5.1 "Audiofil" hörlurar för gaming, finns det?

Permalänk
Medlem

5.1 "Audiofil" hörlurar för gaming, finns det?

Mitt Creative surroundljud har gett upp och jag letar efter ett par hörlurar istället, utan mikrofon (då jag blev sugen på att skaffa en antlion mic).
Jag funderade på att skaffa ett par Zalman 5.1 lurar men undrar om det finns något bättre val, då ljudet verkar vara sådär. Det skall vara 3.5mm plugg och inte usb.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Mitt Creative surroundljud har gett upp och jag letar efter ett par hörlurar istället, utan mikrofon (då jag blev sugen på att skaffa en antlion mic).
Jag funderade på att skaffa ett par Zalman 5.1 lurar men undrar om det finns något bättre val, då ljudet verkar vara sådär. Det skall vara 3.5mm plugg och inte usb.

Om du vill ha ''audio fil'' kvalitet så är det nog 2.0 som gäller:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

handlar det dessutom om spel kan man ju fundera på vilken kvalitet det är på ljuden som spelet "spelar upp" ... troligen mp3 och rätt hårdkomprimerat ... så det finns nog egentligen ingen marknad för "audiofilhörlurar" inom det segmentet ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

handlar det dessutom om spel kan man ju fundera på vilken kvalitet det är på ljuden som spelet "spelar upp" ... troligen mp3 och rätt hårdkomprimerat ... så det finns nog egentligen ingen marknad för "audiofilhörlurar" inom det segmentet ...

Är det äldre spel, eller mindre spel kan det nog vara som du säger, men i AAA-spel är ljudet oftast av mycket hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en del bra men inte utan att det är mic. Sedan om det är audiofil vet jag inte men dessa verkar fått bra omdömen http://www.hardwareheaven.com/reviews/1502/pg4/razer-tiamat-7... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955634

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Är det äldre spel, eller mindre spel kan det nog vara som du säger, men i AAA-spel är ljudet oftast av mycket hög kvalitet.

försökte googla lite på det, men det var inte helt lätt .. har du sett nån artikel på the internets om detta?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

försökte googla lite på det, men det var inte helt lätt .. har du sett nån artikel på the internets om detta?

Nej, jag har ingen artikel på det, tyvärr. Men jag talar bara ifrån den erfarenhet jag har som ljuddesigner till spel. Kan inte tala för alla spel, givetvis, men de flesta stora titlarna har mycket bra kvalitet på ljuden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Nej, jag har ingen artikel på det, tyvärr. Men jag talar bara ifrån den erfarenhet jag har som ljuddesigner till spel. Kan inte tala för alla spel, givetvis, men de flesta stora titlarna har mycket bra kvalitet på ljuden.

vad kör man på för format?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skrev audiofil för att jag inte vill ha burkigt skräpljud. Får väl helt enkelt testa mig fram och i värsta fall får det väl bli ett par Zalman
Musik lyssnar jag mest på min stereo (Nad 3020A)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Om du vill ha ''audio fil'' kvalitet så är det nog 2.1 som gäller:)

2.1? XD

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jakob.L:

Om du vill ha ''audio fil'' kvalitet så är det nog 2.1 som gäller:)

Snarare 7.1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Snarare 7.1...

Troligen inte alls så en subwoofer inte gör sig bra eller ens får plats i ens i hyffsat stora hörlurar.

När det gäller highend lurar så är det 2 kanalare som gäller och det räcker bra så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Snarare 7.1...

Är det därför inte en enda vettig hörlurstillverkare (Sennheiser, AKG, Beyer m.m(Inte Logitech, Razer etc.)) gör såna lurar?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Efter lite läsning så verkar Kinyo KY-100 vara hyfsade, men de verkar inte tillverkas längre.

http://broo2.blogspot.se/2009/05/panasonic-rp-wf5500-headphon... hade vart nåt om de hade haft sladd

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!

Permalänk
Entusiast

"Audiofil" och "5.1 hörlurar" går ej att kombinera. Det är omöjligt. Det är svårt som det är att få bra ljud i så små element utan att tvingas kapa ner dem till en tredjedel. Du har dessutom så gott som noll nytta av 5.1 i ett par hörlurar. Framförallt subben kan du glömma. Det blir ju bara värre av att tvingas bygga in en pytteliten bas i varje kåpa.

Bättre att köpa ett par vettiga vanliga hörlurar. Finns hur mycket som helst att välja mellan i prisklassen runt 1000 kr och då får du bra lurar. Sedan skaffar du ett vettigt ljudkort som stödjer en hög av alla de virtuella surroundsystemen som finns. Då får du en kombination som ger dig positionering i spel samt sjukt bra lurar för musik och annat som bara kräver stereo.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

vad kör man på för format?

