Operatörer lanserar mobil plånbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Vad är det för fel på NFC? Varför krångla till det med ett nytt sorts system när NFC "är på ingång"? Onödigt enligt mig.

Precis!

Alla borde satsa på NFC tekniken, inklusive bankerna så blir det nog bra. T.ex. kunna använda bankens egen app även för NFC-betalningar istället för att använda nåt jävla externt skit som fungerar som de gamla cashkorten som floppade och som dessutom kostar pengar. Överföra till bankkonto: kostnad 3% av totalen! Ja det blir ju jävligt kul när man ska köpa begagnad bil för 50 000kr. Då ska alltså det där jävla skitföretaget VyWallet ha 1500kr för den överföringen, nej tack säger jag. Då håller jag mig hällre till vanliga banköverföringar och handlar med mitt VISA-korts tills NFC-tekniken är fullt utbyggd.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

och vad är skillnaden på detta och ett bankkort?

Att kortet är gratis att använda, men detta kostar pengar... plus att du använder mobilen istället för kortet. Ja visst låter det dumt som fan?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

4 siffror, ja, men du ska ha en väldigt hög tur om du ska kunna gissa dig till det på 3 försök.
1/10,000

Är inte 4 siffror eller mer med 5-10 försök med fördröjning + 4 siffor på 3-7 försök + ansiktsigenkänning mer säkert då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131002:

Någon mer än jag som känner Cash-vibbar?

Permalänk
Medlem

Haha ja det där känner jag väl igen. Kommer ihåg att det skulle bli så stort och så bra och morsan skaffade ett kort åt både henne och mig och vi ladda på dom. Sen när man skulle handla så fick man leta över hela stan efter en butik som faktiskt tog skiten. Blev så jävla irriterad, för där hade man lagt över pengar till kortet, men knappt någon tog ju korten så pengarna blev liggandes på kortet.

Till slut lessnade jag och frågade en handlare VARFÖR dom inte tog korten. Svaret var ganska enkelt. Det skulle kosta dom mer i form av att köpa in eller hyra betalterminalen och ingen fördel blev det för handlaren. Självklart ville de de hellre att folk fortsatte med kontanter eller vanliga VISA/Mastercard-kort.

Även om det hade blivit mycket större så hade det ändå slutat i soptunnan eftersom det i princip var lika enkelt att betala med vanligt kort, åtminstone hos de som hade verifiering med kod. Dessutom fanns det nackdelar med Cashkortet. För att kunna använda det så var du tvungen att via en terminal överföra pengar från ditt vanliga kort/konto till cashkortet lite då och då, för det fanns en gräns för hur mycket som fick ligga på kortet och den gränsen var för låg. Även om gränsen hade varit högre så hade inte det varit mycket bättre, för det fanns ingen kod knuten till kortet, så tappade man det så var det lika illa som att tappa kontanter.

Nej vanligt VISA/mastercard är fortfarande bäst. Det går fort att handla med det, man ser var man har handlat på internetbanken och man behöver inte hålla på och fylla på skiten hela tiden. Utöver det så kan man tappa kortet och det är relativt säkert ändå eftersom folk behöver koden. Om de skulle få för sig att handla genom underskrift på mitt kort så reklamerar man det enkelt till banken så får man pengarna tillbaka och ett nytt kort.
Köper man med kortet över nätet och blir blåst så har man skydd per standard av VISA och Mastercard och man får även då tillbaka pengarna av banken.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

4 siffror, ja, men du ska ha en väldigt hög tur om du ska kunna gissa dig till det på 3 försök.
1/10,000

Snarare ~1/3334. Men du har förstås rätt i princip.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Snarare ~1/3334. Men du har förstås rätt i princip.

Ja just det.. Det är 3 försök! Hehehe

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Segas:

Betala för lokaltrafik finns redan i Skåne (sms-biljett), annars går det bra med kontokort på regionsbussar - samt att övriga tjänster som nämns i artikeln använder jag kontokortet.

Sms biljett har la fan funnits i 5 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta kommer aldrig att ersätta kontokort/kontanter ens för småsummor om det inte införs en låg månadskostnad istället för påslag på varje transaktion.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LinusNeuman:

Sms biljett har la fan funnits i 5 år?

