkar inte längre? Är det mjukvaran? Ok, ta en ny." följt av att hårdvaran skickats tillbaka till ÅF.

Många utav prylarna som vi säljer tex workstations och laptops kostar 20 000kr/st utan något extra ram osv. Folk slänger inte bara iväg dessa datorerna direkt efter det har gått sönder. De köper extra garanti i 3 år med onsite garanti för att en tekniker ska komma ut. Ringer ofta folk med 3år gamla datorer som vill se vad vi kan göra med dem och vad priset kommer bli att byta delen, eftersom att datorerna har sånt sjukt dyrt inköps pris.

Det vore ju rätt skamligt att slänga bort datorer för 20k+. Alla företag har väll en ekonomi avdelning och vill spara så mycket pengar som möjligt? Köpa ny hårddisk, ram eller dyl är inte speciellt dyrt och det är en värd investering om datorn kan hålla 1-2år till efter garantin. Då kanske företaget har tjänat ett bar 100 000kr på ett par timmars arbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Många utav prylarna som vi säljer tex workstations och laptops kostar 20 000kr/st utan något extra ram osv. Folk slänger inte bara iväg dessa datorerna direkt efter det har gått sönder. De köper extra garanti i 3 år med onsite garanti för att en tekniker ska komma ut. Ringer ofta folk med 3år gamla datorer som vill se vad vi kan göra med dem och vad priset kommer bli att byta delen, eftersom att datorerna har sånt sjukt dyrt inköps pris.

Det vore ju rätt skamligt att slänga bort datorer för 20k+. Alla företag har väll en ekonomi avdelning och vill spara så mycket pengar som möjligt? Köpa ny hårddisk, ram eller dyl är inte speciellt dyrt och det är en värd investering om datorn kan hålla 1-2år till efter garantin. Då kanske företaget har tjänat ett bar 100 000kr på ett par timmars arbete

Jag tycker det låter som ett skumt sätt att gå tillväga på, för DESKTOPS och LAPTOPS (alltså inte servrar och "one off"-arbetsstationer för 50-100k).

Det vanligaste jag sett är återigen att företaget inte självt sväljer kostnaden för trasig hårdvara utan RETURNERAR denna till ÅF eller tillverkare och får ersättningshårdvara tillbaka (alternativt reparerad även om det är väldigt ovanligt).

För detta syfte brukar man då alltid ha några reserver av sina "standardmodeller" så att den användare som råkar ut för en trasig dator inte behöver vänta på reparation eller retur, man ger bara användaren en ny maskin och blåser in en ny OS-image över nätverket på under tjugo minuter. Den trasiga datorn skickas till ÅF/tillverkare som får stå för kostnaden av reparation/utbyte.

Installation av extra minne, disk o.s.v. tar tid, beställning måste göras, maskinerna i fråga måste tas ur drift, antingen får man ta en hel hög ur drift på en gång över en natt (saftig övertidsersättning för personal) eller stå utan datorer dagtid eller så får man lov att logga i detalj exakt vilken hårdvara varje maskin har (DSK073-STHLM-KST-SE har 4 GB RAM, DSK074-STHLM-KST-SE har 12 GB RAM, LAP031-GBG-SE har 6 GB RAM o.s.v) och båda dessa situationer är för många företag EKONOMISKT OFÖRSVARBARA (d.v.s. det är onödiga utgifter).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag tycker det låter som ett skumt sätt att gå tillväga på, för DESKTOPS och LAPTOPS (alltså inte servrar och "one off"-arbetsstationer för 50-100k).

Det vanligaste jag sett är återigen att företaget inte självt sväljer kostnaden för trasig hårdvara utan RETURNERAR denna till ÅF eller tillverkare och får ersättningshårdvara tillbaka (alternativt reparerad även om det är väldigt ovanligt).

För detta syfte brukar man då alltid ha några reserver av sina "standardmodeller" så att den användare som råkar ut för en trasig dator inte behöver vänta på reparation eller retur, man ger bara användaren en ny maskin och blåser in en ny OS-image över nätverket på under tjugo minuter. Den trasiga datorn skickas till ÅF/tillverkare som får stå för kostnaden av reparation/utbyte.

