Officiellt: Windows 8 lanseras i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackeee:

Själv så har jag få iconer på skrivbordet, program jag använder ligger på taskbar eller I startmenyn, jag använder också körfunktionen flitigt.
med andra ord, Metro är ingenting för mig.
jag tror jag ska försöka gå över mer och mer till Linuxbaserade Operativsystem då det känns som att Microsoft riktar sig mer mot fritidsanvändning än seriösa användare.
Det känns som att microsoft går tillbaka till att leka i sandlådan med Apple.

Om man har desktop igång, i förgrund eller bakgrund, så kan man starta program på taskbar med win+1, win+2 osv. Numret är alltså position på taskbar. Detta funkar även om man står i metro.

Vad använder du körfunktionen flitigt till? Om det är starta program så är det ju bara börja skriva när man står på startsidan i win 8. Behöver inte öppna någon körfunktion.

Jag räknar mig själv som en seriös användare och ser inga bekymmer med att anpassa mig till win 8. Och jag ser inget negativt att behöva anpassa mig när jag märker att många saker går smidigare nu.

Det finns saker att förbättra ytterligare och det tror jag kommer hända ganska snabbt när det väl finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackeee:

Själv så har jag få iconer på skrivbordet, program jag använder ligger på taskbar eller I startmenyn, jag använder också körfunktionen flitigt.
med andra ord, Metro är ingenting för mig.
jag tror jag ska försöka gå över mer och mer till Linuxbaserade Operativsystem då det känns som att Microsoft riktar sig mer mot fritidsanvändning än seriösa användare.
Det känns som att microsoft går tillbaka till att leka i sandlådan med Apple.

Samma här. Ska försöka gå över helt till Linux jag med, men mitt största problem är mina diskar. Har 6st med NTFS som är fyllda till bredden och det går inte att konvertera till EXT4 och kör man dom med NTFS i Linux så får man skitprestanda. Har inte riktigt listat ut hur jag ska lösa det, annars hade jag nog bytt direkt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Om man har desktop igång, i förgrund eller bakgrund, så kan man starta program på taskbar med win+1, win+2 osv. Numret är alltså position på taskbar. Detta funkar även om man står i metro.

Vad använder du körfunktionen flitigt till? Om det är starta program så är det ju bara börja skriva när man står på startsidan i win 8. Behöver inte öppna någon körfunktion.

Jag räknar mig själv som en seriös användare och ser inga bekymmer med att anpassa mig till win 8. Och jag ser inget negativt att behöva anpassa mig när jag märker att många saker går smidigare nu.

Det finns saker att förbättra ytterligare och det tror jag kommer hända ganska snabbt när det väl finns tillgängligt.

Varför inte köra:
WINKEY + R - Switch to the Windows desktop and display the Run box.
eller:
WINKEY + F - Search Files using the new Windows Search pane.
eller:
WINKEY + Q - Search within Apps using the new Windows Search panel
eller
WINKEY + X - Switch to the Windows desktop and Administrative tools.

Du kan oxo bara högerklicka på startknappen som syns när man har muspekaren nere i vänster hörn. Då får man upp Run o Search osv.

Det går ju bra mkt snabbare än om man använder musen för o klicka på startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Samma här. Ska försöka gå över helt till Linux jag med, men mitt största problem är mina diskar. Har 6st med NTFS som är fyllda till bredden och det går inte att konvertera till EXT4 och kör man dom med NTFS i Linux så får man skitprestanda. Har inte riktigt listat ut hur jag ska lösa det, annars hade jag nog bytt direkt.

Med så pass många diskar låter det som du borde titta på Storage Spaces.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/05/virtualizing-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sscnz:

Varför inte köra:
WINKEY + R - Switch to the Windows desktop and display the Run box.
eller:
WINKEY + F - Search Files using the new Windows Search pane.
eller:
WINKEY + Q - Search within Apps using the new Windows Search panel

Det går ju bra mkt snabbare än om man använder musen för o klicka på startmenyn.

ja, mig behöver du inte övertyga, jag använder de flesta kortkommandon redan. Citerade du fel person? Eller höll du bara med och spädde på lite mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

ja, mig behöver du inte övertyga, jag använder de flesta kortkommandon redan. Citerade du fel person? Eller höll du bara med och spädde på lite mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Um, lättare o övertyga nån som redan är övertygad? Rätt bra med diskussionerna.. har hittat en hel del nya kommandon när jag testat en massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sscnz:

Med så pass många diskar låter det som du borde titta på Storage Spaces.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/05/virtualizing-st...