Det varierar en del beroende på vad det är för slags ljud, men det mesta är i .wav med antingen 44.1/16 eller 48/24, eller högre, men det är ingen som kan höra den skillnaden ändå.

Permalänk
Medlem

Två stora element låter nog bättre än många små. Cdon har bra rea på gamingheadset, det från sennheiser kanske är bra. http://cdon.se/hemelektronik/gaming/ljud/

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

nänänä, Indie spel (mindre spel) har rätt ofta bra ljud i sig

ONT: Kommer inte finnas några bra Audiofil lurar med 5.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Snarare 7.1...

Vi snackar inte Logitech-uber-leet-haxor-pro audio här. Ska man ha ett par bra lurar så köper man 2.0, det vet till och med jag lol.

Visa signatur

Citera tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sim0nT:

Snarare 7.1...

Snarare 2.0, alltid varit det främsta inom audiofil världen och helt givet till musik.

Permalänk
Skrivet av Wully:

nänänä, Indie spel (mindre spel) har rätt ofta bra ljud i sig

ONT: Kommer inte finnas några bra Audiofil lurar med 5.1

Så är det ju såklart, tänker mer på att det är större chans att det är som han säger om det är mindre projekt med väldigt begränsad budget, och dåligt kunnande för ljud. Men oftast är det ju väldigt bra ljud, ja.

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med att de "bääästaa audiofili-hölurarna" är 2.1?
Uppenbarligen så har ni ingen koll eller så får ni höra av er till alla som har koll på ljud och säga att de har fel samt prisjakt och säga att de har beskrivit sina produkter fel! 2.0 är rättningen.

Man ska inte lägga sig i om man inte har något att bidra med. Väldigt många tycker om att vara papegojor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Vad menar ni med att de "bääästaa audiofili-hölurarna" är 2.1?
Uppenbarligen så har ni ingen koll eller så får ni höra av er till alla som har koll på ljud och säga att de har fel samt prisjakt och säga att de har beskrivit sina produkter fel! 2.0 är rättningen.

Man ska inte lägga sig i om man inte har något att bidra med. Väldigt många tycker om att vara papegojor.

Jag menade stereo, sen om det heter 2.1 eller 2.0 visste jag inte har sett båda och jag antar båda menar samma sak. Vad blir 2.1 för nåt?:)

Visa signatur

Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Fixade till det:) Fail av mig lol men jag är iaf inte ute och cycklar lika mycket som 7.1!

Visa signatur

Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Jag menade stereo, sen om det heter 2.1 eller 2.0 visste jag inte har sett båda och jag antar båda menar samma sak. Vad blir 2.1 för nåt?:)

Två element plus sub - vilket du gärna inte klämmer in i ett par hörlurar som audiofil.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett par bra stereo lurar och ett Asus xonar ljukort så får du samma surround som Logitechs lurar fast bättre.

Logitechs lurar använde Dolby headphones vilken Xonar ljudkorten har inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Två element plus sub - vilket du gärna inte klämmer in i ett par hörlurar som audiofil.

Tack! Jag trodde det bara var ett skrivfel först:) Typ som att kalla dator, data.

Visa signatur

Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Oj jag hoppas det inte blev för personligt. Hade i tankarna att det var många som skrivit 2.1 men visade sig att det bara var du, missar händer men var snäll och kolla upp dina fakta för det känns överlag som att kvaliteten på forumet har sjunkit brutalt på sistonde.

Permalänk
Medlem

Hur skulle ens 2.1 funka i hörlurar, 1 element på vardera sida sen en bas på en av sidorna? tycker att man inte ska snacka om 2.0, 5.1 överhuvud taget när det gäller hörlurar eftersom det är refererat till högtalare. Högtalare kan ha fler element men det blir inte högre siffra för det utan det är själva högtalaren som står för en siffra. Om man då ska översätta det till hörlurar så blir det alltid 2.0 även om det är 5 element i vardera kåpa/sida.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Har Astro A40 med mixamp, Dom har ett mycket bra ljud och en mic som du kan ta bort ... http://www.gamestate.co/se/astro-a40-audio-system-black
(det är en bra mic så det finns ingen anledning att byta den).
7.1 ljud men det är "simulerat" via dolby surround.
Ansluter via toslink till datorn, behöver dock en sladd för att kunna mixa chat/spelljud http://www.gamestate.co/se/astro-cable-ps3
Du kommer inte bli besviken.

Visa signatur

AMD - Ryzen 5800x | ASRock - Pro4, X570M | G.Skill - Trident Z Neo 4x8GB | Powercolor RX 6700 XT Red Devil 12GB | WD BLACK SN750 NVMe M.2, 1 TB | Corsair - RM 750X Psu | Antec - P120 Crystal | 4x140mm | Cooler Master ML360R push/pull