Installation av extra minne, disk o.s.v. tar tid, beställning måste göras, maskinerna i fråga måste tas ur drift, antingen får man ta en hel hög ur drift på en gång över en natt (saftig övertidsersättning för personal) eller stå utan datorer dagtid eller så får man lov att logga i detalj exakt vilken hårdvara varje maskin har (DSK073-STHLM-KST-SE har 4 GB RAM, DSK074-STHLM-KST-SE har 12 GB RAM, LAP031-GBG-SE har 6 GB RAM o.s.v) och båda dessa situationer är för många företag EKONOMISKT OFÖRSVARBARA (d.v.s. det är onödiga utgifter).

Våra kunder har också backup datorer, dock behövs det inte lika mycket som det kommer behövas med denna datorn. Att beställa/fixa en dator tar 1 arbetsdag och det är VÅRA tekniker som gör det. Sen att hålla koll på hårdvaran är inte svårare än att ringa in till oss och fråga vad för hårdvara som sitter i.

Jag kunde förstå om denna datorn kostade typ 5-10k. Då kostar den som en vanlig desktop/laptop. Men denna datorn kommer ju kosta runt 18k och uppåt. Med andra ord kommer den kosta lika mycket som en lättare workstation. Då är det ingen dator man bara "byter ut". Det är mycket billigare för företaget att ringa in till en support, få ut en tekniker, som sedan kommer ut och fixar problemet. För oss tar det en arbetsdag att skicka ut en del till kunden eller skicka ut våran tekniker. Du kan tillochmed få ut en tekniker inom 4 timmar och fixa problemet.

Det spelar liksom ingen roll om det är ett stort eller litet företag. Detta är en dator för typ 18k+, köper du in många eller lite av dessa datorer så blir det en jävligt dyr historia och efter ett år finns risken att skiten går sönder och inte kan du göra ett skit åt det.

Det är mer ekonomiskt rätt att få en dator fixad än att bara slänga den. Kanske inte om det är en dator till 5-10k. Men en dator som kostar 20k styck är alltid värd att laga ekonomiskt sätt. Köper du in 100 av dessa datorer och så går kanske 3 sönder. Då tar det inte alls mycket tid att få de 3 datorerna fixade. Är det verkligen värt att lägga 60 000kr på att köpa nya datorer? Att byta hårddisk, ram eller liknande tar högst en timme per dator (om du ska ominstallera). De flesta företag har tekniker som står för nätverk och datorer, så de har alltid folk till att göra dessa jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Det är mer ekonomiskt rätt att få en dator fixad än att bara slänga den. Kanske inte om det är en dator till 5-10k. Men en dator som kostar 20k styck är alltid värd att laga ekonomiskt sätt. Köper du in 100 av dessa datorer och så går kanske 3 sönder. Då tar det inte alls mycket tid att få de 3 datorerna fixade. Är det verkligen värt att lägga 60 000kr på att köpa nya datorer? Att byta hårddisk, ram eller liknande tar högst en timme per dator (om du ska ominstallera). De flesta företag har tekniker som står för nätverk och datorer, så de har alltid folk till att göra dessa jobb.

Som sagt, från vad jag sett så är det sällan företag själv köper in nya datorer när gamla går sönder, de skickar tillbaka till ÅF/tillverkare och betalar naturligtvis inte för ersättningsmaskinerna. Och att slänga ner maskinerna i en låda och skicka iväg ses uppenbarligen av många företag som betydligt mer ekonomiskt än att låta helpdeskpersonalen serva maskiner on-site (vilket skulle kräva ett mindre lager reservdelar för just detta syfte samt tidsåtgång för felsökning och reparation).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk

Shiiit va griniga folk blev för att Apple släppte en ny laptop.
Om den är så hemskt kass och dyr kan ni ju testa att inte köpa den helt enkelt :')

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Som sagt, från vad jag sett så är det sällan företag själv köper in nya datorer när gamla går sönder, de skickar tillbaka till ÅF/tillverkare och betalar naturligtvis inte för ersättningsmaskinerna. Och att slänga ner maskinerna i en låda och skicka iväg ses uppenbarligen av många företag som betydligt mer ekonomiskt än att låta helpdeskpersonalen serva maskiner on-site (vilket skulle kräva ett mindre lager reservdelar för just detta syfte samt tidsåtgång för felsökning och reparation).

De större företagen som tex dell, hp, lenovo har ju ett lager med massor av reserv delar, så delarna är oftast inga problem att få tag på.

Jag har dock svårt att tro att de bara skickar tillbaka burkarna och får en ny utan att betala ifall de är utanför garanti. Så funkar det verkligen inte på mitt företag/de företagen som jag jobbar med.

