Reciever "klickar" och stängs av

Permalänk
Medlem

Reciever "klickar" och stängs av

Jag har två golvhögtalare (märke och modell på dessa och recievern har jag inte just nu) kopplade till en reciever. Mitt problem är att, ganska direkt efter att jag sätter igång recievern, så klickar det till och ljudet försvinner. Det här har bara blivit värre och värre, så illa att grejerna nu står i förrådet.

Jag väntar mig inte att nån här kommer kunna lösa problemet, men har ni några tips på vad man kan titta efter? Kan det var kondensatorerna, högtalarkablarna? Är rätt okunnig...

Tack på förhand för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adtor:

Jag har två golvhögtalare (märke och modell på dessa och recievern har jag inte just nu) kopplade till en reciever. Mitt problem är att, ganska direkt efter att jag sätter igång recievern, så klickar det till och ljudet försvinner. Det här har bara blivit värre och värre, så illa att grejerna nu står i förrådet.

Jag väntar mig inte att nån här kommer kunna lösa problemet, men har ni några tips på vad man kan titta efter? Kan det var kondensatorerna, högtalarkablarna? Är rätt okunnig...

Tack på förhand för tips!

På vilket sätt har det blivit värre och värre?

Permalänk
Medlem

Låter som att den kopplar bort kanal A och startar kanal B om man säger så.
Vad är det för reciever? Märke och modell.

Har du öppnat upp och kollat alla säkringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

På vilket sätt har det blivit värre och värre?

Det har hänt fortare efter att jag slagit på recievern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Låter som att den kopplar bort kanal A och startar kanal B om man säger så.
Vad är det för reciever? Märke och modell.

Har du öppnat upp och kollat alla säkringar?

Har testat att koppla in högtalarna i både Kanal A och B, ingen skillnad där. Har även haft båda kanalerna igång när jag testat. Märke och modell har jag inte just nu, ska kika så fort jag kommer hem.

Hur kollar man säkringarna? Var sitter de?

Permalänk
Hedersmedlem

Första jag tänker på är nån kortslutningskontroll. Inga fel på sladden eller sånt? Eller kanske nån koppartråd som har hamnat fel och har lagt sig mellan teminalerna....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kortslutning så att säkringarna går? om det är automat säkring så förklarar det klicket.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som en automatsäkring, dom flesta receivers har ju någon form av överspänningsskydd.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Första jag tänker på är nån kortslutningskontroll. Inga fel på sladden eller sånt? Eller kanske nån koppartråd som har hamnat fel och har lagt sig mellan teminalerna....

Menar du högtalarkabeln? Har inte bytt och testat, men inget synligt visar att de är fel på dessa..

Skrivet av Malawie:

Kortslutning så att säkringarna går? om det är automat säkring så förklarar det klicket.

Hur kan man kolla/lösa det? Det är samma klickljud som när exempelvis byter ljudkälla på recievern f.ö.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adtor:

Menar du högtalarkabeln? Har inte bytt och testat, men inget synligt visar att de är fel på dessa.

Kan vara fel på kabeln eller en koppartråd som har lagt sig på ett olämpligt ställe. Kontrollera alla anslutningar. Gör förstärkaren likadant ifall du kör utan högtalare? Isf kan det ju tyda på ett internt fel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adtor:

Menar du högtalarkabeln? Har inte bytt och testat, men inget synligt visar att de är fel på dessa..

Hur kan man kolla/lösa det? Det är samma klickljud som när exempelvis byter ljudkälla på recievern f.ö.

koppla ur högtalarna, funkar den nu? Byt högtalare och kablar och kolla vad som felar!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är ett problem som blivit värre med tiden så är det kanske värmerelaterat, grundproblemt skulle kunna vara nån kondensator är dålig och har blivit sämre med tiden, mät om det är dc på utgången på förstärkaren och kolla även resistansen i högtalaren.
Du kan även testa om förstärkaren stänger av sig om den står helt utan något annat inkopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adtor:

Jag har två golvhögtalare (märke och modell på dessa och recievern har jag inte just nu) kopplade till en reciever. Mitt problem är att, ganska direkt efter att jag sätter igång recievern, så klickar det till och ljudet försvinner. Det här har bara blivit värre och värre, så illa att grejerna nu står i förrådet.

Jag väntar mig inte att nån här kommer kunna lösa problemet, men har ni några tips på vad man kan titta efter? Kan det var kondensatorerna, högtalarkablarna? Är rätt okunnig...

