Amerikansk domstol stoppar Galaxy Tab 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Nån mer än jag som tror att Apple är ute efter monopol på surfplattor (globalt)?? Jag börjar förknippa dom med Hitler, det vita (eller ariska) äpplet kommer snart bytas ut mot ett hakkors.
Tycker det hela är så jävla löjligt, hur många asiatiska surfplattor finns det inte som är så förbannat lika Apples?? Gör dom ens nånting åt det?

Finns ju redan en viss reklamfilm där de mer eller mindre propagerar på samma sätt....

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Avstängd

Apple...Satans gåva till mänskligheten...

''Amerikansk domstol'' Apple Amerikanskt företag...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

dom är väldigt lika framifrån, pappa kunde förväxla dem när de var avstängda

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd

Ta en titt på Asus motsvarighet.. Den är mer like Ipaden än vad Tab 10.1.. skillnaden är väl att man kan använda ett tangentbord till den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Alla har svart ram, men och skillnaden är nästan bara baktill på dom flesta;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Nån mer än jag som tror att Apple är ute efter monopol på surfplattor (globalt)?? Jag börjar förknippa dom med Hitler, det vita (eller ariska) äpplet kommer snart bytas ut mot ett hakkors.
Tycker det hela är så jävla löjligt, hur många asiatiska surfplattor finns det inte som är så förbannat lika Apples?? Gör dom ens nånting åt det?

Apple har dessvärre svarta äpplen på alla moderna produkter, kanske är något undantag. Men både min iPad och de iMacs vi har på kontoret har svarta. Tror även bestämt att MacBook Pro och MacBook Air har det.

Vad gäller Asien och alla kopior som finns där är det ingen mening att ens försöka. Det händer aldrig något. Bilbranschen, och säkert andra branscher också, har redan försökt utan någon framgång.

Dessutom gäller detta en gammal produkt som snart är EOL, så vad spelar det för roll...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Säger det jag alltid sagt. Design patent på mobila enheter funkar ej. Det finns för lite lekrum helt enkelt. Det finns max 3 olika sätt en platta kan se ut på så det är omöjligt att inte efterlikna en befintlig design. Samma gäller datorer och mobiler, vill man få en optimal produkt finns det inte många olika designval.

Sen hjälper ju detta Samsung då 10.1 är gammal och det kommer göra att de lanserar nya versionen snabbare.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Avstängd

Enda som jag själv skulle tänka mig att köpa är asus transformern, och den har rundande kanter och en skärm? måste vara en ipad, eller ?
Samsung ligger i skottlinjen för dom helt enkelt säljer för mycket, hade asus varit den som sålde mest hade vi sett stämningar mot deras plattor istället.
Idag finns bara ett sätt att göra en platta om den ska sälja och det är så alla ser ut idag, dvs. stor skärm, slimmad ram.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Vi börjar se mer och mer av Apples riktiga skepnad.

Bedrövligt att de skall gå till så här.

De är inte störst för att de har de bästa produkterna.
De är störst för att de slår undan konkurensen och tar bra betalt för underhåll och uppdateringar.
Jag har aldrig ägt en enda Apple-pryl och kommer antagligen aldrig att göra det heller.
Varför betala mycket för lite, när man kan betala lite för mycket?

Permalänk
Medlem

Och Samsung tillverkar saker till Apple

Hade jag varit Samsung hade jag nog lagt på alla förluster som Apple skapar på de komponenter som Apple köper av Samsung.

Permalänk
Medlem

Apples framgångar bygger på att köpa andras patent och sedan mjölka ut pengar på dessa, man är det IT företag som lägger klart minst pengar på forskning och utveckling. Trösten är väl att det kommer slå tillbaka hårt mot dom förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Brist på kreativitet är ingen ursäkt, men nånting helt främmande för Samsung.

Om du bara tittar framifrån så borde du märka att plattorna ser likadana ut, (förutom 2 skärmaren då)
Visst fan går det att designa olika, men rent praktiskt så funkar det bäst om man sätter svart ram runt bilden, eftersom det stör minst. precis som man gör med tv-appareter och skärmar. Att sätta en svart ram runt bilden är inget nytt.

Permalänk
Medlem

Alltså, är det någon annan som tycker att Apple har snott designen till iPhone från Samsungs TV?
Har haft en liknande TV sedan 2005/2006.
Rektangulär bildyta, lätt rundade kanter, svart ram med en rund knapp där nere?