Skrivet av SuperZnake:

Shiiit va griniga folk blev för att Apple släppte en ny laptop.
Om den är så hemskt kass och dyr kan ni ju testa att inte köpa den helt enkelt :')

Griniga? Man har väll alltid rätt att trycka till? Även fast man inte planerar att köpa något så bör man ju ändå ha en uppfattning om vad som är bra och vad som är dåligt. Annars blir det ju väldigt konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kul är hur varenda ajfån jag ser har en sprucken skärm/baksida.

Haha så jävla sant, jag åkte tåg från Göteborg till Stockholm igår och då sa konduktören ca 10 min efter att vi hade startat när han kom fram till personen som satt på andra sidan gången från mig att iPhone måste vara den mest trasiga telefonen för han hade redan sätt 10st med sprucken skärm sedan tåget började rulla

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag tycker det låter som ett skumt sätt att gå tillväga på, för DESKTOPS och LAPTOPS (alltså inte servrar och "one off"-arbetsstationer för 50-100k).

Det vanligaste jag sett är återigen att företaget inte självt sväljer kostnaden för trasig hårdvara utan RETURNERAR denna till ÅF eller tillverkare och får ersättningshårdvara tillbaka (alternativt reparerad även om det är väldigt ovanligt).

För detta syfte brukar man då alltid ha några reserver av sina "standardmodeller" så att den användare som råkar ut för en trasig dator inte behöver vänta på reparation eller retur, man ger bara användaren en ny maskin och blåser in en ny OS-image över nätverket på under tjugo minuter. Den trasiga datorn skickas till ÅF/tillverkare som får stå för kostnaden av reparation/utbyte.

Installation av extra minne, disk o.s.v. tar tid, beställning måste göras, maskinerna i fråga måste tas ur drift, antingen får man ta en hel hög ur drift på en gång över en natt (saftig övertidsersättning för personal) eller stå utan datorer dagtid eller så får man lov att logga i detalj exakt vilken hårdvara varje maskin har (DSK073-STHLM-KST-SE har 4 GB RAM, DSK074-STHLM-KST-SE har 12 GB RAM, LAP031-GBG-SE har 6 GB RAM o.s.v) och båda dessa situationer är för många företag EKONOMISKT OFÖRSVARBARA (d.v.s. det är onödiga utgifter).

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar eller hur du arbetar.

Inventering har man program som sköter.
Givetvis har man garanti i 3år som täcker trasiga delar, men oftast handlar det om att man vill sköta saker så effektivt som möjligt.

Att stoppa in en ny rambricka tar 10minuter, byta batteri tar 1minut.
En konsult som inte kan utveckla under en dag ( för att alla miljöer ska sättas upp på ny dator) kostar tusentals kronor.

Det är aldrig en nackdel att möjligheten att byta/uppgradera vissa delar själv. Batteri är ju dessutom den del som blir märkbart sämst allt eftersom tiden går och täcks väldigt sällan av service/garanti.
Sitter skiten fastlimmat kommer detta givetvis att orsaka fler problem än det löser.

Jag är även övertygad om att svenåke som skruvar sönder sina adslmodel kommer försöka bända loss detta batteri med kofot. Vissa personer är inkompatibla med teknik och orsakar problem oavsett vilka förutsättningarna är.

Permalänk
Skrivet av Kvasten:

De större företagen som tex dell, hp, lenovo har ju ett lager med massor av reserv delar, så delarna är oftast inga problem att få tag på.

Jag har dock svårt att tro att de bara skickar tillbaka burkarna och får en ny utan att betala ifall de är utanför garanti. Så funkar det verkligen inte på mitt företag/de företagen som jag jobbar med.

Griniga? Man har väll alltid rätt att trycka till? Även fast man inte planerar att köpa något så bör man ju ändå ha en uppfattning om vad som är bra och vad som är dåligt. Annars blir det ju väldigt konstigt

Folk får såklart tycka vad de vill, men det är ju helt sjukt hur starka reaktionerna blir så fort det är just Apple som släpper något. Det blir inte alls samma liv när Dell eller HP släpper sin tionde box of fail för i år. Denna laptop är för dyr för mig, men det är ingen tvekan en av de bättre laptops som du kan köpa för pengar. Är man den typen som gillar att öppna lådan och pilla så vet man nog också vad man har att vänta från Apple, så då kan man välja något annat.
Fan då... nu blev jag ju också grinig. Sorry

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar eller hur du arbetar.