Vad dillar du om? Jag skrev att det finns redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte att det kommer att gå någon vidare med det här. Först av allt. Du måste skicka över pengar till telefonen.. bök.. det kostar 3% av beloppet.. sad.. ifall man hade kunnat koppla telefonen direkt till ett konto och använt det som ett kredit/bank kort så hade det varit najs. UTAN 3% avgift. SKÄRP ER fixa något vettigt fo fan..

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Tror inte att det kommer att gå någon vidare med det här. Först av allt. Du måste skicka över pengar till telefonen.. bök.. det kostar 3% av beloppet.. sad.. ifall man hade kunnat koppla telefonen direkt till ett konto och använt det som ett kredit/bank kort så hade det varit najs. UTAN 3% avgift. SKÄRP ER fixa något vettigt fo fan..

Precis min mening!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ofta spärrar företag sina mobiler från att kunna användas i betaltjänster, tex sl biljetter, donationer osv. Hoppas de tänkt på att dessa spärrar skulle kunna ersättas med wywallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

T.ex. att paypal inte är en bank?

T.ex. att paypal har skyhöga avgifter?

T.ex. att paypal kan stänga av vem som helst hur som helst utan några konsekvenser för paypal?

Bara för att SL Access är tekniskt efterblivet har jag väl inte sagt att remsorna är bättre? Jag sa att systemet i Hongkong (och i flera andra länder) är vida överlägset både SL Access och denna löjliga mobila plånbok.

Edit: Fast SL har ju inte lyckats byta ut remsorna ännu för att Access är så j*a dåligt.

Det var ett jävla gnällande från dig! SL Access funkar ju helt fantastiskt! Man håller plånboken nåra millisek över läsaren och allt är klart. Det enda bättre vore om det fanns någon form av biometrisk autentisering så man slipper ha med sig någonting öht men det lär ju dröja.

Permalänk
Medlem

Ser detta, precis som cash-korten, bara som en onödigt krånglig omväg.

Överföring mot ett telenummer låter smart, men vad som behövs är istället att cäääshen går direkt från mitt bankkonto/visa/mastercard till mottagarens bankkonto.

Helt enkelt, idag kan jag redan föra över pengar via min mobilbank, men med 2 problem:
1. Jag behöver ha med mig min digipass
2. Om annan bank är mottagare tar det tills nästa dag

Lös dom två problemen (t.ex tillåt belopp under x-antal kronor med enbart förbestämd kod), och alla jäkla wallet-system blir onödiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripern:

Det var ett jävla gnällande från dig! SL Access funkar ju helt fantastiskt! Man håller plånboken nåra millisek över läsaren och allt är klart. Det enda bättre vore om det fanns någon form av biometrisk autentisering så man slipper ha med sig någonting öht men det lär ju dröja.

Om du inte förstått vad jag skrivit kanske du inte ska svara. Jag skrev redan att det fungerar för årskort och månadskort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Ofta spärrar företag sina mobiler från att kunna användas i betaltjänster, tex sl biljetter, donationer osv. Hoppas de tänkt på att dessa spärrar skulle kunna ersättas med wywallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas!? Vill du betala extra?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Ofta spärrar företag sina mobiler från att kunna användas i betaltjänster, tex sl biljetter, donationer osv. Hoppas de tänkt på att dessa spärrar skulle kunna ersättas med wywallet.

Skickades från m.sweclockers.com

På kommunen är varken utlandssamtal, betalsamtal eller betalsms blockerat. D.v.s. på den kommun där jag jobbar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ser detta, precis som cash-korten, bara som en onödigt krånglig omväg.

Överföring mot ett telenummer låter smart, men vad som behövs är istället att cäääshen går direkt från mitt bankkonto/visa/mastercard till mottagarens bankkonto.

Helt enkelt, idag kan jag redan föra över pengar via min mobilbank, men med 2 problem:
1. Jag behöver ha med mig min digipass
2. Om annan bank är mottagare tar det tills nästa dag

Lös dom två problemen (t.ex tillåt belopp under x-antal kronor med enbart förbestämd kod), och alla jäkla wallet-system blir onödiga.

Du slog huvudet på spiken! har också önskat att kunna överföra pengar utan dosan. En annan lösning vore ju att utveckla ett program för ios och android som ersätter dosan, så kan man sedan göra allting i mobilen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om du inte förstått vad jag skrivit kanske du inte ska svara. Jag skrev redan att det fungerar för årskort och månadskort.

