Svagt oljud när jag spelar spel (coilwhine?)

Permalänk
Medlem

Svagt oljud när jag spelar spel (coilwhine?)

Hej,

Har nyligen satt ihop en dator och märkt att den ger ifrån sig ett svagt oljud när jag spelar spel. Oljudet börjar direkt när jag sätter igång ett spel och slutar när jag stänger av. Är detta coilwhine? Är det säkert att spela spel? Hur kan jag stoppa detta? Är det nån del som är trasig?

Palit GeForce GTX 670 Dual-DVI DisplayPort HDMI 2GB
Intel Core i5 2500K 3,3GHz Socket 1155 Box
ASUS P8Z68-V LX ATX
Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x 4GB)
Cooler Master Hyper 212 Evo
Intel Intern SSD 80GB 320 Series Intern SATA 2.5"
Corsair CX 600 Builder Series
Antec One Hundred

Mvh.

Permalänk
Medlem

Vad för slags oljud? Är det dovt eller skriande?

För några år sedan då jag hade ett MSI 8800 GT, det gav ifrån
sig ett skriande ljud när jag spelade. Hemskt coil whine kort

Permalänk
Medlem

Ljudet påminner om en syrsa eller nån slags insekt. Har spelat in det och ska lägga upp på nätet. Kommer strax att länka här.

Permalänk
Medlem

Nu så. Här kan man lyssna på (o)ljudet. Ganska dålig upptagning dock. Ingen vidare kvalite på iPhonens mik tror jag.
http://soundcloud.com/user497159/potentiellt-coilwhine

Permalänk
Avstängd
Skrivet av massali:

Nu så. Här kan man lyssna på (o)ljudet. Ganska dålig upptagning dock. Ingen vidare kvalite på iPhonens mik tror jag.
http://soundcloud.com/user497159/potentiellt-coilwhine

Låter som coilwhine.

Det är inte skadligt för kortet alls, men du kan få ett nytt på garantin. Kör med det du känner är bäst; klarar du utav ljudet så behåll det, ominte så lämnar du tillbaka det. Går inte att minska tyvärr, så i sådanafall får du ljuddämpa burken.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Låter som coilwhine.

Det är inte skadligt för kortet alls, men du kan få ett nytt på garantin. Kör med det du känner är bäst; klarar du utav ljudet så behåll det, ominte så lämnar du tillbaka det. Går inte att minska tyvärr, så i sådanafall får du ljuddämpa burken.

Aha. Tack. Grafikkortet är inköpt på Webhallen, hur brukar de vara när det gäller coilwhine? Nån aning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av massali:

Nu så. Här kan man lyssna på (o)ljudet. Ganska dålig upptagning dock. Ingen vidare kvalite på iPhonens mik tror jag.
http://soundcloud.com/user497159/potentiellt-coilwhine

Jag tycker det låter som en sladd mot en fläkt ja, något som ligger emot?

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av massali:

Aha. Tack. Grafikkortet är inköpt på Webhallen, hur brukar de vara när det gäller coilwhine? Nån aning?

Innan du börjar att göra en RMA, se efter så att det faktiskt inte är någonting i själva kylaren. Ta ut kortet, och blås genom det ordentligt. Alternativt, sitt och ändra fläkten mellan 40-80% t.ex, och se om fenomenet uppstår då.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

Jag tycker det låter som en sladd mot en fläkt ja, något som ligger emot?

Har tittat men inte hittat nått. Ska titta igen dock!

Skrivet av Demonoidz:

Innan du börjar att göra en RMA, se efter så att det faktiskt inte är någonting i själva kylaren. Ta ut kortet, och blås genom det ordentligt. Alternativt, sitt och ändra fläkten mellan 40-80% t.ex, och se om fenomenet uppstår då.

Aha. Bra ide, tack. Om jag inte misstar mig så kan man styra fläktarna med MSI Afterburner. Stämmer det?

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Innan du börjar att göra en RMA, se efter så att det faktiskt inte är någonting i själva kylaren. Ta ut kortet, och blås genom det ordentligt. Alternativt, sitt och ändra fläkten mellan 40-80% t.ex, och se om fenomenet uppstår då.

Har testat detta nu och det visar sig att ljudet endast uppstår när jag spelar spel. Är detta ett vanligt symptom på coilwhine?

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller att ditt ljudklipp låter som coilwhine. Det finns en anledning till varför det heter så, "whine" är ett högt tonerat gällt ljud som kan liknas vid tex tinitus hörsel, dvs att man alltid hör en hög och gäll ton.

EDIT: har själv ett gfx som också lider utav coilwhine, detta uppstår dock endast när fps'n överstiger ca 1500fps (händer tex i minecrafts menyer).

