Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Att Samsung skulle göra dåliga tv apparater är rent skitsnack. Dock gör dom inte dom bästa i de allra flestas tycke.. som många säger så är det plasma som gäller när det kommer till hd och film. Skulle du dock ändå vilja ha en Lcd skulle jag personligen valt en Sony då dom verkar ha minst barnsjukdomar som clouding mm. Detta är vad jag läst på andra forum iaf. Har själv en panasonic vt30 som jag tycker har underbar bild när man väl kalibrerat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schdefan:

Att Samsung skulle göra dåliga tv apparater är rent skitsnack. Dock gör dom inte dom bästa i de allra flestas tycke.. som många säger så är det plasma som gäller när det kommer till hd och film. Skulle du dock ändå vilja ha en Lcd skulle jag personligen valt en Sony då dom verkar ha minst barnsjukdomar som clouding mm. Detta är vad jag läst på andra forum iaf. Har själv en panasonic vt30 som jag tycker har underbar bild när man väl kalibrerat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen i tråden som säger att Samsung gör dåliga tv-apparater

Permalänk

Kör själv med en Samsung UE55D8005 smart tv. Det var mitt livs bästa köp otrolig bildkvalitet. Jämförde denna med många andra plasma tv men denna hade överlägset bra bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reqlol:

Kör själv med en Samsung UE55D8005 smart tv. Det var mitt livs bästa köp otrolig bildkvalitet. Jämförde denna med många andra plasma tv men denna hade överlägset bra bild.

Jag har en ganska stark känsla av att du inte kalibrerade tv-apparaterna innan du tittade på dom? Gjordes jämförelsen i ett biorum eller ute i butik? På vilket sätt hade den överlägsen bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag har en ganska stark känsla av att du inte kalibrerade tv-apparaterna innan du tittade på dom? Gjordes jämförelsen i ett biorum eller ute i butik? På vilket sätt hade den överlägsen bild?

Sluta och spy galla och idiot förklara alla som valt en Samsung TV.

Blir lite tjatigt och inte har du kommit med nåt bra svar på varför..Om nu Samsung gör skit tv aparater så varför säljer dom så bra då..Eller har alla som köpt en Samsung blivit lurade..

Får en känsla av att du är en Apple fanboy och bara hatar allt vad Samsung står för..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Jag har en ganska stark känsla av att du inte kalibrerade tv-apparaterna innan du tittade på dom? Gjordes jämförelsen i ett biorum eller ute i butik? På vilket sätt hade den överlägsen bild?

Vilken TV tycker du är bäst?

Sen om jämförelsen gjordes i ett mörkrum eller i butik spelar väll ingen större roll, bara det rummet har liknande ljusegenskaper där han ska kolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Sluta och spy galla och idiot förklara alla som valt en Samsung TV.

Blir lite tjatigt och inte har du kommit med nåt bra svar på varför..Om nu Samsung gör skit tv aparater så varför säljer dom så bra då..Eller har alla som köpt en Samsung blivit lurade..

Får en känsla av att du är en Apple fanboy och bara hatar allt vad Samsung står för..

Dom säljer nog bra för att dom gör fina/tunna ramar, inte bäst bildvisare. Bara lyssna på snacket när "folk" väljer tv i butiken, man blir förundrad varje gång. En del tittar verkligen bara PÅ tvn, inte vad den levererar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Panasonic's Plasma TV <3 helt klart bäst bild

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Panasonic är överlägset nät det kommer till Plasma, på samma nivå som Pioneers Kuro serie var när den fanns

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Eller ska jag köpa en TV för 20 000K istället, vad tror ni?

20 miljoner för en TV känns lite överdrivet.

Skrivet av SideWinder86:

Och en lampa kostar typ 5k när den kraschar...

Jag har haft min projektor i över tre år utan att byta lampa och den har gått närmare 5000 timmar. En ny lampa går dessutom på runt 2000 kr.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Sluta och spy galla och idiot förklara alla som valt en Samsung TV.