Dold text
Permalänk

Tur att man inte bor i USA... ^^
Nej men jag förstår inte hur Apple tycker att Samsung Galaxy Tab är lik iPad.
Hur ska man designa en surfplatta utan att Apple stämmer företaget? Rund med en stor trekantig kamera kanske.
Skärpning Apple! >:(

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem

Bara att spana in Microsoft kommande platta Surface, de kör ju på samma stil där med, svart ram och rundade kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Äpplet är svart på min padda, och min brors padda och ja..

Själv tycker jag detta är en jäkla lekstuga med kommentarer och moralkärringar, orkade inte läsa allihopa så jag säger "kortfattat" till alla:

Apple var först med att ansöka patentet, de FICK patentet godkänt (klandra patentverket, såklart man vill ta patent på något man skapat och ingen annan gjort patent på, skulle inte du?) vilket då sätter upp att om någon annan BRYTER på patentet så gör man fel. HUR svårt är det att förstå detta otroliga enkla konceptet? Eller förstår ni inte att detta är vanligt hos alla företag, även Samsung? Alla stämmer till höger och vänster, varför? Man värnar om sina patent, det skulle du med största sannolikhet själv göra om du hade ett eget patent som du livnärde dig/ditt företag på. Sen att vi inte ser många av tvisterna är en sak, men ska ni verkligen låta media bestämma hur ni bedömer verkligheten, eller sitter de moralkärringar i er och tycker synd om andra företag som inte lyckas lika bra? Jag förstår verkligen inte, om ni tänker såhär i det verkliga livet måste ni ha de tufft att följa de lagar och regler som finns för att "ni tycker det är fel".

Och nej, jag tar inte sida, jag tog Apple som exempel nu för att det var dem det gällde i artikeln om, så ni troll som vill bråka om "fanboys" kan sluta svara på detta inlägg.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hur mycket betalade Apple domaren? Larvigt tycker jag med dessa stämningar från Apple! Apple vill vara bäst så de konkurrerar ut de andra företagen t.ex. Samsung och får monopol, men när de inte är "bäst" så försöker de förstöra för konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kill Apple, kill!

Sorgligt att de förvandlats till patenttroll.

Dåligt för oss konsumenter.

C

edit:
patentreglerna borde nog ses över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kranis:

Hur mycket betalade Apple domaren?

Hur mycket fick du av Samsung för att säga det där?! VAVAVAVAVAA?!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beevor:

Bara att spana in Microsoft kommande platta Surface, de kör ju på samma stil där med, svart ram och rundade kanter.

Tror nog inte dom vågar stämma Microsoft som äger en del av Apple..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

hemskt... orka Apple.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Det är en princip sak. dom tillåter inte att folk kopierar deras design, vilket är fullt normalt och acceptabelt? och även om dom kommer förlora en domstol så tror jag Apple har iaf sagt sitt.

eller menar du på fullt alvar att Apple borde köra mer: "Okay Samsung, vi säger så här att kan ni lova att inte kopiera våran design? för vi blir ledsna då, snälla? låt gå den här gången förresten, men nästa gång måste ni lova att inte kopiera!"

Jag tänker inte gå in på hur lik den är / inte är.

Apple har ingen rätt överhuvudaget till att säga något.

Steve Jobs citat "Good artists copy, great artists steal", i princip inga av patenten dem har har dem kommit på själva och jag hoppas att Samsung säljstoppar apples skärmar, för Samsung gör skärmarna till både iPhone och iPad. I Sverige skulle domstolarna skratta åt alla dessa företag som nu stämmer varandra.

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker att de är väldigt lika framifrån. Det hade ju inte krävts så mycket för att skilja mellan de på ett synligt sätt, det hade ju räckt med någon silver detalj i ramen (typ Samsungs logga/namn) så skulle de nog inte blivit fällda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Äpplet är svart på min padda, och min brors padda och ja..

Själv tycker jag detta är en jäkla lekstuga med kommentarer och moralkärringar, orkade inte läsa allihopa så jag säger "kortfattat" till alla:

Apple var först med att ansöka patentet, de FICK patentet godkänt (klandra patentverket, såklart man vill ta patent på något man skapat och ingen annan gjort patent på, skulle inte du?) vilket då sätter upp att om någon annan BRYTER på patentet så gör man fel. HUR svårt är det att förstå detta otroliga enkla konceptet? Eller förstår ni inte att detta är vanligt hos alla företag, även Samsung? Alla stämmer till höger och vänster, varför? Man värnar om sina patent, det skulle du med största sannolikhet själv göra om du hade ett eget patent som du livnärde dig/ditt företag på. Sen att vi inte ser många av tvisterna är en sak, men ska ni verkligen låta media bestämma hur ni bedömer verkligheten, eller sitter de moralkärringar i er och tycker synd om andra företag som inte lyckas lika bra? Jag förstår verkligen inte, om ni tänker såhär i det verkliga livet måste ni ha de tufft att följa de lagar och regler som finns för att "ni tycker det är fel".