Inventering har man program som sköter.
Givetvis har man garanti i 3år som täcker trasiga delar, men oftast handlar det om att man vill sköta saker så effektivt som möjligt.

Att stoppa in en ny rambricka tar 10minuter, byta batteri tar 1minut.

Saken är ju den att för många företag så har man inte delarna i lager (nu talar jag inte om Lenovo, Apple, Dustin, Logica eller liknande företag utan företag som köper datorer för eget bruk) utan man har istället reservdatorer i lager.

Citat:

En konsult som inte kan utveckla under en dag ( för att alla miljöer ska sättas upp på ny dator) kostar tusentals kronor.

Standard-images som man blåser in på disken på 10-15 minuter, olika images för olika yrkesroller.

Citat:

Det är aldrig en nackdel att möjligheten att byta/uppgradera vissa delar själv. Batteri är ju dessutom den del som blir märkbart sämst allt eftersom tiden går och täcks väldigt sällan av service/garanti.
Sitter skiten fastlimmat kommer detta givetvis att orsaka fler problem än det löser.

Självklart är det en fördel att kunna byta delar själv men det är ändå en avvägning, för ett företag som redan idag hanterar datorer som enheter som ej öppnas utan bara byts ut så är det ingen större nackdel att de inte längre kan göra något som de inte gjort tidigare. Samma gäller ju även privatkunder, om de inte har något intresse av att byta delar (och det behöver inte bero på att de är idioter eller har dåligt omdöme, de kan faktiskt ha dragit slutsatsen att fördelarna med maskinen i fråga överväger nackdelarna för deras use case).

Citat:

Jag är även övertygad om att svenåke som skruvar sönder sina adslmodel kommer försöka bända loss detta batteri med kofot. Vissa personer är inkompatibla med teknik och orsakar problem oavsett vilka förutsättningarna är.

Visst, det finns alltid extremfall. Men, gemene hem-hårdvaruförstörare passar bra in på ordspråket "The opportunity makes the thief". Om det inte går att öppna lådan utan rätt verktyg (och "rätt verktyg" inte är någon av de tre standardmejslar han har i sin verktygslåda hemma) så kommer han förmodligen ge upp (eller åtminstone ringa en vän för att leta verktyg, plötsligt är det inte längre en spontan "då öppnar vi upp och kollar" utan kräver planering och ansträngning).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Saken är ju den att för många företag så har man inte delarna i lager (nu talar jag inte om Lenovo, Apple, Dustin, Logica eller liknande företag utan företag som köper datorer för eget bruk) utan man har istället reservdatorer i lager.

Det ena utesluter väl inte de andra?
Har skärmen gått sönder kan det ju vara fördel att byta till lånedatorn, medan om bara batteriet är trasigt så kan det ju vara smidigt att slippa ominstallation.

Citat:

Standard-images som man blåser in på disken på 10-15 minuter, olika images för olika yrkesroller.

Standard images i all ära, men alla passar inte in i standard formen. Alltid är det något extra som ska till eller från, och inställningar hit och dit. Speciellt för utvecklare.
Även om det tar *dig* 15 minuter betyder inte det att personen som får datorn kan producera från och med minut 16.
Blir även lite nyfiken på vilken image som tar dig 10minuter att installera.

Citat:

Självklart är det en fördel att kunna byta delar själv men det är ändå en avvägning, för ett företag som redan idag hanterar datorer som enheter som ej öppnas utan bara byts ut så är det ingen större nackdel att de inte längre kan göra något som de inte gjort tidigare. Samma gäller ju även privatkunder, om de inte har något intresse av att byta delar (och det behöver inte bero på att de är idioter eller har dåligt omdöme, de kan faktiskt ha dragit slutsatsen att fördelarna med maskinen i fråga överväger nackdelarna för deras use case).

Det handlar oftast om pengar och i viss mån lathet oavsett om det är hemmarknaden eller företag.

Den enda fördelen med svårservade produkter är att kunderna köper nytt istället.
Men detta verkar ju vara lite av en marknadsstrategi så jag är inte så väldigt förvånad.

Det som förvånar mig däremot är hur kunderna kan finna sig i detta och dessutom försvarar det.

Typ bilen man inte kan byta olja i.
"Oljan tar inte slut i en Saab, för oljefiltret är fastlimmat"
"Saabar går aldrig sönder"
"Byter ändå Saab varje år så jag bryr mig inte"
"Det är ett speciellt oljefilter i Saaben som gör att oljan renas med solens kraft"
etc.
(nu var detta inte specifikt riktat mot dig, mer min generella uppfattning av apple användare).

Citat:

Visst, det finns alltid extremfall. Men, gemene hem-hårdvaruförstörare passar bra in på ordspråket "The opportunity makes the thief". Om det inte går att öppna lådan utan rätt verktyg (och "rätt verktyg" inte är någon av de tre standardmejslar han har i sin verktygslåda hemma) så kommer han förmodligen ge upp (eller åtminstone ringa en vän för att leta verktyg, plötsligt är det inte längre en spontan "då öppnar vi upp och kollar" utan kräver planering och ansträngning).

Måste man som företag hålla obehöriga ute från datorn med hjälp av icke-standardskruvar för att dom annars tar sönder produkten har man en väldigt jobbig målgrupp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag brukar ha min åsikt oavsett vad folk runt om mig tycker..

Skrivet av Tanax:

Bra för dig! Det har jag också.

Tydligen inte:

Skrivet av Tanax:

Det är roligt för att på SweClockers försvarar jag Apple från alla haters. Och på Macrumors sitter jag och håller med många av åsikterna från SweC's haters pga de överflödiga Apple-hyllningarna från alla fans som gör mig äcklad.

Är lite kluven.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det ena utesluter väl inte de andra?
Har skärmen gått sönder kan det ju vara fördel att byta till lånedatorn, medan om bara batteriet är trasigt så kan det ju vara smidigt att slippa ominstallation.

Självklart, jag säger bara att min erfarenhet är att det på väldigt många företag fungerar så att man helt enkelt rationaliserat bort reparationer lokalt helt och hållet.

Citat:

Standard images i all ära, men alla passar inte in i standard formen. Alltid är det något extra som ska till eller från, och inställningar hit och dit. Speciellt för utvecklare.
Även om det tar *dig* 15 minuter betyder inte det att personen som får datorn kan producera från och med minut 16.
Blir även lite nyfiken på vilken image som tar dig 10minuter att installera.

Jag jobbar inte med helpdesk, jag jobbar som utvecklare. Jag går bara på vad jag sett och vad jag sett och hört är att för 95+% av alla användare så körs standardimagen helt utan modifikationer (även om jag själv kan behöva en timme eller två för att tweaka saker).

En XP-image med en handfull program tar faktiskt inte längre än så om servern som den installeras från sitter på samma LAN och det inte behöver köras över någon krypterad länk tvärs över Europa. Det är inte en installation, det är en "ghostning", d.v.s. en färdig installation som slängs in på disken.

Citat:

Det handlar oftast om pengar och i viss mån lathet oavsett om det är hemmarknaden eller företag.

Den enda fördelen med svårservade produkter är att kunderna köper nytt istället.
Men detta verkar ju vara lite av en marknadsstrategi så jag är inte så väldigt förvånad.

Det som förvånar mig däremot är hur kunderna kan finna sig i detta och dessutom försvarar det.

Typ bilen man inte kan byta olja i.
"Oljan tar inte slut i en Saab, för oljefiltret är fastlimmat"
"Saabar går aldrig sönder"
"Byter ändå Saab varje år så jag bryr mig inte"
"Det är ett speciellt oljefilter i Saaben som gör att oljan renas med solens kraft"
etc.
(nu var detta inte specifikt riktat mot dig, mer min generella uppfattning av apple användare).

Halmgubbe...

Citat:

Måste man som företag hålla obehöriga ute från datorn med hjälp av icke-standardskruvar för att dom annars tar sönder produkten har man en väldigt jobbig målgrupp...

"Think about how stupid the average person is, now consider that half the population is dumber than that."

Där har vi problemet, när jag var yngre jobbade jag i supportsvängen och det blev där uppenbart att tidigare nämnda stereotypa "Bengt-Åke" var huvudproblemet, om han kunde bara dra fram Philips-mejseln efter ett par bärs så blev det många returer, om det så ens krävdes en torx-nyckel för att öppna hårdvaran så minskade "fabrikationsfelen" markant...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk

Ser ut till att kunna bli en ny bärbar snart, mycket intressant släpp. Gillar att man kan få full 1080 i FCP X samtidigt som man har BIN och tidslinje uppe.