Blir lite tjatigt och inte har du kommit med nåt bra svar på varför..Om nu Samsung gör skit tv aparater så varför säljer dom så bra då..Eller har alla som köpt en Samsung blivit lurade..

Får en känsla av att du är en Apple fanboy och bara hatar allt vad Samsung står för..

Vart spyr jag galla? Personen kom med ett uttalande och jag ställde frågor för att lättare kunna förklara varför personen kan ha fått den uppfattningen.

Vart har jag sagt att Samsung gör dåliga tv-apparater? Det enda jag har sagt är att de är inte bäst och hade man valt att bortse ifrån Samsung och gått på andra märken än bara Samsung över en längre tidsperiod så hade man haft en bättre genomsnittlig tv-apparat.

Nu bakar de ju också in massa annat så numera är det ju inte bara bildkvalité som är viktigt.

Nej, ingen Applediggare här, jag ogillar Apple. Jag ogillar också Samsungs sätt att hjärntvätta marknaden när det kommer till Tv-apparater. Äger dock en S2 samt har en extern USB-brännare från Samsung och även några hårddiskar. Så nej, jag hatar inte allt vad Samsung står för. Jag ogillar inkompetenta uttalanden samt manipulerande marknadsföring(Se tjat om LED, 100hz, hög kontrast).

Skrivet av knapish:

Vilken TV tycker du är bäst?

Sen om jämförelsen gjordes i ett mörkrum eller i butik spelar väll ingen större roll, bara det rummet har liknande ljusegenskaper där han ska kolla!

Av tester att döma i den prisklassen, den jag länkade ifrån DV.

Jaså? Det faktum att Plasmor har problem i ljusa miljöer pga. ljusstyrka tycker du inte att spelar roll? Klart det spelar roll

Skrivet av strimman:

Dom säljer nog bra för att dom gör fina/tunna ramar, inte bäst bildvisare. Bara lyssna på snacket när "folk" väljer tv i butiken, man blir förundrad varje gång. En del tittar verkligen bara PÅ tvn, inte vad den levererar.

Skickades från m.sweclockers.com

Och även om de tittar på bilden så kalibrerar dom inte tv-apparaten eller kollar vid rätt förutsättningar. De kollar specs, sen på den överdrivna och tilltalande bilden. Gör ett köp, åker hem och ställer fram den. Kalibrera den hemma? Nej nej...

Medelpersonen som köper tv-apparat kalibrerar inte den. Medelpersonen har ingen aning om vad Plasma och LCD är. De förstår inte heller vad LED är. De har hört lite på reklam att man ska kolla efter LED sen står de i butik och tar den de finner tilltalar mest. Alltså den de dragit upp färgerna på mest. LOL!

Permalänk
Medlem

Vad man som individ uppskattar att en TV ska prestera skiljer sig från person till person. Ska TV´n vara snygg, ha mycket funktioner eller helt enkelt återskapa bild så som den är tänkt att se ut som film/tv-skaparna menade. Vad som är korrekt bild är väldigt långt ifrån den bild som presenteras i el-ladornas tv-väggar, där tillverkarna drar på alla reglage på max för att det ska stå ut i mängden. Som kund är det viktigt att ta reda på vad man själv vill få ut av apparaten och till vilken kostnad.

Min personliga åsikt är att om man köper en produkt med en funktion - och sedan inte prioriterar denna funktion som det viktigaste, så är man korkad. Väljer man en TV utifrån hur snygg den är, eller om det finns Youtube etc i den, så prioriterar man inte funktionen - att prestera en så korrekt bild som möjligt.

Appropå Youtube, vill man öka sin kompetens vad gäller bra bild så finns det väldigt mycket bra material att tillgå. Väldigt bra information kan man få via HdTVshootout som varje år tar in ett gäng apparater som dom visar för en panel som får rösta på vilken som presterar bäst. Det kan bli lite mycket information, lite svårtillgänglig - men killarna går verkligen igenom alla delar som är viktiga för att prestera en korrekt bild. Killarna som pratar tillhör världseliten vad gäller bildkalibrering, så dom vet vad dom pratar om.

http://youtu.be/tuoUdiOBvWQ?hd=1
- tar upp det viktigaste, kontrast
sedan finns det i "videoklippsfliken" ett gäng andra filmer som tar upp andra faktorer som: Color Decoding, Colorimetry, Motion Resolution och sedan presenteras varje apparat av representanter från de olika bolagen.