OJ! Du får gärna sammanfatta, för jag har inte riktigt tid att läsa artikeln nu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Windows 8 måste väl ändå vara tänkt för tablets i första hand? Har svårt att se folk sitta med MetroUI på kontor och liknande.
Förut kunde man stänga av det och få klassiska startmenyn, finns den kvar?

EDIT:
Vad jag menar är att Windows 8 är anpassat främst för touchscreens i första hand och i det avseendet är det säkert bra men om man ska använda det med mus och tangentbord så tror jag faktiskt det traditionella utseendet är bättre.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Men kommer man in i bios ? hört både ena å andra

kallstart kommer man alltid in måste ha ACHI mode å vill inte tvingas byta moderkort för att sen få byta CPU för å kunna styra i W8

går det komma in somvaligt i bios eller inte för ALLA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Hahaha! Så du menar att du inte kommer kunna anpassa dig till något nytt på 8 år? Eller tror du Metro, om det nu finns 2020, kommer se exakt ut som det gör idag? Bara löjligt om man tror att Metros funktion som det är idag är skriven i sten.

Live tiles på startsidan är ju grymt och kommer kunna bli hur bra som helst för vissa program. Startar datorn och jag ser på en gång vad som hänt, istället för att starta en mängd olika program för att få den information jag vill ha. En liten trevlig sweclockersapp kanske som i sin live tile visar om det skrivits något nytt i trådar man prenumererar på. Ett enkelt exempel iofs men det finns så många möjligheter.

Allt är inte perfekt nu till första versionen, men jag tycker det är ett enormt steg i rätt riktning ifrån en förlegad desktop med startmeny.

Iden är det inget fel på, det är utförandet och inlåsningen och bristen att styra hur saker och ting beter sig och ser ut, som är rent åt skogen.
Samt iden som sådan kunde man lika gärna kunnat göra med befintligt desktop ala windows 7, behövs verkligen inte jämra metro för det.

Självklart kommer metro förändras, men det bådar inte gott som det ser ut nu, man har lyckats vrida klockan tillbaka massor av år i utförande och funktion, och bristen på anpassning hur metro ska se ut och uppföra sig, samt även hela windows 8 är genomsyrat av samma tänk där väldigt like ska kunna justeras efter användare, utan det är användaren som måste anpassa sig väldigt mycket efter Microsoft hur dom vill att det ska se ut och uppföra sig.

Som några kloka ord som nämnts tidigare.
Jag vill inte ha en jämra smartphone i jätteformat, det är precis vad windows 8 är...

Jag är absolut inte rädd för förändring, har inte klagat varken på windows95 eller vista utan har alltid varit intressant att lära om och nytt lite.
Men windows 8 är en ren och skär katastrof i nästan allt på alla vis, och Microsoft borde snarast tillsätta en haverikommission.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Förändring utan förbättring är helt meningslöst och därför skyr jag det som pesten. Då inte metro ger någon förbättring utan endast försämringar så borde det tas bort. Jag tycker personligen att det finns mycket bra i W8 flera saker jag vill ha men ska de packas i en låda av skit kan de lika gärna vara.

Eftersom de inte kunnat visa något som är bevisligen bättre med metro än start menyn medan jag kan göra en lista med saker som är sämre så måste metro vara ett misslyckande.

Ingen skillnad på app och program men eftersom MS hittat på att program som körs i metro tydligen är en app så väljer jag att följa deras mall för att göra det tydligare vad jag menar.

Men bara för att DU inte ser förbättringar så innebär det inte att det finns förbättringar andra gillar. Tycker man att Metro är skit anser jag att man inte testat det tillräckligt mycket. Vist är det touchanpassat men jag räknar stenhårt på uppdateringar och anpassningsmöjligheter.

Du säger ju emot dig själv när du säger att förändring utan förbättring är dåligt men samtidigt ser du massor som är bra i Win8?

Precis det är ingen skillnad och det borde betyda att de flesta 3e parts tillverkarna kommer kunna utveckla "metroappar". Ända anledningen att de heter appar är ju pga ekosystemet och att det ska vara lika över alla enheter.

Skrivet av Chawan123:

Vad är omständigt? Tryck på Windows knappen, skriv 3 bokstäver tryck enter, vad är omständigt med det?

Fast DET är ju enbart sökfältet du använder inte startmenyn...

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Du säger ju emot dig själv när du säger att förändring utan förbättring är dåligt men samtidigt ser du massor som är bra i Win8?

Nej, jag säger inte emot mig själv metro är en förändring utan förbättring. Win8 har förbättringar men metro är INTE en del av dem. Tror du Win8 endast är metro?

Hade det inte varit för metro hade jag köpt Win8 för jag gillar flera av de de övriga förbättringarna och de jag inte gillar/behöver ser jag inte iaf. Men metro måste jag se och det är en försämring som väger upp för alla förbättringar och lite till.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Windows 8 måste väl ändå vara tänkt för tablets i första hand? Har svårt att se folk sitta med MetroUI på kontor och liknande.
Förut kunde man stänga av det och få klassiska startmenyn, finns den kvar?

EDIT:
Vad jag menar är att Windows 8 är anpassat främst för touchscreens i första hand och i det avseendet är det säkert bra men om man ska använda det med mus och tangentbord så tror jag faktiskt det traditionella utseendet är bättre.

Njä.. jag ser största föredelen att kunna ha en device. Dvs. tablet när jag reser, har möten osv o när jag kommer hem så kan jag docka den till min skärm, extern mus/tangent bord o använda den som vanlig laptop. Det folk inte verkar fatta är att om man använder vanliga desktop apps så behöver man inte använda Metro. Exempelvis idag så har jag sett Metro exakt 0% av min arbetstid.. jag har ändå hoppat konstant mellan, Word, Excel, Remote Desktop, Spotify, Foobar, Hyper-v, Dbpoweramp, Diablo III, Total Commander o Firefox. Jag har dessutom kört run samt command prompten en hel del gånger oxo. Har dock inte sett Metro. Jag har inga ikoner på mitt skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

OJ! Du får gärna sammanfatta, för jag har inte riktigt tid att läsa artikeln nu.

Här är en bra sammanfattning:
http://www.readwriteweb.com/enterprise/2012/05/top-10-windows...

I princip en extremt flexibel virtualisering av lagring.. skapa en storage pool av vilka typer av lagringmedia (oavsett storlek) o välj sen om du vill ha mirroring/parity av filer osv. Behöver du mer utrymme så är det bara o lägga till diskar till din storage pool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

OJ! Du får gärna sammanfatta, för jag har inte riktigt tid att läsa artikeln nu.

Storage spaces fungerar så att du kan raida i mjukvaran direkt i windows, och skapa olika "pools" med diskar, virtuella som fysiska. oavsätt vad det är för typ av disk , kan vara SATA usb osv, sålänge disken är fysiskt kopplad till din server. Riktigt nice

Lätt att hantera är det också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Windows 8 måste väl ändå vara tänkt för tablets i första hand? Har svårt att se folk sitta med MetroUI på kontor och liknande.
Förut kunde man stänga av det och få klassiska startmenyn, finns den kvar?

EDIT:
Vad jag menar är att Windows 8 är anpassat främst för touchscreens i första hand och i det avseendet är det säkert bra men om man ska använda det med mus och tangentbord så tror jag faktiskt det traditionella utseendet är bättre.

Jag förstår vad du menar, och 'JA' windows 8 är anpassat för touchscreens. Med det sagt så kan jag inte se några nackdelar med det jämfört med windows 7 (som inte är anpassat för touchscreens) även om man som jag sitter med en stationär dator. Man kan ju titta på funktioner som andra redan tagit upp som storagespaces som förenklar raidning av hårddiskar, inbygg iso-mount eller enkla funktioner att uppgradera från win7, funktioner som är ganska specifika för stationära eller åtminstone lapops.

Jag hör kanske inte till standardanvändaren då jag sedan flera år använder mig av kortkommandon. Startmenyn använder jag bara för att 'söka' på länkar osv, klickar mig aldrig runt med musen. Varje gång jag sätter mig vid en windows xp burk och ska ha något på startmenyn känns det hela uråldrigt. Jag antar att man antingen får man börja använda sig av dessa finesser eller så gör man nog bäst i att sitta kvar på windows 7 (och förbarma sig över alla nymodigheter ;-).

Även jag hade många åsikter vad gäller developers preview etc, men deras release preview är faktiskt hur bra som helst. Hela installationen tog cirka 20 minuter och då var ALLT klart, alla applikationer, filer, genvägar, inställningar, drivrutiner allt följde med från min windows 7 installation. Uppstarten gick ner till lite mindre än 20 sekunder.

Uppgradering till Windows 8

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xzhaskd:

Känns som diskussionen går i cirkel, läs inläggen!

  • De som är negativa är inte "rädda för ändring", de är nöjda med hur bra det fungerar idag och ser inte poängen.

  • Det är inget framsteg att låsa in folk på sina datorer hur man än vrider och vänder på det och rimligen borde man ges ett val.

  • De som vill slösa sin tid på Metro och dess 25%-75%, 100% appar och switcha mellan desktop och Metro heal dagarna får väl göra det, jag ser...inte poängen återigen.

  • Punkt.

Hade alla resonerat som punkt ett hade vi suttit kvar på Windows 3.11.

Läste för övrigt om en ny intressant feature som gör mig ännu mer sugen på Windows 8 och det är möjligheten till historik för ens filer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag måste vara ärlig efter problemen med ME och Vista, 2012 utgåvan kan väl inte bli något annat än Windows Armageddon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Jag förstår vad du menar, och 'JA' windows 8 är anpassat för touchscreens. Med det sagt så kan jag inte se några nackdelar med det jämfört med windows 7 (som inte är anpassat för touchscreens) även om man som jag sitter med en stationär dator.

Pratar vi bara om Metro, som trots allt är gränssnittet som bygger på interaktioner via touch, så är den största nackdelen just hur du använder gränssnittet. Tangentbord och mus-fokuserade gränssnitt har väldigt länge byggt på att ha information synlig på skärmen. Även dolda menyer och sätt att behandla innehållet på skärmen använder för det mesta någon sorts visuell cue. Detta är för att tangentbord och mus tillåter oss att endast indirekt manipulera gränssnittet och data.

Touch-gränssnitt bygger dock på direkt manipulation av gränssnittet, som är mycket mer uppenbart och intuitivt då vi inte använder en sekundärt enhet. Vi rör och "leker" med gränssnittet med våra egna fingrar. Samtidigt innebär detta att funktionalitet i gränssnittet kan döljas och istället bygga på vanliga rörelser vi gör med fingrarna, så som ett svep.

Metro-gränssnittet har sin plats, definitivt, men när man kör det sida-vid-sida bredvid skrivbordsmiljön blir det uppenbart hur annorlunda de två gränssnitten är, och hur deras diverse applikationer följer helt annorlunda riktlinjer för interaktioner. Windows 8 ber i princip sina användare att hela tiden byta tankesätt mellan det årtionden gamla kb+m tankesättet och det nya hur-skulle-jag-agera-här-via-direkt-touch-och-hur-översätter-jag-rörelsen-till-en-indirekt-rörelse-via-musen.

Det är uppenbart att kb+m har tagit baksätet i Windows 8, antagligen för att Microsoft är villiga att offra en stor del av sin potentiell uppgraderings-kundbas för att få in ett så stort steg på tablet-marknaden som möjligt (de använder Windows 8 för att lätt attrahera tusentals utvecklare till Metro). Framtidens pengar ligger trots allt på smartphone och tablet-marknaden, och Microsoft är sena till leken, speciellt till fråga om antal applikationer tillgängliga (som är ett stort säljargument) och rent utvecklarintresse.

Microsoft tror väl att de är säkra i några år eftersom Windows 7 blev en sådan hit, så de behöver inte räkna med Windows 8 lika starkt på skrivbordsmarknaden eftersom företag ändå uppgraderar för fullt till Windows 7 redan. Det verkar, till mig i alla fall, som en uppenbar grej att använda Windows 8 för att få ett steg in på en helt annan, men otroligt viktig, marknad, och därefter finslipa detaljerna (läs: gränssnittet) inför nästa operativsystem för skrivbordsmarknaden.