Och nej, jag tar inte sida, jag tog Apple som exempel nu för att det var dem det gällde i artikeln om, så ni troll som vill bråka om "fanboys" kan sluta svara på detta inlägg.

word

Skrivet av Zyriak:

Apples framgångar bygger på att köpa andras patent och sedan mjölka ut pengar på dessa, man är det IT företag som lägger klart minst pengar på forskning och utveckling. Trösten är väl att det kommer slå tillbaka hårt mot dom förr eller senare.

Köpa andras patent, vill gärna se bevisen att dom gjort detta..

Är ingen apple-boy tycker bara inte man kan smutskasta Apple för att dom enligt lag systemet har rätt och om det är moraliskt fel eller ej skiter dom i så länge de tjänar pengar. Hade Samsung vart först med tablets hade dom säkerligen gjort samma sak..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

hmm då kan man väl förbjuda alla bilar utom en också? dom kopierar ju varandra!!!

-.-

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Steve Jobs citat "Good artists copy, great artists steal", i princip inga av patenten dem har har dem kommit på själva och jag hoppas att Samsung säljstoppar apples skärmar, för Samsung gör skärmarna till både iPhone och iPad. I Sverige skulle domstolarna skratta åt alla dessa företag som nu stämmer varandra.

Apple har all rätt i världen och säga precis vad dom vill?

Och nej, det är inte Steves citat utan Pablo Picassos, läs på lite bättre unge man.
Dessutom tror jag inte du fattar innebörden bakom det.

Samsung är ett stort företag, så stort att det är indelat i flera delar.
Dessutom har inte Samsung råd att förlora Apple som kund (även om Apple går över mer och mer till Sharp och liknande företag, dom har även köpt ett företag som tillverkar minnes-chip för att "slippa" Samsung)

Och blanda inte in Svenska domstolar i det hela, dom har inte så mycket och göra med Amerikanska lagar..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Om du bara tittar framifrån så borde du märka att plattorna ser likadana ut, (förutom 2 skärmaren då)
Visst fan går det att designa olika, men rent praktiskt så funkar det bäst om man sätter svart ram runt bilden, eftersom det stör minst. precis som man gör med tv-appareter och skärmar. Att sätta en svart ram runt bilden är inget nytt.

Fast nu är det ju inte bara svart ram och runda kanter som gjort att Apple har stämt Samsung, utan det att Samsung sakta men säkert försökte ta sig in på Apples mönsterskyddade image och tjäna pengar på Apples framgång.

http://osxdaily.com/2011/09/30/apple-vs-samsung/

Ett exempel på detta är alla olika bildäck som finns. Du kan inte patentera och skydda själva grundformen, men det du kan skydda är mönsterna i själva däcket. Och det Samsung har gjort, flera gånger och inte bara mot Apple, är att försöka komma så nära inpå dom storsäljande mönsterna som möjligt för att på så sätt kunna öka sina egna intäkter utan att behöva lägga ut pengar på att formge en produkt.

Kan man inte se likheterna i länken på vad fan Samsung sysslar med så är det ingen mening att ens fortsätta denna diskussion. Då finns det helt enkelt ett för stort hat mot Apple, alt för mycket kärlek för Samsung för att kunna se att Samsung är ett copycat-företag och alltid har varit det.

Samsung Smart Case, I say no more.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Gjorde, samsung gör inte skärmarna längre efter en patenttvist där *trummvirvel* Samsung stämde Apple! Jo, inte bara Apple som stämmer. Man bytte tillverkare på skärmarna mot Sharp (http://macworld.idg.se/2.1038/1.418012/apple-flyttar-tillverk...), och de fick tom bättre priser än från Samsung.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ingen större risk, Apples amerikanska patent gäller inte i Sverige såvida de inte även ansökts om och godkänts här. Vi har också inte så lite skarpare krav på patent än vad USA har.

Umm, inte riktigt sant. Det Svenska design- och varumärkesregistret är (så vitt jag förstår) sammankopplat med EUs. Den Tyska dommaren skrev ju en passus i sitt domslut om att domslutet endast rörde/gällde i Tyskland, annars hade det blivit säljstopp i hela EU.

Om man tittar på Äpplets designregistrering eller designpatent så blir det i praktiken omöjligt att skydda sig mot anklagelser om "designintrång" om man tillverkar en smart-telefon eller surfplatta idag...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)