Tar en hel del tid att gå igenom, men så värt det och lärorikt om man verkligen är intresserad av vilken TV som presterar bäst bild - kalibrerad.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk

Denna verkar intressant tycker jag:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=170930

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Inte dåligt. Men inte heller bäst när det kommer till bildkvalité. Som sagt, väljer man bort Samsung och går på alla andra märken istället för bara Samsung så kommer man att över en period ha haft en bättre genomsnittlig tv-apparat än den som går på Samsung. Samsung är snygga enligt många och bilden är okej. Bra bild har 99,99procent av befolkningen inte någon aning om vad är.

Typ så ja

Ja visst kan det vara så som sagt har jag aldrig haft en Samsung utan bara vet andra som har.

Ska jag vara ärlig så vet jag knappt heller vad bra bild är!

Permalänk
Skrivet av Dyll:

20 miljoner för en TV känns lite överdrivet.

20 000K är inte 20 miljoner, det är 20 000 kr, tror jag fick en liten stroke

Jag har haft min projektor i över tre år utan att byta lampa och den har gått närmare 5000 timmar. En ny lampa går dessutom på runt 2000 kr.

Är det verkligen så?

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Eller ska jag köpa en TV för 20 000K istället, vad tror ni?

Det tycker jag, 20 000k = 20 000 000

Sorry för OT

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

toshiba regza 55ZL1 ska tydligen ha sjukt bra bild.
Men tycker personligen att lägga 20-30k är onödigt... Bättre med 10k tv, sen förstärkare(3-4k), bluray(om du tycker det behövs)(3-4k) sen högtalare 10k.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

<alla inlägg i denna tråd>

Du har fortfarande inte svarat på varför man inte ska välja samsung?

Du har delat med dig av följande:
*Samsung tar betalt för design alltså inte bäst bild per krona
*Samsung har manipulerande marknadsföring
*Samsung Är gjord för svensson (det är väl perfekt för oss svenskar isåfall?)
*Medel tv-köparen kalibrerar inte sin tv varken i affär eller när han kommit hem.

Frågan kvarstår varför ska man inte välja samsung?

Vilket större förretag har inte manipulerande marknadsföring nånstans i sin organisation?`
Design/bild/pris förhållandet var väl bra att du påpekade men är inte en anledning att välja bort samsung, vissa kanske värderar annorlunda.
Vi är väl svenssons de flesta av oss så då borde en samsung vara ypperlig.
Måste jag fråga? Skulle medel tv köparens beteende förändras för att han inte valde samsung?

...

Samsung gör jävligt bra tv apparater är min erfarenhet.
LED bakgrundsbelyst LCD-TV är dock något jag absolut inte skulle välja speciellt inte de större! (pratar här om de som har edge-LED alltså dioderna i över och underkant vilket de flesta har, de med dioderna rakt bakom har jag ingen direkt erfarenhet av.)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Om ni skall skaffa LED-LCD skaffa LG eller Panasonic
Dessa använder IPS-paneler. Då kan hela familjen i tv sofffan få samma bra bild.
Plasma är oöverträffbar i mörka rum, LED-LCD i mer ljusa rum.

Jag skulle valt Panasonic, så stor som plånboken tillåter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Efter noggrant tänkande o läsande, så blir det den nye Panasonic Viera TX-P55VT50Y. Har en Panasonic 46 tum Plasma 3D nu, men den känns ganska liten, o 3D kvaliten är inte så bra, fast jag har ju laddat ner 3D filmer från Piratebay såklart, blir det bättre om jag köper filmerna o spelar dom i Blu-Ray spelaren? Största 3D filmen är på 15 GB. Blir suddigt när jag tittar på 3D, annars är den grym!

