Permalänk

Problem med ny SSD

Rakt på sak, disken syns om jag går in och kollar på enhetshanteraren men ändå finns den inte under mina hårddiskar.. första gången jag har och göra med en SSD, är det något jag missat ?

Hårddisken är en http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp9...

Visa signatur

"Antar dock att du menar SLI(Scalable Link Interface), och inte SFI[I](Svenskundervisning för invandrare)" - lol

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat disken, partitionerat den och formaterat den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Har du ändrat till AHCI i BIOS? Det är ett måste annars blir det exkt så som du beskriver ditt problem

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Har du ändrat till AHCI i BIOS? Det är ett måste annars blir det exkt så som du beskriver ditt problem

Öhm, vad har ahci med denna typ av problem att göra? Ahci påverkar inte på något sätt om disken syns i windows eller inte...

Skrivet av Kay Kostner:

Rakt på sak, disken syns om jag går in och kollar på enhetshanteraren men ändå finns den inte under mina hårddiskar.. första gången jag har och göra med en SSD, är det något jag missat ?

Hårddisken är en http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp9...

Du behöver som sagt partitionera, formatera och ge den en enhetsbokstav, görs i diskhanteraren:

Kontrollpanelen -> System och underhåll -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öhm, vad har ahci med denna typ av problem att göra? Ahci påverkar inte på något sätt om disken syns i windows eller inte...

Du behöver som sagt partitionera, formatera och ge den en enhetsbokstav, görs i diskhanteraren:

Kontrollpanelen -> System och underhåll -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering

Finns en snabbare väg dit

Start menyn >> Höger-klick på Datorn/Computer >> välj Manage >> Diskhantering

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Öhm, vad har ahci med denna typ av problem att göra? Ahci påverkar inte på något sätt om disken syns i windows eller inte...

Säger du det så, jag hade precis samma problem tills jag gick in i BIOS och slog på AHCI, men du vet ju hur det såg ut hos mig då....

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Säger du det så, jag hade precis samma problem tills jag gick in i BIOS och slog på AHCI, men du vet ju hur det såg ut hos mig då....

Vet inte hur det såg ut in din dator, men det du skrev stämmer inte:

Citat:

Har du ändrat till AHCI i BIOS? Det är ett måste annars blir det exkt så som du beskriver ditt problem

Det är INTE ett måste på något sätt, med tanke på hur många inlägg man läser här om folk som inte aktiverat ahci men ändå har fullt fungerande diskar så finns det mycket troligare förklaringar på trådskaparens problem. Tex att den inte är partitionerad/formaterad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Vet inte hur det såg ut in din dator, men det du skrev stämmer inte:

Det är INTE ett måste på något sätt, med tanke på hur många inlägg man läser här om folk som inte aktiverat ahci men ändå har fullt fungerande diskar så finns det mycket troligare förklaringar på trådskaparens problem. Tex att den inte är partitionerad/formaterad.

http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Så som han skriver i OP låter det bara som att han inte har gått in i disk management och partitionerat upp den? Om du kör med disken för första gången spelar det ingen roll om du kör på IDE eller AHCI, även fast det senare är att föredra. Det är om du installerar ett OS och sen ändrar i BIOS som det blir fel.
- Kolla om du ser den i BIOS. Om du inte gör det är den defekt eller inte inkopplad rätt.
- Om du ser den i BIOS ska du i regel kunna partitionera den i administrativa verktyg i Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shauni:

Så som han skriver i OP låter det bara som att han inte har gått in i disk management och partitionerat upp den? Om du kör med disken för första gången spelar det ingen roll om du kör på IDE eller AHCI, även fast det senare är att föredra. Det är om du installerar ett OS och sen ändrar i BIOS som det blir fel.
- Kolla om du ser den i BIOS. Om du inte gör det är den defekt eller inte inkopplad rätt.
- Om du ser den i BIOS ska du i regel kunna partitionera den i administrativa verktyg i Windows.

1. Jag kunde inte göra ett smack med min innan jag ändrade till AHCI
2. Av vilken anledning ska man partionera en SSD? Det är ju inte direkt en disk som rekomenderas för lagring, faktiskt inget mer än att köra OS på

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

1. Jag kunde inte göra ett smack med min innan jag ändrade till AHCI
2. Av vilken anledning ska man partionera en SSD? Det är ju inte direkt en disk som rekomenderas för lagring, faktiskt inget mer än att köra OS på

2. Tja, om man inte vill så måste man ju inte, men det är nog bra att ha åtminstone en partition om man faktiskt vill använda disken för att ha data på...

1. Läste igenom det bloginlägget, var står det att man måste aktivera ahci för att kunna komma åt disken? Rekommendationen att aktivera ahci innan man installerar är för att slippa krångla med det i efterhand och innebär inte att inget kommer att fungera om man inte gör det. Har personligen hjälpt två personer med äldre bärbara installera ssd i ide-läge då det inte går att aktivera ahci i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

1. Jag kunde inte göra ett smack med min innan jag ändrade till AHCI
2. Av vilken anledning ska man partionera en SSD? Det är ju inte direkt en disk som rekomenderas för lagring, faktiskt inget mer än att köra OS på

Nja, det jag menar är att diskarna man köper är ju unallocated space, alltså ingen partition. Du måste formatera till ett filsystem Windows känner igen för att kunna se den i enhetshanteraren. Sen har jag aldrig hört talas om någon SSD som inte går att köra på IDE mode i BIOS, kan vara något specifikt fall av inkompabilitet mellan moderkort och SSD... Om du gör en nyinstallation är det snarare att föredra IDE mode även på SSDer, då lite äldre mjukvara inte känner igen AHCI rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

2, Tja, om man inte vill så måste man ju inte, men det är nog bra att ha åtminstone en om man faktiskt vill använda disken för att ha data på...

Dagens

Själv kör jag min En av mina SSD (OS-disken) på vanlig IDE-standard, inte det snabbaste kanske men fick problem med ACHI så ledsnade totalt
Så till TS, i vilket läge som körs spelar mindre roll för ditt problem, gör som dom flesta andra här inne säger, gå in i diskhanteraren och fixa fräscht

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong