AMD flaggar för minskad omsättning

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Ganska mycket fel på den estimeringen. De kanske är väldigt optimistiska för att inte deras aktie ska störtdyka för tidigt

Fast den störtdyker ju eventuellt efter detta så det är ju ingen poäng.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och? För det kan de inte utveckla bättre arkitekturer? Mer strömsnåla t.ex?
Jag tror oem tillverkarna väljer intel i vilket fall då de får ett bättre anseende genom att tillverka bättre produkter. Det handlar om att AMD måste skärpa till sig. Bra produkter till samma prissättning lär vara ett vinnande koncept.

För att kunna utvecla behöver man pengar....

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det vore väldigt väldigt långsökt att AMD skulle sälja av både x86 och grafikdelen. Om de inte kan tjäna pengar på x86 kommer de sälja av den delen och stanna kvar med grafikkorten där de faktiskt gör en del vinst.

"Viss vinst" gjorde de på CPU-delen med, men omsättningen är 11% lägre än förväntat, står ju i artikeln, omsättning och vinst är 2 olika saker

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Absurd:

"Viss vinst" gjorde de på CPU-delen med, men omsättningen är 11% lägre än förväntat, står ju i artikeln, omsättning och vinst är 2 olika saker

Ja och vad har det med det hypotetiska fallet att AMD får dra sig ur tillverkningen av x86-processorer att göra? Hängde du inte med i vad som diskuterades?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

1. Minskad försäljning med ca 15% än planerat betyder inte konkurs ! Det betyder ca 20% mindre vinst än planerat ! Vissa slips-nissar på börsen och en
massa sk analytiker kommer att skrika men gör de alltid när deras bonusar minskar!

2. Lågkonjunkturen drabbar Intel också. Och de man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen! Många som planerade att köpa laptopar för 10K med Intel kommer istället att köpa 6-7K system med AMD.

3. Intel kommer inte att tillåta att AMD går i konkurs! OM ett hot om konkurs för AMD finnes så gissar jag att kommer att göra en "Microsoft ". När Microsoft hotades att tvångs delas pga monopol så började de att hjälpa Apple och Linux. Under "största möjliga tystnad". De var MS som gjorde stora delar av kärnan i Mac-os x för Intel CPUer. Och lånade ut en massa pengar till Apple.
FM kommer Intel att göra liknande saker. OM det finnes risk för konkurs. Tvivlar dock på det.

4. Har personligen köpt flera AMD baserade laptops sista tiden för 5-8K i TSS (Tjocka Släkten Support) ärende. Är helt nöjd med dem. Det man förlorar på högre effekt förbrukning vinner man på bättre grafik. För personer som över 90% av tiden använder två hål i väggen, max vill lägga 8K på laptopen och vill köra lite enklare spel så är AMD perfekt.

Skrivet av kmzdapimp:

dom har ju kommit på efterkälken eftersom intel inte kan spela utan smutsiga fingrar

Skrivet av FribBe:

Mycket Intels fel tyvärr eftersom de har kört med mutningar och fula metoder för att få bort AMD från OEM.

Ok, så Euro krisen och USAs sönder krigade ekonomi är Intels fel ? Visst, Intel är inga änglar men de ni hänvisar till hände för ca 10 år sedan. Och AMD är inte mycket bättre. Världen är inte svart-vit!

Skrivet av 2good4you:

AMD behøver ta samma kliv som dom gjorde 1999 med K7, Athlon processorn!

Tack äntligen en bra kommentar. AMDs katastrof med Bulldozer har tvingat ner dem i "lågpris träsket" men AMD har rest sig förut och borde kunna resa sig igen. Och dåliga strategiska beslut har Intel också gjort. RAMBUS!!!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luxor ABC80:

Tack äntligen en bra kommentar. AMDs katastrof med Bulldozer har tvingat ner dem i "lågpris träsket" men AMD har rest sig förut och borde kunna resa sig igen. Och dåliga strategiska beslut har Intel också gjort. RAMBUS!!!

Fast deras nya VD har ju lagt fram en strategi att de ska befinna sig i just "lågpristräsket". Alltså de ska satsa primärt på låg och mellansegment och inte bråka så mycket med entusiastprylar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och? För det kan de inte utveckla bättre arkitekturer? Mer strömsnåla t.ex?
Jag tror oem tillverkarna väljer intel i vilket fall då de får ett bättre anseende genom att tillverka bättre produkter. Det handlar om att AMD måste skärpa till sig. Bra produkter till samma prissättning lär vara ett vinnande koncept.

Du tänkte inte igenom det där riktigt innan du sa det, gjorde du?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast deras nya VD har ju lagt fram en strategi att de ska befinna sig i just "lågpristräsket". Alltså de ska satsa primärt på låg och mellansegment och inte bråka så mycket med entusiastprylar.

Klart som f-piip-n att han säger att det är medvetet! Allt annat skulle vara att öppet erkänna att bulldozer kärnan är ett fiasko ! Intels Sandy Bridge/ Ivy Bridge finnes både som entusiast och låg/mellan. AMDs Deneb/Thuban fanns både som entusiast och låg/mellan. En Athlon X2 (Deneb) och Phenom II x4 (Deneb) kostade lika mycket att tillverka men Phenom II x4 kostade 3-4 gånger så mycket. Tro inte att AMD skulle överge entusiast marknaden om de inte tvingades till det. Högre vinst och framför allt högre status !! Jag har Arbetskamrater som fortfarande tror att AMD är mycket bättre till entusiast/spel datorer än Intel. (dock inte efter jag har upplyst dem).

Och glöm inte att Bulldozer från början var tänkt som en entusiast CPU ! BD skulle vara överlägsen Intel I5/I7 enligt AMD hype. Bulldozer var verkligen "kärringen som klippte grisen".

Vi får hoppas på Piledriver. Ok jag vet att AMD officiellt har sagt att Piledriver kommer att vara en lite upphottad Bulldozer. Men det är bara ytterligare ett sätt att förneka Bulldozer fiaskot. Amd vet att de måste ta igen mycket.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Att deras omsättning minskar gör väl inget sålänge som vinsten ökar?? Var är de som tänker lite längre än aftonblaskans "chock inatt.."-trams när man behöver dom??

Permalänk
Medlem

Intel, EA, NVIDA, vad händer?

Permalänk

Tråkigt. Undra hur detta påverkat AMD marknadsandelar?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

På vilket sätt ligger amd för långt efter på gpu-sidan? De har världens snabbaste gpu (om än med mycket liten marginal).

nVidia har fortfarande lägre strömförbrukning, bättre drivrutiner och deras Crossfire lösning lider av långt mycket mer stuttering än nVidias SLI teknik. Och glöm inte tekniker som CUDA och dylikt, nVidia ligger långt före när det kommer till GPGPU beräkningar också.

FX CPUerna är en miss i sig, att behöva klocka en FX8150 CPU till ~5GHz för att försöka tävla med en i5a på 3 GHz, med den strömförbrukningen, skriker ju bara misstag så det räcker.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Så kan det gå, med tanke på hur stort försprång Intel har med Intel i7 så är det ingen förvåning.
Och Bulldozer gick ju inge vidare, men man får väll hoppas AMD kommer upp med något bra så det blir lite dragkamp mellan företagen igen.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

1. Minskad försäljning med ca 15% än planerat betyder inte konkurs ! Det betyder ca 20% mindre vinst än planerat ! Vissa slips-nissar på börsen och en
massa sk analytiker kommer att skrika men gör de alltid när deras bonusar minskar!

2. Lågkonjunkturen drabbar Intel också. Och de man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen! Många som planerade att köpa laptopar för 10K med Intel kommer istället att köpa 6-7K system med AMD.

3. Intel kommer inte att tillåta att AMD går i konkurs! OM ett hot om konkurs för AMD finnes så gissar jag att kommer att göra en "Microsoft ". När Microsoft hotades att tvångs delas pga monopol så började de att hjälpa Apple och Linux. Under "största möjliga tystnad". De var MS som gjorde stora delar av kärnan i Mac-os x för Intel CPUer. Och lånade ut en massa pengar till Apple.
FM kommer Intel att göra liknande saker. OM det finnes risk för konkurs. Tvivlar dock på det.

4. Har personligen köpt flera AMD baserade laptops sista tiden för 5-8K i TSS (Tjocka Släkten Support) ärende. Är helt nöjd med dem. Det man förlorar på högre effekt förbrukning vinner man på bättre grafik. För personer som över 90% av tiden använder två hål i väggen, max vill lägga 8K på laptopen och vill köra lite enklare spel så är AMD perfekt.

Ok, så Euro krisen och USAs sönder krigade ekonomi är Intels fel ? Visst, Intel är inga änglar men de ni hänvisar till hände för ca 10 år sedan. Och AMD är inte mycket bättre. Världen är inte svart-vit!

Tack äntligen en bra kommentar. AMDs katastrof med Bulldozer har tvingat ner dem i "lågpris träsket" men AMD har rest sig förut och borde kunna resa sig igen. Och dåliga strategiska beslut har Intel också gjort. RAMBUS!!!

1. Intel har stöttat AMD med pengar i det tysta tidigare för att ge dem en hjälpande hand

2. Håller absolut med, alla företag har sina fulspel

3. Förstår inte riktigt vad Intel har med RAMBUS att göra, det var u inte direkt de som gjorde RAMUS utan Rambus Incorporated, däremot handlade Intel av dem, såsom andra företag som AMD, Toshiba, SONY etc; "Companies such as AMD, Elpida, Infineon, Intel, Matsushita, NECEL, Qimonda, Renesas, Sony, and Toshiba have bought licenses to Rambus patents for use in their own products.", det sitter RDRAM i PlayStation 2 och XDR DRAM i PlayStation 3 från RAMBUS och det fungerar bra

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd

Stackare.... först Ivy bridge och nu Kepler.

Permalänk
Avstängd

Que?!

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Absurd:

Inte konstigt. Dom kommer inte med något nytt, dom bygger bara på sina gamla tekniker.
Förr när dom var bra kom dom på nya tekniker, men så är det när man sitter på lat sidan, och koncentrerar sig på siffror bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

Inte konstigt. Dom kommer inte med något nytt, dom bygger bara på sina gamla tekniker.
Förr när dom var bra kom dom på nya tekniker, men så är det när man sitter på lat sidan, och koncentrerar sig på siffror bara.

Aha, du menar så, nu är jag med

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Bulldozer säljer väl inte som väntat.

Personligen hade jag höga förväntningar av den serien, men ack så blev inte utfallet. Tror många andra också resonerade på samma sätt.
Jag hade iofs redan köpt min SB så det hade egentligen inte spelat någon roll, men utifrån vad man läst innan releasen blev man minst sagt förväntansfull.

Hoppas för min o andras skull att AMD fortsätter att leverera prollar som dom gjorde i början av 2000-talet!

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Avstängd

Bulldozer la de mer krut på att leverera i en plåtburk än på själva CPU'n, den va ett rejält misstag

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

3. Förstår inte riktigt vad Intel har med RAMBUS att göra, det var u inte direkt de som gjorde RAMUS utan Rambus Incorporated, däremot handlade Intel av dem, såsom andra företag som AMD, Toshiba, SONY etc; "Companies such as AMD, Elpida, Infineon, Intel, Matsushita, NECEL, Qimonda, Renesas, Sony, and Toshiba have bought licenses to Rambus patents for use in their own products.", det sitter RDRAM i PlayStation 2 och XDR DRAM i PlayStation 3 från RAMBUS och det fungerar bra

Rent teknisk så fungerade RAMBUS ok. Det var priset. Intels VD erkände själv att "RAMBUS sysslade med ekonomisk utpressning mot sina samarbetes partner". Och när en VD öppet klagar på en samarbetes partner då är det illa. Mycket illa.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

Inte konstigt. Dom kommer inte med något nytt, dom bygger bara på sina gamla tekniker.
Förr när dom var bra kom dom på nya tekniker, men så är det när man sitter på lat sidan, och koncentrerar sig på siffror bara.

Är du tillbaka nu RaBlack? Om jag inte missminner mig så blev du avstängd för trollning och ohyffsat beteende. AMD har inte direkt legat på latsidan men de har inte lyckats med sina krympningar. Fanns ett tag när Phenom II var riktigt lovande tills Intel släppte sin 1156 Chipset.

Skrivet av RaBlack:

Stackare.... först Ivy bridge och nu Kepler.

IB?!? DU menar CPU:n som intel har snålat med lödningen och ersatt den med enkel kylpasta med värmeproblem som följd?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av gudbrandsen:

Fan kan inte IBM eller typ Nvidia köra på x86 ? Jag vet att Nvidia inte har patentet men det har IBM och IBM har dubbla omsättningen än vad Intel har. Skulle va roligt om det skulle komma in en till som kan konkurrera med Intel.