Tack på förhand för tips!

du har inte bytt högtalare nylinen? om det är mer motstånd (ohm) kan det bli sådana problem då den kommer bli mycket varmare mycket snabbare med större motstånd

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jockew1989:

du har inte bytt högtalare nylinen? om det är mer motstånd (ohm) kan det bli sådana problem då den kommer bli mycket varmare mycket snabbare med större motstånd

Där har du vänt på begreppen, lägre impedans ger högre effektutveckling och värme, ökar däremot impedansen i högtalaren så minskar effektuttaget ut förstärkaren.
Det finns ett litet "om" men det är inte troligt att det påverkar i det här fallet, om man har en ren klass a förstärkare så blir den kallare när man belastar den till max och den blir som varmast i tomgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är ett problem som blivit värre med tiden så är det kanske värmerelaterat, grundproblemt skulle kunna vara nån kondensator är dålig och har blivit sämre med tiden, mät om det är dc på utgången på förstärkaren och kolla även resistansen i högtalaren.
Du kan även testa om förstärkaren stänger av sig om den står helt utan något annat inkopplat.

Skrivet av Malawie:

koppla ur högtalarna, funkar den nu? Byt högtalare och kablar och kolla vad som felar!

Recievern är en Sony STR-DE185, antagligen skit

Inser att jag har uttryckt mig lite fel, förstärkaren i sig stänger inte av sig, utan det är bara det att ljudet försvinner.
Märkte nu att problemet går att framkalla om man rör vid baksidan av recievern. Vad är det troligtvis då? Kontakterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adtor:

Recievern är en Sony STR-DE185, antagligen skit

Inser att jag har uttryckt mig lite fel, förstärkaren i sig stänger inte av sig, utan det är bara det att ljudet försvinner.
Märkte nu att problemet går att framkalla om man rör vid baksidan av recievern. Vad är det troligtvis då? Kontakterna?

Vad har du gjort för felsökning/åtgärder så här långt?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Vad har du gjort för felsökning/åtgärder så här långt?

Har bytt högtalarkabel, ingen skillnad. Har tyvärr inga andra högtalare att testa med, men har testat de två jag har separat, tillsammans och i alla olika kanaler. ingen skillnad. Nu står recievern med locket avskruvat och funkar bra en längre tid, men ljudet försvinner efter ett tag eller om man rör lite vid bakplåten. Har även kollat så att alla kontakter på kretsarna sitter ordentligt.

Permalänk
Medlem

Nu är det väldigt tydligt att bakplåten måste vara i rätt position för att det ska komma något ljud. När recievern klickar till kan man trycka ut bakplåten så kommer ljudet igen. Vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adtor:

Nu är det väldigt tydligt att bakplåten måste vara i rätt position för att det ska komma något ljud. När recievern klickar till kan man trycka ut bakplåten så kommer ljudet igen. Vad kan det bero på?

Kortslutning, står den på fötter? är det glassäkringar?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Kortslutning, står den på fötter? är det glassäkringar?

Den står på fötter. Säkringarna vet jag inte vart de är, syns dessa på den här bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adtor:

Den står på fötter. Säkringarna vet jag inte vart de är, syns dessa på den här bilden?

http://i48.tinypic.com/14iloya.jpg

Jo, det är glassäkring, till vänster vid kablarna.
Det låter som att någon terminal är kortsluten, kolla alla stift som är kopplade på baksidan ifall någon ligger emot plåten bak!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Jo, det är glassäkring, till vänster vid kablarna.
Det låter som att någon terminal är kortsluten, kolla alla stift som är kopplade på baksidan ifall någon ligger emot plåten bak!

Det verkar det inte göra, faktiskt. Är det också viktigt att kablar som går utanför inte vidrör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adtor:

Det verkar det inte göra, faktiskt. Är det också viktigt att kablar som går utanför inte vidrör?

Ja! kablarna får inte nudda någonting som leder ström!

Ledarna får inte nudda någonting, är det isolering så kvittar det.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Ja! kablarna får inte nudda någonting som leder ström!

Ledarna får inte nudda någonting, är det isolering så kvittar det.

Nu har jag haft på högtalarna ett bra tag utan avbrott, kollat inuti och även sett till att det är rent med kablar bakom recievern! Tusen, tusen tack för din hjälp Malawie! Och ni andra också

/ En noob

Permalänk
Medlem

Minns på en sony reciever jag hade för många år sedan en sdr-d315 tror jag den hette så var det en drös med dåliga lödningar på förstärkar delen.

Men hoppas att det inte blir något mer strul för TS nu

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Rekordmedlem

Har du haft spretande kardeler på högtalarkablarna?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.