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Tycker inte heller att ditt ljudklipp låter som coilwhine. Det finns en anledning till varför det heter så, "whine" är ett högt tonerat gällt ljud som kan liknas vid tex tinitus hörsel, dvs att man alltid hör en hög och gäll ton.

EDIT: har själv ett gfx som också lider utav coilwhine, detta uppstår dock endast när fps'n överstiger ca 1500fps (händer tex i minecrafts menyer).

Aha. Vad kan det annars vara? Känner mig som ett stort frågetecken. Det uppstår verkligen endast när jag spelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av massali:

Aha. Vad kan det annars vara? Känner mig som ett stort frågetecken. Det uppstår verkligen endast när jag spelar.

Du är 150% på att det är grafikkortet, right? Testa kortet i en annan dator, om du kan, och se om det är kvar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Oftast är det spolarna i nätaggregatet som "tjuter" vid hög belastning. Har haft ett antal Corsair aggregat som jag reklamerat.

Så kontrollera vilken del det verkligen är innan RMA!

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Du är 150% på att det är grafikkortet, right? Testa kortet i en annan dator, om du kan, och se om det är kvar.

Skrivet av Endosavian:

Oftast är det spolarna i nätaggregatet som "tjuter" vid hög belastning. Har haft ett antal Corsair aggregat som jag reklamerat.

Så kontrollera vilken del det verkligen är innan RMA!

Ska se om jag kan lokalisera ljudet. Återkommer!

Permalänk
Medlem

Exakt vad är "coilwhine"?

Efter några minuters BF3 spelande börjar det låta märkligt om mitt nätaggregat, nätagget är ett Corsair TX 650W.

Men ruckar jag lite på elkabeln så försvinner ljudet i vissa ställningar, men det känns ju inte som man ska behöva göra.
Nätagget är enbart 10 månader gammalt.

Är det att fläkten måste snurra fortare vid hög belastning och ljudet uppstår?

Permalänk
Medlem

Japp, det där är coilwhine. Det låter som det ljud mitt gigabyte gtx 560 ti gav ifrån sig. Det skedde även för mig bara när jag spelade eller belastade grafikkortet. Testa gärna att sätta kortet i någon annan dator för att vara hundra på att det är grafikkortet som tjuter och släng iväg ett mail och se om du kan få det utbytt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille94:

Japp, det där är coilwhine. Det låter som det ljud mitt gigabyte gtx 560 ti gav ifrån sig. Det skedde även för mig bara när jag spelade eller belastade grafikkortet. Testa gärna att sätta kortet i någon annan dator för att vara hundra på att det är grafikkortet som tjuter och släng iväg ett mail och se om du kan få det utbytt.

Grafikkortet tror jag inte gör något ljud ifrån sig, utan det kommer nog snarare från nätagget.

http://www.youtube.com/watch?v=1FdCKZ8qaUU

Låter ungefär så där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Grafikkortet tror jag inte gör något ljud ifrån sig, utan det kommer nog snarare från nätagget.

http://www.youtube.com/watch?v=1FdCKZ8qaUU

Låter ungefär så där.

För mig var det grafikkortet som lät och ljudet han har spelat in låter väldigt likt det jag upplevde, skickade in kortet och fick det utbytt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Avstängd

I mina öron låter det snarare som en obalanserad fläkt eller en fläkt där sladden tar i.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Corsair CX serie är det många av som har "coliwhine" från att man får dom

Permalänk
Avstängd

Mitt hade coilwhine i cirka 1 vecka, sen försvann det

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

I mina öron låter det snarare som en obalanserad fläkt eller en fläkt där sladden tar i.

Ja, jag är övertygad om att det kommer från nätagget i alla fall. Ska ta en närmare titt imorgon då jag även ska rengöra datorn invändigt.

Skrivet av Thorseeeen:

Corsair CX serie är det många av som har "coliwhine" från att man får dom

Hur lång garanti brukar man ha på dem? Men känns onödigt att byta ut till en likadan om det är stor risk att det uppstår på den nya också.

Men är det något som kan ta skada, om inte, så får man väl stå ut med ljudet? Hörs ändå inte när man spelar med lurar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Direkt:

Ja, jag är övertygad om att det kommer från nätagget i alla fall. Ska ta en närmare titt imorgon då jag även ska rengöra datorn invändigt.

Hur lång garanti brukar man ha på dem? Men känns onödigt att byta ut till en likadan om det är stor risk att det uppstår på den nya också.

Men är det något som kan ta skada, om inte, så får man väl stå ut med ljudet? Hörs ändå inte när man spelar med lurar.

Du har 3år. de flesta billiga nätaggen har coilwhine..du hör i princip bara miljonen när datorn e avstängd

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]