TL;DR: Metro är inte ett intuitivt gränssnitt med ett tangentbord och mus i sin nuvarande form.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aemony:

TL;DR: Metro är inte ett intuitivt gränssnitt med ett tangentbord och mus i sin nuvarande form.

Intuitivt eller inte men det funkar. Tänk när de släppte Windows 1.0 som krävde en mus, det blev ett jäkla hallå om det. Man pratade om att det inte var tillräckligt produktivt att använda en mus m.m.

"Why the hell do I want to click using the mouse when I can type on the keyboard?" Var det någon som sa.

Windows 8 kräver inte en touchskärm, men det är förstås optimalt att ha en sådan.

Glöm inte bort att det snart säljs fler plattor i världen än datorer, dessa har förstås touchskärm. Här ligger framtidens marknad, inte gamla desktop-datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Jag har använt windows 8 sedan developer prev och även om många saker är riktigt trevliga så har jag ett gäng saker jag bara hatar.

Metro är förstås största problemet, det faktum att mina mest använda genvägar (den här datorn, kotrollpanelen etc) inte är lätt tillgängliga längre. Jag tycker inte om att behöva använda tangentbordet för de saker som bara ska vara två musklick iväg. Men vet att många andra är snabba på att släppa musen för att skriva så det kanske bara är jag som har konstiga preferenser.

Mitt andra problem är menyn till höger, området som den kommer upp på är alldeles för litet, jag har flera skärmar så jag kan inte bara dra musen ner till det nedre högra hörnet för då hamnar den på andra skärmen. Varje gång jag går ifrån datorn så vill jag ha ner den i viloläge och då svär jag högt över att lyckas få upp den menyn.

Att inloggninsrutan är dold bakom en klocka etc tycker jag är en av de dryga sakerna som känns helt onödigt. Inte för att det faktiskt är så mycket problem att svepa bort den, men på en desktop-dator, varför ens tänka tanken att dölja inloggningen?

På den positiva sidan så _tror_ jag att de har lyckats få igång sökfunktionen igen.. Någonting de hade sönder i Vista och aldrig fixade till igen. Äntligen kan jag söka efter *.rar på en extern hårddisk och inte bara få en tom ruta! Yay! Frågan är ifall jag kan söka efter dller och liknande i windows systemmappar också, det har jag inte testat...

Nya Task managern är underbar efter att man vant sig vid att behöva gå in på den avancerade varianten varje gång. Inbyggt grundläggande antivirus kommer göra att jag får färre polare som ringer och är hysteriska. Win! Inbyggt stöd för iso-mount! Yay! Högerklicka nere i högra hörnet och få tillgång till många bra menyer (dock inte alla och den verkar inte vara kustomiserbar).

Apps i sig har jag hittills aldrig funnit användning för och default viewer för bilder etc är irriterade när de kör fullscreen men det är ju inte mycket jobb att byta ut default till image-viewer och pdf till foxit etc.

Jo, jag tror att jag kommer köra windows åtta, de saker som jag stör mig på är inte tillräckligt farliga (och kanske kommer patchas) och den stora mängden förbättringar på småsaker gör att det i slutändan blir värt det. Jag kan dock inte låta bli att tycka att det är synd att de snubbar på mållinjen med tablet-design-valen...

Håller med om det du säger, men du kör senaste release preview? Den kändes bra mycket bättre än consumer preview som innehöll en del buggar.

Speciellt så vill även jag se lite bättre inbyggda alternativ att snabbt sätt att stänga av/starta om/sleep m.m. men om man vill göra lite egna inställningar så går det ganska enkelt att ställa in.
Kör du ofta sleep så kan du ändra detta i energialternativ, byta till sleep när du trycker på datorns strömknapp / fäller ned locket på laptop. Alternativt göra en dold hotkey på skrivbordet eller lägga en klickbar på skrivbord eller taskbar.

Och i tredje fallet om så kan man en aningens enklare komma åt alternativ till sleep m.m. efter man tryckt på [windows]+L.