Om jag inte minns fel så har IBM och AMD ett samarbetes avtal där AMD får ta del av IBMs forskning. Som jag har läst innan så har IBM en intressant forskning om germanium som kan ersätta kisel i chipen. Germanium kan tillverkas i mindre tillverknings teknik än kisel och är avsevärt mycket svalare

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Kan inte AMD göra ngt på kickstarter. Typ, Bulldozer-done-right eller så. Jag hade backat!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Rent teknisk så fungerade RAMBUS ok. Det var priset. Intels VD erkände själv att "RAMBUS sysslade med ekonomisk utpressning mot sina samarbetes partner". Och när en VD öppet klagar på en samarbetes partner då är det illa. Mycket illa.

Nja, inte bara priset. Det var ju också att Intel/Rambus hade bestämt att man inte skulle ha något val. Skulle man köra P4 (som då antogs vara en värsting-processor) så skulle det bara finnas moderkort med stöd för Rambus. Intel förklarade det med att vanliga DDR-minnen var så hopplöst efter när det gällde prestandan att processorn skulle knappt fungera. Rambus-minnen skulle ha överlägsen prestanda. DDR-minnen var gammal och omodern teknik som inte skulle kunna räddas. Skulle man köra Intel så skulle man köra med Rambus-minnen.

Tyvärr för Rambus så släppte ju Nvidia ett P4-moderkort med stöd för dual-channel DDR-minnen som var minst lika bra till P4:an och bra mycket billigare. Rambus-minnena hade högre latens (fördröjning) än DDR-minnen vilket egentligen gjorde att P4:an presterade t.o.m. lite sämre med Rambus än (dual channel) DDR.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Varför ligger det i Intels intresse att AMD är kvar?

Om AMD försvinner kommer Intel behöva delas, eller stötta ett annat konkurerande CPU-tillverkningsbolag.

Annars hamnar de i monopolsituation, vilket t.ex. innebär att de ungefär måste halvera sin vinst för att inte EU och USA:s marknadsdomstolar ska titta snett på dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Är du tillbaka nu RaBlack? Om jag inte missminner mig så blev du avstängd för trollning och ohyffsat beteende. AMD har inte direkt legat på latsidan men de har inte lyckats med sina krympningar. Fanns ett tag när Phenom II var riktigt lovande tills Intel släppte sin 1156 Chipset.

IB?!? DU menar CPU:n som intel har snålat med lödningen och ersatt den med enkel kylpasta med värmeproblem som följd?

Ja, jag är tillbaka. Jag vart avstängd för "dom" ansåg att jag startat ett "AMD vs NV" bråk (många inblandade), anser att alla företag vill åt våra pengar bara. Sedan såg jag att många faktiskt valde NV(GTX670,680) före AMD(HD7970) ändå, så helt onödigt var det inte att ta upp vissa frågor och svar. Men tack för ditt fina välkomnande.

?, förstår inte vad du vill komma fram till. Menar att AMD inte lyckats i dagsläget pga IB och sedan KEPLER. Vore bra om dom kom igen nu efter storstryk, så vi konsumenter får se lite nyare tekniker framöver, kanske GPUer med realtids raytrace i spel eller CPUer med minst 5770 grafik....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men man kan inte alltid ligga på topp. 2h sömn och kurrandde mage kanske bidrog, men mest är jag nog bara så desillusionerad på AMD efter FX-floppen att jag i min uppgivenhet inte orkade med att ge min ångest ett ansikte. Vi kan alltid hoppas att AMD överlever detta och snart är med i matchen igen.

Det var bättre, och jag instämmer. Jag skulle egentligen vilja köpa AMD varje gång bara för att stödja konkurrensen och motverka Intel (som verkar vara ett fullständigt samvetslöst företag), men tyvärr är Intels grejer bara för mycket bättre för att AMD ska vara ett rimligt alternativ.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

Rent teknisk så fungerade RAMBUS ok. Det var priset. Intels VD erkände själv att "RAMBUS sysslade med ekonomisk utpressning mot sina samarbetes partner". Och när en VD öppet klagar på en samarbetes partner då är det illa. Mycket illa.

Varför det? Det är väl bra att det kommer fram

Skrivet av Tumnus:

IB?!? DU menar CPU:n som intel har snålat med lödningen och ersatt den med enkel kylpasta med värmeproblem som följd?

Tror inte Ivy Bridge behöver en idiotförklaring, men det är trots allt fortfarande både bättre och håller mer vad de lovat än vad Bulldozer gör/gjorde

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Enligt vissa rykten så ska AMD tillverka grafikdelen till både PS4 och Xbox 720. Om detta är sant så ligger dom ju extremt bra till för man kan ju räkna med minst 60miljoner sålda enheter.