Ja till att börja med brukar det ju vara SBS 3D på nerladdade filmer vilket innebör 720p*2 Sedan är ju dom flesta kraftigt komprimerade då en blurayfilm ligger nån stans runt 50GB

Förövrigt kan jag tipsa om Philips 46PFL9706, sjukt grym TV tycker jag

Såg dock att 55+ var gränsen men det kanske hjälper nån annan så kan rekommendera iaf

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Och en lampa kostar typ 5k när den kraschar...

Dumt att skriva i tråden när man inte har koll på läget?

Projje: http://www.dustinhome.se/product/5010613156/epson-eh-tw6000w-...
Lampa: http://www.dustinhome.se/product/5010615254/epson-lampa-eh-tw...

Dock knappt säkert att man behöver byta lampa innan man känner sig sugen på en ny "tv". Min projje har gått 500 timmar på 1½ år och den där klarar 5000 timmar. Över 10 år, rätt lång tid.

Permalänk

Hade köpt en VT50 för dom pengarna, men ST50 känns mer prisvärd. 10-11k för 50" är ett riktigt bra pris.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Tja!
Nu ska jag skaffa ny TV, dom jag tittat på o blivit kär i är: http://produkter.mediamarkt.se/store/boras/tv-bild/lcd-led-pl...
http://produkter.mediamarkt.se/store/boras/tv-bild/lcd-led-pl...
Samma märke, likadana egenskaper, vad är det som skiljer på dom här? Det jag ser är priset och serien på Samsung TV. Eller ska jag köpa en TV för 20 000K istället, vad tror ni? Är Röststyrning nått att ha?

Jag jobbar själv delvis med att sälja, leverera och installera tv och kan bara säga att samsung gör utmärkta tv. När det kommer till just de 2 du länkar så kan du se på modell numret att den ena är i 7 serien och andra 8 serien. Den första har modellbeteckning UE55ES7005 och den andra UE55ES8005. Samsung har 8 steg av tv-apparater, 1-8 där 8 är deras bästa. Jag kan inte säga exakt vad det är som skiljer just de 2 modellerna åt förutom foten (som syns i bild, men orkar inte leta nu) men övergripande kan man säga att för varje steg upp i stegen du tar blir bilden bättre samt du får fler funktioner. Jag såg folk prata om clouding men detta är en av sakerna som förekommer mindre ju högre modell du tar. jag skulle säga att det är mer eller mindre obefintligt i någon av dessa.

Sen att folk börjar skriva att plasma är bättre ska du ta med nyp salt, så var det i börja då led var nytt och plasma hade mycket mer tid på nacken. Båda ger utmärkt bild men led hade problem i början med att ge rätt färgton och blev ofta lite blåa i bilden. Numera är detta inte något problem (då du håller dig till kända märken, samsung, sony, panasonic mm, och inte allt för billiga modeller). Jag skulle säga att samsungs finare led utan problem ger likvärdig bild som en fin plasma.

Sen att du måste värdera plasma och leds olika fördelar som tjocklek, värmeutveckling, responstid mm är en annan femma.

För övrigt så kan jag även rekomendera sharps nya 70". Jävligt maffig tv med bra bild! dock är det mer än 10k till.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Du har fortfarande inte svarat på varför man inte ska välja samsung?

Du har delat med dig av följande:
*Samsung tar betalt för design alltså inte bäst bild per krona
*Samsung har manipulerande marknadsföring
*Samsung Är gjord för svensson (det är väl perfekt för oss svenskar isåfall?)
*Medel tv-köparen kalibrerar inte sin tv varken i affär eller när han kommit hem.

Frågan kvarstår varför ska man inte välja samsung?

Vilket större förretag har inte manipulerande marknadsföring nånstans i sin organisation?`
Design/bild/pris förhållandet var väl bra att du påpekade men är inte en anledning att välja bort samsung, vissa kanske värderar annorlunda.
Vi är väl svenssons de flesta av oss så då borde en samsung vara ypperlig.
Måste jag fråga? Skulle medel tv köparens beteende förändras för att han inte valde samsung?

...