Skrivet av Aemony:

Pratar vi bara om Metro, som trots allt är gränssnittet som bygger på interaktioner via touch, så är den största nackdelen just hur du använder gränssnittet. Tangentbord och mus-fokuserade gränssnitt har väldigt länge byggt på att ha information synlig på skärmen. Även dolda menyer och sätt att behandla innehållet på skärmen använder för det mesta någon sorts visuell cue. Detta är för att tangentbord och mus tillåter oss att endast indirekt manipulera gränssnittet och data.

Touch-gränssnitt bygger dock på direkt manipulation av gränssnittet, som är mycket mer uppenbart och intuitivt då vi inte använder en sekundärt enhet. Vi rör och "leker" med gränssnittet med våra egna fingrar. Samtidigt innebär detta att funktionalitet i gränssnittet kan döljas och istället bygga på vanliga rörelser vi gör med fingrarna, så som ett svep.

Metro-gränssnittet har sin plats, definitivt, men när man kör det sida-vid-sida bredvid skrivbordsmiljön blir det uppenbart hur annorlunda de två gränssnitten är, och hur deras diverse applikationer följer helt annorlunda riktlinjer för interaktioner. Windows 8 ber i princip sina användare att hela tiden byta tankesätt mellan det årtionden gamla kb+m tankesättet och det nya hur-skulle-jag-agera-här-via-direkt-touch-och-hur-översätter-jag-rörelsen-till-en-indirekt-rörelse-via-musen.

Det är uppenbart att kb+m har tagit baksätet i Windows 8, antagligen för att Microsoft är villiga att offra en stor del av sin potentiell uppgraderings-kundbas för att få in ett så stort steg på tablet-marknaden som möjligt (de använder Windows 8 för att lätt attrahera tusentals utvecklare till Metro). Framtidens pengar ligger trots allt på smartphone och tablet-marknaden, och Microsoft är sena till leken, speciellt till fråga om antal applikationer tillgängliga (som är ett stort säljargument) och rent utvecklarintresse.

Microsoft tror väl att de är säkra i några år eftersom Windows 7 blev en sådan hit, så de behöver inte räkna med Windows 8 lika starkt på skrivbordsmarknaden eftersom företag ändå uppgraderar för fullt till Windows 7 redan. Det verkar, till mig i alla fall, som en uppenbar grej att använda Windows 8 för att få ett steg in på en helt annan, men otroligt viktig, marknad, och därefter finslipa detaljerna (läs: gränssnittet) inför nästa operativsystem för skrivbordsmarknaden.

TL;DR: Metro är inte ett intuitivt gränssnitt med ett tangentbord och mus i sin nuvarande form.

Ja alltså jag kör windows 8 24/7 på både min stationära och min laptop. Det kanske är jag som är lite seg, men vad ska du in i metro-apparna göra? Det finns funktioner som gör att du kan köra samma appar på telefon, tablet och din dator.. toppen, då kan de synka till 100% etc. Kanske kommer det bra appar senare och det är väl nice, små program som inte 'installeras', tills dess kör jag på som vanligt.

1. Kan hålla med om att Windows 8 är inte särskilt intuitivt, för mig som redan vet hur jag använder datorn är det dock inte särskilt relevant. Jag uppskattar att de ett utvecklar os som är snabbt, bra och funkar.
2. Dra inte in tangentbordet i det hela, windows 8 är väldigt bra utformat för tangentbord. Om man är en s.k. 'clicker' som bara kan använda sig av musen och tänker fortsätta på det spåret så gör man kanske bäst i att stanna kvar på windows 7.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Jag kom precis på en sak som ingen har pratat om tidigare. Med Metroappar behövs inte längre några UAC (User Account Control)-promptar (för er som inte är så insatta är det de där frågorna som säger "vill du fortsätta" när man installerar program e.t.c). Med andra ord bör man aldrig någonsin se en UAC-prompt i Windows RT.

Nice, många har nog glömt vilket liv det blev när Vista införde UAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Jag kom precis på en sak som ingen har pratat om tidigare. Med Metroappar behövs inte längre några UAC (User Account Control)-promptar (för er som inte är så insatta är det de där frågorna som säger "vill du fortsätta" när man installerar program e.t.c). Med andra ord bör man aldrig någonsin se en UAC-prompt i Windows RT.