Skulle den gå sönder får man väll lämna in den, inte mycket mer med det, eller?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Förstår att det blev lite goddag yxskaft-svar av mig. Med den bilden ville jag bara poängtera att macbooks trots allt är väldigt vanliga datorer, särskilt i vissa grupper.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tydligen inte:

Bara för att jag försvarar Apple-produkter på SweC och bashar Apple-produkter på Macrumors betyder inte det att jag inte har min egen åsikt. Snälla? Vakna upp och inse att allting inte är svart eller vitt.

När man ser en kommentar på SweC som säger "Haha man kan inte ens byta RAM, vilket skämt.. sämsta skit jag sett" så vill man försvara Apple-produkten för det är inte "dålig skit". Apple gör otroligt bra datorer, kanske inte ligger i framkant när det gäller hårdvaru-komponenter men oavsett så gör dom riktigt bra och snygga datorer. Samtidigt så ser man folk på Macrumors som prisar produkterna och säger "This is the best ever, they have revolutionized the laptop market once again, if you don't buy this you're stupid" vilket gör mig äcklad också. Apple's datorer må vara bra, men dom är inte "gudomliga" och man är definitivt inte dum om man inte väljer att köpa en Apple-dator. Och som tidigare sagt så ligger dom inte i framkant när det gäller hårdvaru-komponenter så de personer som eftersöker det allra senaste och bästa så passar inte Apple's datorer dom väldigt bra.

Som sagt. Allting är inte svart eller vitt. Men nog har jag min egen åsikt; Apple's datorer är bra, riktigt bra dessutom(dom passar mig), men dom är inte gudomliga eller bäst. Och som med alla produkter, så passar dom inte alla. Bara för att det inte passar en viss person, så tycker jag inte den personen i fråga bör spy galla över produkterna och säga saker i stil med att det är "den sämsta skit" dom sett. Produkten passar helt enkelt inte den personen, det gör den inte dålig för andra dock. Kan man inte se eller förstå det så bör man ta en ordentlig funderare över den person man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Bara för att jag försvarar Apple-produkter på SweC och bashar Apple-produkter på Macrumors betyder inte det att jag inte har min egen åsikt. Snälla? Vakna upp och inse att allting inte är svart eller vitt.

När man ser en kommentar på SweC som säger "Haha man kan inte ens byta RAM, vilket skämt.. sämsta skit jag sett" så vill man försvara Apple-produkten för det är inte "dålig skit". Apple gör otroligt bra datorer, kanske inte ligger i framkant när det gäller hårdvaru-komponenter men oavsett så gör dom riktigt bra och snygga datorer. Samtidigt så ser man folk på Macrumors som prisar produkterna och säger "This is the best ever, they have revolutionized the laptop market once again, if you don't buy this you're stupid" vilket gör mig äcklad också. Apple's datorer må vara bra, men dom är inte "gudomliga" och man är definitivt inte dum om man inte väljer att köpa en Apple-dator. Och som tidigare sagt så ligger dom inte i framkant när det gäller hårdvaru-komponenter så de personer som eftersöker det allra senaste och bästa så passar inte Apple's datorer dom väldigt bra.

Som sagt. Allting är inte svart eller vitt. Men nog har jag min egen åsikt; Apple's datorer är bra, riktigt bra dessutom(dom passar mig), men dom är inte gudomliga eller bäst. Och som med alla produkter, så passar dom inte alla. Bara för att det inte passar en viss person, så tycker jag inte den personen i fråga bör spy galla över produkterna och säga saker i stil med att det är "den sämsta skit" dom sett. Produkten passar helt enkelt inte den personen, det gör den inte dålig för andra dock. Kan man inte se eller förstå det så bör man ta en ordentlig funderare över den person man är.

Svart, vitt, grått. Man har en åsikt och står för den oavsett sällskap. Sådan är jag.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Svart, vitt, grått. Man har en åsikt och står för den oavsett sällskap. Sådan är jag.

Oj vilken barnslig kommentar, vad lågt den här tråden sjunkit sedan jag besökte den sist. Självklart måste man reagera som Tanax om man är vuxen och kan se saker nyanserat, annars är man bara fanboy eller hater vilket de flesta växer ifrån. Det är klart att är man extremist så står man alltid på samma sida om alla och behöver aldrig fundera på om någon annan tar ens egna åsikter för långt ut på kanten. Enkelt, naivt och mycket farligt.