Samsung gör jävligt bra tv apparater är min erfarenhet.
LED bakgrundsbelyst LCD-TV är dock något jag absolut inte skulle välja speciellt inte de större! (pratar här om de som har edge-LED alltså dioderna i över och underkant vilket de flesta har, de med dioderna rakt bakom har jag ingen direkt erfarenhet av.)

Jag har väl visst svarat på det?

Om du håller dig ifrån Samsung över en tidsperiod och istället går på alla andra märken på marknaden så kommer du över perioden ha haft en bättre tv-apparat bildmässigt än om du bara gått på Samsung. Digitalversus har inte ens med Samsung i sina rekommendationer i deras "Summers buyers guide".

Jag bryr mig inte om vilka som inte gjort det. Samsung är störst, hörs mest och det på ett oförtjänt sätt för att folk är inkompetenta/har "låga" krav.
Varför startar man en tråd på ett teknikforum om man inte är ute efter att få rekommendationer kring det bästa?
Nej.

Din erfarenhet är då också ganska liten och inte speciellt mycket att hänga i julgranen.

imo: Du är ute och cyklar enligt recensioner gjorda av proffs.

Permalänk
Avstängd

Samsung är dåligt för de har hög input lag och låg motion resolution på många apparater, speciellt LED-sidobelysta LCD-er.

Om du gamear rekommenderar jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1179981

Dvs ST-serien istället för VT-serien, lägre input lag men samma snabba motion resolution.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p42st50b-p42st50-...

Permalänk

Samsung är att märke man bara väljer fram tills man någon gång talat med deras support

Värre "idiotförklaring av arg gubbe" har jag inte fått sedan pojkstrecken i mellanstadiet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Samsung UE55ES8000

Gaming
The standard viewing modes on the Samsung UE55ES8000 feature an easily detectable amount of input lag. While this might be fine for slower-paced games like turn-based RPGs, anything requiring a constant interaction/feedback loop with the user will benefit from enabling [Game Mode], which is buried in the System > General menu. By default, this produces a very blue-tinted, sharpened picture, but it can be adjusted back to a high level of accuracy.
“Game Mode” drops the lag to a very good 31ms, which isn’t the fastest around, but was enough to provide a good experience.
Additionally, Game Mode does remove the aforementioned undefeatable noise reduction, allowing all of the texture of high quality film scans to come through untouched. It also features higher chroma resolution, with sharper tiny coloured details, although this improvement is subtle. It does also feature dynamic backlighting, meaning that the ES8000 will darken and brighten the intensity of the LED light sources relative to picture content (for example, a dimly lit scene in which a dark, cloaked character steps into the frame will cause the TV to shift brightness on-the-fly). For that reason, we didn’t use the Game Mode for films as we sometimes do to avoid the noise reduction.
Some users prefer LCD-based displays for playing current-generation video games. Most software for the now-underpowered Xbox 360 and Playstation 3 (PS3) systems can only manage a low 30 frames per second (fps), and some games (Halo: Reach is an example) actually feature programmed-in motion blur to present smoother motion within the frame rate limitation. These users complain of a flickering effect when this low frame-rate content is played back on a Plasma TV. The subtle motion blur that LCD panels introduce can actually be seen as beneficial in this case, as a sort of “free” motion smoothing which doesn’t involve laggy video processing.

Hämtat från världens bästa TV-testare HDTVTest i UK.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-ue55es8000-ue46es8000-...
Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167021