Nice, många har nog glömt vilket liv det blev när Vista införde UAC.

Men UAC lär ju behövas för vanliga program om man vill ha någon form av säkerhet (inte RT alltså) och eftersom många program och spel inte kommer vara metroappar så kommer man ändå se det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Löjligt att se folk säga att Windows 8 är helt till för touch screens. Man behöver inte gilla det men det blir ju bara korkat om man försöker påstå att ikoner som klarar av att visa mer än bara en statisk bild och text bara är relevant för touch screens. Än mer när man tänker på att antalet kortkommandon ökat, vilket såklart inte har något som helst med touch screens att göra. Det är nog därför folk inte tar klagarna på allvar, då det så ofta rör sig om personer som inte kan, eller vill, uttrycka sig nyanserat och därför blir deras åsikter urvattnade och ointressanta. Lär man sig att uttrycka sig på rätt nivå så blir man också någon som folk orkar lyssna på.

Jag är intresserad av åsikter från båda håll, men bara de som är vettigt framförda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Men UAC lär ju behövas för vanliga program om man vill ha någon form av säkerhet (inte RT alltså) och eftersom många program och spel inte kommer vara metroappar så kommer man ändå se det.

Ja precis, det var det jag sa. Ingen UAC för Metroappar och därmed ingen UAC alls för de som skaffar en enhet med Windows RT (exempelvis Microsoft Surface).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Ja precis, det var det jag sa. Ingen UAC för Metroappar och därmed ingen UAC alls för de som skaffar en enhet med Windows RT (exempelvis Microsoft Surface).

Japp, men att köpa en platta med RT på känns ju som slöseri när man kan skaffa en som kan köra riktiga program också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Japp, men att köpa en platta med RT på känns ju som slöseri när man kan skaffa en som kan köra riktiga program också.

Om dom hade kostat lika mycket ja, men priset lär skilja en hel del mellan RT och Pro. Och ska man bara ha en platta för slösurf, film och lite småappar så är det ju onödigt att lägga massa pengar på Pro. Man kan ju hoppas att Ms pressar priserna till en början men har svårt att tro att Pro hamnar under 10k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fetskaft:

Om dom hade kostat lika mycket ja, men priset lär skilja en hel del mellan RT och Pro. Och ska man bara ha en platta för slösurf, film och lite småappar så är det ju onödigt att lägga massa pengar på Pro. Man kan ju hoppas att Ms pressar priserna till en början men har svårt att tro att Pro hamnar under 10k.

Den kommer vara tunnare, lättare och har säkert bättre batteritid dessutom. Jag kommer skaffa en RT-platta, inget snack om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Den kommer vara tunnare, lättare och har säkert bättre batteritid dessutom. Jag kommer skaffa en RT-platta, inget snack om det.

Jepp, håller med. Jag lär skaffa en RT platta för o ersätta min ipad 3. Mest till för o surfa i soffan, styra Spotify via stereon osv. Lång batteritid e najs. Dock kommer jag byta till en Pro modell med en core i5 som min arbetsdator. Perfekt o kunna använda som en platta när jag sitter på tåget men som jag sen kan docka o använda till mina desktop apps. Kan jag köra alla program jag behöver o som jag redan köpt.. dvs jag behöver inte köpa en massa nya appar som jag behövt göra på ipaden.

IMHO, när folk förstår att dom inte längre behöver 2 enheter med sig (ipad 3 samt laptop) kommer Windows 8 o lyckas. Desktopen är absolut inte nån slags legacy som e kvar i WIndows 8. Dom absolut viktigaste applikationerna som MS gör kommer först o främst finnas som desktop apps, sedan i en touchscreen version i Metro så att man kan använda basfunktionerna när man är mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Om dom hade kostat lika mycket ja, men priset lär skilja en hel del mellan RT och Pro. Och ska man bara ha en platta för slösurf, film och lite småappar så är det ju onödigt att lägga massa pengar på Pro. Man kan ju hoppas att Ms pressar priserna till en början men har svårt att tro att Pro hamnar under 10k.

jag har för mig att ms gick ut med att de inte skulle kosta så fasansfullt mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.