Du svarade inte på mitt inlägg. Jag ville veta om min förklaring av Västtrafikkortet påminner om systemet de använder i de länder i Asien du räknade upp. Alltså du fyller på med kosing, registrerar vid av- och pågång, fast taxa inom samma zon.

Låter likt enlig mig iallafall, men det skulle vara kul om du bekräftade.

Det enda man saknar är då möjlighet att betala med kortet i vanliga butiker.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Vad dillar du om? Jag skrev att det finns redan.

Blev nog ett missförstånd där!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, vi får la se hur länge de håller det här i liv,
utan avgift hade varit bra mycket bättre.
Tanken vad la bra, men de där 3% hade jag ju
kunnat köpt varmkorv för eller ngt liknande.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LinusNeuman:

Blev nog ett missförstånd där!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Du slog huvudet på spiken! har också önskat att kunna överföra pengar utan dosan. En annan lösning vore ju att utveckla ett program för ios och android som ersätter dosan, så kan man sedan göra allting i mobilen.

Mobilt bankid menar du, det finns redan.

Skrivet av BasseBaba:

Ser detta, precis som cash-korten, bara som en onödigt krånglig omväg.

Överföring mot ett telenummer låter smart, men vad som behövs är istället att cäääshen går direkt från mitt bankkonto/visa/mastercard till mottagarens bankkonto.

Helt enkelt, idag kan jag redan föra över pengar via min mobilbank, men med 2 problem:
1. Jag behöver ha med mig min digipass
2. Om annan bank är mottagare tar det tills nästa dag

Lös dom två problemen (t.ex tillåt belopp under x-antal kronor med enbart förbestämd kod), och alla jäkla wallet-system blir onödiga.

Samt problemet att man inte kan folks kontonr.

Swish https://www.getswish.se/ bankernas satsning på detta som släpps i höst är då en bättre lösning.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel:

Mobilt bankid menar du, det finns redan.

Nej det är inte vad jag menar. På min bank måste jag signera betalningar och överföringar med dosan. Finns inga andra alternativ.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Du svarade inte på mitt inlägg. Jag ville veta om min förklaring av Västtrafikkortet påminner om systemet de använder i de länder i Asien du räknade upp. Alltså du fyller på med kosing, registrerar vid av- och pågång, fast taxa inom samma zon.

Låter likt enlig mig iallafall, men det skulle vara kul om du bekräftade.

Det enda man saknar är då möjlighet att betala med kortet i vanliga butiker.

Det fungerar på samma sätt, men det finns inga zoner utan man måste alltid dra kortet för att komma ut (i tunnelbanan)

På bussar är det olika på system och land, ibland är det fast pris och man drar när man går in, på andra både när man går på och när man går av. I Taipei tror jag det är olika beroende på ett kinesiskt tecken på en display som visar om man ska aktivera när man går på, när man går på och när man går av eller bara när man går av... Men på de flesta ställen är det smidigare än så.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Fan va bra, ytterligare en sak som man inte behöver.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel:

Mobilt bankid menar du, det finns redan.

Samt problemet att man inte kan folks kontonr.

Swish https://www.getswish.se/ bankernas satsning på detta som släpps i höst är då en bättre lösning.

Nä det var ju precis det där jag menade, att man kopplar samman telefonnummer med konto!
Den där tjänsten kan bli nice förutsatt att dom inte tar massa avgifter i form av pricent på belopp etc.

Permalänk
Medlem

Varför inte behålla som nu.
Föredrar kontanter före kort.
Att säga att kontanter ökar rånrisken är bullshit.
Lika stor chans att bli rånad på stan som att banken blir rånad.
Inga kortavgift tillkommer när du betalar med kontant för företaget , vilket är ett stort plus.
Enda anledningen dem vill tvinga på kort är för att kunna tjäna mera pengar "banker" "kortföretag" och då drar man till med att rånrisken,kostar pengar att "banka pengar" vilket det inte gör. Majoriteten gör det själva av företagen, vissa anlitar securitas för att göra det, men det står för dem. Går på 1min att banka pengar sjäv"

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Mobil plånbok? Snart uppfinner man väl ett runt hjul också. Min plånbok är redan mobil. Jag har den i bakfickan med mig varje dag.
För övrigt föredrar jag kontanter som betalmedel.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?