Panasonic TX-P42ST50B

Console Gaming
We were a little worried that the much-touted new motion-driving algorithms in the 2012 Panasonic Plasmas would slow down responsiveness and result in immersion-killing input lag. Fortunately, gaming performance is excellent, clocking in at just 16ms in the “Game” mode – one of the smallest results we’ve ever measured, and consistent with the rest of Panasonic’s non-top-end HDTVs (the more expensive models tend to have a little bit more lag).
Interestingly, the “Game” mode still benefits from the improved motion quality that we talked about earlier, but selecting it temporarily blacks the panel out, indicating a speed-optimised drive mode. One thing to mention for completeness: unlike previous Panasonic plasmas, the “Game” picture mode is 60hz-centric. This makes sense, since nearly all games (even now in Europe) are output in 60hz. Users should take care not to select the “Game” mode with 24p Blu-ray material, because it introduces obvious motion stutter, coarse gradation, and skipped frames. We can’t think why anyone would do this, but be careful.
As a result of the qualities we discussed in relation to film material earlier, the ultra-low input lag, and the very high motion clarity and quality, gaming was a blast on the Panasonic TX-P42ST50. The only complaints we envisage regarding it could be from users who are very sensitive to phosphor trailing (we noticed some mild red trailing with certain colour combinations), and users who find that the high motion clarity of a Plasma TV reveals judder due to the low frame rate of most current-generation console games (30fps).
The TX-P42ST50B does not reproduce full colour details (4:4:4) from sources which support it (in other words, PCs and games consoles). Panasonic has promised that this feature is present on the higher-end GT50 and VT50 models, though, so ultra-picky videophile gamers would be advised to hang on a little longer for our tests of those. Personally, the chroma sub-sampling didn’t bother us.
Image retention wasn’t a big issue with the TX-P42ST50; we did leave the HDTV running on the BBC News channel for several hours at a time, leaving us with a BBC-branded Plasma television. Running the “Scrolling Bar” cleared the retention up fairly quickly.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p42st50b-p42st50-...
Prisjakt 55" http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177819

Jag hittar inget skäl att lägga 27k på en Samsung över en 15k Panasonic, även med obegränsad plånbok skulle jag välja Panasonic om jag vill se sport med skärpa i 60p, film med bra hudtoner och bra svärta, spel utan lagg och med skärpa. Kanske missar jag något, jo Samsungen är tunn, så du spar någon centimeter i rumsutrymmet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Av tester att döma i den prisklassen, den jag länkade ifrån DV.

Jaså? Det faktum att Plasmor har problem i ljusa miljöer pga. ljusstyrka tycker du inte att spelar roll? Klart det spelar roll

Mellanpris & lågprisklassen då?

Vad är det du inte förstår med följande?

Sen om jämförelsen gjordes i ett mörkrum eller i butik spelar väll ingen större roll, bara det rummet har liknande ljusegenskaper där han ska kolla!

Dold text

Sen så har ju alla inte lika bra/dålig syn så bildkvaltén på de olika apparater uppfattas olika, jag anser att om han varit på ett ställe och jämfört med några framför sig så är det ett självklart val att ta den som är i rätt prisklass samt "bra bild" för en själv.

Permalänk

Blev rätt mycket OT i denna tråd. Man ska själv läsa på om TV tycker jag. Tips är alltid trevligt att få, men att hålla på smutskasta märken och personer är väl lite väl löjligt. Smaken är som baken, delad.

Kan man testa apparater på plats i en miljö lik den hemma är det bra men sällan det finns på de stora kedjorna. Jag har alltid gillat www.whathifi.com, de tycker som jag verkar tycka.
Panasonics GT50 kan vara ett alternativ till VT50 då de är snarlika och de också verkar ha en bra panel.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Undvik Samsung är en bra grundinställning när det kommer till tv-apparater.

Skrivet av piers:

Undvik sådana uttalanden utan att tala om varför.

Vissa av Samsungs produkter har aldrig varit några höjdare. Gjorde ett besök hos familjen och deras Samsung tv har hållit i 1 ½ år tills den började visa regnbågens alla färger och artefakter. Nu går jag inte in i detalj över hur många skärmar, HDDs och optiska enheter från Samsung som fallerat inom mina bekantskaper, men själv börjar jag få uppfattningen om att Samsung levererar vissa produkter som ger upp i förtid.

Skrivet av MartinP74:

Blev rätt mycket OT i denna tråd. Man ska själv läsa på om TV tycker jag. Tips är alltid trevligt att få, men att hålla på smutskasta märken och personer är väl lite väl löjligt. Smaken är som baken, delad.

Håller med där, jag hatar inte Samsung och köper fortfarande deras produkter. Men jag passar mig litegranna